Pinephone - nu är den här!

Permalänk
Medlem

Pinephone - nu är den här!

Pinephone är en mobiltelefon tillverkad av pine64 med linux och annan öppen mjukvara i åtanke.

Vill man veta mera kan man börja läsa på dessa sidor:

https://www.pine64.org/
https://wiki.pine64.org/index.php/PinePhone

Jag beställde en tidig batch kallad Brave Heart som började skickas ut till kunder jan 2020. Batchen lär ha varit om 3000st. BH skickas utan OS då det är meningen att användarna ska testa olika OS och hjälpa till med utvecklingen av dessa. Ett OS för hårdvarutest på fabrik finns dock installerad, men det går inte att göra mer än att testa av telefonens olika funktioner (som vibrator, modem etc) med den.

En (av många) fördelar med pinephone är att det är enkelt att testa olika operativsystem från sd kort. Om det finns ett bootbart OS på sd kortet kommer telefonen att starta det, om inte så kommer den försöka boota från interna lagringsmediet (emmc).

Jag har testat ett par OS men valt att försöka använda manjaro (just nu finns alpha 3) inte för att det är mest moget, utan för att jag vill lära mig mer. Mina kunskaper om Linux i allmänhet är begränsade, så detta är ett bra tillfälle för mer kunskap.

Om någon har frågor är det bara att fråga!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Förstår att det är en utvecklingsplattform men undrar lite hur pass användbar den är som telefon? Antar att ringa, smsa och surfa funkar men är det stabilt, finns det fungerande appar? T.ex. bankid?

Kör själv Arch Linux och debian på mina datorer så om man kan köra Linux också på telefonen vore det trevligt. Framför allt så bör väl risken att bli spionerad på minska jämfört med. t.ex. Android.

Permalänk
Medlem

Hur mycket landade priset på i svenska kronor? Behövde du betala tull/postnord?

Jag tänkte köpa en i mars när serieproduktionen kommit igång.

Permalänk
Medlem

Ursäkta tystnaden, fick influensa

Skrivet av ronnylov:

Förstår att det är en utvecklingsplattform men undrar lite hur pass användbar den är som telefon? Antar att ringa, smsa och surfa funkar men är det stabilt, finns det fungerande appar? T.ex. bankid?

Kör själv Arch Linux och debian på mina datorer så om man kan köra Linux också på telefonen vore det trevligt. Framför allt så bör väl risken att bli spionerad på minska jämfört med. t.ex. Android.

Nej, det är inte "stabilt" att ringa/smsa ännu, det krävs lite jobb med terminalen för att starta modem/simkort tex. Appar är det ont om, det finns drömmar hos sånna som mig om att kunna använda anbox för bank id etc men det är en bit bort även om det tydligen görs framsteg. SummaSummarum är vi i en tidig fas och jag njuter av varje ögonblick Det är riktigt kul att följa utvecklingen.

Skrivet av ojz0r:

Hur mycket landade priset på i svenska kronor? Behövde du betala tull/postnord?

Jag tänkte köpa en i mars när serieproduktionen kommit igång.

Jag betalade 1676kr för telefon och frakt. Tull gick på 134kr

Bjuder på en bild av htop med manjaro

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Alpha-stadie verkar långt borta om inte ens apparatens core-funktion, att ringa, är implementerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alpha-stadie verkar långt borta om inte ens apparatens core-funktion, att ringa, är implementerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var kanske klumpigt av mig att säga alpha stadie, tidigt stadie vore bättre.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Inte så farligt dyrt då!

Du har inte testat att installera flatpak eller snaps?

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen kalla det en "phone" om det inte ens går att ringa med den.

Snarare än pi med skärm typ.

Permalänk
Medlem

@Nivity:

Det kommer att gå att ringa, försäljningen av den färdiga produkten kommer inte att starta förrän mars/april.
För övrigt så saknar pi modem vilket gör att den inte går att ringa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

@Nivity:

Det kommer att gå att ringa, försäljningen av den färdiga produkten kommer inte att starta förrän mars/april.
För övrigt så saknar pi modem vilket gör att den inte går att ringa på.

Självklart saknar pi modem, jag sa att den är som en pi med skärm nu.

Aja, kul hobby för vissa I guess.
För mig känns det som rent slöseri med pengar

Permalänk
Medlem

Uppdatering för de intresserade.

Efter uppdateringen ovan fungerar den sparade wifi anslutningen inte längre och jag lyckas inte radera den. Så det är vad jag gör just nu Antingen lyckas jag eller så dyker snart alpha 4 upp. Alpha 4 ska enligt utsago innehålla plasma mobile 5.18 vilket ska medföra lite uppdaterat ögongodis och förhoppningsvis mer funktionalitet.

