Permalänk
Medlem

Lagg/stuttering vid två skärmar

Hej!

Har en 144hz skärm samt en 60hz vid sidan om.

När program är uppe på 60hz-skärmen så får jag stuttering/smått FPS-lagg/känns som att spela på 60hz, på 144hz-skärmen.

Spelar jag te.x. LoL, fullscreen/windowed/bordeless kvittar, och endast har uppe Discord på 60hz-skärmen så laggar LoL och flyter inte på lika fint när man rör kameran osv. Samma gäller alla andra spel. Tabbar jag ut och minimerar programmet så flyter spelen på igen. Vilket program/sida jag har uppe på 60hz-skärmen kvittar också. För att det INTE ska lagga så måste allt vara minimerat på 60hz-skärmen.

Tips?
Tack!

2500k @5ghz
8Gb RAM
650W PSU
GTX 670

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat att du tappar FPS?
Slå på fps overlay i geforce experience
https://www.howtogeek.com/209710/4-quick-ways-to-see-a-pc-gam...

Har du uppdaterat drivrutiner för GPU?
Vilket operativsystem har du?
Vilka skärmkablar använder du för respektive skärm?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Känt fel med Windows 10 + Nvidia combo. Söker du "144hz and 60hz dual monitor lag" på Google så får du massvis med träffar. Vad jag har förstått så är problemet ganska komplicerad och ligger i både Microsofts och Nvidias hantering av olika uppdateringsfrekvenser och resurs prioritering.

Har själv problemet. Workarounds vad jag har hört om inkluderar:
- Kör spel alltid i fullscreen (inte borderless window eller windowed fullscreen)
- Stäng av graphic/video acceleration i appar som körs på 60Hz skärmen (i Discord finns det under User settings -> Appearance -> Hardware acceleration)
- Sätt skärmarnas frekvenser så dom kan synkronisera enklare, t.ex 120Hz + 60Hz, 140Hz + 70Hz eller 160Hz + 80Hz
- Koppla den andra skärmen som du inte spelar på till inbyggda Intel grafikkortet

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q