Köpråd Threadripper 3990x, samt 256GB ram.

Permalänk

Köpråd Threadripper 3990x, samt 256GB ram.

Hej igen Sweclockers, för 5 år sedan skapade jag en tråd i detta forumet då jag skulle köpa en pokerdator.
Det fick till slut bli en 4970k med tillhörande SSDs, samt 64gb DDR3 ram.

Den funkar bra än idag, men det tar en fruktansvärt lång tid att ladda in pokerdatabasen i pokertracker.
Jag funderar nu att slå på stora trumman när det är dags att uppgradera, jag misstänker att jag inte kommer kunna använda all ny hårdvara fullt ut pga begräsningar i diverse programvaror jag använder, Tex poktertracker.

Min gissning är att denna processor, kommer vara relativt framtidsäker iomd att när programmen klarar att nyttja fler kärnor, så "blir processorn bättre".
Hjälp mig med tankegångarna ang detta, alla idér uppskattas.
Mitt mål är att kunna ha datorn i minst 5 år, den kommer enbart att användas till poker, samt program kring poker.

Mina prioriteringar kring bygget skall vara, Ladda in databaser på snabbast möjliga sätt, stabilitet, dvs att grejerna inte skall krångla, samt mycket RAM, då ett av pokerprogrammen äter 64gb till frukost.

Jag satt ihop denna, hjälp uppskattas!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13341907
uppdaterad kundvagn.

Tack på förhand !!

Permalänk
Medlem

Har du inte för mycket RAM?
4 satser ger 8 stickor som ger 256 GB, alltså halva antalet och halva priset.

Permalänk

haha ! Tack, nu är den upppdaterad .
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13339089

Permalänk

Jag funderar att köra RAID 1 på denna dator, det innebär att jag alltid har en säkerhetskopia av min data, om jag förstått det hela rätt?
Det borde väl inte vara några problem med de hårddiskar jag valt?

Permalänk
Medlem

Vet du hur mycket ram som kommer allokeras när allt körs som du vill? kan ju va värt å forska i så du inte är fast på en plattform med för lite ram kapacitet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

@Vash: Jag har försökt forska men får inga tydliga svar tyvärr, jag kände att det blir ganska rimliga pengar med detta bygge.
Annars kanske man skulle byta till en Epyc tänker du?
Hade jag fått välja så hade ju köpt 512GB till threadrippern, men det går ju inte(vad jag vet).
Jag kände spontant att threadrippern borde prestera bättre (för pengarna) än Epyc, men på detta har jag inte forskat alls, utan gissar bara.

Sen blir jag lite tveksam om vissa program tex bara skulle kunna utnyttja 8kärnor, då vill jag ju ha dem på så hög klockfrekvens som möjligt, därav Threadrippern. Rätta mig om jag har fel !

Permalänk
Medlem

@Apelsinsaft: Problem med ditt paket är att Chassi stödjer inte moderkort du har valt det är ett XL-ATX moderkort 1000D stödjer inte det du har inte heller någon CPU kylare som man behöver följer ingen kylare med Threadripper 3990X.

Vill lägga till att det är lika bra att köpa 256 GB RAM Kit för 16 K då Threadripper officiellt bara stödjer 2666 MHz ifall du vill ha 256GB RAM allt annat är överklockning samt att detta kit är validerat att funka tillsammans.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Jag funderar att köra RAID 1 på denna dator, det innebär att jag alltid har en säkerhetskopia av min data, om jag förstått det hela rätt?

RAID 1 skyddar mot att en av diskarna går sönder, eftersom datan speglas över alla diskar. Det skyddar dock inte mot att datan blir korrupt (p.g.a. mjukvarufel), överskriven eller borttagen. RAID 1 handlar alltså om redundans och inte backup, så riktig backup är fortfarande viktig om du har data du inte vill förlora. Om det däremot är viktigt för dig att datorn kan fortsätta användas även om en disk går sönder så kan RAID 1 vara en lösning.

Permalänk
Medlem

@Apelsinsaft: Jag har svårt att se vilken nytta en 3990X tillför jämfört med en 3960X. Om du klarar dig på 4 kärnor idag så tror jag att du klarar dig bra på 24 kärnor i morgon.

Vad upplever du som flaskhalsen idag?

Permalänk

Windows och 128 trådar

Om du ska köra Windows bör du läsa testen på Anandtech.
Men du kanske kör Linux?

Permalänk
Medlem

Klarar inte 4970k max 32GB ram?
Max Memory Size (dependent on memory type) 32 GB Memory

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

@Anders9110:
Tack Anders! Mycket bra information !

Permalänk

@perost:
okey ! Kanske ska strunta i RAID och köra en vettig backup istället, nu är det så att jag är dåligt på backuper. Har du något förslag på en vettig lösning som är enkel, (skall helst slöta sig självt). Tack för bra info.

Permalänk
Medlem

Precis som redan påpekats så får atx-xl moderkort inte plats i chassit du plockat ut, men du får heller ingen kylare med Threadripper. Minnen kan man som också det påpekats få billigare i 256 GB-paket, men man kan också utan tvekan få ett billigare nätagg som fortfarande har samma specifikationer.

Processorns antal kärnor, grafikkort och mängden lagring låter jag vara osagt.

Då landar jag i nåt sånt här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13340671
Edit: Uppdaterad kylare enligt nedan

Angående backup så förespråkar jag en molnbaserad backup-tjänst som schemaläggs till att skapa en backup av valfa filer, mappar eller diskar. Till exempel Jottacloud, Keepit eller liknande. Helst någon med bra användarvillkor och servrar i "rätt" länder
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: jag tror inte att den kylaren fungerar så bra. Osäker på om den passar till threadripper.

På de maskinerna jag har byggt med nya threadripper serien så har jag kört med luftkylt från noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

okey ! Kanske ska strunta i RAID och köra en vettig backup istället, nu är det så att jag är dåligt på backuper. Har du något förslag på en vettig lösning som är enkel, (skall helst slöta sig självt). Tack för bra info.

Det vettigaste är väl att ha både ock då de fyller helt olika syften. Jag förstår dock fortfarande inte varför du vill ha ett så stort chassi och så stort nätagg. Det känns mer som om du har klickat på de dyraste komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@richie.f: jag tror inte att den kylaren fungerar så bra. Osäker på om den passar till threadripper.

På de maskinerna jag har byggt med nya threadripper serien så har jag kört med luftkylt från noctua.

Fan det har du rätt i. Jag är ovan med de där extra stora socklarna. Det verkar vara Fractal Design som gäller för slutna vattenkylare.
https://www.inet.se/produkt/5320079/fractal-design-celsius-s3...
Edit: Nej jag måste ha sorterat galet. Corsair har visst en, jag valde bara fel modell. Den här ska också fungera
https://www.inet.se/produkt/5322811/corsair-icue-h150i-rgb-pr...
Luftkylt funkar absolut också, men jag tänkte att för så många kärnor kan vatten vara att föredra. Dessutom passar den ypperligt i chassit, som för övrigt är en bra kombo av pris, kvalitet och rymlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@joakim99:
Jag upplever att RAM, CPU flaskar, kanske SSD.

Måste ha en viss mängd minne för att lösa vissa problem inom poker, genom det programmet jag kör som heter Monkey solver.
Har jag inte den mängd RAM som behövs, går det ej att köra överhuvudtaget.
CPU varvar upp till 100%, så datorn är i stort sett obrukbar när jag kör detta.

När jag laddar in en databas så vet jag inte vad det är som gör att "datorn fryster" i 30 sek +, gissar på att det skulle kunna vara CPU, eller läshastigheten på SSD. Har för mig att den hette samsung 960 , cirka 3-5år gamal.

