Folkbokförd med annan person?

Permalänk
Medlem

Folkbokförd med annan person?

Har flyttat till ny lägenhet. När jag söker på mig själv på Ratsit/Hitta.se så är jag folkbordförd på den nya adressen men tillsammans med gamla hyresgästen. Har han glömt ändra sin adress eller ska man kontakta hyresvärden?

Permalänk
Medlem

Då måste det rimligen vara den tidigare hyresgästen som glömt eller ännu inte ändrat sin folkbokföring. Hyresvärden har inget med folkbokföringen att göra, det är vars och ens ansvar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Har nästan samma problem då den som bodde i lgh före mig har en som som fortfarande är skriven på adressen.
Har varit i kontakt med Skatteverket Men det jag kunde göra var att anmäla det och det kunde ta upp till 6 månader innan det händer nått. Dom sa att det bästa är att ta kontakt med den som är skriven på adressen och dom måste ta kontakt med Skatteverket.

Finns inte så mycket mer att göra är att tydligen vara sambo med någon man inte har en aning vem det är tills dom gör en anmälan =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har flyttat till ny lägenhet. När jag söker på mig själv på Ratsit/Hitta.se så är jag folkbordförd på den nya adressen men tillsammans med gamla hyresgästen. Har han glömt ändra sin adress eller ska man kontakta hyresvärden?

Det är hyresgästen som glömt att ändra. Med lite tur kan hyresvärden ha kontaktuppgifter och kontakta personen för att be dem flytta adress, det borde vara enkelt då det ligger i personens intresse att uppgiften är korrekt. Men konsekvenserna av att ha en annan på adressen är relativt liten, mest att man får post som behöver returskickas. De flesta slutar dock skicka relativt omgående efter en retur. Jag har dock behövt få bort en person från min adress på grund av strul, och det var förvånadsvärt enkelt. Ring skatteverket och be dem starta en utredning vart personen tagit vägen och säg att du inte vet vem det är. Någon månad senare var personen avregistrerad

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa är uppenbarligen väldigt slarviga när det gäller adressändringar, i min första studentlägenhet fick jag regelbundet post till 3-4 olika personer som inte hade bott där på flera år. Ingen av dem var personen som hade lägenheten innan mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Men konsekvenserna av att ha en annan på adressen är relativt liten, mest att man får post som behöver returskickas. De flesta slutar dock skicka relativt omgående efter en retur.

Kan bli betydligt jävligare man kan åka på besök av tex kronofogden som vill in i Lgh och plocka med sig saker som är värt 100.000 för den andre som är skriven där har skulder.
Frågan är ju då hur mycket har du bevis på att det är du som äger? Finns risk att kronolle tar allt du ej har klara ägande bevis på.

Sen kan det ju givetvis bli att man får andra besök om samma person har skulder till andra personer, har du otur så kanske det är en som lånat ett par kilo kokain för försäljning sen ändrat sig och tagit stålarna o flytt från nåt trevligt gäng=Termos som knackar väldigt hårt på dörrn en gång nån dag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Att nån glömt att byta till nya vid flytt är inte så konstigt. Det kommer säkert att lösa sig snart, om det inte är nån skurk du flyttat in efter.

Däremot är det ett verkligt problem att det inte finns några hinder för vem som helst att folkbokföra sig var som helst. Här hoppas jag att man snarast täpper till luckan i lagen, så att man kan få spärra sin adress mot obehörig "inflyttning".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Själv hade jag inneboende för några år sedan.

Personen fick ett år på sig att ändra sina uppgifter efter denne flyttat ut.

När inte det skedde anmälde jag till Skatteverket och fick höra det tar 6 månader.

Det tog två år innan det blev löst. Hjälpte inte att jag ringde var 6e månad till Skatteverket som ursäktade sig med att de har mycket att göra.

Under tiden så skrev jag på alla brev som kom ”åter till avsändare, okänd mottagare” då det var både CSN och Kronofogden som hamnade i brevlådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
CS-mästare

@grizzly666: Källa på att det har inträffat?

Jag har varit i precis samma situation. Kronofogden kom och knackade på, det var bara att förklara för kronofogden att personen inte bor på adressen. Det är inte en unik idé att undvika adressändring för någon som har skulder, det verkade vara allmänt känt hos kronofogden. Det finns självklart tydliga incitament för den tidigare hyresgästen att inte adressändra. Det är inte kronofogden dummare än att den förstår.

