Spel tar upp hela GPU-minnet

Permalänk
Medlem

Spel tar upp hela GPU-minnet

Hej!

Jag har nu använt ett NVIDIA GeForce GTX 1070 ett bra tag, men jag har alltid haft ett problem. När jag är in-tabbad i spel så tar det upp näst intill hela mitt GPU-minne. Det är vissa spel som inte gör detta, men majoriteten gör. Även spel som inte är jättekrävande (t.ex. Runescape) tar upp 80%+. Jag har varit för lat för att göra någonting åt detta, men nu börjar det irritera mig eftersom jag multitaskar mycket när jag spelar, och allting annat laggar när jag är in-tabbad. Jag är inte jättekunnig när det kommer till datorer, så jag har ingen aning vad som kan orsaka detta. Det enda jag har reagerat på är att det står i aktivitetshanteraren att bara 3/16GB av GPU-minnet används, vilket känns lite konstigt. Om någon skulle kunna hjälpa mig lite med detta så hade jag verkligen uppskattat det!

Vet inte vilken info här som är användbar, men men..
Specs:
Processor: AMD Ryzen 7 2700X Eight-Core Processor, 3700 Mhz, 8 kärnor, 16 logiska processorer
BIOS-version: American Megatrends Inc. 4011
Moderkort: ROG STRIX X470-F GAMING
RAM: 16GB (Tillgängligt fysiskt minne 8,56GB)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070 -- Uppskattat totalt minne: 16GB -- Grafikminne (VRAM): 8GB

Permalänk
Medlem

Vad får dig tro att grafikkortets minne belastas såpass mycket? Sista kolumnen i aktivitetshanteraren (19.3 respektive 94.0% i din första bild) anger hurpass mycket grafikkortet belastas och har egentligen ingenting med minnet att göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Är det minnet eller GPU-användningen du menar? I båda skärmdumparna visar aktivitetshanteraren att 2.5/8.0 GB används, dvs långt ifrån fullt.
Om du menar GPU (eller CPU)-användning som orsakar fläktarna att varva upp osv så är det tyvärr många spel som är kodade så.
En fullösning är att använda t ex Process Explorer (gratis, från Microsoft) och pausa spelets process när du inte spelar. Då tar det upp lika mycket RAM och VRAM men ingen CPU/GPU-kraft alls, så du slösar ingen energi och fläktarna varvar ner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Forumledare

@NamesAji: Jag ser inga tecken på att hela gpu-minnet används. Vart ser du det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ser inga som helst problem. Vad menar du med att allt annat laggar när du är in-tabbad? Är du inne i spelet så gör du väl inte andra saker för då är du ju inte INNE i spelet längre?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Sätt på vsync så kommer belastningen på gpun att minska.
Gpun slipper då rendera 2-300bilder per sekund i mindre krävande spel utan kan fokusera på att rendera endast 60fps beroende då på vilken skärm du har.

Permalänk
Medlem

Okej, det kanske va lite dåligt förklarat. Det jag menade va att när jag är intabbad i spel så tar det upp 94% (som det visas i första bilden), men den använder inte mer än 3GB minne (som visas i andra bilden). Som sagt, jag är inte jättekunnig när det kommer till datorer, men det kanske är normalt att det ska vara så. Det jag menar med att allt laggar när jag är intabbad är att jag har alltid andra saker på min andra skärm, t.ex. film, serier, streams, jobb etc. Och när jag är intabbad så laggar t.ex. filmen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av NamesAji:

Okej, det kanske va lite dåligt förklarat. Det jag menade va att när jag är intabbad i spel så tar det upp 94% (som det visas i första bilden), men den använder inte mer än 3GB minne (som visas i andra bilden). Som sagt, jag är inte jättekunnig när det kommer till datorer, men det kanske är normalt att det ska vara så. Det jag menar med att allt laggar när jag är intabbad är att jag har alltid andra saker på min andra skärm, t.ex. film, serier, streams, jobb etc. Och när jag är intabbad så laggar t.ex. filmen.

Man brukar säga att man vill att GPU:n används vid spel, det är ju det du har i fokus.
Om du kör film/streams etc i webbläsaren så prova stänga av eller sätta igång maskinvaruacceleration och se om du ser någon skillnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Så det är normalt då att den tar upp 94%? För det känns ju som att GPUn borde kunna dedikera mer minne för att lätta lasten så att andra program inte börjar lagga. (Eller så är det inte alls så det funkar )

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av NamesAji:

@NordhNet: Så det är normalt då att den tar upp 94%? För det känns ju som att GPUn borde kunna dedikera mer minne för att lätta lasten så att andra program inte börjar lagga. (Eller så är det inte alls så det funkar )

94% är belastningen på GPUn och inte hur mycket av din VRAM som används. Det är normalt att grafikkortet belastas till 94%, även mer, och man vill också det, grafikkortet ska inte lata sig när man spelar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamesAji:

Okej, det kanske va lite dåligt förklarat. Det jag menade va att när jag är intabbad i spel så tar det upp 94% (som det visas i första bilden), men den använder inte mer än 3GB minne (som visas i andra bilden). Som sagt, jag är inte jättekunnig när det kommer till datorer, men det kanske är normalt att det ska vara så. Det jag menar med att allt laggar när jag är intabbad är att jag har alltid andra saker på min andra skärm, t.ex. film, serier, streams, jobb etc. Och när jag är intabbad så laggar t.ex. filmen.

Har själv aldrig haft 2 skärmar till datorn men jag har hört att det kan skapa en helt del problem speciellt om de har olika refresh, tex 60hz och 144hz. Då kan de bli laggigt oavsett hur många fps du spelar med.
Och spel SKA använda 90+ av GPU, dock inte minnet. Helst ska spel använda 99+% för då vet man att ens cpu inte är en begränsning.

Jag har en R5 3600 och spelar BF5 och det är inga problem att dra igång ett youtube klipp samtidigt, därför lutar det år att dina skärmars olika hz orsakar problem

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: This! Jag kör en 144Hz skärm med freesync som primär skärm, på sidan har en jag en gammal skärm med 60Hz. Spelar jag upp youtube samtidigt som jag kör en application i fullscreen så brukar båda lagga, oavsett vilket spel jag spelar. Vet inte om det är för att GPUn blir förvirrad eller vad som händer, brukar köra spel i windowed om jag vill kolla på något samtidigt.

Angående VRAM så används det bland annat för att läsa in texturer, lite som vanligt RAM fast grafikrelaterat. Vissa spel med mer högupplösta texturer använder mer VRAM. Tänk att det är lite som en dator i din dator GPU <-> CPU, VRAM <-> RAM