EU backar från förslag om förbud mot ansiktsavläsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Gör er själva en tjänst och läs 1984 eller kanske den svenska klassikern Kallocain och kom tillbaka sen.

Läste boken i slutet på 70-talet om jag inte missminner mig, kameror i TV´n om det nu finns dvs. har inte jag sett men i bärbara datorer & mobiltelefoner har dom funnits en tid & när man kommer till dessa mobila enheter så är dom rätt så spårbara med, övervakade i någon form är vi redan & mer kommer det att bli iom. att man "smartar" till fler enheter!

Eller jag är för konspiratorisk av mig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Handlar inte så mycket om vad jag "tycker". Om de som förening röstar igenom något och det inte går mot en uppenbar lag eller regel så är det ju rimligt att anta att minoriteten för finna sig i majoritetens önskemål. Säg att en majoritet vill införa kodlås in till gården men två vill inte. Skulle det då hindra föreningen från att anta förslaget? Hade ju slutat med att ingen kunde göra något.

Ja, det kan jag också tycka är en av styrkorna med att ha en sammanslutning, eller ett fack eller liknande. Men det betyder också att man ibland får finna sig i att just ens egna preferens inte alltid är den med mest stöd. Men om EU tex gemensamt enats om regler kring pressfrihet och ett medlemsland sedan får en auktoritär regering som vill släcka ner och kontrollera medier så är det rimligt att kollektivet steppar in och ser till att medborgarna har kvar rätten till fria medier.

De flesta beslut är rätt öppna och har tolkningsmöjligheter för medlemmarna. Dock så kan man tex införa konsumenträttigheter som man inte sedan hur lätt som helst skall kunna vifta bort i ett givet land. Alla länder har då varit med och tagit fram förslaget, debatterat det och röstat om det. I de flesta frågor har alla medlemmar även vetorätt. Så det är inte så att någon fristående makt tar beslut som sedan pushas på de stackars länderna i EU. Det är de själva som ansvarar för hela processen.

Om något beslut inte finns så bör inte EU eller någon annan kunna komma och säga att man gör fel. Men om man tex varit med och röstat, och kanske till och med röstat ja, till att parkering på föreningens mark skall kosta 200kr/mån och man sedan får en p-bot för att man parkerat utan att betala så kan man inte bli förvånad eller skylla på att föreningen gjort fel.

Reglerna kring medlemskap i de flesta sammanslutningar är kända när man väljer gå med och man är sedan en lika stor del som andra i att eventuellt ändra dem under tid.

sen kan man ju fråga sig hur demokratiskt det är. Är alltid ett majoritetsbeslut demokratiskt?visst om det beslutas av de som berörs men det är inte så Politik ser ut idag det e lång väg till Bryssel & företagslobbyisterna där. Hoppas att nåt gått kommer men det ser mörkt ut idessa tider där stats terrorism försvaras & stater skapar terrorister vilket politiker är snabba att utnyttja erduan, trump, kinesiska diktatorn, Israel, Jeltsin & säkert flera till.
Övervakning är för att kontrollera massan inte för försvara massan, brottslighet är ett symptom på ett sjukt samhälle.
Man borde ju kunna som EU medborgare åtminstånde hoppas att politikerna kan komma överens om att skydda medborgarnas rättigheter men ett styre utan medborglig påverkan bara lobbyism alltså den med mest pengar (mutor) får bäst gehör när detta e politiken så blir jag rädd vilket även detta då visar att massövervakning e ok. Börjar vara dags att sätta krav på politiker gör det själv överlåt inte allt till såkallade folkvalda med hutlös lön & deras karriärer säg ifrån MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Gör er själva en tjänst och läs 1984 eller kanske den svenska klassikern Kallocain och kom tillbaka sen.

Fast nu är det ju faktiskt ett privilegium att bli kameraövervakad hemma i 1984, inte ett tvång.

Den lilla relevanta liknelsen med verket är väll isåfall alla som glatt skruvar upp kameror i huset för att diverse företag ska kunna kolla.Så framtiden kanske är lite mer som Bladerunner. Vilket företag röstar vi på (med plånboken) ska sköta all övervakning till sist, är det som blir störst.

Ännu är det kanske ganska jämt skägg mellan Google Facebook Twitter och Microsoft. Och myndigheterna är ännu på deras sida i kampen mot Oceanien. Eller vem vet, är det hotet kanske bara ett påhitt...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Detta måste förmodligen vara det dummaste argumentet i världshistorien för övervakning. Det enda du/ni vill med ett sådant påstående är att pressa igenom en lag som egentligen är helt sjuk för annars ”har man något att dölja” och det insinueras att man är kriminell.

Att folk har blivit så nonchalanta på Sweclockers av alla ställe är skrämmande.

Skrivet av Ase:

ja en olustkänsla, har aldrig gjort något olagligt. men det är inte det som detta handlar om, vad blir nästa steg. En kamera i hemmet så polisen kan kolla så du inte får inbrott, räcker det inte med att operatörer är tvungna att hålla,data om internet, epost, telefonsamtal?
Själv ser jag detta som riktigt skrämmande framförallt i dessa tider där totalitära partier extremhöger eller vänsterdiktaturer kan utnyttja detta övervaka sina medborgare rensa ut oliktänkande de som inte följer ideologin, inte passar in det är detta som är skrämmande
Visst att gå in i en affär e ok men man måste tänka längre. citat Benjamin Franklin "the one that sacrifice freedom for safety deserves neither"

Detta är logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Alltså det sämsta argumentet som hela tiden fortsätter komma fram. Det handlar om att se längre än näsan räcker. Vem är det som bestämmer om ditt mjöl är rent? Nu idag kanske vi har ett styre som är någorlunda bra men om hundra år har vi inte en aning om vem som sitter och bestämmer. Har vi då redan låtit staten ha denna makten i 100 år, försök bara förstå hur otroligt körd den lilla människan är.

Jag menar det låter nästan som att ni mer gärna skulle låta staten samla vart ända knapptryck du gör på datorn, på telefonen och kartlägga hela ditt liv genom din GPS på telefonen (och kameraövervakning). Det kan bli ett sjukt starkt politiskt verktyg.

Så nej, i Sverige behöver vi bättre polis och högre närvaro samt uppdaterade lagar och regler. Ett litet land som Sverige ska klara av att hålla samhällets hälsa på en mycket hög nivå utan massövervakning av hela sin befolkning med hjälp av AI och ansiktsigenkänning.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Brukar du gå på en offentlig toalett, kanske en toalett på jobbet eller där du eventuellt studerar. Om du gör det och stänger dörren, och låser den, varför? Du har väl ändå inget att dölja.

Varför kan inte du föregå med gott exempel och sätta upp kameror överallt i ditt hem och streama ut det så att vi kan få se? Skulle vara intressant för, du har ju rent mjöl i påsen och ingen uppfattning om personlig integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

1. Brukar du gå på en offentlig toalett, kanske en toalett på jobbet eller där du eventuellt studerar. Om du gör det och stänger dörren, och låser den, varför? Du har väl ändå inget att dölja.

2. Varför kan inte du föregå med gott exempel och sätta upp kameror överallt i ditt hem och streama ut det så att vi kan få se? Skulle vara intressant för, du har ju rent mjöl i påsen och ingen uppfattning om personlig integritet.

1. Låsa dörren vid toalett besök handlar för mig att låsa andra ute, inte låsa mig inne! Dölja något, ja min skit!

2. Skillnad på att tillåta kameror dit allmänheten anses ha tillträde & kameror i ren privat miljö.

Men det är min subjektiva inställning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Har jag rent mjöl i påsen så ska jag fan inte övervakas heller. Tror du missuppfattat ordspråket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Har jag rent mjöl i påsen så ska jag fan inte övervakas heller. Tror du missuppfattat ordspråket.

HeHe.

Dags för dig att logga ut och stänga av din telefon. Klipp kredit och bankkort, Åk inte kommunala transporter. Kör inte bil.
Handla inte i affärer med kamerabevakning. Bränn ditt pass.

Nej tvärtom, fram för mer kameraövervakning.
Inför ett nationellt DNA register på alla som finns i riket, inklusive turister.
Släpp om möjligt signalement på alla grövre brott.
Ha en hemsida med alla efterlysta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Om en ny Hitler kom till makten så spelar det ju ingen roll vad du tycker anses som rent mjöl i påsen.

Gillar de inte ditt mjöl är du körd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Jag tycker att detta är samma sak som att säga att man inte tycker det behövs yttrandefrihet för att man inte har något att säga.

