Välja mobil som håller länge - riktigt länge

Permalänk
Medlem

Vad det gäller att stödja telefoner i 5-7 år och miljön, så innebär det ju massor batteribyten, glas/skärmbyten o.s.v. Piratdelarna produceras inte alltid särskilt etiskt och miljövänligt heller. Krävs lite mer än programvaruuppdateringar för att lösa den saken.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BaZZe:

Ja självfallet kan man göra det också, Bankid stöjder ju ända bak till android 5.0 vilket lanserades 2014 men om man känner att det finns funktioner man är ute efter och systemet är stabilt så finns de ju ingen specifik anledning att sitta kvar på android 6.0.
Tror inte heller många vet om att Lineage os(cyanogenmod) existerar och kan vara bra att lyfta fram så att folk kan uppdatera sina äldre telefoner eller plattor som är android till en nyare version om behovet och möjligheten finns.

Android 6 är sista officiella på OP2, senaste med stöd för Bank-ID, bra anledning att sitta kvar.
Lineage OS är fantastiskt, om man inte behöver Bank-ID, vilket de flesta gör.

Skrivet av Superolle:

har idag alla funktioner (hårdvarumässigt) som en high end android har.

90/120Hz skärm?
Stöd för VR?
10x zoom kamera?
In display fingerprint reader?
SD kortplats?
Dubbla SIM platser?
5G?

Skrivet av Petterk:

Vad det gäller att stödja telefoner i 5-7 år och miljön, så innebär det ju massor batteribyten, glas/skärmbyten o.s.v. Piratdelarna produceras inte alltid särskilt etiskt och miljövänligt heller. Krävs lite mer än programvaruuppdateringar för att lösa den saken.

Min snart fem år gamla telefon har orginalbatteri och skärm.
Ladda inte över natten samt använd skärmskydd och skal så håller mobilen bra mycket längre än vad man vill använda den.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

90/120Hz skärm?
Stöd för VR?
10x zoom kamera?
In display fingerprint reader?
SD kortplats?
Dubbla SIM platser?

Det finns olika fördelar. Problemet med iPhone är att den som är kräsen
bör gå upp i en iPhone 11 Pro Max 256GB och den kostar ca 16 000kr.
Men den har otroligt bra skärm, kamera, supersnabb cpu/gpu (överlägsen bäst), esim ett OS som uppdateras länge o.s.v. En schysst telefon helt enkelt om man bortser från priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

90/120Hz skärm?
Stöd för VR?
10x zoom kamera?
In display fingerprint reader?
SD kortplats?
Dubbla SIM platser?

Vad av detta använder du? Du kan bortse ifrån dubbelsim, VR och fingerläsaren då iPhone har motsvarande eller bättre funktioner.
Vilken Android har allt detta?

Jag ursäktar dock mitt dåliga ordval... iPhone har alla NÖDVÄNDIGA hårdvarufunktioner idag som motsvarande android har.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Superolle:

Vad av detta använder du? Du kan bortse ifrån dubbelsim, VR och fingerläsaren då iPhone har motsvarande eller bättre funktioner.
Vilken Android har allt detta?

Inga. Har använt dual SIM på resor dock. Men att jag inte använder dem betyder inte att iphone har alla funktioner.
eSIM tar dig inte alltid så långt om du reser. Behändigt, men inte bättre.
Vad har iphone för VR?
Ingen Android har allt det. Men ingen har sagt att någon Android har allt det heller...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:
iPhone har traditionellt dubbelsim idag. VR.

Varför ens lista detta om du inte har någon motsvarighet hos Android? Allvarligt...
Bara för att man använder Android behöver man inte försvara det till döden. "iPhone vs Android-kriget" dog för länge sedan då medlemmarna i båda läger fyllde myndigt.

Jag hann inte redigera mitt inlägg innan du svarade men återigen så ursäktar jag mitt ordval och ändrar påståendet till:
"iPhone har idag alla NÖDVÄNDIGA hårdvarufunktioner som motsvarande Android har."

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:
Jag använder bankid på mitt lineage os och har kört ända från lineage os 14 till nu 16 vad är problemet?
Alla andra appar jag hade tidigare fungerar även lika bra som tidigare om inte bättre i många fall.

Jag kör till och med fingeravtryck och allt har fungerat hur bra som helst kan tillägga att jag även bedriver företag och använder mitt bank id säkerligen 40 gånger i veckan minst och att om det vore problem eller instabilitet borde jag märkt det ganska snabbt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Superolle:

@Eric Hjalmarsson:
iPhone har traditionellt dubbelsim idag. VR.

Varför ens lista detta om du inte har någon motsvarighet hos Android? Allvarligt...
Bara för att man använder Android behöver man inte försvara det till döden. "iPhone vs Android-kriget" dog för länge sedan då medlemmarna i båda läger fyllde myndigt.