Permalänk

@Ejziponken:
Japp ! MY BAD.

Permalänk

@Starric:
Ok ! molnbaserade alltså ! Just nu sitter jag på en ADSL 0,5mbit upp, bor på landet.. Har några Terrabyte att ladda upp så det blir nog svårt. Men om man bara behövde fylla på, dag för dag hade det nog funkat ändå.
Men bra tips annars.

Permalänk

@joakim99:
Jag tog nätagget för att jag såg att denna processor kunde dra 500w + om den är upplåst. Då vill jag ha marginal så att jag inte pressar nätagget. Jag funderade också på ett med lite lägre effekt, men kom fram till att jag ville låta detta gå på "sparlåga" och på så sätt få ett stabilare system över tid. Vet ej om detta är rätt, men det var mitt tänk.

Chassi valde jag eftersom att jag trodde det var ATX och såg på "bilden" att man kunde montera i många chassi-fläktar. Tänkte att det var smart om man skulle pressa processorn med 500w. Mer eftertanke hade jag inte, men nu får jag ju hjälp.

Jag har lärt mig över en 15års-period att det är svårt att pricka rätt på första försöket, så det är bättre att fråga om tips här på sweclockers .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

@richie.f:
Ok ! molnbaserade alltså ! Just nu sitter jag på en ADSL 0,5mbit upp, bor på landet.. Har några Terrabyte att ladda upp så det blir nog svårt. Men om man bara behövde fylla på, dag för dag hade det nog funkat ändå.
Men bra tips annars.

Lägg pengarna på fiber i stället, haha.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

@Blupparen:
Kan inte få fiber, men hade friåret återinförts hade jag grävt hem det med spade ;).

Rättare sagt, fiber ska komma år "2016 ska det vara klart", sen blev det bråk i fiberföreningen gentemot entreprenör. Just nu kanske det är på gång, om det finns några pengar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Fan det har du rätt i. Jag är ovan med de där extra stora socklarna. Det verkar vara Fractal Design som gäller för slutna vattenkylare.
https://www.inet.se/produkt/5320079/fractal-design-celsius-s3...
Edit: Nej jag måste ha sorterat galet. Corsair har visst en, jag valde bara fel modell. Den här ska också fungera
https://www.inet.se/produkt/5322811/corsair-icue-h150i-rgb-pr...
Luftkylt funkar absolut också, men jag tänkte att för så många kärnor kan vatten vara att föredra. Dessutom passar den ypperligt i chassit, som för övrigt är en bra kombo av pris, kvalitet och rymlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du länkar fortfarande till vanliga kylaren, inte TR kylare. Den baseplaten ska vara avlång precis som TR cpun är för att det ska vara RÄTT produkt och kyla på rätt sätt.
Jag kunde inte se nån vattenkylare som är gjord specifikt för TR hos Inet. Så jag tror denna luftkylda är de bästa de erbjuder:
https://www.inet.se/produkt/5320883/be-quiet-dark-rock-pro-tr...

Skrivet av Apelsinsaft:

@joakim99:
Jag upplever att RAM, CPU flaskar, kanske SSD.

Måste ha en viss mängd minne för att lösa vissa problem inom poker, genom det programmet jag kör som heter Monkey solver.
Har jag inte den mängd RAM som behövs, går det ej att köra överhuvudtaget.
CPU varvar upp till 100%, så datorn är i stort sett obrukbar när jag kör detta.

När jag laddar in en databas så vet jag inte vad det är som gör att "datorn fryster" i 30 sek +, gissar på att det skulle kunna vara CPU, eller läshastigheten på SSD. Har för mig att den hette samsung 960 , cirka 3-5år gamal.

Din kundvagn visar fortfarande 8x2 RAM stickor, dubbelt mot vad du ska ha Sen så kan man tycka att 35k för ram är lite overkill men ja, det är fina grejer.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350