Permalänk
Medlem

Datorn beter sig konstigt

Hej,

Har nyligen fått en problem med datorn när jag sätter igång den. Ibland så startar datorn med fläktarna på max RPM för att sedan direkt stänga av sig och försöka boota igen. Brukar ta ca 1-2 gånger innan jag lyckas boota in i Windows och då brukar mina BIOS inställningar vara återställda (vcore, xmp m.m) Detta händer dock inte vid varje boot, men det händer alltid när jag haft psun avstängd innan jag bootat.

Börjar undra om nätagget börjar sjunga på sista versen då jag testat att montera om RAM och 24 samt 8pin kabeln. Någon som har några idéer?

Mvh

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk

@Grabfate: CMOS batteriet kanske?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

@Grabfate: CMOS batteriet kanske?

Är det något att byta eller dags för nytt moderkort?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Är det något att byta eller dags för nytt moderkort?

När bios "cmos" batteriet blir dåligt så sparas inte dina settings i bios samt tid och datum funkar ej.
Prova att byta ditt batteri som sitter på moderkortet så borde det lösa sig alternativt göra en bios uppdatering

Permalänk
Medlem

sluta stänga av psu:n?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

När bios "cmos" batteriet blir dåligt så sparas inte dina settings i bios samt tid och datum funkar ej.
Prova att byta ditt batteri som sitter på moderkortet så borde det lösa sig alternativt göra en bios uppdatering

Alright, var köper man ett sådant batteri? Kjell?
Bör för övrigt tillägga att problemet uppstod efter jag bytte chassi någon månad sedan.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Alright, var köper man ett sådant batteri? Kjell?
Bör för övrigt tillägga att problemet uppstod efter jag bytte chassi någon månad sedan.

Kan du nog göra lite var som, köpte mina på närmsta bensin station vilket var 7 eleven för min del.
Men den borde inte bete sig så för att du bytte chassit om du inte har skadat delarna på något vänster. "?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kan du nog göra lite var som, köpte mina på närmsta bensin station vilket var 7 eleven för min del.
Men den borde inte bete sig så för att du bytte chassit om du inte har skadat delarna på något vänster. "?"

Kollade in i chassit och såg att det stod CR2032 på batteriet. Får pinna iväg till Kjell imorgon och köpa ett.
Använde esd armband och bytet gick smidigt så inget borde ha blivit skadat av det, men man vet ju aldrig

Tack för hjälpen, återkommer med resultatet

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

CR2032 är ett av de vanligaste knappcellsbatterierna så om du inte får tag på ett sådant så är världens undergång nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kan du nog göra lite var som, köpte mina på närmsta bensin station vilket var 7 eleven för min del.
Men den borde inte bete sig så för att du bytte chassit om du inte har skadat delarna på något vänster. "?"

Bytt batteri, problemet kvarstår. Denna gång gick den av och på 3 gånger innan jag bootade. Hade inte haft nätagget avstängt innan.
Alla tips är välkommna

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Grabfate:
Låter som ett intermittent hårdvarufel, kan vara degradering över tid som tagit sin toll. Speciellt om du kört CPUn överklockad över lång tid med auto på volten. Testa dra tillbaka CPU överklocken lite.

Alternativt behöver CPUn högre vCore nu om du kört sparsamt manuell inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Grabfate:
Låter som ett intermittent hårdvarufel, kan vara degradering över tid som tagit sin toll. Speciellt om du kört CPUn överklockad över lång tid med auto på volten. Testa dra tillbaka CPU överklocken lite.

Alternativt behöver CPUn högre vCore nu om du kört sparsamt manuell inställning.

Låter cpun boosta till 4.5ghz, ligger inte konstant där. Vcore ligger på 1.185v och är stabil under prime95, aida64 etc. så tror inte att problemet är det heller :/

stavfel
Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Grabfate:
1.185V vid 4.5GHz låter lågt faktiskt, även för ett bra exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Grabfate:
1.185V vid 4.5GHz låter lågt faktiskt, även för ett bra exemplar.