Jag hann inte redigera mitt inlägg innan du svarade men återigen så ursäktar jag mitt ordval och ändrar påståendet till:
"iPhone har idag alla NÖDVÄNDIGA hårdvarufunktioner som motsvarande Android har."

Det finns att köpa en iPhone som för nästan alla uppfyller deras hårdvarukrav bör det stå. Då t.ex iPhone 8 inte har en skärm som uppfyller det upplösningskravet fullhd som jag t.o.m hade som krav 2014. Testa och fjärrstyr en dator med fullhd med lägre upplösning och se problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

@Eric Hjalmarsson:
Jag använder bankid på mitt lineage os och har kört ända från lineage os 14 till nu 16 vad är problemet?
Alla andra appar jag hade tidigare fungerar även lika bra som tidigare om inte bättre i många fall.

Jag kör till och med fingeravtryck och allt har fungerat hur bra som helst kan tillägga att jag även bedriver företag och använder mitt bank id säkerligen 40 gånger i veckan minst och att om det vore problem borde jag märkt det ganska snabbt.

Kör man inte rootat (eller med magisk root hide) så ska bankid fungera i lineage. Bara att installera googles appar och services sen har du fungerande android precis som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns att köpa en iPhone som för nästan alla uppfyller deras hårdvarukrav bör det stå. Då t.ex iPhone 8 inte har en skärm som uppfyller det upplösningskravet fullhd som jag t.o.m hade som krav 2014. Testa och fjärrstyr en dator med fullhd med lägre upplösning och se problemet.

Återigen så använder jag Android men jag har inga problem att fjärrstyra en dator med min 720p surfplatta. Jag använder microsofts RDP app.

Sedan är väl iPhone 8, även om den säljs, inte aktuell..? Jag skrev att IDAG.

Jag drar mig härmed ur diskussionen. Tänker inte bidra mer till iPhone vs Android.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BaZZe:

Jag använder bankid på mitt lineage os och har kört ända från lineage os 14 till nu 16 vad är problemet?

Skrivet av medbor:

Kör man inte rootat (eller med magisk root hide) så ska bankid fungera i lineage.

Problemet är att det inte stöds oficiellt av Bank-ID.
Om någon stjäl din identitet så är du ganska SOL om du kört Bank-ID inofficiellt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Problemet är att det inte stöds oficiellt av Bank-ID.
Om någon stjäl din identitet så är du ganska SOL om du kört Bank-ID inofficiellt.

Helt rätt! Men hellre lineage än android 5/6 i alla fall för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Röstar på iPhone, helt enkelt för att Apple har hittills en bra historik på att hålla äldre enheter uppdaterade. Det är möjligt dock att en android som kan köra LineageOS eller dyl kan få uppdateringar precis lika länge, dock tror jag den vägen kommer förr eller senare involvera en sen kväll med adb kommandon och mycket googlande.

Om inte annat kan du sälja en 5 år gammal iPhone för väldigt mycket mer än du kan sälja en 5 år gammal Android för.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Återigen så använder jag Android men jag har inga problem att fjärrstyra en dator med min 720p surfplatta. Jag använder microsofts RDP app.

Sedan är väl iPhone 8, även om den säljs, inte aktuell..? Jag skrev att IDAG.

Jag drar mig härmed ur diskussionen. Tänker inte bidra mer till iPhone vs Android.

Microsoft rdp på Android och iPhone suger konstigt nog. JumpDesktop är bättre, speciellt när man kör högre upplösningar. Sedan beror det på vilka applikationer man kör, vissa program på pcn skalar ej. Då måste rdp klienten göra det och det blir ofta dåligt och känns segt.
iPhone 8 säljs idag: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Men inte ens standard iPhone 11 klarar av fullhd.

Så beroende på vilka krav man har kan man köpa mobil i olika prisklasser.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Nokia av äldre modell. Nytt batteri kostar 150kr, batteritid på några dagar. Funkat i 15år, håller nog några år till.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Jag har ju egentligen dragit mig ur diskussionen men om vi håller oss till själva fjärrstyrningsdelen så kan vi väl fortsätta 😂

Jag tycker att RDP på Android är riktigt grym! Om jag ska ordna något på servern hemma så skiter jag ofta i att gå till min stationära dator utan plockar bara upp mobilen.

Om man ska köra motsvarande upplösning på telefonen som på datorn tycker jag allt blir skitsmått och då har jag ändå perfekt syn 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Problemet är att det inte stöds oficiellt av Bank-ID.
Om någon stjäl din identitet så är du ganska SOL om du kört Bank-ID inofficiellt.

Kan du länka till något uttalande om det? Det står ingenting sådant i systemkraven.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LemonIllusion:

Kan du länka till något uttalande om det? Det står ingenting sådant i systemkraven.

Nej, jag kan inte länka till något officiellt uttalande om det. Endast hört det från supporten.
Står antagligen i deras användaravtal snarare än systemkrav, inte läst det dock utan nöjde mig med svar från supporten.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej, jag kan inte länka till något officiellt uttalande om det. Endast hört det från supporten.
Står antagligen i deras användaravtal snarare än systemkrav, inte läst det dock utan nöjde mig med svar från supporten.

Om det var något att bry sig om hade informationen funnits enkelt tillgänglig på deras hemsida. Jag snubblade över någon vag rekommendation att inte "roota eller jailbreaka", men det är ju knappast att tolka som något allvarligare än ett generellt tips precis som resten av den listan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Min snart fem år gamla telefon har orginalbatteri och skärm.
Ladda inte över natten samt använd skärmskydd och skal så håller mobilen bra mycket längre än vad man vill använda den.

Min snart fem år gamla Android-mobil är också hel, har aldrig använt skärmskydd eller skal och den laddades varannan eller var tredje dag. Användes bara i cirka fyra år dock.

Mobiler håller däremot inte 3-6 år för vanligt folk, då det finns variationer i tillverkning av batterier och då många misshandlar mobilerna rent mekaniskt. Många mobiler som är med i 3-6 år har bytt batterier, logikkort, kameror, högtalare, ladd-kontakter, skärm eller glas. Det kommer ofta vara helt nya reservdelar där. Stöd för senaste programvaran på en äldre enhet betyder inte bara en besparing på miljön. De måste vara byggda för att hålla så länge från början för att man ska kunna säga "den här telefonen kommer hålla i 6-7 år med senaste programvaran". När ett teknikskifte kommer så håller inte den devisen när det gäller programvaran och när det gäller enheten så rimmar det dåligt om 80 % av alla enheter dött innan de där 6-7 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Vad tycker ni?

Enda helsmidiga alternativet idag för att behålla hårdvaran "långsiktigt" borde la va Motorola Zx, såvida det inte finns liknande designer från andra märken.

Batteriet är ju rimligen det enda som idag och ett bra tag framöver som gör en premium eller även mellansegmentsmobil praktiskt oanvändbar. Och ska man ändå byta det kan man lika gärna byta telefon helt i vilket fall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Problemet är att det inte stöds oficiellt av Bank-ID.
Om någon stjäl din identitet så är du ganska SOL om du kört Bank-ID inofficiellt.

Spelar det någon roll? En enhet med custom-rom behöver inte vara mer osäker än din stock-rom. Blir du kapad finns det inget skydd som går in.

Permalänk
Medlem

Nokia 3310 om det ska hålla länge, de kom ju år 2000 så är ju redan bevisat att gamla mobiler håller bäst men kanske inte den snyggaste eller praktiska telefonen

Permalänk
Medlem

Gör som jag och sänk din budget till 3000kr istället. Så har du råd att byta oftare om det skulle behövas. Min telefon har dock Android 7 och uppdateras inte, men mjukvaran stoppar inte mig även om jag gärna haft säkerhetspatchar

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Petterk:

Blir du kapad finns det inget skydd som går in.

Jo, ID-skydd och ID-försäkring. Finns ibland i hemförsäkring.
De gör inte mycket dock. Har du custom ROM finns dock en chans att de gör ingenting.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jo, ID-skydd och ID-försäkring. Finns ibland i hemförsäkring.
De gör inte mycket dock. Har du custom ROM finns dock en chans att de gör ingenting.

Finns ju inte en chans att visa att du inte varit oaktsam med din telefon från 2012 oavsett om du kör stock-rom eller custom-rom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar det någon roll? En enhet med custom-rom behöver inte vara mer osäker än din stock-rom. Blir du kapad finns det inget skydd som går in.

Så är det ju. men frågan blir väll mer egentligen om banken får data om vad för OS och version du använder det med. (samt en hel massa annat om hur säkert du använder den) Och är man kanske mer oskyddad, mot banken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Så är det ju. men frågan blir väll mer egentligen om banken får data om vad för OS och version du använder det med. (samt en hel massa annat om hur säkert du använder den) Och är man kanske mer oskyddad, mot banken.

Banken driver inte BankID, så jag vet inte varför de skulle ha tillgång till sånt eller varför de skulle titta på det. Finns massor standarddata som sparas vid legitimeringar och underskrifter.

Permalänk
Medlem

ID-skydd gör ingenting rent rättsligt, och går aldrig in och ersätter skada rakt av för den delen. Försäkringarna har beloppsgränser som lätt kan överskridas av en bedragare och då får du stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Banken driver inte BankID, så jag vet inte varför de skulle ha tillgång till sånt eller varför de skulle titta på det. Finns massor standarddata som sparas vid legitimeringar och underskrifter.

Driver det gör de kanske inte, men de äger ju faktiskt företaget som gör det. Så inte direkt totalkonspiratoriskt antagande att de kan få tillgång till uppgifter om användarna.

Man har säkert godkänt att de får ta del av detta redan vid nedladdningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint