Konflikt mellan grafikkort och ljudkort?

Permalänk
Medlem

Konflikt mellan grafikkort och ljudkort?

Nytt datorbygge på gång. Jag börjar bli lätt frustrerad över mitt moderkort, ASUS ROG Strix X570-F Gaming. Har kvalitén på BIOS-mjukvaran plötsligt tagit en vändning till det sämre, eller är det jag som är korkad? Det sistnämnda är inte uteslutet iofs.

Till en början lyckades jag inte göra min Corsair Force MP510 (NVMe PCIe Gen3 x4 M.2 SSD) bootbar, men hittade efter mycket om och men en inställning CSM "Compatibility Support Module" som jag behövde aktivera innan enheten identifierades som en bootbar enhet.

När jag från BIOS väljer att spara inställningar och starta om, hänger sig datorn, och diagnostisk-lampan "Q LED" på moderkortet lyser gult, vilket indikerar problem med DRAM. Jag trycker på resetknappen. Datorn startar snällt om, inga problem med minnet och inställningarna har sparats. Q LED verkar bara lysa gult när jag sparar inställningar i BIOS. Känns stabilt...

Nu till nästa problem. Installerar mitt ljudkort, ESI Juli@ XTe, i en av PCIe x4-portarna. Nu vill inte datorn starta igen. Q LED på moderkort lyser vit "VGA" vilket då ska indikera problem med grafikkortet får man gissa. Testar att sätta ljudkortet i en annan port. Ingen framgång. Testar att koppla bort ljudkortet igen. Nu startar den. Vad är det som händer här? Har någon av er varit med om något liknande? Kan det uppstå någon konflikt mellan grafikkort och ljudkort på PCIe-bussen?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Hjälpsam

@Tornado: Har du testat uppdatera ditt BIOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Ja, det var något av det första jag gjorde. Från version 0807 till den senaste, 1405.

Det var heller inte problemfritt ska jag säga. Efter uppdateringen kunde jag inte komma in i BIOS längre. Kom bara till start-skärmen där det står att jag ska trycka Del eller F2 för att gå in BIOS. Ingen reaktion på knapptryckningar, därefter automatisk omstart efter 10-20 s. Om och om igen... Jag demonterade min M.2 SSD från moderkortet och försökte igen. Då kom jag in, och BIOS hade uppdaterats. Någon blockering återställdes tydligen där. Därefter kunde jag montera M.2 SSD:n igen och köra BIOS. Men det är historia nu. Mitt kvarstående problem är mysteriet med ljudkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Hjälpsam

@Tornado: Funderar på om det kan ha betydelse vilken M2 plats du använder, borde inte ha det, men något verkar ju knas (man skall inte behöva aktivera legacy mode), man kan också aktivera UEFI stöd för NVMe under bootinställningarna (tror jag).
Kolla också om det finns ny firmware till din M2 disk.
En annan fundering är om det går att tvinga PCIe att inte gå i version 4, utan endast version 3.

Ja, jag tjatar en del om din M2, trots att det är ljudkortet som inte fungerar, men jag vill utesluta följdfel.

edit
En M2 plats går på CPU:n vilket du bör använda, den andra på chipsetet, men vilken är vilken?

"Lagring
3rd Gen AMD Ryzen™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M Key, Type 2242/2260/2280/22110(PCIE 4.0 x4 and SATA modes) storage devices support
2nd Gen AMD Ryzen™/2nd and 1st Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M Key, Type 2242/2260/2280/22110(PCIE 3.0 x4 and SATA modes) storage devices support
AMD X570 chipset :
1 x M.2 x4 Socket 3, with M Key, Type 2242/2260/2280/22110(PCIE 4.0 x4 and SATA modes) storage devices support
8 x SATA 6Gb/s port(s),
Support Raid 0, 1, 10"

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-Strix-X570-F-Gaming/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Tack för förslagen! Jag ska titta närmare på dem och får återkomma med resultaten senare. När det gäller PCIe-portarna, så finns möjligheten att sätta "link speed" (lite osäker på den exakta benämningen här?) till något av alternativen {Auto, GEN1, GEN2, GEN3, GEN4} för varje individuell port. Alla står på Auto idag. Tänker du att GEN3 skulle kunna frigöra bandbredd på bussen på nåt vänster och på så sätt låta flera enheter fungera tillsammans?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk

@Tornado: Problemet är känt och kopplat till AM4 platformen. ASUS har meddelat att de inte bryr sig och ingen fix är att vänta. En extern DAC/AMP är lösningen.

