Laptop för programmering & Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Laptop för programmering & Linux

Hej!

Jag är på gång att byta min gamla laptop och behöver hjälp att hitta en ny. Den är främst tänkt för hemmabruk, lite programmering (C/Python/Bash/Rust). Reser ganska ofta med den så får gärna vara lättviktig och lite stryktålig. Låga krav på prestanda (min nuvarande laptop kör en Intel Celeron N2810 CPU, så ni förstår, det behövs verkligen inget monster). Tänk "lite snabbare än Raspberry PI 4" så vet ni ungefär vart min smärtgräns ligger Batteritid och lättvikt är långt viktigare än prestanda och jag värdesätter byggkvalité över "fräcka funktioner" eller RGB-lampor å annan skit. Jag spelar aldrig och kör inga tunga videoredigeringsprogram (sånt gör jag på stationär dator), använder mest terminalen och kodar. Kör Firefox ibland, men det gör inget om jag inte kan ha 29394034 flikar öppna samtidigt.

Krav:
- AMD64 (x86-64) arkitektur (dvs ingen ARM/AARCH64 chromebook)
- 11"-13" skärm, full HD-upplösning
- Minst 4 GB RAM
- Minst 128 GB SSD
- Bra stöd för Linux. Gärna AMD eller Intel grafikkrets så man kan använda vettiga opensource drivers. Ett wifi-chip som funkar bra med vanlig Linux och verifierat bra stöd för suspend & resume. Absolut inga delar från nVidia!
- Vettig utgång för 1 extern skärm utan inga donglar eller speciell docka (typ HDMI eller displayport etc)
- Minst 1x USB3 port.
- Lättvikt (ca 1.5 kg)
- Bra batteritid (>6h)
- USB-C laddning

Nice to have:
- Riktig ethernetport (utan dongel)
- Aluminiumchassi

Min budget är ~6000 SEK inkl frakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av blastur:

Hej!

Jag är på gång att byta min gamla laptop och behöver hjälp att hitta en ny. Den är främst tänkt för hemmabruk, lite programmering (C/Python/Bash/Rust). Reser ganska ofta med den så får gärna vara lättviktig och lite stryktålig. Låga krav på prestanda (min nuvarande laptop kör en Intel Celeron N2810 CPU, så ni förstår, det behövs verkligen inget monster). Tänk "lite snabbare än Raspberry PI 4" så vet ni ungefär vart min smärtgräns ligger Batteritid och lättvikt är långt viktigare än prestanda och jag värdesätter byggkvalité över "fräcka funktioner" eller RGB-lampor å annan skit. Jag spelar aldrig och kör inga tunga videoredigeringsprogram (sånt gör jag på stationär dator), använder mest terminalen och kodar. Kör Firefox ibland, men det gör inget om jag inte kan ha 29394034 flikar öppna samtidigt.

Krav:
- AMD64 (x86-64) arkitektur (dvs ingen ARM/AARCH64 chromebook)
- 11"-13" skärm, full HD-upplösning
- Minst 4 GB RAM
- Minst 128 GB SSD
- Bra stöd för Linux. Gärna AMD eller Intel grafikkrets så man kan använda vettiga opensource drivers. Ett wifi-chip som funkar bra med vanlig Linux och verifierat bra stöd för suspend & resume. Absolut inga delar från nVidia!
- Vettig utgång för 1 extern skärm utan inga donglar eller speciell docka (typ HDMI eller displayport etc)
- Minst 1x USB3 port.
- Lättvikt (ca 1.5 kg)
- Bra batteritid (>6h)
- USB-C laddning

Nice to have:
- Riktig ethernetport (utan dongel)
- Aluminiumchassi

Min budget är 6000 SEK inkl frakt.

Jag tänkte föreslå en developer edition XPS13, men det fungerar inte riktigt med din budget. Ett alternativ skulle vara att se om du kan hitta en begagnad. Byggkvaliten är i min mening superb. Min från 2016 är som ny, möjligvis i behov av ett nytt batteri. De fungerar i alla fall bra med Linux, Dell säljer den med Ubuntu förinstallerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Lite dyrare och utan ethernet, men verkar trevlig!

Fönsterhanterare med 200% skalning bör se mycket bra ut på den skärmen.

Lenovo brukar ha ok linuxstöd?

https://www.inet.se/produkt/1964469/lenovo-s540-13-3-ryzen-5-...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

@ssttrrdd: Nice! Hittade lillebrorsan till denna (Lenovo Ideapad S530) som ligger på ca 7k. Kanske får bli en sån! (https://www.inet.se/produkt/1963634/lenovo-ideapad-s530-13-3-...)

Tack för tipsen!