Dynamisk Mikrofon ljudupptagning av mekaniska tangentbord

Permalänk

Dynamisk Mikrofon ljudupptagning av mekaniska tangentbord

Hej!

Jag sitter och planerar att köpa en dynamisk mikrofon med en studioarm, är inte super kunnig när det kommer till mikrofoner men om jag har förstått det rätt så är dynamiska mikrofoner riktade och tar bara upp ljud från ett håll. Därför tänkte jag satsa på en dynamisk då jag spelar spel 80% av min fritid och vill minska backgrund ljud som kommer med när jag pratar.
Jag gillar också mekaniska tangentbord som låter så hade tänkt köpa en Logitech G815.

Jag är dock lite orolig över att de jag spelar med kommer höra tangentbordet när jag pratar. Så undrar om någon har erfarenhet av dynamiska mikrofoner och vet om de plockar upp ljud från tangentbord eller om de är så pass riktade så de inte tar upp t.ex tangentbord.
Eller bör jag skaffa ett tangentbord som är tystare?

Tips på dynamisk mikrofoner eller andra mikrofoner som passar mitt mål att inte skapa störande backgrundsljud för andra uppskattas.

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Rekordmedlem

Riktningskarraktären har inget direkt samband med om det är en dynamisk mikrofon eller inte, troligen så kommer du kunna skaffa olika typer av kondensatormikrofoner som har mycket snävare spridning om du bara ser på den egenskapen men en dynamisk mikrofon har också ganska låg känslighet vilket gör att man bör vara nära den, det gör att förhållandet mellan ditt tal och omgivningsljud i praktiken blir större än med en känslig mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köper jag ny så skulle jag förmodligen skaffa en samson g-track pro för att uppgradera min AT2020+Usb.
Dock duger den gott o väl ännu. Ha mikrofonen nära munnen, fixa lite filter som bryter när ljud ej överstiger en viss dB, sätt filter som öppnar microfonen när du kommer över en viss dB dock ej så låg dB så att tangentbordet ensamt kan aktivera den (om det går) att tangentbordet hörs lite när du snackar är inte hela världen.. Värsta som finns är dom som har microfonen öppen hela tiden och man hör precis allt, varenda tangentnedslag utan något annat ljud... Typ

Permalänk

@mrqaffe: Okej tack för informationen, då hade jag missuppfattat det hela. Tusen tack!

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk

@MrWhizeguy: Förstår precis vad du menar. Jag kan vara väldigt känslig när det kommer till backgrundsljud, har svårt och koncentrera mig och blir lätt irriterad. Jag använder OBS som filter i Discord med hjälp av Virtual Cable just för att få bort så mycket backgrunds ljud som möjligt, Discord har tyvärr inga egna filter man kan justera själv.

Tack för tipsen.

Använder du något speciellt program som filtrerar bort ljud?

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Adobe Audition för att ändra på ljud i realtid, förutsatt att din dator orkar med det i bakgrunden. Föreställ dig ett audiorack i verkligheten, t.ex preamp, equalizer och någon form av effektprocessor - allt detta och mycket mer kan du bygga ihop med Audition. Dina "racks" går att spara, likväl kan du spara ljudprojekt.

Permalänk
Rekordmedlem

Voicemeter Banana används av en del som vill preprocessa mikrofonljud
https://www.vb-audio.com/Voicemeeter/banana.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som ovan, både Audition och voicemeeter kan du ställa in, sedan finns mer filter för voicemeeter bla för att eliminera bakgrundsljud.

Voicemeeter fungerar rätt smidigt, man ställer in olika filters att använda, vilka tonläge den skall ignorera osv (mest surr från eventuellt dator och sådant)
Audition är betydligt mer kraftfull och tar också CPU kraft då den sköter det i realtid.