NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

TrÀdvy PermalÀnk
HĂ€xmĂ€stare ✹ ♄ ★
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Tror jag aldrig har lyckats trÀffa in att se en SpaceX-launch live, sÄ var riktigt trevligt att se den pÄ tunnelbanan pÄ vÀg in till jobbet!

Slutar aldrig vara imponerad över hur de lyckas landa sidoraketerna med sÄdan precision, och det var trist att de inte fick full pott denna gÄng med center core-modulen ocksÄ.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av cyklonen:

Nja, man brÀnner lÀngre pÄ mittsteget, och har mindre brÀnslemÀngd kvar för landning. Tror det blev för lite, eller sÄ var det nÄt annat som gick fel.

Jag tyckte steget landade hÄrt, bröts sönder och sen kom ett eldklot. Knappast nÄt att ÄteranvÀnda kvar...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Aha, jag förstÄr. Det lÄter som en vettig förklaring, men som sagt sÄ fÄr vi se vad de sÀger efter utredningen.

Nu Àr den sista satelliten lossad för den hÀr gÄngen. Det var en lÄng uppskjutning, fast pÄ det stora hela har det varit vÀldigt lyckat. Jag brydde mig mest om LightSail 2, dÄ jag Àr medlem i Planetary Society, men man fortsÀtter att imponeras över vad SpaceX lyckas Ästadkomma. Om de fortsÀtter i den hÀr takten sÄ dröjer det nog inte lÀnge innan vi har en marskoloni.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010

Kul trÄd.
Har hÄllit pÄ med astrofotografering en stor del av mitt liv.
Bjuder pÄ ett par bilder jag fÄtt pris för.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
SkÄne
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av micke7406:

Kul trÄd.
Har hÄllit pÄ med astrofotografering en stor del av mitt liv.
Bjuder pÄ ett par bilder jag fÄtt pris för.

http://forumbilder.se/I5NNI/14066283-10210915942362377-1372574660890926903-o.jpg

http://forumbilder.se/I5NNI/34959617434-0938ec0354-o.jpg

Andromeda Àr ett favoritobjekt hos mig. Du lyckades mycket bra

Nöjesmaskinen: WS: Intel core i5 3550K 3.3ghz | 8gb ram | Nvidia GT 640 2gb | 500gb ssd + 1tb hdd | dvd +-r/rs. OS: Linux Mint 18 mate desktop

Slösurfarmaskinen: Acer Aspire 5200 | Turion X2 64bit TL-64 2.2ghz | 4gb ram | 120gb hdd | Geforce 7000 256mb | Dvd-+r/rw/ram | OS: Mint 18.3 Mate desktop

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Peter77:

Andromeda Àr ett favoritobjekt hos mig. Du lyckades mycket bra

Tack!
HÀr i sverige Àr det ganska svÄrt, Brukar hyra in mig pÄ ett Observatorium i spanien ( Almeria).

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄
Plats
Stockholm/MĂŒnchen
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Automatoaster:

SÄg det hÀr inlÀgget nu, jÀklar vad hÀftigt! Jag hÄller just nu pÄ att lÀsa om teleskop och de Àr riktigt hÀftiga saker, fastÀn principen Àr vÀldigt simpel. Vilken typ av teleskop kommer ELT att bli? Kommer den mÀta synligt ljus eller annan typ av strÄlning? Kan du berÀtta lite mer om dina arbetsuppgifter, eller Àr det hemligt?

Hej!
Du hittar svar pÄ dina frÄgor och mÄnga fler pÄ ELT-sidan pÄ ESO:
https://www.eso.org/public/teles-instr/elt/
Sen kan jag varmt rekommendera FAQn för ELT:
https://www.eso.org/public/about-eso/faq/faq-elt/

Faktiskt vÀldigt lite som Àr hemligt med ELT. Jag har ansvaret för mjukvaran till strömförsörjningssystemet till primÀrspegeln. PrimÀrspegeln (som har en diameter pÄ drygt 39 meter) bestÄr av 792-delsegment (dÀr varje delsegment Àr 1.4 meter bred). Det blir mycket yta att samla stjÀrnljus med Systemet jag jobbar med bygger pÄ ett hundratal PLCer som kontrollerar och övervakar strömförsörjningen.

Har precis pÄbörjat en serie med blogginlÀgg dÀr jag berÀttar lite om detta, Àven om det mest Àr specifikt Àr TwinCAT (realtidskÀrnan/utvecklingsmiljön för PLCerna som anvÀnds) jag gÄr igenom sÄ pratar jag lite om ELT ocksÄ. Första delen Àr postad och ligger hÀr:
https://alltwincat.com/2019/05/26/the-elt-and-the-twincat-aut...

Andra delen kommer i helgen.

Min hemsida
[Intel 6700K Skylake] - [EVGA Z170 Stinger mITX] - [Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400MHz] - [NCASE M1 chassi] - [KFA2 GTX970 mITX] - [Samsung 860 EVO 1TB SSD] - [SilverStone SX500-LG] - [Noctua NH-D9L]

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄
Registrerad
Feb 2018

Nu pÄ tisdag den 25/6 fÄr ni stÀlla vÀckarklockan tidigt, för att mellan 05:00-05:30 svensk tid kommer LightSail 2, byggd av vÀlgörenhetsorganisationen Planetary Society, att skjutas upp i omloppsbana kring Jorden med hjÀlp av SpaceX Falcon Heavy. LightSail Àr ett projekt vars syfte Àr att driva framÄt utvecklingen av solsegel, som kanske kan revolutionera rymdresor i framtiden.

HÀr Àr en video som visar hur LightSail 2 Àr uppbyggd och Àr tÀnkt att fungera:

HÀr Àr den installerad och klar i lastutrymmet av Falcon Heavy:
https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/spacecraft/2019/20190619_prox-1-lightsail-on-fh.png

HÀr Àr ocksÄ lite bakgrundshistoria bakom solsegel, frÄn dröm till verklighet:
https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/charts-diagrams/2019/20190611_history-of-solar-sailing-ls2.png

Jag Àr sÄ spÀnd! Hoppas allt gÄr bra.

Uppdatering för LightSail:
Efter snart en mÄnad Àr det Àntligen dags att veckla ut solseglet för LightSail 2! Den befinner sig just nu i omloppsbana runt Jorden pÄ en höjd av ~700 km. Operatörerna har den senaste mÄnaden utfört noggranna tester och andra förberedelser för att sÀkerstÀlla att allt kommer att fungera som det ska. Nu ikvÀll efter kl 20:00 kommer hÀndelsen att livestreamas hÀr:

LightSail 2 har dessutom tagit nÄgra bilder pÄ vÄrt fantastiska hem:

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄
Registrerad
Feb 2018

Uppdatering för LightSail:
Efter snart en mÄnad Àr det Àntligen dags att veckla ut solseglet för LightSail 2! Den befinner sig just nu i omloppsbana runt Jorden pÄ en höjd av ~700 km. Operatörerna har den senaste mÄnaden utfört noggranna tester och andra förberedelser för att sÀkerstÀlla att allt kommer att fungera som det ska. Nu ikvÀll efter kl 20:00 kommer hÀndelsen att livestreamas hÀr:

LightSail 2 har dessutom tagit nÄgra bilder pÄ vÄrt fantastiska hem:
https://www.sciencealert.com/images/2019-07/20190717_ls-2-mexico_f8401.jpg

https://www.sciencealert.com/images/2019-07/20190717_ls-2-earth-caribbean-sea_f8401.jpg

Tjohooo! Nu seglar vi pÄ solens hav.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
SkÄne
Registrerad
Dec 2001

Var lÀngesen man var aktiv i trÄden
IgÄr var det klart vÀder. BrÀnde av tvÄ widefield, ena centrerad pÄ Dubbelhopen och den andra pÄ M52, bara för att ha nÄgot att tracka pÄ.

Tog 18 bilder mot dubbelhopen och 15 mot M52 som Àr var ett lite tÀtare omrÄde.

Man ser tydligt de mörka stoftmolnen. Andromeda finns med pÄ bÄda bilderna ocksÄ.

Nöjesmaskinen: WS: Intel core i5 3550K 3.3ghz | 8gb ram | Nvidia GT 640 2gb | 500gb ssd + 1tb hdd | dvd +-r/rs. OS: Linux Mint 18 mate desktop

Slösurfarmaskinen: Acer Aspire 5200 | Turion X2 64bit TL-64 2.2ghz | 4gb ram | 120gb hdd | Geforce 7000 256mb | Dvd-+r/rw/ram | OS: Mint 18.3 Mate desktop

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
SkÄne
Registrerad
Dec 2001

Verkligen inget vidare observationsvÀder nere i SkÄne pÄ sistone :/

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
SkÄne
Registrerad
Dec 2001

Bjuder pÄ en enkelbild med Samsung S7 handhÄllen genom BST Starguider 5mm okular (160x) pÄ nya teleskopet, TS Optics 115mm triplet apo. Har tÀnkt anvÀnda det bÄde för visuella obs och för astrofoto.
TyvÀrr ger okularet lite laterala fÀrgfel som visar sig off axis, mer vanligt i mer vidvinkel okular pga linsernas sfÀriska form.

Tycker ÀndÄ teleskopet har en skÀrpa och klarhet som ligger ljusÄr före min Nexstar 102slt

Bilden visar bergsmassiven runt Mare Imbrium pÄ mÄnen. Dess andra största nedslagsplats enl wiki.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
SkÄne
Registrerad
Dec 2001

Hann komma ut och fota lite idag med nya apo:n. Hade sett framemot en lÄng kvÀll, dÄ det skulle vara klart, men prognosen Àndrade sig hastigt.
Hann klippa 11 bilder pÄ Orionnebulosan som sedan stackades. Trots det fÄ antalet bilder, blev det bÀttre Àn nÀr jag sköt 50 bilder pÄ samma objekt genom mitt förra teleskop.

Har börjat anvÀnda kalibreringsbilder ocksÄ. Darks, flats och bias. MisstÀnker starkt att de bidrog till att rensa bort brus och lyfta fram detaljerna, det fÄ antalet bilder till trots.

Satt inne och surade sen nÄgra timmar men lÀt grejerna stÄ uppstÀllda ute.
Kl 22 klarnade det mer och mer igen, sÄ sprang ut. Hann med lite Doublecluster, men bara 18 bilder tagna dÄ jag hade lite strul med fokus.
ÄndĂ„ trevligt att kunna fota lite igen. Köper snart hem en intervalometer. DĂ„ ska jag börja experimentera med lite lĂ€ngre slutartider Ă€n 30 sek.

//P

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

NÄgon som kan tipsa om bra program för att fÄ en tredimensionell överblick över vÄra nÀrmaste stjÀrnor? AlltsÄ till skillnad frÄn program dÀr man endast ser en stjÀrnhimmel, sÄ Àr jag ute efter ett program dÀr man tydligare kan bÄde stjÀrnornas riktning och avstÄnd frÄn jorden samtidigt.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
~
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Elektroman:

NÄgon som kan tipsa om bra program för att fÄ en tredimensionell överblick över vÄra nÀrmaste stjÀrnor? AlltsÄ till skillnad frÄn program dÀr man endast ser en stjÀrnhimmel, sÄ Àr jag ute efter ett program dÀr man tydligare kan bÄde stjÀrnornas riktning och avstÄnd frÄn jorden samtidigt.

Problemet med att fÄ en tredimensionell överblick Àr att avstÄnden blir sÄpass stora att du behöver "zooma ut" sÄpass lÄngt att man dels i praktiken tappar en av tre dimensioner, och dels att jorden blir osynlig (och solen en stjÀrna som vilken annan).
Men, nöjer man sig med med siffror och att ÀndÄ kunna "fÀrdas" till olika objekt, sÄ bör du kolla in Stellarium.

