Permalänk
Medlem

Stargate-tråden

Diskussionen startade om Stargate-serierna (och filmen) i Picard-tråden, och det blev ju OT där.
Så vi lyfter över hit och fortsätter här om det finns intresse.

Gillar ni Stargate? Saknar ni Stargate? Vad är bättre/sämre med den jämfört med t.ex Star Trek?
Vore det inte på tiden med en ny Stargate-serie?

Permalänk
Medlem

Jag gillade Stargate (första serien) mycket tack vare RDA:s sköna humor och den ganska avslappnade stilen i serien.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Diskussionen startade om Stargate-serierna (och filmen) i Picard-tråden, och det blev ju OT där.
Så vi lyfter över hit och fortsätter här om det finns intresse.

Gillar ni Stargate? Saknar ni Stargate? Vad är bättre/sämre med den jämfört med t.ex Star Trek?
Vore det inte på tiden med en ny Stargate-serie?

Gillade filmen och den första serien (som sedan blev SG1). Tycker att den dalade efter det och blev knappt ens sebar pga. tråkiga karaktärer, halvkass CGI och framförallt dålig story.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Oerhört stort fan av SG-1 och Atlantis, samt filmerna. Även om kvalitén på de tidigare avsnitten var, bristande sett från dagens standard tyckte jag serien växte sig bra till under senare säsonger.

Dock ska vi inte nämna Universe, som enligt mig mer är en dramaserien än SciFi.. klarade mig inte förbi första säsongen, konstigt i och med att jag såg igenom Atlantis för tredje gången i julas.

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem

En av de få serierna jag faktiskt sett om en eller flera gånger. Och då är det ju 10+5+2 säsonger om jag minns rätt. Nu var de länge sen jag såg de, men stargate har en plats i mitt hjärta.

Permalänk
Medlem

Både SG1 och Atlantis är serier jag sett om för de är så bra! Började kolla Universe när den kom ut, men tyckte det var mer Battlestar Galactica över det hela än Stargate (inget ont om BG, gillar den serien med).

Tog dock tag i saken för ett tag sedan och kollade klart Universe och insåg att med det ”slutet” så skulle jag egentligen låtit bli.

Har såklart även sett filmerna

Klart man saknar Stargate, men när man saknar det för mycket så ser man bara om SG1 och sedan Atlantis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillade filmen och tyckte verkligen om Stargate Universe vill jag minnas. Resten har jag inget för. Men SG:U skulle jag vilja att den fått några fler säsonger, med tanke på hur dom avslutade den.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa om att inlägg som endast består av åsikter är fullständigt ointressanta. Det enda som är intressant är anledningen till de åsikterna. Alltså motivationen.

Jag som inte sett serierna, ska bestämma huruvida det är värt att lägga ner tid på det. Bra motiveringar kan få mig att ge det en chans. Endast åsikter utan motivation, inte alls.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Ori var en rätt stor spik i kistan för SG-1, blev ju som att de startar om serien rakt av med en ny version av Goa'uld, man hade ju som nyss sett den historien kommit till sitt slut.
Var ju rätt RPG likt som det börja i första säsongen av SG-1 där dom har en fiende som de vet inget om och vet inte ens om de kan hantera, men bit för bit hittar nya saker och info (precis som i ett rpg) blir bättre på att hantera goa'uld med flera.

Atlantis var ju rätt bra men det slutar ju på en cliffhanger så det var ju lite surt.
Första säsongen av Universe var inge bra men det börja ju se uppåt i.o.m andra säsongen.
Men med den stora manusförfattar strejken runt 2008-10 som många Sci-Fi serier föll inom den tidsramen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Indeed!

Jag älskar Teal'c!

Stargate-filmen från 1994 var riktigt nice när jag såg den och SG-1 är helt klart en av de bättre serierna jag sett. Har sett väldigt lite av efterföljande för att ge rättvist betyg men Atlantis kändes bra men efter det kändes det som om man tappade väldigt mycket...

