Permalänk

I5-6600K som spike-tempar i idle

Hallå allesammans!
Har nu på senaste månaderna märkt att min processor helt plötsligt börjat ligga kring 30c i alla 4 cores i idle. Den låg tidigare kring 18c, men problemet nu är att den helt plötsligt kan röra sig +20 grader upp på en sekund etc. Så när jag kollar tempen så kan den ligga på en maxnivå på 58c i idle, dock ligger basnivån kring 25-30. Detta har aldrig hänt tidigare och jag upptäckte detta av en ren slump. Tidigare hade jag min överclockad på 4.5 GHz och nu tog jag bort allt överclock och ner till stock 3.5 och ändå har jag kvar detta problem. Har kollat och bytt kylpasta flera gånger, så det är nog inte kylningen det är fel på. Tänker antingen processorn eller sensorn tagit skada? En annan möjlig förklaring kan vara att den inre kylpastan blivit förjävlig nu efter 3+ år av konstant användning, så tänkte eventuellt delidda min processor. Vill se att det finns mer jag kan göra eller är det helt normalt att processorn håller på såhär? Förr när jag stressa min CPU på 4.5 GHz låg den kring 40 i full load, nu ligger den nästan runt 70 helt plötsligt. Någon som har någon idé på vad det kan vara

Specs
I5 6600k @ 3.5 GHz
MSI krait gaming 3x
DDR4 @ 3000 MHz
Hyper EVO 212 kylare

Permalänk
Keeper of the Bamse

40 grader full load med en 212 evo? Det låter som att du fått nåt superexemplar, eller har du typ 13 grader i datorrummet?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Hade så i typ 2 år, ägt processorn nu i ca 3+. Jag är nästan säker på att det är processorkylpastan som är dålig, är rätt så sugen på att delidda men vill inte göra det i onödan :/ Har inte heller någon delidder tool, så tänkte kanske köra med rakblad och lite finess

Permalänk
Medlem

Om kylpasta torkar så det blir för varmt så måste processorn gått varm. Pastan ska inte torka ihop bara pga ålder.
Visst finns det bättre och sämre men din CPU låter ju inte som den varit ett måndags ex precis, om inte tempen varit fel hela tiden.
Jag har deliddat ett 20 tal processorer och det har kunnat se ut hur som helst där under.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cantreadlol:

Någon som har någon idé på vad det kan vara

Det låter som att temperaturerna mättes på fel sätt innan eller att det var någon bugg i programmet för det du har nu är helt normala siffror. Det du hade innan var inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Om kylpasta torkar så det blir för varmt så måste processorn gått varm. Pastan ska inte torka ihop bara pga ålder.
Visst finns det bättre och sämre men din CPU låter ju inte som den varit ett måndags ex precis, om inte tempen varit fel hela tiden.
Jag har deliddat ett 20 tal processorer och det har kunnat se ut hur som helst där under.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ändå använt min dator väldigt mkt för gaming och haft den överclockad ganska länge, förstår att kylpastan inte bara torkar ihop endast pga ålder. Men har för mig att kylpastan kristalliserar/tappar sin struktur på efter ett antal år (3,5 på min rig) och blir sämre på att leda värme. Just därför funderade jag på delidding. Men du som deliddat så många processorer, tycker du att det skulle ha något värde för mig att delidda min?

Skrivet av Andreaz1:

Det låter som att temperaturerna mättes på fel sätt innan eller att det var någon bugg i programmet för det du har nu är helt normala siffror. Det du hade innan var inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tempen har mätts med samma metod hela tiden, antingen HWinfo64 eller realtemp, dem visar precis samma temp. Är det normalt att cores flyger upp 20 grader i sekunden och att man kan nå upp till 58 grader i idle som max??
Edit: kanske borde säga att jag haft custom fan curves, men dem är inte på jättehöga nivåer heller för den delen.