Någon mer som gillar MAX-hamburgare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror då jag var fanns det bara sötpotatis.
Men men man får väll prova igen

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte provat deras sötpotatis då jag sedan tidigare vet att jag inte tycker att det är speciellt gott. Skulle inte rekommendera dig att prova deras vanliga heller då den var under förväntan jämfört med motsvarande hak. Max gör bättre pommes för halva priset.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har hoppat över Max i flera år sen de bytte pommes, har än idag svårt för de nya, smakar beskt.

Sen har deras hamburgare verkligen börjat ta efter donken, en sörja av tomat, dressing och har man tur så får man ost på burgaren, ser riktigt trött ut när man öppnar pappret.

När ändå Bastard nämns, var där för 2 veckor sen och för priset så är det verkligen inte bra burgare, en burgare som simmar i någon senap/majonässås är ingen höjdare även om de med det sättet försöker få det att se "street" ut... Är säkert skillnad beroende på var man går på Bastards också, våran lokala är riktigt kass.

BK/Sibylla är nog bäst på fryspuckar, har varit exakt likadant i senaste 20 åren, men de hamnar långt ner i topplistan av burgare också.

Ja MAX har definitivt gått ner sig med åren. Minns för lääänge sen när burgarna man fick nästan såg ut som på bilden.
Nu är det lite mer Donken-stuk med en platt historia även om dom fortfarande smakar betydligt bättre än Donken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Har inte provat deras sötpotatis då jag sedan tidigare vet att jag inte tycker att det är speciellt gott. Skulle inte rekommendera dig att prova deras vanliga heller då den var under förväntan jämfört med motsvarande hak. Max gör bättre pommes för halva priset.

Ok tack för informationen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Som ett par andra i tråden har jag också gått över till att främst käka halloumi-burgare. Gick över till det först på Max, de få gånger om året jag käkar där, och äter det oftare än köttburgare hemma nu också. Så kort och gått kan jag inte svara på om deras köttburgare blivit sämre senaste tiden

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Gillar inte Max direkt.
Provade även deras plant beef och fattar inte hur folk kan tycka det smakar kött, fruktansvärt äckligt som det mesta veganska möget som finns.

Den skara som säger att det smakar kött måste väl ändå vara försvinnande liten? Åtminstone i min umgängeskrets där de allra flesta äter vegetariskt på restaurang.

Å andra sidan kanske man inte har den mest nyanserade bilden ifall man tycker det smakar ”fruktansvärt äckligt som det mesta veganska”. Du vet att man inte blir mindre manlig/häftig bara för att man käkar vegetariskt emellanåt?

Skrivet av Zargoz:

Som att svenska bönder inte kan plåga djur. Sett den senaste arla bondskandalen?

Vadå, det var ju flera veckor sedan. Bortglömt! Jag skulle vilja säga att jag skämtar men det tragiska är att alla glömmer bort sånt här jävligt snabbt...

Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är bättre att aktivt välja svenskt före annat kött. Dels för att vi i regel har bättre djurskydd än andra länder, dels att vi tenderar att följa lagarna i större utstäckning och dels så ger vi mindre antibiotika till djuren än de allra flesta länder.

Just antibiotikaanvändningen borde spela större roll i vilket kött man äter, antibiotikaanvändningen är trots allt en av få saker som på riktigt skulle kunna leda till mänsklighetens utrotning, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Inte käkat på donken sedan ca 7 år tillbaka, det är vedervärdigt imo, BurgerKing var ok men MAX är verkligen vad jag föredrar. Som icke köttätare så är max på en helt annan nivå än de andra kedjorna, när jag fortfarande käkade Halloumi så var den bättre än många riktigt dyra hak. Nu blir det bara de veganska alternativen och de är fan riktigt jävla bra, nej jag säger inte att de smakar kött. Men de är däremot tillräckligt goda för att inte vilja ha något i kött, crispy no chicken är en favorit. Då jag åt kött tyckte jag burgarna på max var bäst med men var några årsedan nu så kan dock inte svara på hur de är idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den skara som säger att det smakar kött måste väl ändå vara försvinnande liten? Åtminstone i min umgängeskrets där de allra flesta äter vegetariskt på restaurang.

