Det är korrekt, och det är vad som sagts i över ett års tid. Idag består xCloud av äldre konsoler (Xbox one S om jag inte minns fel).
https://www.youtube.com/watch?v=kkzAlfYOslE
"Cloud" är helt enkelt en massa hårdvara på ett och samma ställe. Och om de råkar ha en massa hårdvara för spel över, och någon vill ha spelservrar , kan det vara rimligt att ha en eller flera Series X som agerar som en stor server. En stor server med en jäkla massa GPU kraft, som man visserligen inte behöver använda, men kan använda. Vill de använda den för AI? Eller simuleringar såsom förstörelse, fysik eller så? Kort sagt saker som tar tid att räkna ut, men som kan distribueras och göras om till (relativt) enkla svar som sedan skickas till klienten.
”Yeah, if you go and you watch that video again. One of the things to take notice of is the silicon we’re using to stream these games is actually the silicon from our consoles. And it turns out that consoles have very compatible design criteria to what a blade in a server looks like. You want a high power to energy use, low price, cooling isn’t an issue, all the things that these devices care about in the home work really well on a server blade. The thing that is interesting here for us as we roll forward, is that we’re actually designing our next-gen silicon in such a way that it works great for playing games in the cloud, and also works very well for machine learning and other non-entertainment workloads. So as a company like Microsoft, we can dual-purpose the silicon that we’re putting in. We have a consumer use for that silicon, and we’ll have enterprise use for that silicon in the blades as well.
It’s all in our space around driving down" cost to serve", and your cost to serve is made of two things: How much was the hardware, and how much time does that hardware monetize. So we can monetize that hardware over more cycles of the day in 24 hours through game streaming and other things that need CPU and GPU in the cloud, we will drive down the cost to serve in our service. The design, as we move forward, is done hand in hand with the Azure silicon team, and I think that creates a real competitive advantage. And if you looked on the map of where Azure lives today on the planet, it lives really close to a lot of people who don’t traditionally play our games today. This is about global scale through the infrastructure that Azure built, and making sure that the silicon that we’re putting into those datacenters, is used for multiple uses inside of Microsoft.”
En sak som Phil sa:
Så kortfattat ser Microsoft det som ett sätt att få billig och effektiv hårdvara som de vill använda så mycket som möjligt. För tid som den används = P E N G A R. Och har använder de samma hårdvara till att ha servrar på, så har de lägre cost to serve. Låter bra i mina öron, och uppfyller Microsofts vision. Faktum är att det också uppfyller AMDs vision. Det var det här jag menade med "rendering".
https://external-preview.redd.it/_ytFiqqCok_1Q1RVOoIpTglqkJDn069-iceLSmVSdNw.jpg?auto=webp&s=e89a8e41c324b399ae9d76b745314b7d8220766c
Förmodligen är det av denna anledning som Sony drog till Azure också. Deras hårdvara kan möjligtvis användas till andra tjänster också, vilket ger en lägre cost to serve. Dessutom så behöver spel som lanseras på båda konsolerna bara behöva gå till ett ställe.
Varför vill NVIDIA ha Geforce NOW och DLSS? Well, av samma anledning som Microsoft. De vill sälja tid hos sina datacenter till spelutvecklare och spelare. För alla , inklusive stadia och vilka andra som kan tänkas komma, kommer att ha exakt samma mål. Egentligen hindrar ingenting Microsoft från att göra samma sak med en egen, allmän DLSS via DirectML.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/79992?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzk5OTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNzc3Y2Y3YmQ2ODA5YTliYWNlMDVjZTUxZjk0MWMyYmUifQ%3D%3D
Varför spelbolagen är så exalterade beror på att de kan sälja spel till fler människor. Betyder dock inte att det inte kommer att finnas några problem med t.ex spel som helt plötsligt inte går att spela och så när servrarna stängs ner. Förhoppningsvis kan det komma lösningar på det eller något.
Tankeexperiment: Tänk om man skulle kunna koppla ihop 4st Xbox Series X eller så, för att skapa "en" lokal "server". Eftersom hårdvaran är i stort sett samma som i molnet, så kan de köra på "servern" utan problem. Microsoft hade säkert gillat det (säljer fler konsoler) , men kanske inte hade gått hem hos spelutvecklaren. Kan ju släppas när alla servrar släckts ner.
Iallafall, finns möjligheter och risker med cloud gaming. Vi får se var det slutar...