Utvecklare: "Molnet viktigare än ny hårdvara"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

Vi märker tyvärr av ett för högt tryck då många spelar just nu, därför begränsar vi din upplösning till 720p.
Vi hoppas det inte innebär några stora problem för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är många som vill spela just nu, ditt nummer i inloggningskön är 36128...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kan hålla med till en viss del då det beror på vilka spel det gäller.
Tar vi t.e.x need for speed så sitter jag fortfarande och spelar Porsce 2000, Need for speed spelen från Playstation och på ps2 Need for speed underground 2 fast jag har det på datorn.. Sen spelar jag forftarande GTA Vicey City och San Andreas för att jag har inte alls tycker om GTA 5 med alla jäkla nötter och en singleplayer som är rena skiten. Swat 4 är ju fortfarande kul imo samtMedal of Honor Allied Assoult/Call of duty/2 Battlefield 1942-Vietnam-BF2.. Fan så mycket roligare mellan varven att bara kötta ner alla botar än att spela Battlefield 5. Spelar även dessa gamla spel på äldre datorer då Windows 10 inte kan installera via skivorna :/
Men smaken är ju som baken, delad

Låter som du vill köra de äldre spelen på en modern dator genom WINE i en Linuxdist istället, många av spelen du nämner vet jag sedan tidigare fungerar i WINE.

Lättaste sättet att komma igång är att installera Lutris. Då kan du hämta installationsskript från lutris.net (och såklart spara dem lokalt!) som fixar alla WINE-inställningar och hämtar eventuella DLL-filer som behövs för att spelen ska fungera.

Men som sagt borde de spel du nämnde ovan fungera rakt av också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Låter som du vill köra de äldre spelen på en modern dator genom WINE i en Linuxdist istället, många av spelen du nämner vet jag sedan tidigare fungerar i WINE.

Lättaste sättet att komma igång är att installera Lutris. Då kan du hämta installationsskript från lutris.net (och såklart spara dem lokalt!) som fixar alla WINE-inställningar och hämtar eventuella DLL-filer som behövs för att spelen ska fungera.

Men som sagt borde de spel du nämnde ovan fungera rakt av också.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig provat det , jag har ju några gamla spel som funkar på windows 10 med skiva men alla spel jag har i flytt lådorna spelas antingen via Windows XP eller 7 men har även en Vista.

Permalänk
Medlem

För mig känns det mera som Rubber banding galore, och med nya tv spel så får du 60fps+ i spelen vilket kommer förstöras totalt av lagg. stutter och som i början på Diablo 3 att du looten kommer en tre minuter efter mobs är döda.

Cloud smoud, får en bara att må illa och vilja lämna spel marknaden bakom sig, men kan ju finnas något possitvit att tillex Linux äntligen kan breda ut sig när folk lessnar totalt på MS, Google, Nvidia och Sony. Sedan kan vi ha en fin och bra indy marknad där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om två år nät du ville använda din cloudsave kanske inte quest-molnet var vid liv längre så din singleplayerupplevelse fungerade tyvärr inte trots att du betalade 60€ för den för bara två år sedan.

Javisst vore det tråkigt, såvitt jag vet så har det aldrig hänt att ett företag stängt servrarna efter två år till ett 60eruro spel och ett företag skulle sänka sig själva genom att sabba ett två år gammalt och så pass dyrt spel på detta sätt.

Jag förstår dina tankar och åsikter, jag hoppas att du då är konsekvent och undviker plattformar som steam eller att köpa spel digitalt där du blir låst och beroende av ett företag för att komma åt dina spel. För är detta inte detta de bästa sätt att visa att du inte stödjer företagens och spelutvecklarnas metoder alltså genom att inte ge de företaget dina egna pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ändå spännande. Men jag fattar inte.
Vad är nytt på den här fronten från xbox one?
Den konsolen lanserades väl med samma löften om stöd från molnet för att ge mer beräkningskraft?
Men något skiljer här som gör att det anses vara nytt för nästa generation. But what is it?

https://www.sweclockers.com/nyhet/17070-xbox-one-kan-utfora-g...

Skillnaden är hårdvaran. Konsoler har egenskaper som gör så att de lämpar sig som server blades. Hög prestanda i förhållande till effekt, lågt pris och kylning är inte direkt något problem. Men det verkar ha varit en eftertanke snarare än ett designmål med xbox one, vilket kan ses på hur crackdown 3 skalades tillbaka.

För Xbox Series X så har de designat den för cloud tillsammans med "Azure's silicon team". Sedan om det finns bättre verktyg eller så vet jag inte om de sagt något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Skillnaden är hårdvaran. Konsoler har egenskaper som gör så att de lämpar sig som server blades. Hög prestanda i förhållande till effekt, lågt pris och kylning är inte direkt något problem. Men det verkar ha varit en eftertanke snarare än ett designmål med xbox one, vilket kan ses på hur crackdown 3 skalades tillbaka.

För Xbox Series X så har de designat den för cloud tillsammans med "Azure's silicon team". Sedan om det finns bättre verktyg eller så vet jag inte om de sagt något om.

Jag läser det som att du menar att det ska stå konsoler i datacenter. Menar du det? Jag trodde vi bara pratade om att göra vissa saker i spelet på ett datacenter på ’vanliga’ servrar, inte rendera bildrutor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag läser det som att du menar att det ska stå konsoler i datacenter. Menar du det? Jag trodde vi bara pratade om att göra vissa saker i spelet på ett datacenter på ’vanliga’ servrar, inte rendera bildrutor...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är korrekt, och det är vad som sagts i över ett års tid. Idag består xCloud av äldre konsoler (Xbox one S om jag inte minns fel).

"Cloud" är helt enkelt en massa hårdvara på ett och samma ställe. Och om de råkar ha en massa hårdvara för spel över, och någon vill ha spelservrar , kan det vara rimligt att ha en eller flera Series X som agerar som en stor server. En stor server med en jäkla massa GPU kraft, som man visserligen inte behöver använda, men kan använda. Vill de använda den för AI? Eller simuleringar såsom förstörelse, fysik eller så? Kort sagt saker som tar tid att räkna ut, men som kan distribueras och göras om till (relativt) enkla svar som sedan skickas till klienten.

”Yeah, if you go and you watch that video again. One of the things to take notice of is the silicon we’re using to stream these games is actually the silicon from our consoles. And it turns out that consoles have very compatible design criteria to what a blade in a server looks like. You want a high power to energy use, low price, cooling isn’t an issue, all the things that these devices care about in the home work really well on a server blade. The thing that is interesting here for us as we roll forward, is that we’re actually designing our next-gen silicon in such a way that it works great for playing games in the cloud, and also works very well for machine learning and other non-entertainment workloads. So as a company like Microsoft, we can dual-purpose the silicon that we’re putting in. We have a consumer use for that silicon, and we’ll have enterprise use for that silicon in the blades as well.

It’s all in our space around driving down" cost to serve", and your cost to serve is made of two things: How much was the hardware, and how much time does that hardware monetize. So we can monetize that hardware over more cycles of the day in 24 hours through game streaming and other things that need CPU and GPU in the cloud, we will drive down the cost to serve in our service. The design, as we move forward, is done hand in hand with the Azure silicon team, and I think that creates a real competitive advantage. And if you looked on the map of where Azure lives today on the planet, it lives really close to a lot of people who don’t traditionally play our games today. This is about global scale through the infrastructure that Azure built, and making sure that the silicon that we’re putting into those datacenters, is used for multiple uses inside of Microsoft.”

En sak som Phil sa:

Så kortfattat ser Microsoft det som ett sätt att få billig och effektiv hårdvara som de vill använda så mycket som möjligt. För tid som den används = P E N G A R. Och har använder de samma hårdvara till att ha servrar på, så har de lägre cost to serve. Låter bra i mina öron, och uppfyller Microsofts vision. Faktum är att det också uppfyller AMDs vision. Det var det här jag menade med "rendering".

Förmodligen är det av denna anledning som Sony drog till Azure också. Deras hårdvara kan möjligtvis användas till andra tjänster också, vilket ger en lägre cost to serve. Dessutom så behöver spel som lanseras på båda konsolerna bara behöva gå till ett ställe.

Varför vill NVIDIA ha Geforce NOW och DLSS? Well, av samma anledning som Microsoft. De vill sälja tid hos sina datacenter till spelutvecklare och spelare. För alla , inklusive stadia och vilka andra som kan tänkas komma, kommer att ha exakt samma mål. Egentligen hindrar ingenting Microsoft från att göra samma sak med en egen, allmän DLSS via DirectML.

Varför spelbolagen är så exalterade beror på att de kan sälja spel till fler människor. Betyder dock inte att det inte kommer att finnas några problem med t.ex spel som helt plötsligt inte går att spela och så när servrarna stängs ner. Förhoppningsvis kan det komma lösningar på det eller något.

Tankeexperiment: Tänk om man skulle kunna koppla ihop 4st Xbox Series X eller så, för att skapa "en" lokal "server". Eftersom hårdvaran är i stort sett samma som i molnet, så kan de köra på "servern" utan problem. Microsoft hade säkert gillat det (säljer fler konsoler) , men kanske inte hade gått hem hos spelutvecklaren. Kan ju släppas när alla servrar släckts ner.

Iallafall, finns möjligheter och risker med cloud gaming. Vi får se var det slutar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det är korrekt, och det är vad som sagts i över ett års tid. Idag består xCloud av äldre konsoler (Xbox one S om jag inte minns fel).

https://www.youtube.com/watch?v=kkzAlfYOslE

"Cloud" är helt enkelt en massa hårdvara på ett och samma ställe. Och om de råkar ha en massa hårdvara för spel över, och någon vill ha spelservrar , kan det vara rimligt att ha en eller flera Series X som agerar som en stor server. En stor server med en jäkla massa GPU kraft, som man visserligen inte behöver använda, men kan använda. Vill de använda den för AI? Eller simuleringar såsom förstörelse, fysik eller så? Kort sagt saker som tar tid att räkna ut, men som kan distribueras och göras om till (relativt) enkla svar som sedan skickas till klienten.