Å andra sidan kanske man inte har den mest nyanserade bilden ifall man tycker det smakar ”fruktansvärt äckligt som det mesta veganska”. Du vet att man inte blir mindre manlig/häftig bara för att man käkar vegetariskt emellanåt?

Vet inte vad det har med manligt eller häftigt att göra, kanske något du själv tycker?
Jag har fortfarande inte provat något vegetariskt "kött" som smakat gott.

Det går att äta vegetariskt som är gott, men nu var det all kött "substitut" jag syftade på.
Saker som ex Ost/broccoli biffar är gott, men inte direkt sådant jag tänker på med vegetariskt, utan just alla dessa "kött" produkter de försöker efterlikna.
sojakorvar, sojafärs, biffar, påläggskorv osv osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Tycker personligen Bastard är sämst av alla "finare" ställen. Frankies, Prime, Phils.... samtliga mer eller mindre bättre än Bastard.

Och som inte finns i Umeå, Bastards är den enda finare kedjan som finns och just därför är den bästa här uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Och som inte finns i Umeå, Bastards är den enda finare kedjan som finns och just därför är den bästa här uppe.

Nu tänker du helt fel. Det finns inget utanför Stockholm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Nu tänker du helt fel. Det finns inget utanför Stockholm.

Har ingen koll på vad som finns i övriga Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag äter inte på MAX av ren princip, sen de för några år sen försökte lura i sina anställda inför ett val att de måste rösta på Alliansen för att få behålla jobbet.

De skickade ut intern information där de påstod att den sänkta restaurangmoms Alliansen genomfört men de rödgröna ville avskaffa var avgörande för företagets ekonomi och möjlighet att behålla anställda.

Vilket naturligtvis är skitsnack - det enda den sänkta restaurangmomsen innebar var ökad vinst för restaurangbranschen.

Vilket bara bevisades av att MAX strax efter det valet sen rapporterade rekordvinst.

Så nej, ett företag som försöker lura i sina i många fall unga anställda att de måste rösta på ett sätt som gynnar företagets ägare för att få behålla jobbet kommer jag aldrig mer ge en spänn - av ren princip.

Men sen tyckte jag heller inte att MAX burgare var något speciellt på den tid jag åt dem ibland.

Jag föredrar Burger King.

Permalänk
Avstängd

Jag är inget fan av Max. De var något av en myt ganska länge här då de inte fanns någonstans i närheten av Götet och alla norrlänningar höjde dom hela tiden till skyarna. Första gången jag testade var i sena tonåren när jag hälsade på en polare i Lund. Då var jag ganska bakis och tyckte det var bra, men sedan dess har jag testat ett antal gånger och det har aldrig varit bra. Dåliga geléiga biffar och de har misslyckats med väldigt enkel tillagning, typ fått frysta saker som skulle varit friterade och liknande, för många gånger. Pommesen är ok, bättre än BK men inte lika bra som McD.

Annars gillade jag BK när jag var yngre, men med tiden började jag störa mig på slafsigheten i burgarna. De har liksom för mycket grönsaker och sås så att burgaren inte håller ihop som en enhet. Att de micrar underbrödet med kött och eventuell ost innan de sätter ihop burgaren hjälper inte saken heller. När de bytte till "King Fries" så blev också pommesen mycket sämre, smakade som om de hade legat några dagar dränkta i olja innan friteringen eller något.

McD är inget under av smak direkt men man vet vad man får så det är mitt val av de stora tre. Burgarna är ofta lite torra, men de smakar åtminstone kött. Mängden grönsaker och sås är också väl avvägd. Pommesen håller bra kvalitet för att vara massproducerade.

