CPUn går upp till 100%, vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

CPUn går upp till 100%, vad kan det bero på?

Hej, har letat och letat, hittar fantamej inte ett skit alls. (Ber om ursäkt för alla stavfel och dylikt, stressad typ)

Fattats fiber i tre månader, startat datorn en ca5-8 ggr denna period. Idag fick jag fiber, starta upp skiten, allt var frid och fröjd. Sedan kom smällen, CPUn gick upp till 100% av någon anledning?! Alltid haft lika många program, alltid kört på samma skit. HAR aldrig strulat innan.

Nu när jag skriver denna text hinner bokstäverna knappt med. Vad är felet, och vad bör jag göra?

Har kunnat ha Chrome uppe, spela Destiny, ladda ner jävla massa filer, spotify, youtube ja allt möjligt skit.
Windefender hittade 2 hot, som är nu borta.

Äger en:
I7 7800x
GPU:
1080TI OC
32gb ram HYPER X 3200
1000W Nätagg
115I kylare
Asus X299-E Gaming

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla vilken process som spökar/drar 100% cpu?
Sen föreslår jag kontrollerad djupandning mot paniken. Andas in 5 sekunder genom näsan och 10 sekunder ut genom munnen. Upprepa typ 3-5 gånger.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Kolla kylaren till CPU!!!!

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Givetvis gjort det, men det är olika varje gång. "Windows Defender" var den som spökade sist. Startade om datorn, nu flyter det? Men samma sak hände tidigare, "Windows Defender" drog alla kraft typ.

Men det är ju sjukt udda, har aldrig hänt innan?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Men kylaren till CPUn, du menar via Corsairs program eller du menar öppna upp skiten?

Permalänk
Medlem

Boots Linux från en USB (behöver inte installera det) för att se om det är Windows som orsakar det. Om felet försvann med Linux så installerar du om Windows. Om felet består så är det nog hårdvarurelaterat. Kolla kylaren som redan tipsats om. Men kan vara moderkortet som är lite trasigt. Bara att testa komponenterna en och en o köra uteslutningsmetoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas:

En grej jag lagt märke till är att i enhetshanteraren ser jag 12 cores, men i kylprogrammet är där bara 6st?

Permalänk
Medlem

Inte bara så att du inte använt datorn mkt och när du väl startar den så kär windows update igång och hämtar en massa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

den skall väl installera win 1909, virus scanna och om-indexera hårddiskarna samtidigt...ge den en halvdag o komma in i matchen igen

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Jag ska låta skiten vara igång hela natten. Hoppas på det bästa!!

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Nej, har ej använt datorn alls. Som sagt, 5.-8ggr på 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte använt datorn på ett tag så är det som @Tea42BBS skriver, den har lite att göra för att "komma med i matchen" igen.

Permalänk
Medlem

Kylarspåret som nämnts ovan verkar vara ett ganska sunt spår att undersöka, men enkla varianten är att kolla vad cpu har för hastighet i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Gissar starkt på tom kylare...

Permalänk
Medlem

@Spiffman:

Hur kollar jag om den är tom eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kolla kylaren till CPU!!!!

Hmm, nyfiken på vad du menar?
Om cpu:n når 100% oförklarligt, så har det väl inget med om kylaren funkar bra eller dåligt?

(låter mer sannolikt att burken försöker komma ikapp med updates, virus scan osv allt på en gång)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, nyfiken på vad du menar?
Om cpu:n når 100% oförklarligt, så har det väl inget med om kylaren funkar bra eller dåligt?

(låter mer sannolikt att burken försöker komma ikapp med updates, virus scan osv allt på en gång)

Håller med om att det mest sannolika är att Windows bara försöker komma ikapp med uppdateringar, indexering backup, osv, men om det är så att processorn throttlar p.g.a för hög temperatur så kommer det att se ut som om processorn är tungt lastad. Ett bättre sätt att se det är naturligtvis att kolla temperaturen eller eller klockfrekvensen över tid (om den throttlar är den kurvan väldigt krokig med en klockfrekvens som går upp och ner hela tiden), men det kan vara ett tecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shax:

@talonmas:

En grej jag lagt märke till är att i enhetshanteraren ser jag 12 cores, men i kylprogrammet är där bara 6st?

din cpu har 6 cores / 12 Threads därmed läser den 12 cores du har ju hyperthreading teknik

hoppas du får ordning på sakerna mvh

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Logiken är väl, Ju mer CPU:n throttlar, desto mer kommer programmen kräva %-mässigt.

Om CPUn går för full fart, och ett program bara kräver 25% för tillfället så kommer programmet att kräva 50% om CPUn throttlat till halv-fart, och om den thottlat ända till en kvarts-fart eller ännu långsammare för att inte överhettas, så kommer programmet kräva 100%

Därav orsaken till frågorna gällandes temperatur och om CPU:n ser ut att gå i avsedd hastighet eller betydligt långsammare.

Permalänk
Medlem

Vad är dina temps när datorn är seg? Kolla med hwinfo om du inte laddat ner det är det bara att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

men om det är så att processorn throttlar p.g.a för hög temperatur så kommer det att se ut som om processorn är tungt lastad. Ett bättre sätt att se det är naturligtvis att kolla temperaturen eller eller klockfrekvensen över tid (om den throttlar är den kurvan väldigt krokig med en klockfrekvens som går upp och ner hela tiden), men det kan vara ett tecken.

Ah, det låter ju rätt vettigt när jag tänker på det. (som även Viita var inne på)
Har inte tänkt på det från det perspektivet förut..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har datorn stått orörd eller har du fått koppla in några sladdar på nytt?

Har stött på problem när man pluggar in en USB-ansluten produkt på någon av USB-portarna på datorns fram/ovansida t.ex. en kamera eller en telefon. Tangentbordet som är anslutet med USB på datorns baksida blir då i princip omöjligt att skriva på, inmatningen blir oerhört långsam.

Antar att det beror på att dessa portar delar samma USB-nav i datorn eller vad man ska kalla det. Prova byta till en annan port i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem

@Shax *Rubrik förtydligad*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Välkommen till Sweclockers btw

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Shax:

Windefender hittade 2 hot, som är nu borta.

Skulle installera Typ malwarebytes och kolla igenom datorn en gång för Windows defender brukar knappt kunna hitta nått om man så pekade på de infekterade filerna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ladda hem programmet process explorer och se exakt vilken process/program som är aktiv.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Något jag lärt mig med tid är att det oftast inte är värt att felsöka sådana fel/virus/miners. Tiden investerad är nästan alltid längre än tiden det tar att Formatera, installera om Windows, du är tillbaka på benen inom 1 timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Något jag lärt mig med tid är att det oftast inte är värt att felsöka sådana fel/virus/miners. Tiden investerad är nästan alltid längre än tiden det tar att Formatera, installera om Windows, du är tillbaka på benen inom 1 timme.

Håller med här!

Om du konstaterat en infektion är det bara att blåsa windows tyvärr, de flesta sjukdomar öppnar upp säkerhetshål för att bjuda in sina kompisar och aktivt skriker ut på nätet att ett fotfäste är vunnet. Troligen har du många fler infektioner än du vet om, så bara att blåsa och börja om!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löst!

Tack till alla människor fina/inte fina ni är underbara, det verka nog ha varit att datorn försökte komma ikapp som de några utav er nämnde. ALLT fungerar så jävla fint!

:*

Permalänk
Medlem

@Shax:
Windows updates då alltså