Detta är allvarligt och de beslut vi tar nu kan vi få betala kostnaden av i många år. Det finns risker att personer till följd av detta kommer att förföljas på grund av exempelvis sin politiska åsikt eftersom de som står på baksidan av dessa övervakningssystem får enorm makt genom automatiska verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Swexit!

När man fick lite hopp om EU så sumpar dom det på en gång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något?

Here we go again ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag menar det låter nästan som att ni mer gärna skulle låta staten samla vart ända knapptryck du gör på datorn, på telefonen och kartlägga hela ditt liv genom din GPS på telefonen (och kameraövervakning). Det kan bli ett sjukt starkt politiskt verktyg.

Detta händer redan idag. Hur tror du de hittar bovar så enkelt?

Permalänk
Medlem

1000 meter från där jag bor, Farsta stadsdel, har det skett ett tvåsiffrigt antal rån mot barn. De har förnedrats grovt och övergreppen har publicerats på Internet. Eftersom rånarna också är unga så sker absolut ingenting för att förhindra dessa rån. Jag blev själv nedslagen två gånger och medvetslös en gång när jag var ca 16år, efter det undvek jag vissa platser. Idag är det säkert mycket värre än då för över 50 år sedan.
Eftersom de flesta rånoffren är barn så tar politikerna inte detta på allvar och jag ser inga kameror där det skett flera rån.
Jag tror att väljarna och föräldrarna till rånade barn kommer att kräva åtgärder nu och inte efter en långtidsutredning på flera år. I London går det bara 14 personer per övervakningskamera! Vad har vi? Kopplas funktion för ansiktsigenkänning till kamerorna så blir nog London väldigt säker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

1000 meter från där jag bor, Farsta stadsdel, har det skett ett tvåsiffrigt antal rån mot barn. De har förnedrats grovt och övergreppen har publicerats på Internet. Eftersom rånarna också är unga så sker absolut ingenting för att förhindra dessa rån. Jag blev själv nedslagen två gånger och medvetslös en gång när jag var ca 16år, efter det undvek jag vissa platser. Idag är det säkert mycket värre än då för över 50 år sedan.
Eftersom de flesta rånoffren är barn så tar politikerna inte detta på allvar och jag ser inga kameror där det skett flera rån.
Jag tror att väljarna och föräldrarna till rånade barn kommer att kräva åtgärder nu och inte efter en långtidsutredning på flera år. I London går det bara 14 personer per övervakningskamera! Vad har vi? Kopplas funktion för ansiktsigenkänning till kamerorna så blir nog London väldigt säker.

Jo politikerna har fått många människor rädda, och då lyckas dom få igenom all sorts övervakning på medborgarna också. Dom skapar ett problem dom sedan erbjuder en lösning på.

Det är väl lite som maffian som säljer "försäkringar"

Permalänk
Medlem

fan ni har ju inget att dölja, då har ni inget emot att jag installerar lite dolda kameror i era bilar och hem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jo politikerna har fått många människor rädda, och då lyckas dom få igenom all sorts övervakning på medborgarna också. Dom skapar ett problem dom sedan erbjuder en lösning på.

Det är väl lite som maffian som säljer "försäkringar"

Det är övergreppen som fått folk rädda. I min stadsdel har det begåtts flera mord och två dödliga vansinneskörningar (på Nynäsvägen och på Örbyleden*) förutom olika övergrepp på kvinnor och barn. Rädslan är ganska befogad. Och på natten vaknar man av helikoptrar som klockar de allra värsta fartsyndarna. Kameror och straff av de värsta skulle göra livet lite lugnare för många här i utsatta södra Stockholm. Hittills har politikerna inte presenterat någon lösning.

* en återfallsförbrytare som visats i Uppdrag Granskning stod för den senaste dödskörningen där en helt oskyldig dödades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Swexit!

https://www.swexit.se/images/home/Swexitlogo6@2x.png

När man fick lite hopp om EU så sumpar dom det på en gång.

Man lämnar över beslutet till medlemsländerna. Detta är en fråga för svenska regeringen att ta ställning till nu. Med vår historia av konformism och övervakning så lär regeringen inte göra mycket för att hålla säkerhetsindustrin på behörigt avstånd.