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd

Som gammal hardcore MacGyver fan var det väl bara en naturlig fortsättning... ha ha
Men, allvarligt talat,

Gillar man Star Trek så gillar man nog SG med, personligen har jag alltid tyckt att SG överlag hållit mycket jämnare kvalitet i jämförelse.
Visst även SG har haft sina svagheter, men jag har aldrig tyckt att svagheterna har varit lika prominenta som i delar av Star Trek serierna.

Alla gillar väl Teal'c!
(och mackan (Richard Dean Anderson) så klart!)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Bara jag som blev kär i Dr. Elizabeth Weir (Torri Higginson) i SG Atlantis? Tyckte hon lyfte serien genom att hon kändes så seriös. Kanske fick det seriens avslappnade attityd, att ses som en nackdel. Och att det var därför hon byttes ut?

Permalänk

Om jag hade en Goa'uld larv(Junior) som Tel´c har så skulle jag starta dagen på samma sätt..

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

@emopingvin: Hon var ju civil så
Den version jag har hört var att Amanda Tapping hade fortfarande några år kvar av kontrakten när SG-1 Sluta.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Universe var ganska olik de andra delarna av Stargate. Såg filmen när den kom ut på bio. Sedan har Kurt Russel och RDA ganska olika stil, men båda fungerade.

Det jag tyckte var mest irriterande med SGU var dessa "kommunikationsstenar" som jag tyckte störde mer än gav en bra story. Inget fel med att ha viss kommunikation möjlig med "hemmabasen", men det blev väldigt ofta väl pinsamt.

Grundkonceptet med en "stargate" är dock rätt bra och baserar sig på maskhålsteori, vilket är en teoretisk möjlighet. Inte första storyn som baserar sig på detta. En av de tidigare är "Tunnel in the sky" av Heinlein (men med helt annan story än vad Stargate har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Diskussionen startade om Stargate-serierna (och filmen) i Picard-tråden, och det blev ju OT där.
Så vi lyfter över hit och fortsätter här om det finns intresse.

Gillar ni Stargate? Saknar ni Stargate? Vad är bättre/sämre med den jämfört med t.ex Star Trek?
Vore det inte på tiden med en ny Stargate-serie?

Det är lite konstigt faktiskt jag gillar Star Trek och Starwars mm men just Stargate har jag aldrig fastnat för speciellt typ Atlantis dom kunde va mitt i ett uppdrag och så vaknade person upp och ba oj det va en dröm bara för att man inte kunde hitta på ett bra slut. Dom hade sina tillfällen när richard dean anderson va med men thats it.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

SG1 för den sköna humorn (time loop ftw)!
Även Jacksons äventyr som ascended var intressanta.

Atlantis för McKay och Beckett, speciellt den skottska dialekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Från den andra tråden:

Skrivet av riche:

Stargate-filmen var fin.

Serierna var gudomligt tråkiga, ca. Discovery nivå.

TNG, DS9, Voyager... blir nog inte bättre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt min åsikt, så är det tvärtemot din. Stargate-filmen var gudomligt... tråkig! Stargate-SG1 och "MacGyver" i huvudrollen var bästa serien. Atlantis var ganska bra också, medans SGU försökte köpa in sig på "BSG vågen" med att allt skulle va mer dramatiskt, mer konflikter mellan karaktärerna, mörkare, mer shakycam.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Det har ju varit diverse kampanjer på Twitter att få igång en Stargate serie igen, bland annat av Joseph Malozzi och Brad Wright, två som varit med och skapat dom tidigare serierna. Så det känns som att nånting kanske är på gång. Det är ju ren galenskap att inta ha en Stargate serie igång. Någon miljardär kan väl kliva in, köpa loss rättigheterna från MGM, och se till att vi får lite bra Stargate innan man är pensionär. Sånt slöseri med våra år...

