Högupplöst och bra joystick för flygsimulatorer?

Permalänk
Medlem

Högupplöst och bra joystick för flygsimulatorer?

Jag är sugen på att komma tillbaks till flygsimulatorvärlden efter 7-8 års uppehåll. Jag har aldrig haft nån särskilt bra joystick, utan min första var en Microsoft Sidewinder 3D Pro, följt av två Saitek Cyborg 3D (köpte en till när den första gick sönder). Båda med twistroder och inbyggt gasreglage. Men gemensamt för dem var en väldigt dålig upplösning. Jag minns när jag började kolla på rådata för joystickpositioner i X-Plane och insåg att det bara var runt hundra distinkta steg. Det förklarade delvis varför vissa saker var så svårkontrollerade.

Nu, många år senare, när privatekonomin är mycket bättre, vill jag skaffa nåt bra. Inte överjävligt dyrt, men med fokus på högupplösta kontroller och stabil konstruktion.

Jag vill inte ha roderpedaler, så en roderlösning måste finnas på annat sätt, helst genom att vrida spaken, som jag är van vid från mina gamla joysticks. Men även nån kombolösning där gasreglage vrids eller så funkar också.

Jag har inget behov av massa knappar och spakar på själva styrspaken. 2-4 totalt är nog. Brukar bara mappa landningsställstoggle, luftbroms, och klaffar upp/ner. Resten kan få finnas på joystickens bas eller på gasreglagets bas. I övrigt duger tangentbordet fint. Har som sagt inga höga krav på den fronten.

Vad finns det för vettiga alternativ? Hög upplösning är alltså prio ett, till ett hyfsat rimligt pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen:
Det tråkiga är att så långt jag vet finns det inte bra och tåliga joysticks som också har twist/roder-funktion sen Microsofts Sidewinderserie lades ner. Det förutsätts i princip att om du använder stickan mycket så har du pedaler också. Jag har en lång historia av joysticks som efterhand börjat ge skitvärden nära nolläget efterhand som de slitits ut, och det gör allt finlir oerhört frustrerande.

Den klassiska stickan till någorlunda vettigt pris om du har pedaler är ju CH Products Fighterstick Pro, som jag har många års goda erfarenheter av. Annars går det ju att komma precis hur långt som helst upp i pris bara du vill betala för coola features.

Permalänk
Medlem

Jag har denna, vilket är en kopia av VKB Gladiator , riktigt skön joystick som har fungerat utan strul nu i lite över 3 år.
Kör den tillsammans med Thrustmaster TWCS Throttle , vilket fungerar bra.

Är riktigt nöjd med grejerna, det enda är att gas reglaget är lite för stort för mina händer. Så jag måste sträcka runt handen för att komma åt vissa knappar.

Men annars har ju VKB och VIRPIL riktigt fina grejer, dock i en "liten" annan liga

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82:

Måste säga att den thrustmaster har riktigt kass skjutreglage. Små rörelser, iaf på min, är omöjligt då den tenderar till att fastna.
Men kanske bara är min? Ingen superdyr sak.. Har även tillhörande joystick vilken absolut är bra, speciellt mht kostnaden.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

@{SWEC}Rool82:

Måste säga att den thrustmaster har riktigt kass skjutreglage. Små rörelser, iaf på min, är omöjligt då den tenderar till att fastna.
Men kanske bara är min? Ingen superdyr sak.. Har även tillhörande joystick vilken absolut är bra, speciellt mht kostnaden.

Det är ett vanligt problem. Om du är villig så kan du öppna upp den och åtgärda detta. Tror man bara smörjer lite så är det bra sen i princip. googla för instruktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är ett vanligt problem. Om du är villig så kan du öppna upp den och åtgärda detta. Tror man bara smörjer lite så är det bra sen i princip. googla för instruktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nu när du säger det, har öppnat upp min och smörjt en gång strax efter jag köpte den. Totalt blockat det

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@Squallie:
Det ska jag definitivt kolla upp, tack!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk

Nu vet jag att du inte önskade pedaler, men för verklighetskänslan så rekommenderar jag Thrustmaster Warthog: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762960 samt Slaw Device Viper: https://www.youtube.com/watch?v=IoE3FdE8rKo. Dyrt! Ja, men kvaliteten går inte av för hackor. Flyger man mycket så är det väl värt pengarna.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Den där ser ju trevlig ut. Vad erbjuder kopian du har över den i länken ovan?

Med denna får jag, till synes, hög upplösning, twistroder, inbyggt gasreglage och en stabil konstruktion, för runt tusenlappen. Iofs inte särskilt pigg på att beställa från utlandet, med tanke på hur dåligt det funkar med posten här i Sverige, men kanske...

Pedaler är otänkbart för min del eftersom jag inte kan eller vill sitta så som krävs för att använda dem, och det blir också en väldigt stel sittställning, särskilt som pedalerna är obehagligt nära varandra i sidled. De borde vara minst 15-20 cm längre från varandra för att passa min kropp, i alla fall. Så nä, twistroder är ett måste.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Kan själv rekommendera Thrustmaster Warthog: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762960 samt Slaw Device Viper: https://www.youtube.com/watch?v=IoE3FdE8rKo. Dyrt! Ja, men kvaliteten går inte av för hackor. Flyger man mycket så är det väl värt pengarna.

Oj, nja, det där var minst dubbelt vad jag kan tänka mig att lägga. Hade det varit för 10-12 år sen, när 90 procent av min datortid var i X-Plane i nån form, då hade det varit guld. Nu kanske det kommer att hamna på nån timme i veckan, om ens det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Oj, nja, det där var minst dubbelt vad jag kan tänka mig att lägga. Hade det varit för 10-12 år sen, när 90 procent av min datortid var i X-Plane i nån form, då hade det varit guld. Nu kanske det kommer att hamna på nån timme i veckan, om ens det.

Jag förstod att det kanske var lite uppåt väggarna efter jag hade lagt ut svaret.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den där ser ju trevlig ut. Vad erbjuder kopian du har över den i länken ovan?

Med denna får jag, till synes, hög upplösning, twistroder, inbyggt gasreglage och en stabil konstruktion, för runt tusenlappen. Iofs inte särskilt pigg på att beställa från utlandet, med tanke på hur dåligt det funkar med posten här i Sverige, men kanske...

Speedlink kopian jag har är en rak kopia av VKB Gladiator, skiljer lite firmware bara.
Dock ser det ut som Speedlink har slutat tillverka dom nu, men för ~1000:- hade jag inte tvekat att köpa en till om jag skulle behöva en ny.
Sedan är ju VKB Europa baserade i Nederländerna, så du bör inte ha några problem att beställa från dom. Tar nog inte mer än 1-2 dagar längre att få hem grejerna.
Sist jag bestälde från amazon.de så la jag ordern torsdagen den 30/1 11:34 och på tisdagen den 4/2 11:50 var det redo att hämtas ut här i Östersund.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Posten är ett problem oavsett vilket land det skickas från. Inom Sverige väljer jag bort skiten när jag kan, men från utlandet verkar de ha fixat så de tar över nästan allt, och då blir det bajs av det.

Ett annat problem med att beställa från utlandet är returer och reklamationer. Det blir snabbt väldigt dyrt med frakt, särskilt för en så tung och skrymmande sak som en lyxjoystick.

Företaget skriver inte nåt om fraktkostnader eller fraktsätt heller, vilket stör mig. Den informationen bör stå på sidan hos ett seriöst företag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nyss beställt en https://flightsimcontrols.com/product/vkb-sim-gladiator-mk-ii...

Tack för tips och råd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Gött, du lär inte bli missnöjd.

En liten mod som jag gjorde på min, var att jag tog en joystick knopp från en xbox controller och limmade på 4-way pov knappen för att få bättre grepp på den.
Nu har ju jag som sagt Speedlink's kopia, så din kanske inte är lika hal.
Men utan modden så hade jag lite problem att flytta knappen till vänster.
4-way

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@cyklonen: Gött, du lär inte bli missnöjd.

En liten mod som jag gjorde på min, var att jag tog en joystick knopp från en xbox controller och limmade på 4-way pov knappen för att få bättre grepp på den.
Nu har ju jag som sagt Speedlink's kopia, så din kanske inte är lika hal.
Men utan modden så hade jag lite problem att flytta knappen till vänster.
4-way

Ok...

Jag tror inte det är en "knapp" jag kommer att använda ändå. Vet inte riktigt vad jag skulle använda den till med det jag tänker göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Ne, du skulle väl ha för flightsims eller?
Själv flyger jag spacesims, så då brukar den vara bindad till att distribuera energin mellan vapen/sköld/motor.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Tips gällande roderpedaler är att leta efter begade pedalställ. Många uppgraderar sina pedaler då stock ofta är skräp. Men bra för roder med lika obefintligt motstånd på båda gas och broms. G25pedaler använd koppling och gas. Thrustmasters billigare fungerar fint också. T3PA onödigt dyrt men igen samma motstånd på koppling och gas.

twistfunktionen på billigare joysticks tar livet på dem i förtid. Får fort kass precision pga den funktionen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag är som sagt inte intresserad av roderpedaler eftersom jag inte sitter på ett sätt som gör att jag kan använda dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Testade nyss! Supernöjd med den nya joysticken! Vilken otrolig skillnad mot de gamla jag hade under 12-13 års tid...

Kunde lyfta, hovra, öka fart, minska fart, hovra och landa igen på första försöket med default-helikoptern i X-Plane (11.4nåt). Möjligen har modellen en del stabilitet inbyggt, men ändå, det hade aldrig gått med stickorna jag använde förr.

Det enda negativa jag har att säga är att handtaget är väldigt långt. Jag har ungefär 2-3 cm vertikal rörelse från där handloven vilar på "basen" av greppet, upp till greppositionen där fingrarna ligger rätt för att använda knapparna och styrhatten på toppen. Och jag har rätt normalstora händer. Brukar behöva handskar i herrstorlek 10.

Lillfingerknappen på framsidan av greppet är också lite obekväm, och onödig, men det är inte så farligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Är du säker på att du brukar använda "herr"storlek 10?
Jag ligger mellan 9-10 på handskar, och då jag använder min joystick så vilar jag nedre delen av handen mot stödet. Och då ligger mitt lillfinger på övre delen av knappen. Ända gången jag behöver flytta handen är då jag fäller ner trigger "knappen". Vist, det hade inte gjort mig nått om dom hade kortat greppet 1cm.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@cyklonen: Är du säker på att du brukar använda "herr"storlek 10?

Jag har ärligt talat dålig koll på handskstorlekar. Mina mått enligt den här mallen:

Är 22.5 cm för A och ungefär 21 cm för B. I den tillhörande storlekstabellen motsvarar det en storlek i överkant av L/9, precis på gränsen till XL/9.5. Misstänker att olika tillverkare har lite olika mått.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Jag ligger mellan 9-10 på handskar, och då jag använder min joystick så vilar jag nedre delen av handen mot stödet. Och då ligger mitt lillfinger på övre delen av knappen. Ända gången jag behöver flytta handen är då jag fäller ner trigger "knappen". Vist, det hade inte gjort mig nått om dom hade kortat greppet 1cm.

Alltså, avtryckaren framtill är på lagom höjd eftersom den är så lång. Den där styrhatten är också på lagom avstånd för tummen. Men knappen ovanpå är alldeles för långt bort. För att nå den med tummen behöver jag flytta upp handen nästan två centimeter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S