Visa signatur

mATX: AMD Ryzen 7 5800x 32Gb@3200cl14, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W, ITX: Intel i5 4670K@4GHz 16Gb@1600cl9

Permalänk

Min första tanke är.

Har du pci-e banor så det räcker att driva hela paketet med både m. 2, grafikkort och ljudkort via pci-e?

Beroende på vilken cpu du har så har du olika mängder tillgängliga pci-e banor.

Grafikkort brukar vilja ha minst 8 banor helst 16st, m. 2 disk 4st, och ditt ljudkort säger du vill ha 4 st så din cpu behöver minst 16 pci-e banor tillgängliga helst 24st.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tornado:

@Ratatosk: Tack för förslagen! Jag ska titta närmare på dem och får återkomma med resultaten senare. När det gäller PCIe-portarna, så finns möjligheten att sätta "link speed" (lite osäker på den exakta benämningen här?) till något av alternativen {Auto, GEN1, GEN2, GEN3, GEN4} för varje individuell port. Alla står på Auto idag. Tänker du att GEN3 skulle kunna frigöra bandbredd på bussen på nåt vänster och på så sätt låta flera enheter fungera tillsammans?

Japp testa att ställa den i GEN3.
Handlar mer om att moderkortet kanske försöker köra GEN4, på något som inte klarar mer än GEN3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

@Ratatosk: Tack för förslagen! Jag ska titta närmare på dem och får återkomma med resultaten senare. När det gäller PCIe-portarna, så finns möjligheten att sätta "link speed" (lite osäker på den exakta benämningen här?) till något av alternativen {Auto, GEN1, GEN2, GEN3, GEN4} för varje individuell port. Alla står på Auto idag. Tänker du att GEN3 skulle kunna frigöra bandbredd på bussen på nåt vänster och på så sätt låta flera enheter fungera tillsammans?

Det står i manualen vilka banor som används vart och hur många du har.
Jag har föregångaren till det du har x470-f. Jag har 2 st M2 platser en som har separat pci-e och en som delar. Så ditt fall är det troligen brist på pcie banor. Så kolla om du använder rätt M2 plats. Prova att tjonga i ljudkortet i en annan pcie port om det hjälper.

Det står även i manualen vilken av "link speed" du ska använda för vilka förutsättningar. Så börja där.

Visa signatur

.

Permalänk
Hjälpsam

@fragwolf: Är det den övre M2 platsen som har separat PCIe?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: ... och det är nu det börjar krypa fram hur dålig koll jag egentligen har. Jag har inte i några tidigare datorbyggen hamnat i situationen där jag överutnyttjat någon databuss, men det var väl kanske M.2-enheten som fick bägaren att rinna över.

Processorn är en Ryzen 9 3900X. Jag har surfat runt lite för att försöka läsa på om PCIe "lanes" och olika generationer. Har jag förstått det hela rätt att CPU:n tillhandahåller en viss kapacitet - ett visst antal "lanes"/banor och att chipset (X570 i mitt fall) tillhandahåller ytterligare banor?

Om vi utgår ifrån att det resonemanget stämmer, så erbjuder processorn 20 banor (tror jag) och de verkar vara fördelade mellan de två övre PCIe 4.0 x16-portarna. (Använder man x:et för att beteckna storleken på porten, eller antalet nyttjade banor?), samt den övre M.2-anslutningen. I en typisk installation x16 (16 banor) för grafikkortet och x4 för lagring (M.2). x8/x8 används istället för x16 om man installerar två grafikkort. Jag läste på nån sajt att 4 banor är tillägnade chipset, så det kanske är 24 totalt, men bara 20 som jag kan faktiskt kan använda för anslutningar?

Eftersom chipset hanterar övriga PCIe-portar den undre M.2-anslutingen, m.m. så tycker jag inte att det borde vara något problem att ansluta ett ljudkort till en av dem? Det borde ju inte inkräkta på processorns PCIe-banor. Rör jag ihop det?

@Ratatosk: Sedan har jag förstått att hastigheten dubblerats för varje generation. Så en begränsning till GEN3 på min översta port där grafikkortet är monterat, borde leda till en halvering av bandbredden där. Här tänkte jag att 16 st PCIe 3.0-banor skulle motsvara 8 st PCIe 4.0-banor - med min finurliga matematik (haha). Här kan jag spara 8 banor tänkte jag, och nu kommer mina problem vara som bortblåsta. Hoppas kan man ju göra, men nej jag kunde iaf inte starta upp datorn med den konfigurationen heller.

@fragwolf: Jag hittar faktiskt ingen information om "link speed" i min manual. Alla BIOS-inställningar är inte med.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Hjälpsam

@Tornado: Ok min tanke var lite löst, att den försökte köra PCIe 4 på ditt ljudkort.
PCIe banorna borde räcka i vilket fall som helst, vette sjutton vad det är som krånglar.
Blir det ont om banor, skall den kunna dra ned en PCIe port från 16 till 8x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Tornado:

(Använder man x:et för att beteckna storleken på porten, eller antalet nyttjade banor?), samt den övre M.2-anslutningen. I en typisk installation x16 (16 banor) för grafikkortet och x4 för lagring (M.2). x8/x8 används istället för x16 om man installerar två grafikkort. Jag läste på nån sajt att 4 banor är tillägnade chipset, så det kanske är 24 totalt, men bara 20 som jag kan faktiskt kan använda för anslutningar?

x i pci-e är i första hande en märkning av vilken typ av port det är t.ex. x16 för fullängds port men samtidigt är alla pci-e portar kompatibla med att använda lägre varianter så en x16 port kan köra x1, x4, x8, eller x16 beroende på hur mycket instickskortet som ansluts vill ha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Tornado:
Det var just Auto, GEN1, GEN2, GEN3, GEN4 jag syftade på. Konstigt om det inte var med :/ Har du kollat manualen på tillverkarens hemsida och inte ev cd-skiva? Provat någon av de andra pcie platserna?
Du kan också sätta ljudkortet i en plats som är större (har funkat förr iaf?) Undvik ev 16x platsen då det kan påverka graffekortet.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Tornado:
Det var just Auto, GEN1, GEN2, GEN3, GEN4 jag syftade på. Konstigt om det inte var med :/ Har du kollat manualen på tillverkarens hemsida och inte ev cd-skiva? Provat någon av de andra pcie platserna?
Du kan också sätta ljudkortet i en plats som är större (har funkat förr iaf?) Undvik ev 16x platsen då det kan påverka graffekortet.

ingen fara att använda en x16 plats det som händer är att första pci-e 16 slotten kör x8 istället vilket inte påverkar grafiken öht iom att inga grafikkort idag använder äns full bandbredd i en x8 3.0 port.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen fara att använda en x16 plats det som händer är att första pci-e 16 slotten kör x8 istället vilket inte påverkar grafiken öht iom att inga grafikkort idag använder äns full bandbredd i en x8 3.0 port.

Mm det var det jag tänkte där av avrådan från att använda x16, syftade mest på fysiskt, har inte testat på länge om det fortfarande går, men det är ju bra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag testade att ställa ner link speed till GEN3 för PCIe x1-porten där ljudkortet monteras, men det hjälpte inte. Och ja, PCIe x1 var det ju, inte x4 som jag hävdat tidigare i tråden. Sorry.

Skrivet av Logondash:

@Tornado: Problemet är känt och kopplat till AM4 platformen. ASUS har meddelat att de inte bryr sig och ingen fix är att vänta. En extern DAC/AMP är lösningen.

Det här gör mig nyfiken. Kan du specificera problemet lite närmare? Jag skulle gärna läsa mer om det någonstans. Är det ett kompatibilitetsproblem med just mitt ljudkort eller ett mer generellt problem med alla interna ljudkort? Känns inte helt rimligt.

Nästa steg nu blir att testa ljudkortet i mitt gamla system. Sannolikheten för att det skulle ha blivit defekt borde vara extremt låg, men jag ska väl inte utesluta det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Tornado:
Det var just Auto, GEN1, GEN2, GEN3, GEN4 jag syftade på. Konstigt om det inte var med :/ Har du kollat manualen på tillverkarens hemsida och inte ev cd-skiva? Provat någon av de andra pcie platserna?
Du kan också sätta ljudkortet i en plats som är större (har funkat förr iaf?) Undvik ev 16x platsen då det kan påverka graffekortet.

Jag har testade också den nedersta PCIe x16-porten (4 banor) som även den hanteras av chipset. Ingen framgång. Övriga portar vill jag inte använda bara för att ljudkortet skulle försämra luftflödet till grafikkortet. I dokumentation för mitt ljudkort framgår inte vilken generation av PCIe som används, men mitt förra moderkort hade PCie 3.0 och där fungerade ljudkortet, så därför testade jag med 3.0 även här, vilket inte blev bättre.

Jag har kollat PDF-handboken på ASUS's hemsida. Här är en direktlänk. --> https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X570-F_GAMING/E15827_ROG_STRIX_X570-F_GAMING_UM_v2_WEB.pdf. Generellt tycker jag att moderkortshandböckerna brukar vara rätt fåordiga när det gäller inställningar i BIOS. Jag får ofta göra sökningar på nätet för att förstå vad alla inställningar betyder, deras för- och nackdelar, m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

Jag har testade också den nedersta PCIe x16-porten (4 banor) som även den hanteras av chipset. Ingen framgång. Övriga portar vill jag inte använda bara för att ljudkortet skulle försämra luftflödet till grafikkortet. I dokumentation för mitt ljudkort framgår inte vilken generation av PCIe som används, men mitt förra moderkort hade PCie 3.0 och där fungerade ljudkortet, så därför testade jag med 3.0 även här, vilket inte blev bättre.

Jag har kollat PDF-handboken på ASUS's hemsida. Här är en direktlänk. --> https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X570-F_GAMING/E15827_ROG_STRIX_X570-F_GAMING_UM_v2_WEB.pdf. Generellt tycker jag att moderkortshandböckerna brukar vara rätt fåordiga när det gäller inställningar i BIOS. Jag får ofta göra sökningar på nätet för att förstå vad alla inställningar betyder, deras för- och nackdelar, m.m.

Okej. Hmm jag missade kanske ditt svar men hade du kollat så att du kopplat in din M2 disk i "rätt" port? Borde finnas 2 på den du har. En lätt tillgänglig (i mitt fall iaf) som går på delad bana eller om det var sata. Samt en som sitter under en kylfläns/plåt så du måste pocka ur graffekort etc och lossa på plåten för att komma åt. Den går enligt min manual på egen pcie. Kan ju hända att ditt är helt annorlunda men det är ju iaf samma tillverkare och modell fast med nyare chipset.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Nu behöver jag förstå några begrepp. Vad menas med en delad bana? Jag trodde att varje port var tilldelad minst en hel bana. Vad menas med egen PCIe?

SSD:n är en NVMe-enhet. Den är monterad i den övre M.2-porten (kallad "M.2_1" i handboken). Den sitter mycket riktigt under en kylfläns som blockeras av grafikkortet när det är monterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Tornado:

@fragwolf: Nu behöver jag förstå några begrepp. Vad menas med en delad bana? Jag trodde att varje port var tilldelad minst en hel bana. Vad menas med egen PCIe?

SSD:n är en NVMe-enhet. Den är monterad i den övre M.2-porten (kallad "M.2_1" i handboken). Den sitter mycket riktigt under en kylfläns som blockeras av grafikkortet när det är monterat.

tror han syftar på att vissa portar delar på antalet pci-lanes så att antingen så kan du ha en ansluten produkt som använder alla banorna i porten och den andra "inaktiveras" då den inte har några banor kvar att ta av eller att t.ex använder bägge portarna med kort somanvänder hälften eller mindre ned till x1 av banorna på varje port.

så bara för att porten finns betyder inte att den är aktiv beror på om alla banor är upptagna via en annan port.

t.ex. så brukar diverse pci-e portar stängas av om man t.ex har en m.2 pci-e enhet då den delar banor med en annan pci-e port.

såhär verkar det vara ditt moderkort hanterar sina portar.

iom att de inte nämner x1 kortplatserna så delar de troligen banor med m.2 enheterna.

och om man nu ska följa ordningen enheter ska anslutas till kortet så ser det ju ut som att x16_1 och x16_2 är de som primärt ska användas i första hand.

dock märklig uppsättning på moderkortet om x16_3 inte kan användas om inte x16_2 är använd kan man tycka.