---

OnT; Den hÀr trÄden hade jag tydligen missat ... eller förtrÀngt ...
Har tyvÀrr inte mycket i fotovÀg att bidra med dÄ jag precis Àr i startgroparna. Köpte mig ett newtonteleskop i budgetsegmentet för nÄgon mÄnad sedan och har endast tagit enklare bilder med mobilkameran de tvÄ gÄnger det varit vÀder att ge sig ut. Köpte mig dock en kamera igÄr (DSLR för att det finns visst intresse att fotografera annat Àn bara natthimlen) vars infattningar bör anlÀnda under morgondagen, sÄ nu jÀklar ska det bara bli vÀder ocksÄ sÄ Äterkommer jag om nÄgra Är nÀr jag fÄtt upp skillsen!

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Crazy Ferret:

Problemet med att fÄ en tredimensionell överblick Àr att avstÄnden blir sÄpass stora att du behöver "zooma ut" sÄpass lÄngt att man dels i praktiken tappar en av tre dimensioner, och dels att jorden blir osynlig (och solen en stjÀrna som vilken annan).

Det problemet gÄr att lösa rÀtt enkelt genom att illustrera avstÄnden frÄn en fixpunkt med vektorer.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ★
Plats
VÀsterÄs
Registrerad
Aug 2010

Bor i VÀsterÄs nÄgorlunda centralt.
Har alltid drömt om att köpa ett fint teleskop och sitta pÄ balkongen och titta ut mot stjÀrnorna.

Är detta omöjligt eller finns det nĂ„gon rimlig chans att man kan se nĂ„got vĂ€rt?
Vad skulle ett rimligt teleskop kosta?

VÀldigt kul trÄd, bra jobbat!

●
TrÀdvy PermalÀnk
Medlem ♄ ★
Plats
~
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Simoneriksson:

Bor i VÀsterÄs nÄgorlunda centralt.
Har alltid drömt om att köpa ett fint teleskop och sitta pÄ balkongen och titta ut mot stjÀrnorna.

Är detta omöjligt eller finns det nĂ„gon rimlig chans att man kan se nĂ„got vĂ€rt?
Vad skulle ett rimligt teleskop kosta?

VÀldigt kul trÄd, bra jobbat!

Visst kan du göra det. Problemet med att sitta inne i stan Àr först och frÀmst "light pollution". Det kan till viss del reduceras med hjÀlp av filter, men helt kommer du aldrig att komma ifrÄn det problemet.

Vad som Àr vÀrt att se Àr högst subjektivt. StjÀrnor (solen undantaget) kommer i stort sett alltid att vara punktobjekt, och det Àr av den enkla anledningen att de Àr sÄ jÀkla lÄngt borta. Mars, Jupiter och Saturnus kan man se detaljer (i olika ustrÀckning) med vÀldigt basic utrustning utan att fotografera. Venus kan man se, men Àr inte sÄ jÀtteexalterande att titta pÄ i lÀngden. MÄnen Àr inte heller att förakta. NÄgon enstaka nebulosa skulle man kanske kunna urskilja, men jag har svÄrt att tro att det blir mycket mer Àn "Äh, ett luddigt objekt".

Jag kan nog inte sjÀlv pÄstÄ att jag skulle tycka att det varit vÀrt ens kostnaden för ett budgetteleskop att sitta inne i stan utan att fotografera med filter, men samtidigt behöver du inte ta dig jÀttelÄngt utanför staden för att markant öka upplevelsen, nÄgot som inte sÀllan tarvar transportmöjligheter. Det var den frÀmsta anledningen till att jag skaffade mina prylar först nu - tillgÄngen till bil.

Vad ett rimligt teleskop kostar beror helt pÄ vad man anser vara en rimlig utrustning. Du kan fÄ ett helt okej newtonteleskop med allt du behöver för att komma igÄng redan frÄn nÄgra enstaka tusenlappar, men det Àr i stor utstrÀckning nÄgot av en materialsport, och du kan lÀgga ner bÄde tiotusentals och hundratusentals kronor och fortfarande fÄ ut mer av det. Men, lÄt dig inte avskrÀckas, Àven en budgetrigg kan ge mycket glÀdje. SÄ lÀnge du undviker "hobbex-/teknikmagasinet-nivÄn" pÄ prylar sÄ kommer du nog att bli nöjd nog att vara missnöjd och börja sukta efter nÀsta pryl ...

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

●