Permalänk
Medlem

Felsöker, misstänker grafikkortet

Tjenare!

Så i förrgår gick något fel i min dator och nu kraschar den när jag försöker köra spel. Min misstanke är att grafikkortet har bränt ut sig men jag målar upp scenariot så ni får en överblick. (Gammal dator från 2008 med ett Radeon R9 290x kort i sig)

Lördag kväll står datorn igång med ett spel pausat. Jag befinner mig i rummet bredvid och hör plötsligt att alla fläktar maxar sin kapacitet (vilket jag aldrig varit med om tidigare). Kommer in för att se att datorn bara är svart och inte svarar, så jag tvingar en omstart.

Efter felsäkertläge så startar den helt normalt utan att något ser fel ut i windows, jag startar upp ett spel, den klarar cirka 2 minuter innan jag får färgade streck över skärmen i ca 1 sekund innan den blir svart. Ljudet slutar och hela datorn slutar att ta emot kommandon, fläktarna varvar upp till 100% igen. Detta sker varje gång jag startat upp ett spel, men den hänger sig inte innan dess.

Testade Ram-minnet i windows inbyggda funktion och inget fel hittades. Jag antar att det är grafikkortet som har lagt av eftersom datorn fungerar helt som normalt fram till dess att jag startar ett spel? Vad tror ni?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Skrev en lite längre text men råkade köra F5 Jag misstänker nättagget men utesluter inget. Överhettade grafikkort brukar lagga något fruktansvärt eller datorn stänger av sig helt och hållet. Defekta nättagg har jag däremot fått samma symptom som du nämner.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Intressant. Finns det något sätt att testa om nätaggregat funkar som det ska?

Jag har under dagen plockar ut kortet och rengjort ifall att det var så att det överhettade. Har även rensat ut alla grafik rutiner och gjort en ren installation av dessa men problemen kvarstår. Ibland får jag dock bluescreen som säger”attempt to reset the display driver and recover from timeout failed”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

Intressant. Finns det något sätt att testa om nätaggregat funkar som det ska?

Jag har under dagen plockar ut kortet och rengjort ifall att det var så att det överhettade. Har även rensat ut alla grafik rutiner och gjort en ren installation av dessa men problemen kvarstår. Ibland får jag dock bluescreen som säger”attempt to reset the display driver and recover from timeout failed”

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns visserligen hårdvara att köpa för att lägga på artificiell belastning på nätaggregat och mäta hur de beter sig, men det som ligger närmast till hands för de flesta är nog att prova med ett annat nätagg och se om problemen kvarstår.

stavning...
Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Alltså, när jag har haft felande grafikkort har jag fått bluescreens eller blivit utkastad till skrivbordet med kraschande grafikkortsdrivutiner sen har jag varit med om trasiga nätagg och då har datorn helt enkelt bara hakat upp sig även på skrivbordet under i princip ingen belastning, när jag fått det du beskriver är det när jag överklockat för mycket jag misstänker faktiskt att din CPU spökar, skulle nog börjat testa med lite rengöring med tryckluft och applicera ny kylpasta på cpu kylaren som första steg.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@mickeko Okej! Ja det känns lite avlägset att köpa testutrustning och har dessvärre inget extra nätagg att prova med

@Oliver91 okej! Ja jag passade på att rengöra med luft när jag tog ut och rengjorde grafikkortet, kylaren till CPUn såg bra ut men skulle kunna kolla om kylpastan är dålig.

Någon som har förslag på hur man kan stresstest CPUn i säkert läge? Tänkte att jag bör köra något men samtidigt inte belasta grafikkortet alls, så att om jag får samma problem kan man utesluta grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

@mickeko Okej! Ja det känns lite avlägset att köpa testutrustning och har dessvärre inget extra nätagg att prova med

@Oliver91 okej! Ja jag passade på att rengöra med luft när jag tog ut och rengjorde grafikkortet, kylaren till CPUn såg bra ut men skulle kunna kolla om kylpastan är dålig.

Någon som har förslag på hur man kan stresstest CPUn i säkert läge? Tänkte att jag bör köra något men samtidigt inte belasta grafikkortet alls, så att om jag får samma problem kan man utesluta grafikkortet.