Jo, är rätt nöjd med det själv. Anledningen till att jag inte tror att volten är problem är för att jag kört på samma i flera års tid och stresstestat så den är stabil.
Ska testa med att byta strömkabel till min SSD med windows på för att se om problem ligger där. Led nämligen inte av problemet innan jag bytte chassi så det kanske är skit bakom spakarna.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grabfate:

Jo, är rätt nöjd med det själv. Anledningen till att jag inte tror att volten är problem är för att jag kört på samma i flera års tid och stresstestat så den är stabil.
Ska testa med att byta strömkabel till min SSD med windows på för att se om problem ligger där. Led nämligen inte av problemet innan jag bytte chassi så det kanske är skit bakom spakarna.

Läs på om elektromigration så förstår du varför @str8forthakill skrev som han gjorde. Alla kretsar degraderar över tid och betydligt fortare om de belastas mer, som vid överklockning. Att t ex 1.1V räckte för 1 år sedan betyder inte att det räcker idag. Kretsarna har dessutom minskat betydligt i storlek och är därför betydligt känsligare idag än förr eftersom oxidskikten är mycket tunnare (vi är nere på 10 atomer eller mindre numera).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs på om elektromigration så förstår du varför @str8forthakill skrev som han gjorde. Alla kretsar degraderar över tid och betydligt fortare om de belastas mer, som vid överklockning. Att t ex 1.1V räckte för 1 år sedan betyder inte att det räcker idag. Kretsarna har dessutom minskat betydligt i storlek och är därför betydligt känsligare idag än förr eftersom oxidskikten är mycket tunnare (vi är nere på 10 atomer eller mindre numera).

Jag förstår varför @str8forthakill skrev som han gjorde. Det jag menar är att jag kontinuerligt stresstestar datorn (senast för en vecka sedan) och därför vet jag att den inte har en ostabil klock.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@grabfate dina symptom är precis hur ett moderkort beter sig när man har en ostabil överklock. Den klarar inte av att boota med dina inställningar, testar om en gång, sedan startar med cmos reset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Grabfate:
Nu borde väl test göras utan OC, är problemet borta är ju allt löst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@grabfate dina symptom är precis hur ett moderkort beter sig när man har en ostabil överklock. Den klarar inte av at boota med dina inställningar, testar om en gång, sedan startar med cmos reset.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, låter rimligt.

Moderkortet gör dock inte en hel reset då klockfrekvensen och boot order är densamma. Det ända som återställs är volt och fläktstyrning. Men det kanske är vanligt?

Edit: Kan för övrigt lägga till att det inte hjälpte med att byta kablar till ssd med windows på.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Grabfate:
Och med all information du angett, tror du verkligen att din överklock är stabil med 1.185V med en i7 4790K som oftast krävde runt 1.25V för att ligga runt 4.5/4.6 stabilt? Den klarar uppenbart inte av en kall boot med de inställningarna.

Om moderkortet endast nollar volten är det den felande faktorn, fläktarna nollas mer eller mindre som en säkerhetsåtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Grabfate:
Och med all information du angett, tror du verkligen att din överklock är stabil med 1.185V med en i7 4790K som oftast krävde runt 1.25V för att ligga runt 4.5/4.6 stabilt? Den klarar uppenbart inte av en kall boot med de inställningarna.

Förstår vad du menar, men har kört på denna frekvens/vcore sen jag köpte cpun och inte haft några problem tills att jag bytte chassi för 1 månad sen.

Ska iallafall testa att dra upp vcoren o se om det hjälper.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Min dator har bråkat av och till. Nu har jag beställt prylar till en ny dator. Men det råkade bli leveranstid så jag har väntat några veckor. Nu fungerar datorn utan problem. Det räckte med en beställning. Man kan ju undra om det är nått övernaturligt på gång? Men jag törs inte rekommendera detta till någon. Det kan ju bli så att felet hoppar över till den nya datorn.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera

Datorn går fortfarande in i boot loop även fast jag höjt volten. Denna gång återställdes inte BIOS dock vilket alltid är något men problem kvarstår.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Testat att byta nätagg, hjälpte inte. Nu lyckas jag inte ens boots in i windows, all hjälp är uppskattad!

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Jag åkte på en rejäl krasch. Fick installera om Windows. Nu håller jag på att få ordning på ny dator. Jag misstänker att det är detta jag drabbades av: https://techworld.idg.se/2.2524/1.730905/windows-10-radera-fi...

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: testade att höja spänningen vilket inte fungerade. Jag valde därför att flasha bios vilket ledde till att datorn inte startar alls utan fryser vid windows loading. Börjar tro att moderkortet har lagt av?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |