Koppla ihop äldre utrustning med AUX

Permalänk
Medlem

Koppla ihop äldre utrustning med AUX

Hallå!

Tog över min morfars gamla Vinylutrustning, ett fullt fungerande system:

Vinylspelare:
GARRARD SP25 MK III SW
Förstärkare:
Akai AA-8030 Stereo Receiver

Idag har jag bara ett enkelt högtalarsystem som tar in ljud via AUX eller bluetooth. Går det att koppla ihop detta på något sätt? Vart börjar jag?

Framsida / Förstärkare
Baksida / Förstärkare

/ S

La till bilder.
Permalänk
Medlem

Har förstärkaren någon hörlursutgång? Den bör fungera mot AUX, möjligtvis inte optimalt.

Permalänk

ser ut att ha en DIN-5 kontakt för anslutning till förstärkare RIAA steget inbyggt i förstärkaren.

finns Adaptrar för DIN-5 stereoutrustning till RCA lågnivå men du kan eventuellt behöva ett RIAA steg också innan aux ingången beroende på om vinylspelaren har RIAA steget inbyggt eller om det endast skickar oförstärkt signal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå alldeles utmärkt om du skaffar en passande kabel, använd tape out på receivern i så fall eller om du bara vill använda skivspelaren så kan du skaffa en separat riaadel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en sånhär:
https://www.rehifi.se/arkivet/2018/akai-aa-8030
(Där finns ju en bild på baksidan också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Har förstärkaren någon hörlursutgång? Den bör fungera mot AUX, möjligtvis inte optimalt.

Skrivet av Roger W:

Är det en sånhär:
https://www.rehifi.se/arkivet/2018/akai-aa-8030
(Där finns ju en bild på baksidan också)

Tack för svar! Det är den du länkar Roger W!

Har både phono och aux, så det funkar med en "2xRCA - 3,5 mm stereokontakt"? Även om det inte blir bästa ljudet..

/ S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ut att ha en DIN-5 kontakt för anslutning till förstärkare RIAA steget inbyggt i förstärkaren.

finns Adaptrar för DIN-5 stereoutrustning till RCA lågnivå men du kan eventuellt behöva ett RIAA steg också innan aux ingången beroende på om vinylspelaren har RIAA steget inbyggt eller om det endast skickar oförstärkt signal.

Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå alldeles utmärkt om du skaffar en passande kabel, använd tape out på receivern i så fall eller om du bara vill använda skivspelaren så kan du skaffa en separat riaadel.

Tack för svar!!

Har sprungit in i RIAA i mitt sökande, men förstår inte riktigt vad det betyder och hur jag får reda på hur jag använder det. Det står att det finns "Bra inbyggt RIAA-steg för MM pickuper." på förstärkaren. Men det kanske är något jag ska leta efter på vinylspelaren?

/ S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekis1:

Tack för svar! Det är den du länkar Roger W!

Har både phono och aux, så det funkar med en "2xRCA - 3,5 mm stereokontakt"? Även om det inte blir bästa ljudet..

/ S

Jag har inte full koll här, men jag antar phono och aux på förstärkaren är ingångar...
Dvs din skivspelare ska kopplas på phono...
Och AUX är en extraingång (som på din högtalaruppsättning)

Utgångarna tror jag är mer sannolikt det är på tape1/tape 2, men jag har ingen aning vad PB och REC står för. Finns säkert nån gammal räv här som vet

...

*edit*
RIAA är kort sagt en "konvertering" från skivspelarens phono signal (som har ett eget "format") till en normal line-in signal.
Vissa moderna skivspelare fixar det själva, men steget kan även vara inbyggt i förstärkaren eller i en förförstärkare, eller som en helt separat låda. kolla RIAA på wikipedia eller nått för mer info

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om det är vinylspelaren du vill använda så är det som mrqaffe skriver, köp ett riaa steg och låt förstärkaren vila.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smekis1:

Tack för svar!!

Har sprungit in i RIAA i mitt sökande, men förstår inte riktigt vad det betyder och hur jag får reda på hur jag använder det. Det står att det finns "Bra inbyggt RIAA-steg för MM pickuper." på förstärkaren. Men det kanske är något jag ska leta efter på vinylspelaren?

/ S

Riaakorrektion är den standardiserade signalpåverkan man gör på en lp för att den mekaniskt ska kunna tillverkas (spåret måste kunna pressas på skivan) när man ska spela upp den så måste man återställa det man förvrängde när man gjorde skivan för annars låter det inte särskilt bra. https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Dessutom har pickuper låg utsignal så den behöver extra förstärkning, (mc pickuper har oerhört låg utsignal och kan behöva ytterligare ett steg (step up trafo/steg) innan en vanlig riaadel eller så har man en speciell mc ingång eller en kombination av alltihopa)
Det kan också behövas impedansanpassning och lite andra saker om det ska låta riktigt bra och det fixar riaasteget och kretsarna som hanterar anslutningen till pickupen i skivspelaren.
Äldre och bättre skivspelare har aldrig inbyggda riaastag utan de är endera separata eller sitter i förstärkaren på nått sätt, ingången är då märkt Phono, det betyder att den är kopplad via en riaa till skillnad från linjeingångarna som inte korrigerar signalen.

Lösa riaadelar finns det från ca 200 kr och uppåt och de finns både med digitala o ch analoga utgångar i olika versioner och kombinationer
Här har du exempel på enklare riaast3eg för mm pickuper >
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Behringer...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/skivspelare/riaa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

men jag har ingen aning vad PB och REC står för. Finns säkert nån gammal räv här som vet

Det är som vanligt engelska förkortningar, man ska ju helst skiva allt på max 3 bokstäver....playback och record.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smekis1:

Hallå!

Tog över min morfars gamla Vinylutrustning, ett fullt fungerande system:

Vinylspelare:
GARRARD SP25 MK III SW
Förstärkare:
Akai AA-8030 Stereo Receiver

Idag har jag bara ett enkelt högtalarsystem som tar in ljud via AUX eller bluetooth. Går det att koppla ihop detta på något sätt? Vart börjar jag?

Framsida / Förstärkare
Baksida / Förstärkare

/ S

Sitter ju en Phono ingång på förstärkaren som är gjord för skivspelare.

Permalänk
Medlem

Men isåfall bör man ju använda förstärkaren med ett par högtalare och det verka ju som att ts har tänkt att använda befintligt högtalarsystem.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

@Smekis1:

Det är stor chans att det räcker med att koppla in skivspelaren på baksidan PHONO och sedan koppla någon av de två TAPE REC till ditt högtalarsystemet AUX (input).

(Edit: sorry, missade att mrqaffe 1:a svar redan påpekade det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är som vanligt engelska förkortningar, man ska ju helst skiva allt på max 3 bokstäver....playback och record.

Och vad innebär det i praktiken i detta fall för en som känner sig lite trög?
Är det playback eller rec man ska koppla till om man vill ha line out? (Logiken där upplever jag inte som 100% glasklar just nu)

*edit*
Är det som Leif säger REC man ska använda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Men isåfall bör man ju använda förstärkaren med ett par högtalare och det verka ju som att ts har tänkt att använda befintligt högtalarsystem.

Men om förstärkaren har line out så kan han ju koppla den till sina existerande (aktiva) högtalare...
Dvs använda förstärkaren enbart som ett RIAA steg.
Enklaste och billigaste sättet att få ljud i de prylar han har nu...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Och vad innebär det i praktiken i detta fall för en som känner sig lite trög?
Är det playback eller rec man ska koppla till om man vill ha line out? (Logiken där upplever jag inte som 100% glasklar just nu)

*edit*
Är det som Leif säger REC man ska använda?

Ja rec brukar vara utgången men ska man skaffa en adapter till din så bör man med en till 4 rca så att det garanterat går att koppla rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår egentligen inte varför man vill ha förstärkaren med i sammanhanget.
Troligtvis sämre än en riaa förstärkare plus att den tar fruktansvärt mkt större plats.
Lyssna på mrqaffe och köp en riaa förstärkare om det nu inte är så att förstärkaren har ett affektionsvärde för dig, för då kan du lika gärna köpa nya högtalare.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Förstår egentligen inte varför man vill ha förstärkaren med i sammanhanget.
Troligtvis sämre än en riaa förstärkare plus att den tar fruktansvärt mkt större plats.
Lyssna på mrqaffe och köp en riaa förstärkare om det nu inte är så att förstärkaren har ett affektionsvärde för dig, för då kan du lika gärna köpa nya högtalare.

Visst, det är inte optimalt att ha förstärkaren bara för riaa...
MEN verkar det inte vettigt att som steg ett testa med de grejerna man har först, innan man börjar handla på sig massa nya prylar bara för att få igång morfars gamla grejer? Poängen är kanske ändå nånstans att testa att få liv i de gamla prylarna?
(Det är ju lite bortkastat att köpa ett billigt RIAA steg bara för att testa att det funkar, och sen tröttna på hela grejen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Riaakorrektion är den standardiserade signalpåverkan man gör på en lp för att den mekaniskt ska kunna tillverkas (spåret måste kunna pressas på skivan) när man ska spela upp den så måste man återställa det man förvrängde när man gjorde skivan för annars låter det inte särskilt bra. https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Dessutom har pickuper låg utsignal så den behöver extra förstärkning, (mc pickuper har oerhört låg utsignal och kan behöva ytterligare ett steg (step up trafo/steg) innan en vanlig riaadel eller så har man en speciell mc ingång eller en kombination av alltihopa)
Det kan också behövas impedansanpassning och lite andra saker om det ska låta riktigt bra och det fixar riaasteget och kretsarna som hanterar anslutningen till pickupen i skivspelaren.
Äldre och bättre skivspelare har aldrig inbyggda riaastag utan de är endera separata eller sitter i förstärkaren på nått sätt, ingången är då märkt Phono, det betyder att den är kopplad via en riaa till skillnad från linjeingångarna som inte korrigerar signalen.

Lösa riaadelar finns det från ca 200 kr och uppåt och de finns både med digitala o ch analoga utgångar i olika versioner och kombinationer
Här har du exempel på enklare riaast3eg för mm pickuper >
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Behringer...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/skivspelare/riaa...

Tack @mrqaffe! Uppskattar ditt engagemang, verkligen!

Jag har läst på lite mer och ja det är lite av en djungel för mig, men om jag förstår det rätt så går det i princip att koppla skivspelare med högtalarsystemet med hjälp av ett Riasteg? Problemet är då att när jag söker på nätet så hittar jag inget förslag där outputen från min spelare passar. Tror min kontakt kallas för DIN 5-pin(?) och ser ut så här: Kabel. Och den pluggar ju jag in i Tape på förstärkaren som många här i forumet kallar för output. Är jag trög?

/ S

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Förstår egentligen inte varför man vill ha förstärkaren med i sammanhanget.
Troligtvis sämre än en riaa förstärkare plus att den tar fruktansvärt mkt större plats.
Lyssna på mrqaffe och köp en riaa förstärkare om det nu inte är så att förstärkaren har ett affektionsvärde för dig, för då kan du lika gärna köpa nya högtalare.

Skrivet av Roger W:

Visst, det är inte optimalt att ha förstärkaren bara för riaa...
MEN verkar det inte vettigt att som steg ett testa med de grejerna man har först, innan man börjar handla på sig massa nya prylar bara för att få igång morfars gamla grejer? Poängen är kanske ändå nånstans att testa att få liv i de gamla prylarna?
(Det är ju lite bortkastat att köpa ett billigt RIAA steg bara för att testa att det funkar, och sen tröttna på hela grejen)

Jag har plats för den och jag tycker den är snygg tillsammans med spelaren. Den har också ett affektionsvärde som du säger och vill därför gärna ha kvar den. Den är provkörd och jag vet att den fungerar, nu vill jag bara kunna koppla den till mitt befintliga system istället för att köpa nya högtalare. Som sagt tidigare är inte kvaliteten det viktigaste. Jag vill bara att det ska funka de få gånger jag väl kommer spela på den. Men om det så klart går att få bättre med några fler steg är det också aktuellt. Och som Roger W säger. Köper hellre mindre lösningar än att byta ut mina högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smekis1:

Tack @mrqaffe! Uppskattar ditt engagemang, verkligen!

Jag har läst på lite mer och ja det är lite av en djungel för mig, men om jag förstår det rätt så går det i princip att koppla skivspelare med högtalarsystemet med hjälp av ett Riasteg? Problemet är då att när jag söker på nätet så hittar jag inget förslag där outputen från min spelare passar. Tror min kontakt kallas för DIN 5-pin(?) och ser ut så här: Kabel. Och den pluggar ju jag in i Tape på förstärkaren som många här i forumet kallar för output. Är jag trög?

/ S

Du ska se kablaget som en egen fråga, det är ju bara att skaffa rätt kabel eller passande adaptrar, det är också ganska enkelt att byta kabel eller kontakt på skivspelaren.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
https://www.ginza.se/product/946569?gclid=EAIaIQobChMI5aW_oPL...

Skivspelaren ska inte anslutas till tape utan phono, tape ut fungerar som linjeutgång

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda förstärkaren till om du redan har en stereo? Förstärkaren blir ju bara en klumpig RIAA.

Utöver tape out så ser det ju även ut som att du har tele-utgång på Speaker A.

EDIT: Läste inte att någon redan påpekat om förstärkarens roll i sammanhanget Följ mrqaffe's råd då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska se kablaget som en egen fråga, det är ju bara att skaffa rätt kabel eller passande adaptrar, det är också ganska enkelt att byta kabel eller kontakt på skivspelaren.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
https://www.ginza.se/product/946569?gclid=EAIaIQobChMI5aW_oPL...

Skivspelaren ska inte anslutas till tape utan phono, tape ut fungerar som linjeutgång

Så, slutligen. Skulle det upplägget fungera:

Vinylspelarens DIN-5 till Adapter LP 2xRCA-5 Pin DIN till RIAA till 3,5 mm till 2x RCA till AUX input på högtalaren?

Och skulle jag vilja använda förstärkaren byter jag bara ut min RIAA del till förstärkaren?

/ S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekis1:

Så, slutligen. Skulle det upplägget fungera:

Om vinylspelaren har DIN5 (och inte RCA)
och om dina högtalare har 3,5 mm kontakt (och inte RCA)

... så ska det funka såvitt jag kan se!

---

Men som sagt har du redan ett RIAA steg i förstärkaren , så det borde ju gå att använda den som enbart RIAA tillsvidare, om vi kan fastställa vad som är utgången! Du borde kunna testa koppa ut från förstärkaren via TAPE1 REC till dina högtalare, som föreslagits tidigare i tråden.
(och du kopplar skivspelaren in via phono, med adapter om det behövs)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smekis1:

Så, slutligen. Skulle det upplägget fungera:

Vinylspelarens DIN-5 till Adapter LP 2xRCA-5 Pin DIN till RIAA till 3,5 mm till 2x RCA till AUX input på högtalaren?

Och skulle jag vilja använda förstärkaren byter jag bara ut min RIAA del till förstärkaren?

/ S

ja det fungerar men väljer du uphonon som riaa så kräver den att du har en dator ansluten till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ja det fungerar men väljer du uphonon som riaa så kräver den att du har en dator ansluten till den.

Superbra tack!

Men har tyvärr insett att jag inte kommer kunna använda den ändå. Den har en gammal kontakt och har bara jordade eluttag i min lägenhet nu.

Och var googlat mig fram till att det är dyrt att jorda om den och farligt att byta kontakt...

Tusen tack alla ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smekis1:

Superbra tack!

Men har tyvärr insett att jag inte kommer kunna använda den ändå. Den har en gammal kontakt och har bara jordade eluttag i min lägenhet nu.

Och var googlat mig fram till att det är dyrt att jorda om den och farligt att byta kontakt...

Tusen tack alla ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror till skillnad från dig att det är både enkelt och billigt att byta både el och signalkablarna. 100 kr i delar och tar inte med än 30 min.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror till skillnad från dig att det är både enkelt och billigt att byta både el och signalkablarna. 100 kr i delar och tar inte med än 30 min.

Så du tror det är enkelt att jorda vinylspelaren så det blir säkert och går rätt till?

/ S

Stavfel.
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smekis1:

Så du tror det är enkelt att jorda vinylspelaren så det blir säkert och går rätt till?

/ S

Jag tror det är ganska lätta att koppla det rätt, däremot att skyddsjorda skivspelaren utan att det skapar ofantliga mängder störningar är nog närmast omöjligt, Jag tror aldrig jag sett en skyddsjordad skivspelare, de brukar endera drivas med lågspänning eller byggas/klassas som dubbelisolerade och behöver därför inte skyddsjordas, däremot kan det även utan skyddsjord ibland strula med signaljorden och skärmning. Pickupen är ju oftast (alltid på "normala" skivspelare) en magnetisk givare som har lätt att känna av alla magnetfält som ligger i det hörbara området typ 50 Hz störningar från elnätet och den ger dessutom klena signaler som är lätta att störa.
Om du har en gammal rund ojordad kontakt på skivspelaren så hade jag med största sannolikhet bytt till en EU sladd https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/stro... om jag själv skull modernisera anslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.