Du kan absolut be din hyresvärd påminna den tidigare hyresgästen att adressändra om du inte själv har kontaktuppgifterna. Ifall det drar ut på tiden så gör som tidigare nämnts. Alltså returnera post och tala med skatteverket så löser det sig galant. Det är lite störigt men det finns ingen idé att känna domedagskänslor.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Försök få kontakta med den personen som fortfarande är skriven där.

Om inte det lyckas så ber du Skatteverket göra en utredning om vem som bor på adressen.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing.4.18e1b10334...

Vilket typ är att de skickar brev till den personen på din adress och svarar de inte så skrivs de "bort".

Var med om exakt detta i mitt förra hus.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Kan bli betydligt jävligare man kan åka på besök av tex kronofogden som vill in i Lgh och plocka med sig saker som är värt 100.000 för den andre som är skriven där har skulder.
Frågan är ju då hur mycket har du bevis på att det är du som äger? Finns risk att kronolle tar allt du ej har klara ägande bevis på.

Sen kan det ju givetvis bli att man får andra besök om samma person har skulder till andra personer, har du otur så kanske det är en som lånat ett par kilo kokain för försäljning sen ändrat sig och tagit stålarna o flytt från nåt trevligt gäng=Termos som knackar väldigt hårt på dörrn en gång nån dag.

Det är bra om du lämnar källor när du skriver om såna här saker.

I mina ögon är det ren spekulation eller spridning av något "du hört". Jag tror aldrig någonsin att de skulle gå in och bara ta grejer av en för att det råkar vara en skuldsatt person som är skriven på din lägenhet.
----

Något som jag däremot kan tänka mig, är att om du till exempel har bostadsbidrag så kan det bli problem med det då det står att ni är två stycken på en lägenhet och då måste räkna in bådas inkomst. Detta är också spekulation från min sida men känns rimligt, men var ett tag sen jag hade bostadsbidrag själv

Sist jag hade hyresrätt hade den personen lämnat lägenheten lite hastigt då han höll på med något fuffens. En vecka efter jag flyttat in kom polisen och knacka på och sökte honom, men jag sa bara att han hade flyttat. Känns inte som om kronofogden skulle vara jobbigare än polisen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Själv hade jag inneboende för några år sedan.

Personen fick ett år på sig att ändra sina uppgifter efter denne flyttat ut.

När inte det skedde anmälde jag till Skatteverket och fick höra det tar 6 månader.

Det tog två år innan det blev löst. Hjälpte inte att jag ringde var 6e månad till Skatteverket som ursäktade sig med att de har mycket att göra.

Under tiden så skrev jag på alla brev som kom ”åter till avsändare, okänd mottagare” då det var både CSN och Kronofogden som hamnade i brevlådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, är nu 18 månader sedan jag anmälde att personen inte bor på adressen längre.

Kronofogden, polisen och delgivningsmän har alla knackat på dörren o sökt personen vid flera tillfällen.
En period har personen haft utdelningsadress på en beroendemottagning men ändå dyker polisen upp hemma hos mig och frågar efter hen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Däremot är det ett verkligt problem att det inte finns några hinder för vem som helst att folkbokföra sig var som helst. Här hoppas jag att man snarast täpper till luckan i lagen, så att man kan få spärra sin adress mot obehörig "inflyttning".

Just den funktionen kom väl för omkring fem år?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Just den funktionen kom väl för omkring fem år?

Man kan spärra sig själv så att de krävs e-legitimation för att ändra folkbokföringen och/eller eftersända post, men det hjälper föga mot att andra är folkbokförda på fel adress.

Permalänk
Medlem

Kontakta Skatteverket ASAP angående detta!

Superviktigt att se till så att en obehörig person inte är registrerad på din adress.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Före du gör något annat så kolla så att personen verkligen är folkbokförd hos dig. Vare sig ratsit eller hitta.se är speciellt duktiga på att uppdatera sina uppgifter. Sist jag flyttade så stod jag även kvar på gamla adressen enligt hitta. Tog över ett år innan dom plockade bort den gammla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800x | Asus TUF Gaming x570-plus | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC | Corsair 3200Mhz 64GB RAM | Samsung 970 plus 2TB | Samsung 970 1TB | Cruical BX500 2TB | FD define C | Corsair RM750X | Philips 276E8VJSB

Samsung galaxy tab S7plus | Synology DS418 - 4x8TB | Synology DS212j 2x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Något som jag däremot kan tänka mig, är att om du till exempel har bostadsbidrag så kan det bli problem med det då det står att ni är två stycken på en lägenhet och då måste räkna in bådas inkomst. Detta är också spekulation från min sida men känns rimligt, men var ett tag sen jag hade bostadsbidrag själv

Jag har råkat ut för det med bostadsbidrag, så jag vet att det är ingen spekulation från din sida då man får ett brev från Försäkringskassan om att de har upptäck att det bor någon annan där och att ens bostadsbidrag kan förändras.
Det är dock bara att ringa till Försäkringskassan och säga att man intygar (på "heder & samvete") att personen inte bor där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tackar. Får se efter ca 1 månad om han fortfarande inskriven på min adress. Händer det inte något kontaktar jag Skatteverket. Är nyss inflyttad så lite tidigt att kontakta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tackar. Får se efter ca 1 månad om han fortfarande inskriven på min adress. Händer det inte något kontaktar jag Skatteverket. Är nyss inflyttad så lite tidigt att kontakta nu.