”Yeah, if you go and you watch that video again. One of the things to take notice of is the silicon we’re using to stream these games is actually the silicon from our consoles. And it turns out that consoles have very compatible design criteria to what a blade in a server looks like. You want a high power to energy use, low price, cooling isn’t an issue, all the things that these devices care about in the home work really well on a server blade. The thing that is interesting here for us as we roll forward, is that we’re actually designing our next-gen silicon in such a way that it works great for playing games in the cloud, and also works very well for machine learning and other non-entertainment workloads. So as a company like Microsoft, we can dual-purpose the silicon that we’re putting in. We have a consumer use for that silicon, and we’ll have enterprise use for that silicon in the blades as well.

It’s all in our space around driving down" cost to serve", and your cost to serve is made of two things: How much was the hardware, and how much time does that hardware monetize. So we can monetize that hardware over more cycles of the day in 24 hours through game streaming and other things that need CPU and GPU in the cloud, we will drive down the cost to serve in our service. The design, as we move forward, is done hand in hand with the Azure silicon team, and I think that creates a real competitive advantage. And if you looked on the map of where Azure lives today on the planet, it lives really close to a lot of people who don’t traditionally play our games today. This is about global scale through the infrastructure that Azure built, and making sure that the silicon that we’re putting into those datacenters, is used for multiple uses inside of Microsoft.”

En sak som Phil sa:

Så kortfattat ser Microsoft det som ett sätt att få billig och effektiv hårdvara som de vill använda så mycket som möjligt. För tid som den används = P E N G A R. Och har använder de samma hårdvara till att ha servrar på, så har de lägre cost to serve. Låter bra i mina öron, och uppfyller Microsofts vision. Faktum är att det också uppfyller AMDs vision. Det var det här jag menade med "rendering".

https://external-preview.redd.it/_ytFiqqCok_1Q1RVOoIpTglqkJDn069-iceLSmVSdNw.jpg?auto=webp&s=e89a8e41c324b399ae9d76b745314b7d8220766c

Förmodligen är det av denna anledning som Sony drog till Azure också. Deras hårdvara kan möjligtvis användas till andra tjänster också, vilket ger en lägre cost to serve. Dessutom så behöver spel som lanseras på båda konsolerna bara behöva gå till ett ställe.

Varför vill NVIDIA ha Geforce NOW och DLSS? Well, av samma anledning som Microsoft. De vill sälja tid hos sina datacenter till spelutvecklare och spelare. För alla , inklusive stadia och vilka andra som kan tänkas komma, kommer att ha exakt samma mål. Egentligen hindrar ingenting Microsoft från att göra samma sak med en egen, allmän DLSS via DirectML.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/79992?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzk5OTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNzc3Y2Y3YmQ2ODA5YTliYWNlMDVjZTUxZjk0MWMyYmUifQ%3D%3D

Varför spelbolagen är så exalterade beror på att de kan sälja spel till fler människor. Betyder dock inte att det inte kommer att finnas några problem med t.ex spel som helt plötsligt inte går att spela och så när servrarna stängs ner. Förhoppningsvis kan det komma lösningar på det eller något.

Tankeexperiment: Tänk om man skulle kunna koppla ihop 4st Xbox Series X eller så, för att skapa "en" lokal "server". Eftersom hårdvaran är i stort sett samma som i molnet, så kan de köra på "servern" utan problem. Microsoft hade säkert gillat det (säljer fler konsoler) , men kanske inte hade gått hem hos spelutvecklaren. Kan ju släppas när alla servrar släckts ner.

Iallafall, finns möjligheter och risker med cloud gaming. Vi får se var det slutar...

Jag tror inte detta är det artikeln handlade om, men intressant lösning. Detta är alltså GFN eller Stadia i Microsoft-regi, har typ missat det får jag erkänna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läser folk ens vad utvecklaren Typhoon Studios skrev innan dom går in i gnällläge?

"being able to have large scale simulations and persistence"

Jag tolkar det som att de ser en möjlighet att göra spel som innan inte var lämpliga på konsol.

Permalänk

Jag håller med er om att jag hellre vill kunna spela ett spel även när någon server som spelet haft en koppling till stängs av. MMOs är en sak men övriga spel, de vill man ska fungera... Själv råkade jag ut för något annat. Jag vet inte exakt när det inträffade men 2006 hade jag köpt Another World 15th Anniversary Edition från en fransk sida. Varför det blev så minns jag inte, men förmodligen hade utvecklaren en bättre deal med distributören.

Hur som helst så ville jag spela det igen ett par år senare, men då gick det inte längre att hämta. Rent tekniskt så hade jag väl kvar själva nedladdningen, men när jag läser i mejlet så ser jag att man var tvungen att hämta och köra deras "key registration program" och där ange sin nyckel, och det var den filen som nu är spårlöst borta. Jag har alltså köpt ett spel digitalt som jag inte längre äger, trots att jag har licensnyckel och allt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja