Uppgradera CPU + MB. Intel eller AMD? đŸ€”

PermalÀnk
●

Uppgradera CPU + MB. Intel eller AMD? đŸ€”

Hej!

GÄr i tankarna pÄ att uppgradera CPU och MB men kan inte bestÀmma mig för Intel eller AMD.
Har idag Z170 och en i5 6600K. Kollat lite pÄ nya Ryzen 3700x men utan att ha lÀst pÄ allt för mycket sÄ verkar temperaturerna hoppa upp och ner, rÀtta mig gÀrna om jag har fel.
DÄ jag prioriterar lÄg ljudnivÄ rÀtt högt sÄ kÀnns det som att jag kommer störa mig pÄ flÀktar som gÄr upp och ner hela tiden.
Kyler idag min 6600k och ett MSI 1080 med en EK loop. FlÀktarna gÄr knappt över 500 rpm vid vanlig anvÀndning av datorn sÄ jag kanske Àr lite bortskÀmd.
Men tips mottages gÀrna! 3700x verkar ju som en kanon CPU i övrigt.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Eriksson01:

Hej!

GÄr i tankarna pÄ att uppgradera CPU och MB men kan inte bestÀmma mig för Intel eller AMD.
Har idag Z170 och en i5 6600K. Kollat lite pÄ nya Ryzen 3700x men utan att ha lÀst pÄ allt för mycket sÄ verkar temperaturerna hoppa upp och ner, rÀtta mig gÀrna om jag har fel.
DÄ jag prioriterar lÄg ljudnivÄ rÀtt högt sÄ kÀnns det som att jag kommer störa mig pÄ flÀktar som gÄr upp och ner hela tiden.
Kyler idag min 6600k och ett MSI 1080 med en EK loop. FlÀktarna gÄr knappt över 500 rpm vid vanlig anvÀndning av datorn sÄ jag kanske Àr lite bortskÀmd.
Men tips mottages gÀrna! 3700x verkar ju som en kanon CPU i övrigt.

Jag gÄr i samma tankar, jag har dock z270 och i5 7600k, sÄ följer denna för att se hur de verkar, men ja! 3700x verkar vara en kanon cpu med ett msi tomahawk max mb till @Eriksson01

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
●
Skrivet av sINsen:

Jag gÄr i samma tankar, jag har dock z270 och i5 7600k, sÄ följer denna för att se hur de verkar, men ja! 3700x verkar vara en kanon cpu med ett msi tomahawk max mb till @Eriksson01

Jag har inte kollat nĂ„t pĂ„ tomahawk men jag fĂ„r ta en titt. Jag har dĂ€remot kollat pĂ„ ett MSI x570 gaming plus. Det har det jag behöver till ett hyffsat pris 😃 @sINsen

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kan bara bekrÀfta att Ryzen,i mitt fall 2600x hoppar som du sÀger.
Kan vara lite störande om man kör luftkylt och inte har korrigerat i Biosen för "hoppen".
Har man bara lagt in en fördröjning pÄ ett par sekunder i biose n sÄ Àr det inga problem.

Kör sjÀlv med en AIO frÄn Corsair och flÀktarna snurrar pÄ cirka 500 rpm i vanlig anvÀndning,typ surfande.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Eriksson01:

Jag har inte kollat nĂ„t pĂ„ tomahawk men jag fĂ„r ta en titt. Jag har dĂ€remot kollat pĂ„ ett MSI x570 gaming plus. Det har det jag behöver till ett hyffsat pris 😃 @sINsen

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Ja okej, det fungerar ju sÀkert ocksÄ, har hört att VRM ska vara bra pÄ tomahawk max, samt att de Àr vÀrt sina pengar

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÀr har du Tier lista för VRMs: https://linustechtips.com/main/topic/1046357-motherboard-tier...

X570 Gaming Plus har dÀrmed sÀmre VRMs Àn Tomahawk/Mortar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

PermalÀnk
●
Skrivet av Fahla:

Kan bara bekrÀfta att Ryzen,i mitt fall 2600x hoppar som du sÀger.
Kan vara lite störande om man kör luftkylt och inte har korrigerat i Biosen för "hoppen".
Har man bara lagt in en fördröjning pÄ ett par sekunder i biose n sÄ Àr det inga problem.

Kör sjÀlv med en AIO frÄn Corsair och flÀktarna snurrar pÄ cirka 500 rpm i vanlig anvÀndning,typ surfande.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Okej, visste inte att det gick att lÀgga in en fördröjning pÄ det sÀttet, bra att veta! @Fahla

PermalÀnk
●
Skrivet av MeSaber:

HÀr har du Tier lista för VRMs: https://linustechtips.com/main/topic/1046357-motherboard-tier...

X570 Gaming Plus har dÀrmed sÀmre VRMs Àn Tomahawk/Mortar.

Tack! Är inte sĂ„ insatt men ska försöka tyda listan lite bĂ€ttre senare 👌 @MeSaber

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Med gott luftflöde och bra heatsink(eller heatsink huvud taget) sÄ bör det gÄ bra oavsett.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Jag kör en 3700x pÄ en custom loop, lite EK men inte radiatorerna.

Har inte tonat ned min CPU:s beteende, visst den kan under nÄn sekund dra upp till 60 grader och sen ner, men det gör ju inget. Styr man loopen efter vattentemperaturen mÀrks det dÀr inte.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det stÀmmer att temperaturen hoppar upp dÄ och dÄ. Jag satte en fast CPU flÀkthastighet pÄ 75% vilket Àr hyfsat tyst. Jag behöver ÀndÄ aldrig 100% CPU flÀkthastighet nÀr jag spelar och att öka flÀkthastigheten pÄverkar inte temperaturen vÀrst mycket ÀndÄ.

Tror du kommer att bli nöjd med 3700X.

Visa signatur

StationÀr: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

PermalÀnk
●
Skrivet av sweborn:

Jag kör en 3700x pÄ en custom loop, lite EK men inte radiatorerna.

Har inte tonat ned min CPU:s beteende, visst den kan under nÄn sekund dra upp till 60 grader och sen ner, men det gör ju inget. Styr man loopen efter vattentemperaturen mÀrks det dÀr inte.

Okej. Jag kör pumpen pÄ en fast hastighet och flÀktarna pwm frÄn CPU headern. Hur styr du loopen efter vattentemperaturen? Typ en g1/4 temp givare? Vart har du kopplat in dig med givaren isÄfall? Mitt nuvarande MB har ingen 2 pin temperatur. @sweborn

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÀr jag byggde ihop riggen i signaturen hoppade flÀktarna upp och ned och det vÀsnades en hel del faktiskt. Vilket störde lite pga jag köpt dyra Noctua-flÀktar+kylare och allt.

Men jag gjorde en egen flÀktkurva i bios sÄ nu Àr det sÀllan flÀktarna rampar upp sÄ de stör. Ska finjustera lite till pÄ sikt sÄ det blir Ànnu tystare men duger för tillfÀllet sÄ jag glömmer ju bort det hela tiden just pga den Àr sÄ mycket tystare. Lirar med hörlurar och jag hör den inte genom dom om det inte Àr helt tyst i spelet och dÄ har jag ÀndÄ burken uppepÄ skrivbordet nÄgra dm frÄn mig bara.

SÄ det tycker jag inte du ska oroa dig för. Eftersom tempen gÄr pÄ varmaste kÀrnan blir det ju sÄ att öppnar du tex webblÀsaren och en kÀrna boostar maximalt för att datorn ska vara rapp sticker ju tempen ivÀg direkt och det fÄr ju flÀktar att sticka ivÀg ocksÄ. Men justerar man lite sÄ Àr det lungt sen

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

PermalÀnk
Medlem ★
●

https://www.webhallen.com/se/product/305279-MSI-B450-TOMAHAWK...

DÄ det finns för 999:- vet jag inte om det Àr lönt att leta nÄ mer. NÄgot pÄ denna som fattas i din mening?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

PermalÀnk
●
Skrivet av MeSaber:

https://www.webhallen.com/se/product/305279-MSI-B450-TOMAHAWK...

DÄ det finns för 999:- vet jag inte om det Àr lönt att leta nÄ mer. NÄgot pÄ denna som fattas i din mening?

Kanonpris, Jag antog att det var 570 som gÀllde för senaste generation Ryzen! Som sagt. Aldrig tittat Är AMD tidigare dÄ jag varit nöjd med det jag har haft.
Tack!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

Sjukt prisvÀrt moderkort samt för 3700x, dock finns inte den i lager Àn, men bÄde processor och mb Àr bra prissatt pÄ webhallen!

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
●
Skrivet av sINsen:

Sjukt prisvÀrt moderkort samt för 3700x, dock finns inte den i lager Àn, men bÄde processor och mb Àr bra prissatt pÄ webhallen!

NĂ€r jag kollar pĂ„ Webhallen sĂ„ finns det i lager? đŸ€”

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Eriksson01:

NĂ€r jag kollar pĂ„ Webhallen sĂ„ finns det i lager? đŸ€”

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Jo Mb finns i lager, men inte 3700x ;P Jag vill ha bÄde mb, processor och minnen

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
●
Skrivet av sINsen:

Jo Mb finns i lager, men inte 3700x ;P Jag vill ha bÄde mb, processor och minnen

Haha, nu sĂ„g jag vad du skrivit 😂 Jag vill ocksĂ„ ha det. KĂ€nner mig jĂ€vligt snĂ„l just nu bara, fĂ„r nog vĂ€nta till nĂ€sta lön 😬

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ryzen 1600 AF + MSI Tomahawk max för ~2200 kr Àr oslagbart just nu (extrapris pÄ mobon pÄ webbis). Galet vad mycket man kan fÄ för en liten peng. Ryzen 1600 AF motsvarar Ryzen 2600 i spel https://youtu.be/wRO_AUdmfis
Och med senaste arkitekturen!

Edit: sÄg att mobo-tipset redan fanns. Vill ÀndÄ slÄ ett slag för 1600 AF, för det priset Àr det en kanonprolle.

Edit 2: 3700X kostar 200% mer och presterar ~20% bÀttre Àn 1600 AF i de flesta av dagens spel. Skulle nÄgonsin 1600 AF bli en riktig bottleneck i framtiden sÄ kommer du troligen kunna köpa begagnade ryzen 3700X eller uppÄt för en rimlig peng.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

Jag gör en check hÀr innan bestÀllning, ser detta bra ut som första AMD build upgrade?

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
●
Skrivet av sINsen:

Jag gör en check hÀr innan bestÀllning, ser detta bra ut som första AMD build upgrade?

https://komponentkoll.se/bild/GQOrj.png

Ser bra ut 👍 Köp 2 av allt och skicka till mig 😂

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Eriksson01:

Ser bra ut 👍 Köp 2 av allt och skicka till mig 😂

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Haha

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
●
Skrivet av T4kti:

Ryzen 1600 AF + MSI Tomahawk max för ~2200 kr Àr oslagbart just nu (extrapris pÄ mobon pÄ webbis). Galet vad mycket man kan fÄ för en liten peng. Ryzen 1600 AF motsvarar Ryzen 2600 i spel https://youtu.be/wRO_AUdmfis
Och med senaste arkitekturen!

Edit: sÄg att mobo-tipset redan fanns. Vill ÀndÄ slÄ ett slag för 1600 AF, för det priset Àr det en kanonprolle.

Edit 2: 3700X kostar 200% mer och presterar ~20% bÀttre Àn 1600 AF i de flesta av dagens spel. Skulle nÄgonsin 1600 AF bli en riktig bottleneck i framtiden sÄ kommer du troligen kunna köpa begagnade ryzen 3700X eller uppÄt för en rimlig peng.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Hur funkar det med AF, Àr alla ryzen 1600 det nuförtiden? Och hur stor Àr skillnaden mot ett ryzen 5 3600 för nÄgon som primÀrt spelar pÄ datorn?

PermalÀnk
Medlem
●

BestÀllt!, sÄ nu snart Àr jag nybliven AMD anvÀndare för första gÄngen i livet!

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av KalaspÀr:

Hur funkar det med AF, Àr alla ryzen 1600 det nuförtiden?

Nej det gÀller bara nytillverkade processorer och det Àr okÀnt om det kommer vara till 1600 EoL eller om AMD byter tillbaka till den ursprungliga versionen lika spontant.
Enda sÀttet att sÀkerstÀlla att du fÄr "rÀtt" version Àr genom att lÀsa pÄ förpackningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

PermalÀnk
●
Skrivet av sINsen:

BestÀllt!, sÄ nu snart Àr jag nybliven AMD anvÀndare för första gÄngen i livet!

Fasiken va trevligt, nu blir jag duktigt sugen pĂ„ att bestĂ€lla jag ocksĂ„ 😃

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Eriksson01:

Fasiken va trevligt, nu blir jag duktigt sugen pĂ„ att bestĂ€lla jag ocksĂ„ 😃

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Ja, de ska bli kul o testa! kan du sÄ gör de! ja tror ja kommer bli nöjd!

Visa signatur

🎼 → 5800X3D ‱ B450 Tomahawk Max ‱ 3080 FTW3 Ultra @Customloop
đŸ–„ïž → 3440x1440
⌚ → Zoom65
đŸ–±ïž → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av KalaspÀr:

Hur funkar det med AF, Àr alla ryzen 1600 det nuförtiden? Och hur stor Àr skillnaden mot ett ryzen 5 3600 för nÄgon som primÀrt spelar pÄ datorn?

Kolla pÄ CDON och Computersalg sÄ stÄr det YD1600BBAFBOX i produktbeskrivningen (istÀllet för AEBOX). 3600 fÄr ca 15-20% mer fps i spel.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Eriksson01:

Okej. Jag kör pumpen pÄ en fast hastighet och flÀktarna pwm frÄn CPU headern. Hur styr du loopen efter vattentemperaturen? Typ en g1/4 temp givare? Vart har du kopplat in dig med givaren isÄfall? Mitt nuvarande MB har ingen 2 pin temperatur. @sweborn

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Ja, en g1/4 givare inkopplad pÄ moderkortet.