Svensk 5G-auktion går av stapeln i oktober – Huawei utesluts inte

Permalänk
Melding Plague

Svensk 5G-auktion går av stapeln i oktober – Huawei utesluts inte

Post- och telestyrelsen meddelar att 5G-licenserna delas ut i oktober. Huruvida Huawei ska uteslutas bestäms av svenska myndigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Fan. Jag hade hoppats detta skulle spikas före sommaren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Va bra för med tanke på nsa`s bakdörrar i hårddiskar, routrar, windows, goggle, apple & diverse andra produkter så vore det ju orättvist om huawei skulle ha något liknande (vilket jag inte sett nåt bevis på)
utan bara politiskt snack. vore som sagt orättvist om de skulle stoppas då. (ett + till apple & windows som sa nej & stop)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Väldigt positiva nyheter!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

4g fungerar allt sämre där jag bor. Frå 60-80 i början till bara 3-6 nu. Med exakt samma utrustning. Tack för det, tele2!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

4g fungerar allt sämre där jag bor. Frå 60-80 i början till bara 3-6 nu. Med exakt samma utrustning. Tack för det, tele2!

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen har masten du sitter emot fått fler uppkopplade.

Permalänk
Medlem

Är väl som vanligt opps trpdde Kina var snälla och lät folket vara med och besluta. *bort*/Mod

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hoppats på att man uteslutit Huawei, inte bara för säkerheten. Men för att Kina gör det ohyggligt svårt för utländska företag att etablera sig i Kina. Verkar väldigt konstigt om man kan utestänga andra från sin hemmarknad och sedan ha fritt fram att själva konkurrera utrikes.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Va bra för med tanke på nsa`s bakdörrar i hårddiskar, routrar, windows, goggle, apple & diverse andra produkter så vore det ju orättvist om huawei skulle ha något liknande (vilket jag inte sett nåt bevis på)
utan bara politiskt snack. vore som sagt orättvist om de skulle stoppas då. (ett + till apple & windows som sa nej & stop)

Det har väl mycket att göra med att Kinesiska företag är skyldiga enligt lagen att dela med sig av data om staten skulle önska det. Men i och för sig är Huawei i princip en förlängning av Kinesiska staten så jag tror knappast att dom skulle protestera oavsett lagar.

Även om det finns bevis för att spioneri aktivt pågår så tror jag inte att västerländska säkerhetsmyndigheter kommer att presentera dom bevisen för allmänheten. Finns ingen anledning. Dom som behöver informationen blir säkert briefade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att man inte utesluter Huawei.

Det viktigaste är att man prövar företagen och utrustningen på lika vilkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast att man inte politiskt utesluter betyder ju inte att försvarsmakten och / eller Säpo inte säger nej, finns det risk, hot eller bara osäkerhet så kan ju de bara inte godkänna dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är väll bra att alla företag må prövas på samma premisser, har dock svårt att se at Huawei skulle kunna komma att få något utav det.

Känns verkligen som en "Ni får komma och fika, men förväntar er inget mer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Personligen hade jag hoppats på att man uteslutit Huawei, inte bara för säkerheten. Men för att Kina gör det ohyggligt svårt för utländska företag att etablera sig i Kina. Verkar väldigt konstigt om man kan utestänga andra från sin hemmarknad och sedan ha fritt fram att själva konkurrera utrikes.

Är inte svårt för nätverksbolagen att etablera sig i Kina. Ericsson har fler anställda i Kina än i Sverige. Ska man ta till åtgärder för andra saker får de vara riktade mot rätt varutyp, annars begår man bara själv överträdelser mot de internationella handelsreglerna och skapar nya konflikter.

Permalänk
Medlem

@Kungjaevel: Alla företag registrerade i Fastlandskina följer samma lagar som Huawei inkl Ericsson och Nokia.

Permalänk
Medlem

Om min operatör väljer Huawei så väljer jag en annan operatör. Och väljer alla operatörer Huawei så får man väl gå tillbaka till papper och penna. Jag tänker då inte falla offer för Nalle Puh-maffians utpressningsmetoder. Hur många länder har de inte hotat med "allvarliga konsekvenser" nu angående Huawei och 5G? Nästan patetisk hur västerländska politiker smörjer in sig med mer glidmedel istället för att säga ifrån.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Antagligen har masten du sitter emot fått fler uppkopplade.

Jo, men de håller inte vad de lovat och de är för snåla för att bygga ut. Det kan stå dem dyrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde vara Ericsson som får bygga telenätet i Sverige.
Varför låta Kina bygga när vi har en Svensk leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Borde vara Ericsson som får bygga telenätet i Sverige.
Varför låta Kina bygga när vi har en Svensk leverantör?

Den dagen då Kina sparkar ut Ericsson eller enbart köper eget så håller jag absolut med.
Tills dess så har alla en rätt till kakan bara man uppfyller kraven.

Historiskt så har Ericcson väldigt bra kontakt med Televerket, numera Telia. Tillsammans med ett bolag som hette Ellemtel byggde man AXE tekniken (70 talet) som senare blev GSM. Arv finns i 3G, 4G/LTE, 5G har starka band med 4G förrutom radio delarna så antar det fortfarande finns rester i hur man gör/namger saker. (kvalificerad gissning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Borde vara Ericsson som får bygga telenätet i Sverige.
Varför låta Kina bygga när vi har en Svensk leverantör?

Med fler än 5000 som jobbar med FoU i Kina, som har tillverkning och leverantörssamarbeten i Kina? Kina utvecklar Ericssons utrustning, känsliga delar så väl som okänsliga, ska du köra någon av de stora leverantörerna så undviker du inte Kina.

Permalänk
Musikälskare

Hoppas verkligen dom utesluter Huawei för rikets säkerhet imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hoppas verkligen dom utesluter Huawei för rikets säkerhet imo

Och att Ericsson och Nokia har omfattande verksamhet i Kina som följer samma lagar påverkar inte säkerheten?

Permalänk
Medlem

Elefanten i rummet är inte teknik från öst vs teknik från väst. Utan 5g som helhet.
Vem har reproducerbara bevis på att 5g inte är skadligt för någon biologisk livsforn på
våran planet. Vänligen visa dom bevisen så att kan vi kan få en gemensam utgångspunkt
för vidare diskutioner om olika privata företag.

Visa signatur

DaWolf

Permalänk
Medlem

Nog skall vi hitta en anledning att deras bud inte går igenom. För att inte prata om tyvärr, varför det kan bli "muthärvor" etc. Men det är ett litet pris att betala för att arbeta med landets egna resurser.
I andra led kan vi köpa inom Europa. Den dagen vi börjar auktionera bort infrastruktur till Kina kommer det endast leda till att vi halkar efter ännu mer och får betala i råvara och integritet som i Afrika och andra länder Kina staten dumpar överskott till! Tycker inte vi skall vara naiva, de kommer ta över allt om man spelar enligt reglerna. Det gör inte de, därmed borde de uteslutas i slutrundan. De har ingen transparens vare sig det gäller KPI, ekonomi eller hur många som dött av Corona. Snälla låt mig surfa på Svenska, jag tror vi har ett par kronor över, annars kan vi ta från bistånd och annat skit som inte behövs som vi lägger miljarder på.

Vid eventuellt upphandling borde NÄRHET, Miljö och annat man pratar om i sådana fall inräknas eller hur? Man skall vara öppen i att man värdesätter närhet och lokal producerat och ge detta 20 + poäng. Hejdå Kina. Eller är det bara när man köper lokalproducerad plastpåse man skall straffas?? Nej kommer ENDAST köra med Svenskt 5G om jag bara kan!

Vår regering får se till att Ericsson utmanas men har chans att matcha pris och prestanda !!
BRA inlägg om du tycker Sverige först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaWolf:

Elefanten i rummet är inte teknik från öst vs teknik från väst. Utan 5g som helhet.
Vem har reproducerbara bevis på att 5g inte är skadligt för någon biologisk livsforn på
våran planet. Vänligen visa dom bevisen så att kan vi kan få en gemensam utgångspunkt
för vidare diskutioner om olika privata företag.

Ingen har verifierbara data på att det är ofarligt för alla biologiska livsformer. Det är en omöjlighet. Samtidigt finns det inga verifierbara data att inte vatten är skadligt för människan. Eller luft. Eller solsken (som faktiskt är direkt skadligt). Har du som krav att allt ska vara verifierbart oskadligt så är inte inte mycket som du kan göra öht. Eller egentligen inget alls. Hur bevisar du att något är inte är skadligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ingen har verifierbara data på att det är ofarligt för alla biologiska livsformer. Det är en omöjlighet. Samtidigt finns det inga verifierbara data att inte vatten är skadligt för människan. Eller luft. Eller solsken (som faktiskt är direkt skadligt). Har du som krav att allt ska vara verifierbart oskadligt så är inte inte mycket som du kan göra öht. Eller egentligen inget alls.

Nja, har vänner som jobbar inom 5G, och ja, det är inte "100%" men det är mycket farligare att äta dålig mat...soo yeah...
fundera på det nästa gång du sätter i dig en "powerbar", billy pizza eller något annat...

Permalänk
Skrivet av DaWolf:

Elefanten i rummet är inte teknik från öst vs teknik från väst. Utan 5g som helhet.
Vem har reproducerbara bevis på att 5g inte är skadligt för någon biologisk livsforn på
våran planet. Vänligen visa dom bevisen så att kan vi kan få en gemensam utgångspunkt
för vidare diskutioner om olika privata företag.

Finns reproducerbara bevis för att 5g är farligt då? Inte alls hängt med i diskussionen så jag kan ingenting om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ingen har verifierbara data på att det är ofarligt för alla biologiska livsformer. Det är en omöjlighet. Samtidigt finns det inga verifierbara data att inte vatten är skadligt för människan.

Tvärtom så vet vi mycket väl att vatten är skadligt för människor i tillräckligt stora mängder. Dels finns ju naturligvis risken att drunkna, men bara att dricka stora mängder vatten under kort tid är livsfarligt. Finns åtskilliga exempel på människor som dött av att dricka för mycket vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med fler än 5000 som jobbar med FoU i Kina, som har tillverkning och leverantörssamarbeten i Kina? Kina utvecklar Ericssons utrustning, känsliga delar så väl som okänsliga, ska du köra någon av de stora leverantörerna så undviker du inte Kina.

Är många företag som har verksamhet utomlands. Skillnaden är att vinsten hamnar hos ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Är många företag som har verksamhet utomlands. Skillnaden är att vinsten hamnar hos ägaren.

Ericsson och Nokia är inte privatägda. Deras verksamhet i Kina är också delvis ägd av staten och kinas kommunistiska parti är integrerat i firmorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaWolf:

Elefanten i rummet är inte teknik från öst vs teknik från väst. Utan 5g som helhet.
Vem har reproducerbara bevis på att 5g inte är skadligt för någon biologisk livsforn på
våran planet. Vänligen visa dom bevisen så att kan vi kan få en gemensam utgångspunkt
för vidare diskutioner om olika privata företag.

Så du gick på den lätta? Rysk propaganda...finns inga bevis på att 5G är farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...