Dock så var det väl samma personer (Malozzi, Wright) som var med på att lägga Atlantis och satsa på Universe istället, vilket var helt katastrofalt. Så dom grävde ju graven för franchisen själva. Kanske hade dom inget val, men ändå.

Stargate SG-1, Atlantis, och Star Trek TNG, Voyager, Enterprise, var alla klockrena enligt mig. Dom följde den gamla klassiska "formeln" - fokus på utforskning. Stargate Universe och nya Star Trek Discovery är inget jag vill se. Där är fokus istället på mörkare drama, konflikter, sex, och känslor i överflöd. Till och med The Orville är mera sevärd än Star Trek Discovery. Star Trek Picard är dock ganska lovande än så länge. Mest på grund av Patrick Stewart själv skulle jag tro.

Om dom kör igång med en ny Stargate serie igen, vilket jag hoppas, men tyvärr tvivlar på, så hoppas jag dom knyter an till SG-1/Atlantis på något sätt. En hel reboot vore väldigt tråkigt. En modern Stargate men som bibehåller mycket av den gamla "formeln" som funkar, vore riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Senaste serien Stargate: Universe hade jag gärna sett att den fått fortsätta. Den slutade ju dessutom mitt i en cliffhanger.

Säsong 1 av den serien var nog bland det värsta jag sett. Vi hade en massa, för tittaren okända människor, som endast grälade med varandra å det grövsta och vi fick se massa tillbakablickar i livet för personer vi inte brydde oss det minsta om.
Det var inte ens science fiction, bara gräl. Endast första avsnittet där de hittade the ancients skepp var intressant.

Säsong 2 däremot utvecklades till något som kunde ha blivit bland det bästa som gjorts istället.
Det kändes som en fräsch mer realistisk take på science fiction när de fick kämpa och försöka förstå sig på tekniken i ett skepp som var närmast ofattbart sofistikerat.
Men skadan på serien med låga tittarsiffror och kritik var redan gjord i säsong 1 så tyvärr gick det som det gick.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Senaste serien Stargate: Universe hade jag gärna sett att den fått fortsätta. Den slutade ju dessutom mitt i en cliffhanger.
...
Säsong 2 däremot utvecklades till något som kunde ha blivit bland det bästa som gjorts istället.
Det kändes som en fräsch mer realistisk take på science fiction när de fick kämpa och försöka förstå sig på tekniken i ett skepp som var närmast ofattbart sofistikerat.

Håller med, just utforskardelen av sci-fi och mötet med det okända i form av teknik och vetenskap är något som alltid fascinerat och fångat mig. Där har vi ju även första delen av Alien när de utforskar skeppet. Tyvärr spinner dom inte vidare på den tråden utan tar till skräckdelen istället (vilket bevisligen funkade bra det också), men en längtan efter vad skeppet var och vad man kunde lära sig av det har alltid funnits kvar hos mig. Hade McKay eller Samantha Carter varit med hade de kopplat upp en laptop och sugit ur data på nolltid!

Mystiken runt ancients och asgards och all den teknik och vetenskap de hade var också fascinerande i tidigare SG-1, bl.a med Jack O'Neill när han ovetande sögs in in dataterminalen och fick hela ancients databas in i skallen.

Denna utforskardelen var ju som en oplockad frukt i Universe där dom satt i ett skepp dom inte visste hur det funkade och där dom hade utforskat några få procenat av det. Lite spann det på det temat mot slutet, men tyvärr försent. Sen var väl castingen i Universe inte helt optimal. Knappt nån av karaktärerna man kände nåt extra för. "Teabag" från Prison Break var med som superskurk dock och gjorde det riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Richard Dean Anderson Says He’s Up For More Stargate

Lite gammal nyhet från 2018, men dock! Hoppet lever!