Du menar alltså att Sverige borde gå ut ur EU för att EU låter Sverige fatta egna beslut i frågan? Hur tänker du?
Jag är också besviken över att EU inte går in och forcerar en paus i den allt för ivriga implementeringen av en oerhört integritetskänslig teknik. Men ditt resonemang är obegripligt.

Skrivet av Irre:

1000 meter från där jag bor, Farsta stadsdel, har det skett ett tvåsiffrigt antal rån mot barn. De har förnedrats grovt och övergreppen har publicerats på Internet. Eftersom rånarna också är unga så sker absolut ingenting för att förhindra dessa rån. Jag blev själv nedslagen två gånger och medvetslös en gång när jag var ca 16år, efter det undvek jag vissa platser. Idag är det säkert mycket värre än då för över 50 år sedan.
Eftersom de flesta rånoffren är barn så tar politikerna inte detta på allvar och jag ser inga kameror där det skett flera rån.
Jag tror att väljarna och föräldrarna till rånade barn kommer att kräva åtgärder nu och inte efter en långtidsutredning på flera år. I London går det bara 14 personer per övervakningskamera! Vad har vi? Kopplas funktion för ansiktsigenkänning till kamerorna så blir nog London väldigt säker.

Skojar du? Brott mot barn står i hög kurs. Om inte annat, om man vill vara krass, för bakom varje barn finns ett nätverk av röstande föräldrar. Att föräldrar kräver åtgärder betyder inte att allting är godtagbart. Det vore på plats om medborgarna söker meningsfulla och skäliga åtgärder. Ansiktsigenkänning slår för brett och riskerar bli meningslöst i brottsförebyggande syfte då problemet med unga som begår brott är lagstiftningen. Även med lagstiftning på plats så krävs åklagare och, kanske viktigast av allt; sociala instanser som kan omhänderta problematiska unga och verka förebyggande.

Du har en barnsligt naiv inställning till tekniska genvägar för att åtgärda sociala problem.

Skrivet av Irre:

Det är övergreppen som fått folk rädda. I min stadsdel har det begåtts flera mord och två dödliga vansinneskörningar (på Nynäsvägen och på Örbyleden*) förutom olika övergrepp på kvinnor och barn. Rädslan är ganska befogad. Och på natten vaknar man av helikoptrar som klockar de allra värsta fartsyndarna. Kameror och straff av de värsta skulle göra livet lite lugnare för många här i utsatta södra Stockholm. Hittills har politikerna inte presenterat någon lösning.

* en återfallsförbrytare som visats i Uppdrag Granskning stod för den senaste dödskörningen där en helt oskyldig dödades.

Igen, här finns ingenting som talar för ansiktsigenkänning. Utan om en förändrad praktik i straffutövningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Pathetic. For a moment there, I had started to think the EU were more useful than I had given them credit for.

EU är dess medlemsstater och om nog många är kritiska så kan inte EU göra något. Lite nackdelen med parlamentarism.

Skrivet av Irre:

Moskva satsar hårt på detta och har väldigt snabbt kunnat få fast rånare och andra kriminella. Tyvärr men kameror och ansiktsigenkänning är nödvändigt idag. På sikt slipper man dessutom krångla med diverse kort när man handlar eller åker kollektivt. Och givetvis behöver man inga nycklar!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vara kritisk till vad Ryssland påstår ha fått för fördelar av liknande system. Framförallt när landet har enorma problem med politiska krafter som ger sig på meningsmotståndare.

Skrivet av pa1983:

Precis som i Kina då

Fast alla hatar ju Kina i sverige har jag hört.

Fun fact, Kina kallar sitt system för Skynet, skaparen är ett fan av Terminator filmerna.

Personligen ser jag mest Pest och Kolera från alla stormakter, och att sverige som alltid ska apa efter hatar jag.

Huh... För "Sverige" har ju absolut inte en egen åsikt och tar lärdom av andra länder?

Skrivet av pa1983:

Kinas system fungerar vitt jag vet redan så.
Sedan första gången jag såg ett sådant här system var i en dokumentär från England säkert 10+ år sedan där dom påstod att dom var först med att spåra ansikten från kamera till kamera ute på offentliga platser.

Som jag ser det har Kina mer eller mindre kopierat och accelererat införandet av teknik utvecklad i väst.

Definiera.. fungerar? Går det att starta upp? Eller du kanske menar hur de förföljer minoriteter i landet? https://www.nytimes.com/2019/04/14/technology/china-surveilla...