I allmänhet blir det inte mycket burgare från kedjor för mig nuförtiden. Vill jag ha snabbmat någonstans i närheten av hemmet finns det mycket bättre alternativ. Så det blir mest på långresor och liknande som jag besöker kedjorna, alltså har jag inte jättekoll längre. Och även om jag är ute och åker så tar jag nog hellre Chop Shop eller liknande över en burgare. The Chef är ingen höjdare dock så är det alternativet blir det burgare. Påminner om Monarch i Danmark. Sjuttiotals vägkrog som har lyckats överleva mot all logik.

Skrivet av crew seven:

På tal om Hamburgare är det nån som kommer ihåg en kedja som hette Clock det va staten som försökte kränga burgare

Jag praoade på Clock på högstadiet någon gång, den restaurangen jag var på (Fredsgatan i Göteborg) blev McD kort därefter, stängt nu. Burgarna var faktiskt helt ok, påminde mycket om McD med lite andra specialare och så, typ med ananas någon gång, currysås och bacon någon annan gång. Där jag var hade de också Pizza Hut Express inne på Clock så man gjorde både burgare och pizzor. Det roligaste som hände under de två veckor jag var där var att Leila K kom in och köpte burgare. Den statliga kopplingen var borta när jag var där, men det var ju en kvarleva från motbokstiden mestadels och ganska vanlig då på 50- 60- 70-talen vad jag förstår.

Skrivet av lappen81:

Kanske parisare vanligt i Norrland men har även sett det på snabbmatshak i Östergötland

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parisare_(korv)
Skickades från m.sweclockers.com

I Göteborg fick man sådana i skolan och då kallades de göteburgare. En skiva av skolans ganska kassa falukorv, inte stekt förstås utan bara värmd i tråg, till det fick man ett torrt hamburgerbröd och bostongurka, och förstås senap och ketchup. Ingen höjdare direkt men ändå generellt bättre än bambamaten så man var ju glad när de serverades.

Lite komiskt att det nu finns en kedja (well, två restauranger) här som heter Göteburgare och de serverar inte någon variant med korv.

Skrivet av keyser:

Nu tänker du helt fel. Det finns inget utanför Stockholm.

En del kedjor har tagit sig utanför, men jag vet inte om det är så bra. Vigårda kom till Göteborg för några år sedan exempelvis och fick svidande (men ganska rolig) kritik. Det har varit snack om att Carl's Jr skulle komma till Sverige, och det hade jag sett fram emot. Deras burgare är goda och värda de där extra 25% i pris gentemot McD eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En del kedjor har tagit sig utanför, men jag vet inte om det är så bra. Vigårda kom till Göteborg för några år sedan exempelvis och fick svidande (men ganska rolig) kritik. Det har varit snack om att Carl's Jr skulle komma till Sverige, och det hade jag sett fram emot. Deras burgare är goda och värda de där extra 25% i pris gentemot McD eller så.

Det var mer en pik om att Stockholmare sällan ser bortom Stockholm, tar för givet att det mesta handlar om deras stad.

Vigårda stängde här i Malmö efter ett par år, de började bra men sen kändes det som om de drog ner på alla delar av maten vartefter tills att till sist bli en torr hård bit kött mellan torra bröd med minimalt med tillbehör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Det var mer en pik om att Stockholmare sällan ser bortom Stockholm, tar för givet att det mesta handlar om deras stad.

Jo, jag misstänkte sarkasmen men valde att svara bokstavligt i alla fall.

Citat:

Vigårda stängde här i Malmö efter ett par år, de började bra men sen kändes det som om de drog ner på alla delar av maten vartefter tills att till sist bli en torr hård bit kött mellan torra bröd med minimalt med tillbehör.

Jaså, jag har inte testat men recensionen jag länkade ovan måste vara en av de bästa matrecensionerna jag läst, och den bidrog förstås till att jag inte var så sugen på att testa.