men testa ljudkortet i pci-e x16_2 och se om det fungerar där gör det de så måste du troligen ha något i den porten för att pci-e_3 ska bli aktiv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Min syn på det är att att CPU-lanes delas inom en specifik grupp av fysiska portar, och att chipset-lanes delas inom en annan specifik grupp av fysiska portar. Är det felaktigt? Kan det ske en överlappning, så att en port nyttjar lanes från både CPU och chipset samtidigt? Det är väl en hård avgränsning mellan de olika gruppernas användningsområden så att säga - baserat på den här informationen (hämtade från tabellerna i handboken):

EXPANSION SLOTS
3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
2 x PCIe 4.0 x16 (supports x16, x8/x8)
AMD X570 chipset
1 x PCIe 4.0 x16 (supports x4)
2 x PCIe 4.0 x 1 slots
<-- Här omnämns de små PCIe-portarna.

STORAGE
3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
1 x M.2 Socket 3 (PCIE 4.0 x 4 and SATA modes)
AMD X570 Chipset
1 x M.2 socket 3 (PCIE 4.0 x 4 and SATA modes)
8 x SATA 6.0 Gb/s connectors

Utifrån mitt sätt att förstå det här, som jag försökt förklara ovan, tänker jag att CPU hanterar PCIEX16_1 och M.2_1. Därmed är CPU:ns alla 20 lanes fulltecknade. När jag monterar ljudkortet i PCIE_X1_2 så är det också den enda port som X570 behöver hantera med sina lanes. Jag begriper inte hur det skulle bli en konflikt där.

Hursomhelst testade jag ljudkortet i PCIEX16_2 (andra x16-porten), men utan framgång. Exakt samma beteende. Q-LED lyser vit ("VGA") vid uppstart.

Som sagt, jag ska testa ljudkortet i en annan dator. Jag är nästan lättad om det inte funkar efter den här hjärngymnastiken. Jag vill förstå problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

@Tornado:
Precis se @Rouge of Darkness: svar ovan.
Tänkte om det kan vara så att ditt ljudkort tar upp "plats" som gör att graffekortet inte fungerar som det ska eller att din M2.disk gör det etc.

Det är därför det spelar roll vad man kopplar in vart. Därför jag frågade om du använde "rätt" M2 slot för din disk, om det finns fler. Dock i mitt fall så kördes den andra på SATA interfacet och därför blir hastigheten som en SSD/SATA disk och det vill man inte

"Min syn på det är att att CPU-lanes delas inom en specifik grupp..." det är inte CPUns "banor" jag menar utan PCI-E, t o f cpun/chipset.

Edit: Förstår om du är bekymrad och inte vill använda porten direkt under graffekortet pga värmen. Det hade inte jag häller gjort men ett ljudkort (normalt?) är inte så stort så det bör påverka nämnvärt. Detta är också en orsak att jag helst köper graffekort med utblåset bak (baksidan av datorn).
Då bör det inte vara några problem om det inte är ett hardcore 30cm stort ljudkort som jobbar i 70 grader

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Edit: Förstår om du är bekymrad och inte vill använda porten direkt under graffekortet pga värmen. Det hade inte jag häller gjort men ett ljudkort (normalt?) är inte så stort så det bör påverka nämnvärt. Detta är också en orsak att jag helst köper graffekort med utblåset bak (baksidan av datorn).
Då bör det inte vara några problem om det inte är ett hardcore 30cm stort ljudkort som jobbar i 70 grader

Jag är så inte så bekymrad över det faktiskt. Mitt grafikkort är inte något effektmonster och jag har bra luftomsättning i chassit. Det är i just den porten som M.2 SSD:n suttit hela tiden, den övre porten, närmast CPU:n. Jag läste i något forum att den porten var snabbare (även om jag inte hittar något stöd för det påståendet i handboken). ASUS-supporten har också sagt att den är mer konfigurerbar än den andra M.2-porten. Exakt vad det betyder vet jag inte. Jag har iaf gjort tolkningen att det är den övre M.2-porten som i första hand ska användas för M.2-lagring och att dess PCIe-lanes tillhandahålls av processorn.