Ett enkelt sätt är att köra några rundor cinebench. Ett tips är att ladda hem hwinfo och kika tempar också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

Tjenare!

Så i förrgår gick något fel i min dator och nu kraschar den när jag försöker köra spel. Min misstanke är att grafikkortet har bränt ut sig men jag målar upp scenariot så ni får en överblick. (Gammal dator från 2008 med ett Radeon R9 290x kort i sig)

Lördag kväll står datorn igång med ett spel pausat. Jag befinner mig i rummet bredvid och hör plötsligt att alla fläktar maxar sin kapacitet (vilket jag aldrig varit med om tidigare). Kommer in för att se att datorn bara är svart och inte svarar, så jag tvingar en omstart.

Efter felsäkertläge så startar den helt normalt utan att något ser fel ut i windows, jag startar upp ett spel, den klarar cirka 2 minuter innan jag får färgade streck över skärmen i ca 1 sekund innan den blir svart. Ljudet slutar och hela datorn slutar att ta emot kommandon, fläktarna varvar upp till 100% igen. Detta sker varje gång jag startat upp ett spel, men den hänger sig inte innan dess.

Testade Ram-minnet i windows inbyggda funktion och inget fel hittades. Jag antar att det är grafikkortet som har lagt av eftersom datorn fungerar helt som normalt fram till dess att jag startar ett spel? Vad tror ni?

Mycket pekar på grafikkortet, prova klocka ner kortet och se ifall det kan hjälpa..

Permalänk

Strecken över skärmen brukar tyda på att vram har sagt upp sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Temperaturer på grafikkort och processor vid last? Det kanske du hinner med att se innan krasch.

"attempt to reset the display driver and recover from timeout failed" låter ju onekligen som ett grafikkortsrelaterat fel i kombination med att du skriver att det dyker upp streck på skärmen.

Permalänk
Medlem

@Oppna tack! Ska testa det.

@claser sant det kan jag ju pröva! 👍

@Haglund grafikkortet ligger på 94 grader vid belastning och ca 90 i vila. Har inte kollat vad CPUn hade för temp vid krasch men ligger på drygt 45 i vila

Bra tips från alla, får undersöka vidare med era förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat2:

@Oppna tack! Ska testa det.

@claser sant det kan jag ju pröva! 👍

@Haglund grafikkortet ligger på 94 grader vid belastning och ca 90 i vila. Har inte kollat vad CPUn hade för temp vid krasch men ligger på drygt 45 i vila

Bra tips från alla, får undersöka vidare med era förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

90 I idle låter hel galet. Snurrar fläktarna alls när datorn är igång? Tror du har hittar ditt problem i vilket fall

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla att eventuella fläktar på grafikkortet snurrar, om de inte gör det kolla så sladdarna är ordentligt anslutna. Blås rent fläktar och kylflänsar med tryckluft. Det kan räcka för att ge dig bättre temperaturer. Hjälper inte det kan det vara att kylningen inte är ordentligt på plats. För att lösa det behöver du plocka ut grafikkortet, montera loss gpu kylaren, göra rent och kolla så allt ser helt ut, lägg på ny kylpasta när du ändå är där och mekar och montera ihop allt igen. Det är inte särskilt svårt att göra, det finns många videor på YT som visar hur man gör det utan att göra sönder kortet, rekommenderar att du kikar på några om du aldrig gjort det förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@tomat2: Om din CPU har inbyggd grafik så plocka ur grafikkortet och kör samma spel på den en stund, om allt går bra utan konstigheter mer än dålig fps så nja det bör det vara grafikkortet, möjligen nätagget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Nu när jag kom hem och tänkte köra lite tester på datorn så klarar den inte ens av att starta upp Windows utan att det blir bluescreen men meddelande att display driver kraschat. Jag kan starta upp den i felsöker läge. Men alla försök med vanliga misslyckas.

Kollade och alla fläktar, inklusive grafikkortets, snurrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löst, jag har nu köpt ett nytt grafikkort. Nvidia RTX 2070 Super och efter installationen så fungerar datorn helt utan problem så det var grafikkortet som spökade.

Tack alla för support!