EDIT: Bifogar en bild på baksidan utan skal för de som inte sett det innan.

Värt att notera är pogo pinnar för tillbehör (t ex ett utlovat tangentbord som bör dyka upp senare i år med lite tur) samt ett gäng mycket små kill-switches för kamera, modem etc. Modemet syns också tydlig (den stora blanka fyrkanten) Det är ett rätt häftigt modem inte bra pga storleken, utan för att det har stöd för ovanligt många band/frekvenser. Detta gör att pine64 bara behöver tillverka en telefon för hela världen (hur väl det funkar återstår ännu att se dock) Brett stöd gör det troligen enkelt att resa med telefonen också.

EDIT2: Lyckades med lite hjälp radera anslutningen och även ansluta på nytt via terminalen (första gången jag gör nått sånt, så det var en liten seger i sig) Efter ny uppdatering (sudo pacman -Syyuu) fungerar tangentbordet vid låsskärmen igen (vilket förenklar livet) och texten under ikonerna i app-drawern ser prydliga ut igen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Dags för en uppdatering. Utvecklingen har gått raskt fram och uppslutningen kring telefonen är bedårande! Jag har under våren lekt vidare med olika OS, bla Mobian (Debian) och Arch, båda med Phosh som desktop environment. Jag har även installerat andra DE´s som Gnome, XFCE och MATE. Basala funktioner som röstsamtal, energisparläge, kamera funkar nu mer eller mindre smärtfritt och prestanda överlag har förbättrats avsevärt. Det är riktigt kul att följa utvecklingen och se allt växa fram.

Efter att ha modifierat moderkortet (nypt bort två små komponenter) kunde jag koppla in en USB C hub till telefonen vilket medförde en del trevligheter. Förutom mus och tangentbord (vilket gjorde livet i terminalen så mycket lättare) kunde jag också koppla in en extern monitor via HDMI.

HDMI ut är fortfarande ganska work in progress, men det fungerar i alla fall. Jag kommer fortsätta följa detta med intresse då jag gärna skulle vilja använda telefonen som dator när den är dockad. Nedan är en bild med 1080p@60Hz på externa monitorn.

Senare i år kommer förhoppningsvis ett fysiskt tangentbord till telefonen vilket jag personligen ser fram emot väldigt mycket. Jag hade en Nokia N900 när det begav sig och har saknat tangentbord sen dess.

https://www.pine64.org/2020/07/29/invitation-to-play-along/

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut! Hade jag haft tid och pengar hade jag garanterat skaffat en. Speciellt när man kan köra arch på den!

Fortsätt hålla oss uppdaterade, gärna också bilder när du får till något spännande.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Bifogar bild på MATE med meny från openarena (typ q3)

Samt bild från själva spelet. Det var ganska ospelbart pga grafikbuggar dock. Utvecklarna bakom arch har dock lyckats köra ioquake3 med gott resultat på pinetab (vilken har samma SoC) så jag ska fortsätta försöka få till något spelbart.

Sen vill jag nämna att jag ofrivilligt gjort smygreklam för swec i denna video

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Då kunde jag inte hålla mig längre utan beställde varianten med 3 GB RAM. Ska bli kul projekt att leka med

@murak har du några nybörjartips vart man ska börja, lutar åt Manjaro eller Ubuntu touch för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Då kunde jag inte hålla mig längre utan beställde varianten med 3 GB RAM. Ska bli kul projekt att leka med

@murak har du några nybörjartips vart man ska börja, lutar åt Manjaro eller Ubuntu touch för mig.

Kul!

Smaken är som baken, men jag hade skippat ubuntu. Manjaro finns med lomiri (samma gui som ubuntu) om det är utseendet du är ute efter.

Själv gillar jag debian, så jag faller ofta tillbaka på Mobian. Manjaro har bra fart med många utvecklare som sysslar med arm.

Vill du testa många distar direkt så finns en bra multi-os .img att ladda ner på https://xnux.eu/p-boot-demo/

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Kul!

Smaken är som baken, men jag hade skippat ubuntu. Manjaro finns med lomiri (samma gui som ubuntu) om det är utseendet du är ute efter.

Själv gillar jag debian, så jag faller ofta tillbaka på Mobian. Manjaro har bra fart med många utvecklare som sysslar med arm.

Vill du testa många distar direkt så finns en bra multi-os .img att ladda ner på https://xnux.eu/p-boot-demo/

Lycka till!

Det som lockar med Ubuntu är mest Convergence hittar inte så mycket om andra också har något "desktopläge" men multi-os.img låter som en bra start att kolla runt på 🙂