Varför vänta? Ring skatteverket i morgon. Det är gratis och du har rätt att vara helt anonym. Det tar bara några minuter, plus eventuell kötid.

0771-567 567

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Varför vänta? Ring skatteverket i morgon. Det är gratis och du har rätt att vara helt anonym. Det tar bara några minuter, plus eventuell kötid.

0771-567 567

Det är svårt att vara anonym i det här fallet, eftersom det handlar om en person som är folkbokförd på samma adress som en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är svårt att vara anonym i det här fallet, eftersom det handlar om en person som är folkbokförd på samma adress som en själv.

Vad har det med saken att göra?

TS ringer till skatteverket och ber att få folkbokföringsuppgifter för person X X.
De svarar att X X är folkbokförd på adress X.

På vilket sätt röjs TS identitet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Lorault: Ring skatteverket om personen vägrar byta adress,själv hade jag 7 stycken på min lägenhet...räkna med några månader innan personen försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Vad har det med saken att göra?

TS ringer till skatteverket och ber att få folkbokföringsuppgifter för person X X.
De svarar att X X är folkbokförd på adress X.

På vilket sätt röjs TS identitet?

Aha, du menar att man kan vara anonym för att ta reda på om personen är folkbokförd på adressen, snarare än att göra en anmälan. Det var inte helt tydligt i ditt förra inlägg. Tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Aha, du menar att man kan vara anonym för att ta reda på om personen är folkbokförd på adressen, snarare än att göra en anmälan. Det var inte helt tydligt i ditt förra inlägg. Tack för förtydligandet.

Jo, precis. Det verkar ju som om TS inte är helt säker på om det är så att personen fortfarande står kvar på adressen, eller om det bara är nättjänsterna som har gamla uppgifter.

Kan meddela att när en äldre släkting dog för ett antal år sen stod hennes uppgifter kvar i nästan en vecka på ratsit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu börjar hans post dumpas på min adress. Skiter folk att adressändra? Ska jag kontakta han då han har ett nummer registrerat på Ratsit? Eller ska jag be Skatteverket kontakta honom? Vad skall jag göra med hans post?

Permalänk
Medlem

@Lorault: Om han medvetet inte gör flyttanmälan så hade jag kastat hans post i soptunnan och ringt skatteverket.

Permalänk
Medlem

@Kiddy: Tror inte jag vågar göra det. Kanske jag som åker på det.. Vem vet.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nu börjar hans post dumpas på min adress. Skiter folk att adressändra? Ska jag kontakta han då han har ett nummer registrerat på Ratsit? Eller ska jag be Skatteverket kontakta honom? Vad skall jag göra med hans post?

Skriva "Åter till avsändare, mottagare okänd." på alla brev och lägga dem på brevlådan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Skicka ett sms till han och säg att hans post dimper ner hos dig, och fråga om han glömt adressändra. Om du är snäll kan du be om hans nya adress, så skriver du den adressen på hans post och lägger i närmaste brevlåda bara.

Onödigt att ta till tunga artilleriet på en gång.

Permalänk
Avstängd

Jag har själv varit i den andra ändan som fick problem med att få min adress ändrad vid flytt. Jag använde adressändring.se när dom ännu samarbetade med Skatteverket. De ångrade jag ganska fort. Dom ändrade aldrig min adress och de var ett rent helvete att få bukt med de. När jag kontaktade Skatteverket gick de inledningsvis bra, men alla andra instanser och företag som behövde min nya adress fick inte ta del av ändringen. Sökte man på mig via hitta.se eller Eniro.se så fick man två olika resultat. Efter lite mer än ett år så startade Skatteverket en utredning där jag, min arbetsgivare och mina föräldrar fick ett brev där dom skulle ange vart jag bodde nånstans. Då som först löste sig min adressituation. Under tiden hann jag etablera en väldigt otrevlig och dålig relation till familjen som flyttade in i min gamla lägenhet som var allt annat än hjälpsamma.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.