Skrivet av Kossamu:

@inquam: Så om dom röstar att alla ska få spela på hösta volym hela natten så att man inte kan sova så ska det gå igenom? Handlar det om länders och medborgares säkerhet så tycker jag att dom ska kunna bestämma själv. Sedan så tycker jag väl även att EU ska köra över länder om dom kommer med heltokiga förslag, t.ex. om säkerhetsbälte skulle tas bort. Om Sverige tycker det är nödvändigt med övervakning för att stoppa händelser som terrordådet på Drottninggatan så är det fine med mig. Då ska EU inte komma och säga nej.

I teorin? Ja. I praktiken? Eventuellt. Sedan vill du veta det roliga med ditt argument? Studier visar att ökad kameraövervakning har NOLL effekt på tyngre brott.

Skrivet av r0ad:

OK Foliehatten

Man behöver inte titta långt för att inse problemen här. Handlar inte om foliehatt utan om att lära sig av historien. Massövervakning ger väldigt dålig avkastning.. bara det argumentet borde vara nog för att skjuta dessa försök i sank.

Skrivet av Kossamu:

@Mithras: Jo jag förstod att inlägget skulle förvirra någon. Det jag menar implicit är varför vi ska vara glada över att dom inte kör över oss. Ungefär som att tacka en mördare för att han inte mördar oss.

Det där måste vara den absolut skummaste jämförelsen jag har sett på bra länge.

Skrivet av Ase:

sen kan man ju fråga sig hur demokratiskt det är. Är alltid ett majoritetsbeslut demokratiskt?visst om det beslutas av de som berörs men det är inte så Politik ser ut idag det e lång väg till Bryssel & företagslobbyisterna där. Hoppas att nåt gått kommer men det ser mörkt ut idessa tider där stats terrorism försvaras & stater skapar terrorister vilket politiker är snabba att utnyttja erduan, trump, kinesiska diktatorn, Israel, Jeltsin & säkert flera till.
Övervakning är för att kontrollera massan inte för försvara massan, brottslighet är ett symptom på ett sjukt samhälle.
Man borde ju kunna som EU medborgare åtminstånde hoppas att politikerna kan komma överens om att skydda medborgarnas rättigheter men ett styre utan medborglig påverkan bara lobbyism alltså den med mest pengar (mutor) får bäst gehör när detta e politiken så blir jag rädd vilket även detta då visar att massövervakning e ok. Börjar vara dags att sätta krav på politiker gör det själv överlåt inte allt till såkallade folkvalda med hutlös lön & deras karriärer säg ifrån MVH Arne

Ja. Ett majoritetsbeslut är per definition ett demokratiskt beslut. Kom ihåg att demokrati egentligen bara är valprocessen.

Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

"Rent mjöl" är just problemet här. Vem bestämmer vad ska räknas som "rent mjöl"?

Skrivet av superegg:

Swexit!

https://www.swexit.se/images/home/Swexitlogo6@2x.png

När man fick lite hopp om EU så sumpar dom det på en gång.

Rekommenderar att du läser på om problemen som skulle uppkomma om man gick ur EU.

Skrivet av Irre:

Det är övergreppen som fått folk rädda. I min stadsdel har det begåtts flera mord och två dödliga vansinneskörningar (på Nynäsvägen och på Örbyleden*) förutom olika övergrepp på kvinnor och barn. Rädslan är ganska befogad. Och på natten vaknar man av helikoptrar som klockar de allra värsta fartsyndarna. Kameror och straff av de värsta skulle göra livet lite lugnare för många här i utsatta södra Stockholm. Hittills har politikerna inte presenterat någon lösning.

* en återfallsförbrytare som visats i Uppdrag Granskning stod för den senaste dödskörningen där en helt oskyldig dödades.

Din åsikt går bokstavligen emot etablerad forskning inom ämnet. Livet blir inte lugnare av tyngre straff och kameror.

https://www.dn.se/debatt/svagt-stod-i-forskningen-for-att-har...
https://www.psychologytoday.com/us/blog/crime-and-punishment/...
https://www.bbc.com/future/article/20180514-do-long-prison-se...

Angående massövervakning.

https://www.wired.com/2017/03/mass-spying-isnt-just-intrusive...
https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/mass-su...