Permalänk
Lego Master

Mina 50 öre;
Stargate (filmen) - Ohyes, gimme that shit! Formade faktiskt delar av mitt nuvarande intresse för astrofysik och liknande.
SG1 - Meh, fastnade aldrig i hypen. Tyckte känslan jämfört med filmen är väldigt annorlunda och lite pajjig.
Atlantis - "Okej", men inte mer.
SGU - Nu snackar vi. Synd att den lades ner, gillar konceptet och såg fram emot att upptäcka mer av den väldigt tidiga loren.

Missförstå mig rätt, SG1 har definitivt sin charm, speciellt casten. Men jag tror man måste ha sett den "när det begav sig" för att få den nostalgiska känslan många har. Jag såg SG1 i sin helhet efter både Atlantis och SGU, vilket sabbade både effekterna och timelinen för mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Missförstå mig rätt, SG1 har definitivt sin charm, speciellt casten. Men jag tror man måste ha sett den "när det begav sig" för att få den nostalgiska känslan många har.

Detta gäller inte min son, 14 år. Han var helt tagen av SG-1 och tjatade på pappa nästan varje kväll om att vi skulle se ett nytt avsnitt. Det är ju en lång serie, 10 säsonger + två filmer. Men till slut tar även den slut tyvärr... Nu betar vi av Atlantis, sen blir det SGU trots dess brister.

Timelinen för SG-1 och Atlantis är ju lite bökig då Atlantis startade parallellt med SG-1 och har några episoder som är beroende av varandra och man då bör se i rätt ordning för full förståelse.

Permalänk
Lego Master

@Barsk66:
YMMV, såklart.
Ni verkar ju se det i rätt ordning, åtminstone, vilket jag inte gjorde.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Musikälskare

Synd SG-1 aldrig kommer att släppas i Bluray, vad jag förstår det så spelade dom in de tidiga säsongerna i lägre upplösning och special effekterna går inte att använda mer högupplöst

Väldigt synd!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Älskade både filmer, SG-1 och Atlantis. Såg hela Universe, men tyckte inte alls om det. Allt innan SGU var en hårt sammansatt grupp där hoten kom utifrån och dom kunde lite på varandra. I SGU var det ingen som litade på någon, och majoriteten av konflikterna skedde i gruppen. Kändes mer som en dramaserie än en Sci-Fi serie..

Tror jag har sett igenom hela SG-1 5 gånger, och hela SGA 3 gånger. Dom är lika bra än idag.

Sedan får vi ju inte glömma Stargate Origins! Den kändes som att den var gjord av fans med en låg budget, men att de gjorde de bästa de kunde. och den blev helt ok

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Som jag sa i Picardtråden. Jag älskar Stargate serierna. Såpass att jag fått hålla mig borta från dem under några år men börjar bli dags att titta på nyinköpta dvderna på SG1 och Atlantis. Ska sen även titta om på Universe vars första säsong inte var någon höjdare men andra säsongen lyfte rejält.

Skrivet av Spretcher:

SG1 för den sköna humorn (time loop ftw)!
Även Jacksons äventyr som ascended var intressanta.

Atlantis för McKay och Beckett, speciellt den skottska dialekten.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.imdb.com/title/tt0709218/ Första gången jag såg avsnittet så fnissade jag rejält emellanåt. Håller med om det övriga men vill skjuta till Jason Momoa i Atlantis med. Tycker även att Wraith´s är sköna.

Kolla bara.

Hallowed are the Ori på er!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Asgards!
Sköna lirare, visste ni förresten att Michael Shanks (Daniel Jackson) gjorde rösten till Thor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Asgards!
Sköna lirare, visste ni förresten att Michael Shanks (Daniel Jackson) gjorde rösten till Thor?

https://pm1.narvii.com/6170/37de6ab89ac00c961312c51d7c64aec89fb67df0_hq.jpg

Jodå. Visste det. Sköna karaktärer det där med. Är utöver Wraith småförtjust i "Hallwed are the Ori"gänget med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk