Större skillnad mellan x570 mot b450?

Permalänk
Medlem

Större skillnad mellan x570 mot b450?

Har kollat in ett par youtube klipp, men har inte riktigt fått svar på alla mina frågor, då ingen riktigt besvarar alla frågorna. Men jag skall köpa en ny dator inom dagarna, och jag har tidigare inte byggt dator alls, så det här lär blir mitt första bygge efter antal år med Macbook pro.

Resterande spec :

Ryzen 7 3700X , 2080 SUPER, 2tb m2 disk, 1440p skärm. Så burken kommer landa på ca 27000 totalt.

Vilket av dessa kort bör jag satsa på? Kommer båda dessa kort klara av nästa generations CPUer från AMD? Om jag skall köpa 3600mhz minnen, spelar det då roll vilket moderkort jag köper? Jag kommer inte klocka i början, men kommer ge mig in på det när jag fått mer kött på benen.

Permalänk
Medlem

X570 har bättre kylning för mosfet etc och är mer lämpat för att överklocka. En stor skillnad är att B450 endast har stöd för att köra en M.2-disk via PCI, även om den har fler platser. Kör du 2 eller fler kommer de göras på SATA-gränssnittet. Sen har X570 PCI-E 4.0 vilket inte spelar så stor roll just nu, men det kommer bli en flaskhals någon gång i framtiden vilket kan vara värt att tänka på om du tänkt behålla CPUn och uppgradera grafikkortet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Kommer båda dessa kort klara av nästa generations CPUer från AMD?

Antagligen, det beror på tillverkaren och deras BIOS-uppdateringar.

Skrivet av Hasson39:

Om jag skall köpa 3600mhz minnen, spelar det då roll vilket moderkort jag köper?

Teoretiskt sett kan ett mer påkostat moderkort vara bättre, men praktiskt är det osannolikt att någon skillnad uppstår. Det är därtill inte i sig vilken styrkrets moderkortet har som avgör.

Skrivet av Hasson39:

Jag kommer inte klocka i början, men kommer ge mig in på det när jag fått mer kött på benen.

Att överklocka Ryzen 3000-serien ger mellan ingen och ytterst lite prestandaökning.

Anledningen till att köpa ett X570-kort är PCI-e 4.0. Har du ingen nytta av detta eller vill lägga de extra slantarna satsar du på B450/X470. Alternativt inväntar B550.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:
Skrivet av twit:

Ok, men jag tror nog det lutar åt ett x570, känns ganska trist att snåla någon hundralapp på moderkortet, när allt annat är påkostat. Tackar för snabba svar. En sista fråga snälla, men vad jag upplevt så är det MSI som alla köper när det kommer till moderkort pga stödet, vilket tycker ni jag bör satsa på när det kommer till x570 kortet, eller det kanske inte riktigt har någon betydelse ? (ljudkort mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

vad jag upplevt så är det MSI som alla köper när det kommer till moderkort pga stödet, vilket tycker ni jag bör satsa på när det kommer till x570 kortet, eller det kanske inte riktigt har någon betydelse ? (ljudkort mm)

MSI gjorde bra B450/X470-kort, men deras X570 lämnar en hel del övrigt att önska om du inte lägger åtskilliga tusenlappar på dem. Asus har överlag vettiga kort om man bortser från kylningen till styrkretsen, som är rent löjeväckande dålig i förhållande till korten i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Tänk på att x570 kommer med en liten högvarvig fläkt på moderkortet. På så vis är b450 och x470 mer moderna med passiv kylning.

Permalänk
Medlem

@sweborn:
B450 och X470 moderkort har en drös andra problem dock, mest troligen relaterat till den hastiga och dåligt implementerade artificiella nedlåsningen av PCI-E 4.0. Skulle nog säga att det inte är värt att gå för ett 4** serie moderkort med en 3700 eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sweborn:
B450 och X470 moderkort har en drös andra problem dock, mest troligen relaterat till den hastiga och dåligt implementerade artificiella nedlåsningen av PCI-E 4.0. Skulle nog säga att det inte är värt att gå för ett 4** serie moderkort med en 3700 eller bättre.

Har själv x470 taichi och kunde inte varit mer nöjd. Har funkat perfekt sen dag ett. Tänkte uppgradera själv men kommer att fortsätta köra med samma mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tänk på att x570 kommer med en liten högvarvig fläkt på moderkortet. På så vis är b450 och x470 mer moderna med passiv kylning.

Majoriteten nämner fläktarna när man talar om dessa, men förstår inte riktigt vad det negativa är? De flesta kickar inte igång förrän man kommer upp i 70 grader eller så, och vissa tillverkare kyler inte bara chippet utan även m2 disken med hjälp av fläkten .

Är det livslängden man är orolig för när det kommer till fläktarna ?

Haha ju mer man läser ju tveksammare blir man, vet inte om jag skall köpa ett b450 eller ett x570. Allt gnäll om fläktarna är det som stör mig , och jag har ingenting tidigare erfarenhet så jag går utifrån det som sägs på nätet .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Majoriteten nämner fläktarna när man talar om dessa, men förstår inte riktigt vad det negativa är? De flesta kickar inte igång förrän man kommer upp i 70 grader eller så, och vissa tillverkare kyler inte bara chippet utan även m2 disken med hjälp av fläkten .

Är det livslängden man är orolig för när det kommer till fläktarna ?

Haha ju mer man läser ju tveksammare blir man, vet inte om jag skall köpa ett b450 eller ett x570. Allt gnäll om fläktarna är det som stör mig , och jag har ingenting tidigare erfarenhet så jag går utifrån det som sägs på nätet .

En liten högvarvig fläkt är dels förhållandevis högljudd och är en komponent med icke försumbar felfrekvens. Huruvida man störs av fläkten varierar, vissa är inte så känsliga för sådana ljud eller har en dator som i övrigt väsnas rejält, andra blir skogstokiga på det högljudda vinandet. Därtill finns det säkerligen en stor variation med fläktarna, där vissa är bättre konstruerade och låter mindre medan vissa låter mer. För egen del så var fläkten på moderkortet den del i datorn som var överlägset mest störande, så jag har valt en ghettolösning där jag kopplat bort ursprungsfläkten helt och kyler med en större, lågvarvig och tyst fläkt istället.
Vad jag vet har Asrock, Gigabyte och MSI någon form av fläktstyrning på flera av sina brädor. Asus har det ej på sina "biligare" brädor som -P, -I, -F eller -E. Detta eftersom lösningen för kylning de hittat på är så genomusel att korten ej går att kyla passivt, även utan någon extraordinär belastning på styrkretsen.

Livslängden är naturligtvis svårare att sia om, men generell erfarenhet säger att det är ett potentiellt problem. Jag har sett några fåtal inlägg från användare vars fläktar dött. Det rör sig givetvis om en liten procentandel men korten har samtidigt varit på marknaden i sex månader. Därtill är det inte alltid enkelt att byta en felande fläkt, utan kan mycket väl kräva att man river ut hela moderkortet och lämnar in det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Majoriteten nämner fläktarna när man talar om dessa, men förstår inte riktigt vad det negativa är? De flesta kickar inte igång förrän man kommer upp i 70 grader eller så, och vissa tillverkare kyler inte bara chippet utan även m2 disken med hjälp av fläkten .

Är det livslängden man är orolig för när det kommer till fläktarna ?

Haha ju mer man läser ju tveksammare blir man, vet inte om jag skall köpa ett b450 eller ett x570. Allt gnäll om fläktarna är det som stör mig , och jag har ingenting tidigare erfarenhet så jag går utifrån det som sägs på nätet .

Skickades från m.sweclockers.com

Har en 3700X och ett Gigabyte Aorus Elite X570 moderkort. Har inte hört den där fläkten någonsin. Nu har jag bara haft detta bygge ca en månad så det är ju inte så länge. Det som däremot hördes var medföljande stock kylare. Den levde om så till den milda grad att den nu är utbytt mot en Dark Rock Pro 4. Nu är systemet i det närmaste tyst.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Majoriteten nämner fläktarna när man talar om dessa, men förstår inte riktigt vad det negativa är? De flesta kickar inte igång förrän man kommer upp i 70 grader eller så, och vissa tillverkare kyler inte bara chippet utan även m2 disken med hjälp av fläkten .

Är det livslängden man är orolig för när det kommer till fläktarna ?

Haha ju mer man läser ju tveksammare blir man, vet inte om jag skall köpa ett b450 eller ett x570. Allt gnäll om fläktarna är det som stör mig , och jag har ingenting tidigare erfarenhet så jag går utifrån det som sägs på nätet .

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får hem en 3700x och ett B450 Tomahawk Max imorgon, jag frågade runt här, och blev rekommenderad de moderkortet, dock använder jag bara 1 M.2 och om jag skall uppgradera för PCIe 4 senare så köper jag ett då.
Jag har alltid hört, KÖP INTE ett moderkort med saker du INTE använder, och jag har inte tänkt att köpa en till M.2 nu, o inte heller något så jag är i behov av PCIe 4 @Hasson39

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vad gäller fläkten har jag inte hört den än så länge i mitt bygge, och mitt bygge är helt komponerat för att vara så tyst som möjligt.

Du vill helt klart ha pcie4 för att köra multipla m2 nvme diskar över pcie utan att dra ner på grafikkortets bandbredd. Kör på x570, det är hur bra som helst.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ser att 5700 xt korten stödjer pci 4. Presterar dessa kort bättre i x570 korten då, eller gör det ingen skillnad mot ett b450 kort?

Permalänk
Medlem

@Hasson39:
Ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Äger ett Asrock x570 itx, aldrig hört den lila fläkten, mina andra fläktar "över röstar" vid belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har själv x470 taichi och kunde inte varit mer nöjd. Har funkat perfekt sen dag ett. Tänkte uppgradera själv men kommer att fortsätta köra med samma mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag i sin tur rullar en 3800X med 3600MHz minnen på den uråldriga brädan Asus Prime X370-pro, som knappast var highend när det begav sig. Det var en av de bättre ”Bang for the buck” för den chipset-typen.

Jag är övertygad om att TS kan ta en bräda ur 400-serien med gott samvete.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag i sin tur rullar en 3800X med 3600MHz minnen på den uråldriga brädan Asus Prime X370-pro, som knappast var highend när det begav sig. Det var en av de bättre ”Bang for the buck” för den chipset-typen.

Jag är övertygad om att TS kan ta en bräda ur 400-serien med gott samvete.

även jag sitter med den gamla brädan men funderar lite smått på b450 tomahawk. har den justerbar systembus, vet att den inte haft det från början men en bios uppdatering kan ha fixat det?
byggde en i helgen och tyckte jag som hastigast såg att systembussen kunde ändras men hade varken tid eller ork då. datorn var till min bror och hans 6 åriga son och det blev senare än tänkt.
brukar bara vara brädor över 2000kr som har justerbar systembuss.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

även jag sitter med den gamla brädan men funderar lite smått på b450 tomahawk. har den justerbar systembus, vet att den inte haft det från början men en bios uppdatering kan ha fixat det?
byggde en i helgen och tyckte jag som hastigast såg att systembussen kunde ändras men hade varken tid eller ork då. datorn var till min bror och hans 6 åriga son och det blev senare än tänkt.
brukar bara vara brädor över 2000kr som har justerbar systembuss.

Sitter du med en gammal bräda som fungerar, ser jag liten anledning att byta till ett B450, skall man byta är det X570 som gäller.
Ett X570 är skräddarsytt mot Ryzen 3000 och har mycket bättre IO.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Äger både billigt b450 och dyrare x570 kort. För normal användning märks ingen skillnad.
Har bara 3600 cpu så kanske skillnad om man slänger i en 3950x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Som många är inne på så beror det på om du har användning för dom extra grejerna x570 oftast bjuder på.

Behöver du två m.2 över pcie, pcie 4, bättre io med usb 3.2 och kanske bättre stöd för kommande generationer av processorer... köp x570.

Men som jag, där jag inte har någon nytta av detta utan klarar mig bra på en nvme ssd och pcie 3 så köpte jag ett b450 med bra vrm. Och är hittills väldigt nöjd med mitt kort.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Vill inflika att jag aldrig hört "den lilla fläkten" på mitt Asus x570 tuf kort, om det är för att den aldrig kickat in eller att den överröstas av andra fläktar har jag ingen aning om...

Permalänk
Medlem

Hade spontant nog hellre tagit ett B450/X470 med bra mkt mer vettiga prylar på för rimliga stålar än att betala ett smått överpris för X570, dom billiga X570 har ju just billiga chip och sugiga vrm:er.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: allt är ju relativt men t.ex Asus X570 Prime P (ej Pro) och Asus X570 Tuf har båda mycket bra vrm och är ganska överkomliga i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@_niko_: allt är ju relativt men t.ex Asus X570 Prime P (ej Pro) och Asus X570 Tuf har båda mycket bra vrm och är ganska överkomliga i pris.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559149-x570-moderkort...

Tolkar jag listan rätt är dom väl dom brädorna med sämst vrm(?) och dessutom rätt tråkigt utbud av pryttlar ex.vis Realtek lan osv.
Det var ganska exakt det jag menade med att välja en bättre bräda med X470

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hjälpsam

@_niko_: ASRock X570 Phantom Gaming 4s, kostar bara 1831 kr
Har;

  • Realtek ALC1200 Audio Codec.

  • 8 SATA3, 2 M2.

  • 12 USB 3.2 Gen1 (4 Front, 8 Rear)

  • Intel® Gigabit LAN

  • 8 faser VRM

Plus en jädra massa andra finesser.

https://www.asrock.com/mb/AMD/X570%20Phantom%20Gaming%204S/in...

Det är något helt annat än ett B450 Mortar, som kostar tok för mycket pengar.

edit
Skulle jag köpt ett B450 mATX, skulle jag köpt ett Asrock B450M Pro4-F, för 836 kr Inte ett MSI Mortar för 1400 kr.
https://asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4-F/index.asp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@_niko_: Du tänker på hur vrm är konstruerad? För prestandamässingt är de riktigt bra, bäst i sitt prissegment.

https://www.youtube.com/watch?v=_7PkZwY9PWM Asus X570 TUF

https://www.youtube.com/watch?v=xbyWKufthS4 Asus X570 Prime P