Veckans fråga: Använder du en synkteknik i skärmen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Lite special case här, men det beror på. När jag spelar in video så blir det v-sync off och fps limit satt till 120fps. För jag spelar in video i 60, och det hackar som fan på inspelningen annars, plus att när jag kör pinball så är det viktigt att få samma input delay och att den är låg. Just pinball har en statisk skärm, så tearing är inget man märker av alls. (om man inte följer bollen med kamera, men det är inget kul att se på.) Just g-sync och liknande skulle inte funka alls när man spelar, för man är beroende av att man har samma input delay, annars blir det svårt att träffa det man siktar på. Kan tänka mig att det är samma med FPS pangare och sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av GuuFi:

Mycket felaktig info/missuppfattningar i ditt inlägg.

Det du känner vid 100 fps är stutter och beror inte på någon adaptiv synkronisering, det är något helt annat och kan hända om du har 10 fps eller 600 fps.

Vi snackar millisekunders skillnad, du flyttar dig inte "1 meter" under dessa tider i något spel.

Input lag av synken är som redan diskuterats i tråden så låg att du inte märker av det.

Det jag känner av när spelet droppar ner ifrån 144Hz till 100Hz är lagg / stutter, kalla det vad du vill och jag skrev ganska tydligt att det INTE har med screentearing att göra. Men Det jag ville få fram var att G-sync spelar ju ingen roll då om själva fpsen åker upp och ner, för det ända som händer är att du inte får screentearing.
Många användare tror att G-sync betyder bättre framerate vilket är helt felaktigt, och det jag försökte få fram i mitt inlägg.

Angående att flytta sig en meter så gör man faktiskt det i bilspel när man åker i 300km/h och har en bildfrekvens på 75Hz.
(man förflyttar sig 1,11 meter per bildruta då..)

Angående att inputlaggen inte märks. Nej, har användarna här testat att spela med 20ms inputlag och 100ms inputlag?

Jag märker direkt när jag valt fel drivarrutiner till mitt ljudkort och ska spela in musik.. allt över 50ms är laggigt!. runt 10 och ner så märker man inte så stor skillnad och det känns direkt däremot.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borensberg
Registrerad
Jan 2005

Kör Nvidia G-Sync med modul över Displayport på en Dell AW3418DW

Fractal Design Define R5 Vit || i5 6600K || Phanteks PH-TC14PE || ASUS Z170 ROG Maximux VIII Hero || Corsair Vengeance LP 16 GB 2666MHz || MSIGTX 1080 || Samsung 850 Evo 250GB SSD || WD 3TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av CubaCola:

Det jag känner av när spelet droppar ner ifrån 144Hz till 100Hz är lagg / stutter, kalla det vad du vill och jag skrev ganska tydligt att det INTE har med screentearing att göra. Men Det jag ville få fram var att G-sync spelar ju ingen roll då om själva fpsen åker upp och ner, för det ända som händer är att du inte får screentearing.
Många användare tror att G-sync betyder bättre framerate vilket är helt felaktigt, och det jag försökte få fram i mitt inlägg.

Det du märker av är nog då förmodigen när GSynk (eller vad man nu kör) aktiveras/inaktiveras, det är därför man vill cappa FPS på en 3-4 under sin maxgräns för att slippa det. Jag har faktiskt aldrig sett att någon hävdat att man skulle få bättre FPS med GSync, däremot är det vanligt att folk tror det omvända, att man får en massa input lag osv med GSync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BORÅS
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av improwise:

Du bör dock kanske cappa några FPS längre ner för att vara säker på att du inte hamnar precis på gränsen för GSync på och av (eller vilken VRR du nu kör). Men egen erfarenhet är att FPS har viss felmarginal, du lär inte märka skillnad på typ 161 och 163, däremot på 164 och 166.

Skall genast prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Nej inget, anser att det inte behövs om man kör 144hz. Märker inte av någon tearing alls.

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | Asus Strix GTX 1080 8GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Nope, tv'n har ingen synk

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Er1kssoN:

Nej inget, anser att det inte behövs om man kör 144hz. Märker inte av någon tearing alls.

Fast renderar du spelen i 144 FPS och högre på din 144 Hz-skärm?

Om svar ja: då kan man per definition inte vinna någon fördel med adaptiv synk eftersom detta sätter den adaptiva synken ur spel.

Kör man spelen i lägre än 144 FPS på skärmen kommer man i någon form få användning för adaptiv synk. Det är personligt var gränsen går men jag ser tumregeln från @dr904 om att tvåsiffrig FPS har stor skillnad med adaptiv synk. Tresiffrigt FPS och v-sync:ON-rycken eller v-sync:OFF-tearingen är inte längre lika tydliga för många.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Laxpudding:

Fast renderar du spelen i 144 FPS och högre på din 144 Hz-skärm?

Om svar ja: då kan man per definition inte vinna någon fördel med adaptiv synk eftersom detta sätter den adaptiva synken ur spel.

Kör man spelen i lägre än 144 FPS på skärmen kommer man i någon form få användning för adaptiv synk. Det är personligt var gränsen går men jag ser tumregeln från @dr904 om att tvåsiffrig FPS har stor skillnad med adaptiv synk. Tresiffrigt FPS och v-sync:ON-rycken eller v-sync:OFF-tearingen är inte längre lika tydliga för många.

Det går under 144 FPS ibland och jag märker ingen tearing.

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | Asus Strix GTX 1080 8GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kör med g-sync på en 100hz skärm och tycker det fungerar väldigt bra dock händer det i nästan alla spel att man hoppar ner under 30fps ish vid specifika tillfällen i 1 sekund och då flimmrar skärmen till (epilepsivarning), kanske bara min skärm det märks extra tydligt på, jag har inte undersökt så mycket, AOC Agon AG352UCG

AMD Ryzen 7 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | CORSAIR Force MP510 | 32Gb Ram | Gtx1070 | Corsair Meshify C TG | Windows10
Qpad 8K Optisk | Varmilo VA88M | AOC Agon AG352UCG | Asus PB278

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Har både skärm och gpu som stödjer freesync, men då min skärm endast klarar 90Hz (eller något) i freesync har jag valt att bara köra fullt fräs med 144Hz på skärmen istället.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Har första 120hz skärmen och den har ingen Synkteknik.

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]