Något i tråden sa att det här med ljudkortet var ett känt problem med AM4-plattformen, men har fortfarande inte fått veta några detaljer kring det. Har dock hittat ett par andra trådar om ljudkort som inte fungerar på plattformen - specialiserade ljudkort för musikproduktion. Mitt ljudkort är också anpassat för musikproduktion med MIDI-interface, ASIO-drivrutiner etc., om än i enklare tappning. Det kanske kan finnas något samband. Men om det varit ett vanligt problem tycker jag också att det borde varit enkelt att hitta information om det. Jag har mailat support hos både ESI och ASUS angående ljudkortet. Kanske kommer det fram något där.

För övrigt testade jag ljudkortet i mitt gamla system igen och där fungerar det fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

Jag är så inte så bekymrad över det faktiskt. Mitt grafikkort är inte något effektmonster och jag har bra luftomsättning i chassit. Det är i just den porten som M.2 SSD:n suttit hela tiden, den övre porten, närmast CPU:n. Jag läste i något forum att den porten var snabbare (även om jag inte hittar något stöd för det påståendet i handboken). ASUS-supporten har också sagt att den är mer konfigurerbar än den andra M.2-porten. Exakt vad det betyder vet jag inte. Jag har iaf gjort tolkningen att det är den övre M.2-porten som i första hand ska användas för M.2-lagring och att dess PCIe-lanes tillhandahålls av processorn.

Något i tråden sa att det här med ljudkortet var ett känt problem med AM4-plattformen, men har fortfarande inte fått veta några detaljer kring det. Har dock hittat ett par andra trådar om ljudkort som inte fungerar på plattformen - specialiserade ljudkort för musikproduktion. Mitt ljudkort är också anpassat för musikproduktion med MIDI-interface, ASIO-drivrutiner etc., om än i enklare tappning. Det kanske kan finnas något samband. Men om det varit ett vanligt problem tycker jag också att det borde varit enkelt att hitta information om det. Jag har mailat support hos både ESI och ASUS angående ljudkortet. Kanske kommer det fram något där.

För övrigt testade jag ljudkortet i mitt gamla system igen och där fungerar det fint.

Okej då kan det nog vara så att det inte är kompatibelt med något. Kanske läge att se över alternativ?
Mm det är samma port jag använder på mitt moderkort, i mitt fall så var det PCIe medans den undre bara var sata interface med M.2 formfactor.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Här är svaret jag fick från ASUS Support, om någon annan än jag skulle vara intresserad.

Looking at the product page of that sound card, the PCIe requirements are not stated in obvious way, but from the age of the product I would suspect it could be even PCIe 1.0 or 2.0.
There are not many PCIe 4.0 compatible products, and we have seen cases where this is not autonegotiated correctly to lower gen, resulting in different types of errors. Lowering the link speed may solve this issue, older cards may not auto-negotiate correctly.
Bottom slots are driven by PCH, and these have dedicated PCIe controller. These should not increase requirements for the CPU.
Unfortunately we do not have this model audiocard at hand and we cannot help test compatibility issue.
Multiple audiocards are not known to cause any issues between each other.

Different board designs do impose some PCIe bandwith limitations, these will be listed in product specifications: https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Strix-X570-F-Gaming/spe...
On this motherboard there is only a overlap of PCIex16_3 and PCIeX1_2 ports, preventing their simultaneous use.

Nu testade jag bara GEN3 innan jag gav upp, så kanske finns det en liten chans att någon av de lägre hastigheterna kan fungera. Annars satsar jag på att köpa ett externt ljudkort för USB-anslutning. Tyvärr en kostnad jag inte hade räknat med från början. Läropengar.

Tack till alla för tipsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det finns också ett generellt problem med PCIE-ljudkort som inte har nämnts i tråden, och det är bara med dom senaste biosen baserade på AGESA 1004B. AMD har slagit på något som heter "tenbit support" och det dödar funktionen hos PCIE-ljudkort. En del bios, mitt C7H har det, har en inställning att stänga av tenbit i bios långt ner under AMD CBS inställningarna. Gör man det fungerar ljudkorten igen.

Personligen har jag ingen nytta av det, kör bara USB-ljudkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Tack för tipset. "tenbit support" var dock redan inaktiverat på mitt moderkort, så det hjälpte tyvärr inte i mitt fall. Hade heller ingen framgång med att sänka link speed till GEN1. Jag gav och upp och beställde ett nytt externt ljudkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt X570 Master och ett ljudkort uppdaterade bios och därefter fungerade det utan problem. "Improve PCIe device compatibility" stod det i readme så det är väl upp till tillverkaren om dom vill fixa detta problem.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.