Med andra ord. Nej massövervakning är inte effektivt, nej strängare straff är inte det heller. Storbritannien är ett lysande exempel där de har mest kameror per meter i hela västvärlden (inkluderat USA) men har ändå en ökad brottslighet och framförallt terrorattentat och mord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Man lämnar över beslutet till medlemsländerna. Detta är en fråga för svenska regeringen att ta ställning till nu. Med vår historia av konformism och övervakning så lär regeringen inte göra mycket för att hålla säkerhetsindustrin på behörigt avstånd.

Du menar alltså att Sverige borde gå ut ur EU för att EU låter Sverige fatta egna beslut i frågan? Hur tänker du?
Jag är också besviken över att EU inte går in och forcerar en paus i den allt för ivriga implementeringen av en oerhört integritetskänslig teknik. Men ditt resonemang är obegripligt.

Jag tycker inte EU bedra så mycket så ända gången dom gör något bra så tar dom tillbaka det, och då tycker jag då är det lika bra att gå ur.

Då slipper vi Euro 2025 och kan behålla våran Krona, och kan göra något annat för dom pengar som vi måste betala till EU vare år.

Sverige kommer att blir som Kina med massövervakning med AI och loggar allt var alla gör, EU var ända vår hopp för att då stop på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Rekommenderar att du läser på om problemen som skulle uppkomma om man gick ur EU.

Vi klara oss bra utan EU innan så varför skulle vi inte klara det nu, bort sätt från frihandel inom EU.

Bättre att se hur det kommer gå för England om England skulle klara av det då klara vi med det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Det är övergreppen som fått folk rädda. I min stadsdel har det begåtts flera mord och två dödliga vansinneskörningar (på Nynäsvägen och på Örbyleden*) förutom olika övergrepp på kvinnor och barn. Rädslan är ganska befogad. Och på natten vaknar man av helikoptrar som klockar de allra värsta fartsyndarna. Kameror och straff av de värsta skulle göra livet lite lugnare för många här i utsatta södra Stockholm. Hittills har politikerna inte presenterat någon lösning.

* en återfallsförbrytare som visats i Uppdrag Granskning stod för den senaste dödskörningen där en helt oskyldig dödades.

Jag kan absolut förstå, och jag hade velat haft det själv då jag bodde där det sköts tidigare. Så den lösningen för att få trygghet där man bor är ju övervakning tyvärr.
Men jag är också mot övervakning, men har det gått så långt att man är otrygg dag som natt i sitt eget kvarter så vill man bara ha det lugnt och tryggt igen. Så jag har absolut förståelse för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

ja en olustkänsla, har aldrig gjort något olagligt. men det är inte det som detta handlar om, vad blir nästa steg. En kamera i hemmet så polisen kan kolla så du inte får inbrott, räcker det inte med att operatörer är tvungna att hålla,data om internet, epost, telefonsamtal?
Själv ser jag detta som riktigt skrämmande framförallt i dessa tider där totalitära partier extremhöger eller vänsterdiktaturer kan utnyttja detta övervaka sina medborgare rensa ut oliktänkande de som inte följer ideologin, inte passar in det är detta som är skrämmande
Visst att gå in i en affär e ok men man måste tänka längre. citat Benjamin Franklin "the one that sacrifice freedom for safety deserves neither"

Man ser det som skrämande tills man själv blir utsatt dör brott och ser hur polisen lägger ner utredning i brist på vittne/bevis.
Visst kanske det inte skrämmer någon att göra brott från första början men åker kriminella in så blir det svårare för de att göra nya brott.

Vill tillägga att många ägnar sig åt black or white fallacy i denna tråd.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Man ser det som skrämande tills man själv blir utsatt dör brott och ser hur polisen lägger ner utredning i brist på vittne/bevis.
Visst kanske det inte skrämmer någon att göra brott från första början men åker kriminella in så blir det svårare för de att göra nya brott.

Vill tillägga att många ägnar sig åt black or white fallacy i denna tråd.
Skickades från m.sweclockers.com

Så med andra ord så är det bättre om vi ger upp allt som är privat att och att lagstifta att det skall vara kamror i varje hörn över allt? För det kan ju ske ett brott i värje hörn av världen.

Brott kommer att förekomma oavsett hur mycket övervakning det sker, det är en falsksäkerhet med för stora privata intrång. Detta är en fråga om hur vårt samhälle skall utvecklas och vilka risker det finns med olika tekniker.

Om du tillåter en teknik som ansiktigenkänning och har stora områden med kamror så har du inte längre någon rätt till privatliv. Men nakdelarna stannar heller inte där, för denna tekniken kommer att hackas oavsett vem som använder den kommer det hamna i orätta händer. När den gör det kommer den att bidra till en riktigt farlig sort av brottslighet, tänkte dig vad en terrororganisation eller en främmande makt kan göra med den infon detta generar. Eller hur det skulle kunna utnyttjas av arbetsgivare och politker.

Det är ju ganska smaskigt för ett parti att använda detta för att spåra sina politiska motståndare. Man kan inbilla sig hur mycket som helst att det inte kommer att utnyttjas på detta sättet, men tänk på att det var totalt ofattbart att ens vilja sätta upp bevaknings kameror för 20-30 år sedan.

Detta kommer då att normaliseras och staten, arbetsgivaren, brottssyndikat med mera kommer sedan kunna följa dig i realtid hur du rör dig över allt. Om du tror att det kommer att hjälpa emot brott, så kommer konsekvenserna vida överstiga den lilla hjälp det kommer att ge.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

EU är dess medlemsstater och om nog många är kritiska så kan inte EU göra något. Lite nackdelen med parlamentarism.

Jag skulle vara kritisk till vad Ryssland påstår ha fått för fördelar av liknande system. Framförallt när landet har enorma problem med politiska krafter som ger sig på meningsmotståndare.

Huh... För "Sverige" har ju absolut inte en egen åsikt och tar lärdom av andra länder?

Definiera.. fungerar? Går det att starta upp? Eller du kanske menar hur de förföljer minoriteter i landet? https://www.nytimes.com/2019/04/14/technology/china-surveilla...

I teorin? Ja. I praktiken? Eventuellt. Sedan vill du veta det roliga med ditt argument? Studier visar att ökad kameraövervakning har NOLL effekt på tyngre brott.

Man behöver inte titta långt för att inse problemen här. Handlar inte om foliehatt utan om att lära sig av historien. Massövervakning ger väldigt dålig avkastning.. bara det argumentet borde vara nog för att skjuta dessa försök i sank.

Det där måste vara den absolut skummaste jämförelsen jag har sett på bra länge.

Ja. Ett majoritetsbeslut är per definition ett demokratiskt beslut. Kom ihåg att demokrati egentligen bara är valprocessen.

"Rent mjöl" är just problemet här. Vem bestämmer vad ska räknas som "rent mjöl"?

Rekommenderar att du läser på om problemen som skulle uppkomma om man gick ur EU.

Din åsikt går bokstavligen emot etablerad forskning inom ämnet. Livet blir inte lugnare av tyngre straff och kameror.

https://www.dn.se/debatt/svagt-stod-i-forskningen-for-att-har...
https://www.psychologytoday.com/us/blog/crime-and-punishment/...
https://www.bbc.com/future/article/20180514-do-long-prison-se...

Angående massövervakning.

https://www.wired.com/2017/03/mass-spying-isnt-just-intrusive...
https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/mass-su...

Med andra ord. Nej massövervakning är inte effektivt, nej strängare straff är inte det heller. Storbritannien är ett lysande exempel där de har mest kameror per meter i hela västvärlden (inkluderat USA) men har ändå en ökad brottslighet och framförallt terrorattentat och mord.

Hum du verkar kasta skit på båda sidorna av myntet ser jag.
Ena stunden är du kretisk övervakning nästa verkar du vara pro övervakning eller hur ska jag tolka dina citat av diverse poster?

Mycket underligt.

Om det inte var tydligt så är jag personligen emot all form av övervakning tyvärr är inte Kina det, USA, UK eller ens Sverige det.

Permalänk
Medlem

Jag blir upprörd av att se folk använda barn som verktyg för att få fram sina argument. Problemet här är inte att förövarna är okända, utan det faktum att det inte finns lagligt stöd för att föra unga förövare inför rätta. Spelar ingen roll om vi går så långt att övervaka varenda mm² i Sverige, vi kommer fortfarande inte få någon lösning på problemet med barn som förbrytare med massövervakningen.

Massövervakning är dyrt, ineffektivt och ett allvarligt hot mot integriteten och demokratin. Jag kan inte fatta att allt detta med "säkerhet" tillåts få röda mattan överallt. Bättre att åtgärda grundproblemen istället, och att förhindra att nya schweizerostlösningar skapas innan de blir en de-facto standard i samhället.

En fin jämförelse är att våra fina betalkort går att betala med bara du har kortnumret. Det behövs ibland inte någon säkerhet för att bekräfta betalningarna. Om de fixade det allvarliga problemet så slipper människor teckna dyra kortkapningsförsäkringar mot att andra får tag på kortnumret. För att inte tala om alla kortbedrägeibrott som kommer försvinna för att det blir omöjligt.

Om det kommer någon nu som argumenterar för att det faktum att ha ett kort är en valfrihet så ber jag denne att gå ut på stan, eller för all del parkera, och se hur bra det går att bara klara sig på kontanter överallt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hum du verkar kasta skit på båda sidorna av myntet ser jag.
Ena stunden är du kretisk övervakning nästa verkar du vara pro övervakning eller hur ska jag tolka dina citat av diverse poster?

Mycket underligt.

Om det inte var tydligt så är jag personligen emot all form av övervakning tyvärr är inte Kina det, USA, UK eller ens Sverige det.

Jag är för riktad övervakning som kräver domstolsbeslut och misstanke. Jag är emot generell eller oriktad övervakning som bevakar alla (som i detta fallet) utan någon inblandning av domstol. Så det är inte så underligt alls..

Massövervakning är kostsamt delvis oetiskt men framförallt.. ineffektivt.

Skrivet av anon190792:

Jag kan absolut förstå, och jag hade velat haft det själv då jag bodde där det sköts tidigare. Så den lösningen för att få trygghet där man bor är ju övervakning tyvärr.
Men jag är också mot övervakning, men har det gått så långt att man är otrygg dag som natt i sitt eget kvarter så vill man bara ha det lugnt och tryggt igen. Så jag har absolut förståelse för det.

Förutom att studier visar på raka motsatsen. Det blir inte tryggare i ett övervakningssamhälle. Det kostar pengar och folk får sina rättigheter inskränka för inga incitament i huvud taget.

Skrivet av superegg:

Vi klara oss bra utan EU innan så varför skulle vi inte klara det nu, bort sätt från frihandel inom EU.

Bättre att se hur det kommer gå för England om England skulle klara av det då klara vi med det.

Vi klarade oss fint utan datorer och elektricitet också. Hur tror du samhället skulle se ut om man tog bort dessa två? När ett samhälle byggt runt en institution över många år så är det inte lätt att göra sig oberoende av denna. Dessutom stämmer det inte att Sverige "klarade sig bra" innan EU. En av orsakerna varför man gick med i EU var att Sverige höll på att stagnera och var fullständigt beroende av export/import. https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2009/Augusti/Sveriges-ha... Sedan har vi ju detta med att Sverige, ensam, inte kan stå och förhandla med en allt intensivare Kina som inte skyr några medel från att försöka expandera och tvinga fram sitt inflytande på västvärlden. Då är det bättre att som ett enat block möta både Kinesisk och Amerikansk lobbyism.

Sedan att jämföra England med Sverige går inte eftersom England har en helt annan ekonomisk förutsättning att klara sig gentemot Sverige. Trots detta så är det allt för uppenbart att UK hade absolut noll plan hur ett Brexit skulle gå till och nu riskerar en politisk kris med att Skottland vill lämna Unionen. Så man behöver inte titta mer än någon sekund där för att inse att man inte borde sitta och förespråka "Swexit" utan att läsa på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att ett absolut förbud av tekniken är rätt väg att gå, men det vore absolut inte rätt väg att gå att släppa det helt fritt fram för företag och myndigheter att börja registrera alla människors ansikten hur som helst.

Jag skulle gärna vilja se en övergripande bestämmelse inom hela EU att endast polis får använda det, och att der endast ska användas för att känna igen misstänkta och ev. kända upprorsmakare där det är applicerbart.
Inga vanliga medborgare i registren, och ingen kommersiell användning.

Att genomför ansiktsregistrering på gatan och i köpcentrum (vilka ofta är privata men ändå en slags offentlig plats) är intrång i den personliga integriteten. Att genomföra ansiktsregistrering vid demonstrationer vore åsiktsregistrering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.