ESC och §-tangenterna trycker ner varandra

Permalänk
Medlem

ESC och §-tangenterna trycker ner varandra

Visste inte om detta skulle ligga här eller bland tangentbord, men här verkade mer rimligt

Om jag trycker ner en av dessa tangenterna så är det som om jag tryckte ner båda två samtidigt
Det började av sig själv helt plötsligt för typ en timme eller två sedan och jag har ingen aning om varför.

När jag kopplade in ett annat tangentbord i datorn så fungerade det normalt och när jag kopplade in detta tangentbord i en annan dator så fungerade det normalt, så det är bara med detta tangentbord på denna datorn som det blir knas.
Har kollat i tangentbordets mjukvara (Razer Synapse 2.21) men har inga profiler eller macros som åstadkommer det

Hur ska jag lyckas klura ut vad som orsakar problemet?

Permalänk
Medlem

Troligtvis har något ledande (socker är vanligt) kommit ner och skapar problem. Eller så har någon lödning släppt eller nåt. Svårt att se utan att ta isär tror jag, men gör man rent ordentligt tror jag det kommer lösa sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade själv problemet nu... det fixade sig när jag dödade någon process som hette razer chroma sdk service. Ingen aning om vart den kom ifrån helt plötsligt, detta har aldrig hänt förut under dom gissningsvis 3 åren jag haft tangentbordet

Otur att jag avinstallerade Razer Synapse först... nu måste jag installera om det och fixa mina inställningar igen :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Hittade själv problemet nu... det fixade sig när jag dödade någon process som hette razer chroma sdk service. Ingen aning om vart den kom ifrån helt plötsligt, detta har aldrig hänt förut under dom gissningsvis 3 åren jag haft tangentbordet

Otur att jag avinstallerade Razer Synapse först... nu måste jag installera om det och fixa mina inställningar igen :^)

Jag hade aldrig gissat på en så obskyrt symptom på mjukvaruproblem... man lär sig alltid nåt nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade aldrig gissat på en så obskyrt symptom på mjukvaruproblem... man lär sig alltid nåt nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet uppstår ju inte på en annan dator med samma tangentbord, så det är någon jävla inställning på något sätt som orsakar det. Och jag har aldrig spillt någonting kladdigt på tangentbordet, och ESC-tangenten är ovanifrån helt avskild från andra tangenterna.

Men det håller fortfarande på och kommer tillbaks varenda gång jag installerar Razers jävla mjukvara, förstår inte vad problemet är. Har testat avinstallera programmet även från min laptop och tagit bort all appdata på båda datorerna. Jag antar att det är deras jävla cloud-backup som lägger tillbaks skiten hela tiden.

Har lyckats bli av med det flera gånger nu men det kommer alltid tillbaks efter ett litet tag.
Ska avinstallera igen och sen logga in med en annan mail och se om jag kan bli av med detta elände

Permalänk
Medlem

Nvm nu helt plötsligt så gör detta tangentbortet samma sak även på min laptop. Det kanske helt plötsligt har gått sönder utan någon apparent reason trots allt

Edit: och nu fungerar det som vanligt igen? jag vet inte vad som pågår med detta jävla tangentbord

Permalänk
Medlem

Kan vara razer som släppt en dålig version av mjukvaran? Om du inte har den installerad alls, vad händer då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon form av crosstalk? Typ mikrosprickor i PCB:et. Om nu båda de tangenterna är kopplade via samma signalledning.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tröttnat efter mitt förra inlägg så började jag att slå på tangentbordet och kunde då få det att både fungera och bli knas igen efter varje slag. Slog sen till det en sista gång och sen dess har det fungerat.

Men sen skulle jag testa en sista gång innan jag svarade @medbor och slog då på tangentbordet på skrivbordet istället för i sängen vid min laptop som tidigare och därför gick ett av benen sönder, feelsbadman. Så nu har jag suttit en halvtimme med lim, tejp och tandpetare och fixat det :^)

Har dock aldrig vart aggressiv mot tangentbordet först nu, så förstår inte varför det skulle kunna vara som @s0sdaf säger, även fast det just nu verkar som att det skulle kunna vara något sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Efter att ha tröttnat efter mitt förra inlägg så började jag att slå på tangentbordet och kunde då få det att både fungera och bli knas igen efter varje slag. Slog sen till det en sista gång och sen dess har det fungerat.

Men sen skulle jag testa en sista gång innan jag svarade @medbor och slog då på tangentbordet på skrivbordet istället för i sängen vid min laptop som tidigare och därför gick ett av benen sönder, feelsbadman. Så nu har jag suttit en halvtimme med lim, tejp och tandpetare och fixat det :^)

Har dock aldrig vart aggressiv mot tangentbordet först nu, så förstår inte varför det skulle kunna vara som @s0sdaf säger, även fast det just nu verkar som att det skulle kunna vara något sånt

Ibland skiter det sig bara... jag skulle öppna tangentbordet (skruva isär) och se om något sitter löst uppe i det hörnet. Kan vara fel från fabrik som bara yttrar sig nu av ren otur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ibland skiter det sig bara... jag skulle öppna tangentbordet (skruva isär) och se om något sitter löst uppe i det hörnet. Kan vara fel från fabrik som bara yttrar sig nu av ren otur

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte göra det innan jag började slå på det, men har ingen aning om vart skruvarna är, och jag vill inte börja slita loss plast- och gummiplupparna på undersidan med en skruvmejsel och bara hoppas på att jag stöter på skruvarna.