Ska man köra mesh eller bara vanlig "fetare" router?

Permalänk
Medlem

Ska man köra mesh eller bara vanlig "fetare" router?

Mina förutsättningar:
Jag har en villa på ca 12x8 meter (90 kvm boyta). Fiber är indraget på husets ena kortsida, in till mitt kontor. Jag har 300/100 mbit från comhem och routern är deras "nya" dualband variant och den är placerad intill mediaomvandlaren.
I samband med indragningen av fibern så drogs det även en kabel upp på vinden och ner till TV:n som är placerad ungefär mitt i huset, bakom murstocken från fiberingången sätt.
Från mediaomvandlaren går en kabel upp på vinden och en till routern som i sin tur går vidare till datorn.
Kabeln från vinden går till en switch och från den går kablar vidare till Fiber-tv-box, spelkonsol, hemautomations-hub och TV:n.
Vanligaste användningen för oss är våra mobiltelefoner (2 st), surfplatta (1 st), Chromecast (1 st) och min dator.

Jag sitter och funderar på att köpa en router eller ett mesh-system. Routern som jag fått av min operatör var bra i början men har segat ner sig efter bara nån månad. Felanmälde och fick den nollställd så den fungerade ett par veckor till, men nu är det samma igen. Vårt största problem är dels min dator med, för mig, orimligt långa väntetider på tex att sweclockers ska ladda. Mest problem är det med vår Chromecast. Det kan ta ett tag innan man får full-hd upplösning på programmen man starar. Ofta hittar inte chromecasten nätverket och kopplar ner sig i viloläge, då får man gå in i Google home och väcka den från min mobil.
Enligt supporten på Comhem blir det fullt i routern och den antagligen sorterar fel om vilka enheter som ska prioriteras. Vi har som sagt inte många aktiva enheter, så jag tror mer på att det är ett problem med räckvidden från routern.

Jag har läst på lite om mesh och tycker att det verkar vara en bra grej. Om man köper rätt dvs. Har förstått att det är många här, vad jag läst i trådar, som inte gillar konceptet. Ni behöver inte göra er hörda i denna tråd, om ni inte kommer med vettiga argument.
Jag tittar på enheter med backhaul då jag tror att det är nödvändigt för att få ut rätt prestanda och att jag redan har kablar dragna dit jag önska placera enheterna.

Webhallen har just nu två system på rea som ser intressanta ut för mig. Linksys Velop och Zyxel Multy X.
Den senare är lite snabbare och har även trådlös backhaul. Jag tänker att, att ha både och bör bli ännu bättre än endast trådbunden backhaul? Eller tänker jag fel?
Bägge dessa enheter har några år på nacken. Ska man satsa på något nyare?

Sen är det här med framtida kompatibilitet. Wifi 6 är ju på gång, men dom är alldeles för dyra för mig. Priserna, som på de här två nämnda enheterna, runt 2000kr är nog mitt max vad jag är villig att ge. Som det är nu kvittar det om jag tar nuvarande standard eller wifi 6 då jag bara har 300 mbit. Men det finns ju möjlighet att gå upp till 1000 mbit och kanske mer än så i framtiden. Då vill jag inte bli för begränsad av min router.
Har ni något bra att skjuta till i mitt funderande?

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att tyda din beskrivning av huset, kanske hade varit bra med någon typ av skiss. Har ni bara två våningar, bottenvåning och vind? Har du en källare?

Personligen känner jag spontant inte att det är nödvändigt alls med ett mesh-system för att täcka 90 kvm, men det beror ju helt på vilka väggar man har. Däremot låter det ju som att du utan problem skulle kunna kabeldra en router/AP och ha den i "mitten" av huset och därigenom lösa alla problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem

Varken eller för det är accesspunkter du letar om du tvingas använda wifi men tänk på att kabel är kung.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Vi har enplans med inredd källare, dock vistas vi inte där så mycket utan det agerar mest gästsovrum. Det står en tv i ena gästrummet men det är inget inkopplat till den. Vi tar med oss chromcasten ner på de varmaste sommardagarna när det inte går att vistas i värmen.
Vinden är oinredd.
Kan tillägga att alla väggar är lättbetong.

Att ställa routern mitt i huset vid TV:n hade varit det bästa och så hade jag det en ganska lång tid innan. Då hade jag min dator kopplad direkt in i mediaomvandlaren. Och det fungerade. Men tydligen så ska det inte fungera så enligt flera källor, och nu gör det inte det längre.
Jag kan ställa routern vid TV:n men då når inte signalen till datorrummet. Routerns inbyggda antenner blir felriktade och signalen ska gå genom murstock och två lättbetongväggar. Jag får inte ut mer än 25-30 mbit trådlöst till datorn.
Kabel kan jag inte dra tillbaka från routern (om den står vid TV:n) till datorn. Jag har bara ett nätverksuttag i väggen (från vinden).

Blir bilden klarare? Annars får jag rita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Mina förutsättningar:
Jag har en villa på ca 12x8 meter (90 kvm boyta). Fiber är indraget på husets ena kortsida, in till mitt kontor. Jag har 300/100 mbit från comhem och routern är deras "nya" dualband variant och den är placerad intill mediaomvandlaren.
I samband med indragningen av fibern så drogs det även en kabel upp på vinden och ner till TV:n som är placerad ungefär mitt i huset, bakom murstocken från fiberingången sätt.
Från mediaomvandlaren går en kabel upp på vinden och en till routern som i sin tur går vidare till datorn.
Kabeln från vinden går till en switch och från den går kablar vidare till Fiber-tv-box, spelkonsol, hemautomations-hub och TV:n.
Vanligaste användningen för oss är våra mobiltelefoner (2 st), surfplatta (1 st), Chromecast (1 st) och min dator.

Jag sitter och funderar på att köpa en router eller ett mesh-system. Routern som jag fått av min operatör var bra i början men har segat ner sig efter bara nån månad. Felanmälde och fick den nollställd så den fungerade ett par veckor till, men nu är det samma igen. Vårt största problem är dels min dator med, för mig, orimligt långa väntetider på tex att sweclockers ska ladda. Mest problem är det med vår Chromecast. Det kan ta ett tag innan man får full-hd upplösning på programmen man starar. Ofta hittar inte chromecasten nätverket och kopplar ner sig i viloläge, då får man gå in i Google home och väcka den från min mobil.
Enligt supporten på Comhem blir det fullt i routern och den antagligen sorterar fel om vilka enheter som ska prioriteras. Vi har som sagt inte många aktiva enheter, så jag tror mer på att det är ett problem med räckvidden från routern.

Jag har läst på lite om mesh och tycker att det verkar vara en bra grej. Om man köper rätt dvs. Har förstått att det är många här, vad jag läst i trådar, som inte gillar konceptet. Ni behöver inte göra er hörda i denna tråd, om ni inte kommer med vettiga argument.
Jag tittar på enheter med backhaul då jag tror att det är nödvändigt för att få ut rätt prestanda och att jag redan har kablar dragna dit jag önska placera enheterna.

Webhallen har just nu två system på rea som ser intressanta ut för mig. Linksys Velop och Zyxel Multy X.
Den senare är lite snabbare och har även trådlös backhaul. Jag tänker att, att ha både och bör bli ännu bättre än endast trådbunden backhaul? Eller tänker jag fel?
Bägge dessa enheter har några år på nacken. Ska man satsa på något nyare?

Sen är det här med framtida kompatibilitet. Wifi 6 är ju på gång, men dom är alldeles för dyra för mig. Priserna, som på de här två nämnda enheterna, runt 2000kr är nog mitt max vad jag är villig att ge. Som det är nu kvittar det om jag tar nuvarande standard eller wifi 6 då jag bara har 300 mbit. Men det finns ju möjlighet att gå upp till 1000 mbit och kanske mer än så i framtiden. Då vill jag inte bli för begränsad av min router.
Har ni något bra att skjuta till i mitt funderande?

Jag är generellt sett inte något större fan av Mesh eller trådlöst, har dock lite erfarenhet av mesh-nätverk på enterprisenivå där det finns intelligenta och bra lösningar, dock i regel alldeles för komplexa, avancerade och dyra lösningar för att man skulle vilja ha dem i sitt hem.

Precis som du säger vill man kanske invänta WiFi6 till det blir gångbart prismässigt och då satsa på mesh i sin helhet.

Ett annat sätt att fixa bra täckning med nät på fler platser i bostaden, men samtidigt slippa en massa kablage draget kors och tvärs, är att nyttja PowerLine/Devolo/D-link-adaptrar som förmedlar nätverk via el-nätet.
Fördelen med dessa är bättre (stabilare) throughput och mindre latens (fördröjning) än Wi-Fi, vad jag märkt av.
Finns de adaptrar med endast kabel och dem med kabel + Wi-Fi funktionalitet inbyggt direkt i dosan.
-Du kan ju alltid använda en billigare switch/accesspunkt/router/brygga(bridge) i slutändan av en sådan lösning också om det är just den trådlösa räckvidden du vill förbättra.

Man får i regel ut c:a hälften av den teoretiska bandbredden om du kör på samma fas med sådana "LAN-via-elnätet" adaptrar.
Kan dock variera beroende på kvaliteten på ledningarna i bostaden så om du har möjlighet att testa prestandan via något "öppet köp" arrangemang så vore det givetvis det bästa.
I mitt fall får jag ut runt 550-600Mbit (från ett par Devolvo 1200+) vilket duger helt OK för streaming och underhållning. (har endast 100Mbit från leverantör nu så det finns gott om utrymme för högre hastigheter med)

Starter Kit (LAN+Wi-Fi) dosor:
https://www.dustinhome.se/product/5011099197/magic-2-wifi-mul...

Starter Kit (LAN) dosor:
https://www.dustinhome.se/product/5011099192/magic-2-lan-star...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hur kommer det sig att jag inte får full hastighet med kabel när den går via routern?
Sätter jag kabeln direkt mellan mediaomvandlaren och datorn får jag full hastighet, och lite till. Men det fungerar dock inte längre.

Permalänk
Medlem

@napahlm:

Skrivet av napahlm:

@mrqaffe: Hur kommer det sig att jag inte får full hastighet med kabel när den går via routern?
Sätter jag kabeln direkt mellan mediaomvandlaren och datorn får jag full hastighet, och lite till. Men det fungerar dock inte längre.

Prova starta om den (dra ur elen vänta 10 sek å in igen) så får du se om det blir bättre.
Det är ganska vanligt problem med routrar från leverantören (speciellt problem med wifi).
Ovanstående inte hjälper så prova nollställa (reset) finns en liten knapp/hål på utsidan. Om något av detta hjälper och det händer igen inom 1 månad så behöver du en ny router.

Sen beror det lite på hur du testar med kabel, vissa sidor fungerar bättre än andra samt det beror på vilken webläsare du har. Det jag har märkt fungerar "bäst" är https://www.speedtest.net/ med valfri webläsare, testat med ff och edge.

Edit: mer text och stavfel

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Mithras:

Vi har enplans med inredd källare, dock vistas vi inte där så mycket utan det agerar mest gästsovrum. Det står en tv i ena gästrummet men det är inget inkopplat till den. Vi tar med oss chromcasten ner på de varmaste sommardagarna när det inte går att vistas i värmen.
Vinden är oinredd.
Kan tillägga att alla väggar är lättbetong.

Att ställa routern mitt i huset vid TV:n hade varit det bästa och så hade jag det en ganska lång tid innan. Då hade jag min dator kopplad direkt in i mediaomvandlaren. Och det fungerade. Men tydligen så ska det inte fungera så enligt flera källor, och nu gör det inte det längre.
Jag kan ställa routern vid TV:n men då når inte signalen till datorrummet. Routerns inbyggda antenner blir felriktade och signalen ska gå genom murstock och två lättbetongväggar. Jag får inte ut mer än 25-30 mbit trådlöst till datorn.
Kabel kan jag inte dra tillbaka från routern (om den står vid TV:n) till datorn. Jag har bara ett nätverksuttag i väggen (från vinden).

Blir bilden klarare? Annars får jag rita.

Nog bäst om du ritar.

Känns dock fortfarande som att du löser uppgiften bäst genom att dra vidare en router som en AP och sätter upp den där täckning saknas. Det vill säga; låt routern stå i vardagsrummet bredvid TV'n och dra en kabel till annat rum och sätt upp en till router där.

Var inte rädd för att dra kablar, det är alltid bra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Jag har faktiskt testat Powerline varianten. Tre olika kit dessutom. Gemensamt för alla är att varje blink på dioden på enheterna blir ett brus i högtalarsystemet till datorn.
Jag tror att elen i huset är lite för gammal? Det är original ojordat sen huset byggdes 67, förutom i badrum och kök där det tillkom jordat år 2000 vid renovering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@krigelkorren: Jag har faktiskt testat Powerline varianten. Tre olika kit dessutom. Gemensamt för alla är att varje blink på dioden på enheterna blir ett brus i högtalarsystemet till datorn.
Jag tror att elen i huset är lite för gammal? Det är original ojordat sen huset byggdes 67, förutom i badrum och kök där det tillkom jordat år 2000 vid renovering.

Oj, ja då kan vi nog skippa det alternativet!

Min bostad är byggd under 90-talet så där är det troligtvis mindre trubbel med elen då, alla eluttag är jordade då det blev ett krav under 90-talet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Börja med att kolla varför du får dålig hastighet ifrån routern. Logga in och stäng av Wifi + dra ur alla kablar, förutom WAN och LAN till din dator. Får du bra hastighet då?
Får du fart på routern, koppla in övriga komponenter och se om det är något som försämrar hastigheten.

För att få bättre wifi skulle jag låta det vara avstängt på din router och köpa en Accesspunkt (AP).
Placera den i taket mitt i huset.
Exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

EDIT: typo

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Mithras: Så, sätta routern där den är nu intill mediaomvandlaren? Sen dra en kabel från routern, till en annan router/acces point vid TV:n. Är det inte det som är mesh? Om man hårdrar det lite.
Funktionen blir väl densamma? Behöver man ha två likadana routrar, eller det går med vilken som? Känns rent spontant som att man tjänar pengar på att köpa ett mesh med två enheter än två separata routrar?

En enkel skiss nedan.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Låt routern stå kvar och montera en AP i vardagsrummet, förslagsvis i taket
Man ska bara ha en router i nätverket, sen finns det routrar som man kan konfigurera om till AP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska dra en kabel från mediaomvandlaren/routern till området vid tvn. Sätt en switch där somn du använder för TV/chromecast/HTPC/Playstation osv.. sen kan du sätts en accesspunkt där vid tvn också. Om du köper en bra accesspunkt så lär du få rätt bra wifi signal till telefoner och surfplattor osv. Stäng av wifi delen på din comhemrouter då för de en är ett skämnt ändå

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tja,

Vad du letar efter är Accesspunkter.

Hur stark signalstyrka din enhet kan skicka ut är regulerat av ETSI inom EU.

Vad detta betyder i praktiken är att "alla" routrar och accesspunkter ligger inom vad som är lagligt att äga och driva inom EU. Inte bara ligger dom inom ramarna, dom ligger i taket på vad man lagligt kan äga och driva. (Detta gäller per antenn)

Det finns ingen "god tro" när det kommer till dessa, äger/driver du en enhet som är starkare än vad lagen medger är det du som tar straffet, inte butiken, inte tillverkaren, du.

Det finns en viss tradeoff i hur antennen är uppbyggd, denna kan som bäst ge lite mer räckvidd till kostnad av annat, men som regel så ligger alla routrar och accesspunkter mer eller mindre på samma räckvidd, oberoende av vad den flashiga marknadsföringen på kartongen säger. En router/AP med fler antenner ger inte längre räckvidd, utan snarare mer punkter att ansluta mot och bättre signalstyrka inom arean den sänder på.

Så kontentan av det hela är att ska du täcka en större area så är "en fetare router" ett dödfött alternativ, det ger dig som bäst minimala vinster i räckvidd för en anselig summa pengar.

Din nuvarande router är byggd av lägsta budgivaren och är alltså inget kapacitetsmonster eller håller någon vidare hög kvalite.

Det kan hända att du behöver byta både routern för att kunna driva NAT och brandvägg över den bandbredd du betalar för och sätta upp accesspunkter runt om i kåken för att få en bra räckvidd i hela byggnaden.

Jag skulle rekommendera Unifis produkter

T.ex. UAP-AC-LITE
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

alternativt UAP-AC-LR
https://www.dustinhome.se/product/5010889481/unifi-ap-ac-long...

eller UAP-AC-PRO

https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

Som router bör nedan fungera

https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi...

Accesspunkter är inget man kan strössla med hur som helst, du kommer att stöta på Co-Channel Interference och annat ohyss vilket gör att accesspunkterna stör ut varandra och stryper ditt nätverk.

Kanske inte svaret du ville ha, men hemligheten är inte bättre än att nätverk är lite mer komplicerat än att handla den dyraste routern.

EDIT:

Kan vara bra att veta att routern jag länkade har varken Accesspunkt (Wifi) eller switch inbakat.

Du kommer alltså behöva accesspunkter för att sända ett trådlöst nätverk och du kommer behöva switch för att få mer än 1 port.

Förslag på switch.
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6...

Denna ska klarar att mata ström till accesspunkterna jag länkade utan att dem behöver separat strömförsörjning

Beroende på hur din TV får nätverk (via VLANat abonnemang från ISP?) så kan extra config behöva göras för att få det att lira om du byter router. Mer info krävs.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Mithras: Så, sätta routern där den är nu intill mediaomvandlaren? Sen dra en kabel från routern, till en annan router/acces point vid TV:n. Är det inte det som är mesh? Om man hårdrar det lite.
Funktionen blir väl densamma? Behöver man ha två likadana routrar, eller det går med vilken som? Känns rent spontant som att man tjänar pengar på att köpa ett mesh med två enheter än två separata routrar?

En enkel skiss nedan.

https://esprxw.db.files.1drv.com/y4mQOYwUIJSJstct4ccqczNnxctgwQRqHiGAyI9kN7s1QIvD5da4qfphxezMR5TNptCCJPOve7kPlRhFhVE_cOvh46D3N-UplXM9zF5p5U0xdq5gO2SZcZKLLr5OifjbdmiiojFtobXIyTh9VKfjdbQHx1_nIVLPmUqcpUWYAgHWBU4vqcJ1-KiozXwAiZa-g9_8GJrLU2o3lRV32MhhwLczA/Skiss.png?psid=1

Nja, det är tekniskt sett inte det som är mesh. Du kan googla om du vill veta skillnaderna på att ha ett mesh-system och att ha en router agera AP.

För ett Mesh-nätverk så måste du ha kompatibla routrar för just det nätverket. Att sätta upp en router kopplad via kabel som en egen AP går dock att göra med i princip vilken modern router som helst.

Oavsett vilket, det enklaste som det ser ut nu är ju att ha modemet från CH vid mediaomvandlaren och sedan en router vid uttaget i vardagsrummet (eftersom du sa att det inte fungerar att koppla direkt i omvandlaren utan måste gå via comhems modem). Jag utgår från att den röda cirkeln, kabeldragningen, innebär att du kopplar in modemet i datorrummet bredvid omvandlaren, som kopplas till ett RJ-45 uttag vid TV'n. Där skulle det då bli en naturlig punkt att koppla in en router/switch och låta den agera AP. Vilket innebär att du endast behöver köpa en router, då jag antar att comhems modem/router/switch är tillräckligt bra för att ge täckning i datorrummet och den omgivningen?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av napahlm:

@mrqaffe: Hur kommer det sig att jag inte får full hastighet med kabel när den går via routern?
Sätter jag kabeln direkt mellan mediaomvandlaren och datorn får jag full hastighet, och lite till. Men det fungerar dock inte längre.

Är kabeln trasig, länkhastigheten ska visa 1 Gbit, kan visserligen finnas kabelproblem då också men visar den 100Mbit är nått underligt.
Du har nån typ av trafikprioritering aktivt i router eller dator.
Påverkas det av säkerhetsprogram ?
Nått är "trasigt på riktigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Vad du letar efter är Accesspunkter.

Hur stark signalstyrka din enhet kan skicka ut är regulerat av ETSI inom EU.

Vad detta betyder i praktiken är att "alla" routrar och accesspunkter ligger inom vad som är lagligt att äga och driva inom EU. Inte bara ligger dom inom ramarna, dom ligger i taket på vad man lagligt kan äga och driva. (Detta gäller per antenn)

Det finns ingen "god tro" när det kommer till dessa, äger/driver du en enhet som är starkare än vad lagen medger är det du som tar straffet, inte butiken, inte tillverkaren, du.

Det finns en viss tradeoff i hur antennen är uppbyggd, denna kan som bäst ge lite mer räckvidd till kostnad av annat, men som regel så ligger alla routrar och accesspunkter mer eller mindre på samma räckvidd, oberoende av vad den flashiga marknadsföringen på kartongen säger. En router/AP med fler antenner ger inte längre räckvidd, utan snarare mer punkter att ansluta mot och bättre signalstyrka inom arean den sänder på.

Så kontentan av det hela är att ska du täcka en större area så är "en fetare router" ett dödfött alternativ, det ger dig som bäst minimala vinster i räckvidd för en anselig summa pengar.

Din nuvarande router är byggd av lägsta budgivaren och är alltså inget kapacitetsmonster eller håller någon vidare hög kvalite.

Det kan hända att du behöver byta både routern för att kunna driva NAT och brandvägg över den bandbredd du betalar för och sätta upp accesspunkter runt om i kåken för att få en bra räckvidd i hela byggnaden.

Jag skulle rekommendera Unifis produkter

T.ex. UAP-AC-LITE
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

alternativt UAP-AC-LR
https://www.dustinhome.se/product/5010889481/unifi-ap-ac-long...

eller UAP-AC-PRO

https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

Som router bör nedan fungera

https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi...

Accesspunkter är inget man kan strössla med hur som helst, du kommer att stöta på Co-Channel Interference och annat ohyss vilket gör att accesspunkterna stör ut varandra och stryper ditt nätverk.

Kanske inte svaret du ville ha, men hemligheten är inte bättre än att nätverk är lite mer komplicerat än att handla den dyraste routern.

EDIT:

Kan vara bra att veta att routern jag länkade har varken Accesspunkt (Wifi) eller switch inbakat.

Du kommer alltså behöva accesspunkter för att sända ett trådlöst nätverk och du kommer behöva switch för att få mer än 1 port.

Förslag på switch.
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6...

Denna ska klarar att mata ström till accesspunkterna jag länkade utan att dem behöver separat strömförsörjning

Beroende på hur din TV får nätverk (via VLANat abonnemang från ISP?) så kan extra config behöva göras för att få det att lira om du byter router. Mer info krävs.

Wow. Mycket information på en och samma gång. Känns en bra bit över mina kunskaper. Sen måste jag fråga. Vilken av utrustningen jag redan har duger till ett sånt här upplägg?
Jag har com hems router Wifi HUB L1 (det var tydlingen inte den senaste, längre), sen har jag gamla routern från com hem och en switch. Gissar på att jag behöver klämma in en AP någonstans?

Skrivet av Mithras:

Nja, det är tekniskt sett inte det som är mesh. Du kan googla om du vill veta skillnaderna på att ha ett mesh-system och att ha en router agera AP.

För ett Mesh-nätverk så måste du ha kompatibla routrar för just det nätverket. Att sätta upp en router kopplad via kabel som en egen AP går dock att göra med i princip vilken modern router som helst.

Oavsett vilket, det enklaste som det ser ut nu är ju att ha modemet från CH vid mediaomvandlaren och sedan en router vid uttaget i vardagsrummet (eftersom du sa att det inte fungerar att koppla direkt i omvandlaren utan måste gå via comhems modem). Jag utgår från att den röda cirkeln, kabeldragningen, innebär att du kopplar in modemet i datorrummet bredvid omvandlaren, som kopplas till ett RJ-45 uttag vid TV'n. Där skulle det då bli en naturlig punkt att koppla in en router/switch och låta den agera AP. Vilket innebär att du endast behöver köpa en router, då jag antar att comhems modem/router/switch är tillräckligt bra för att ge täckning i datorrummet och den omgivningen?

Sen mitt svar ovan. Jag var inne på Com Hem nu och tittade, för att leta upp vad mina enheter heter. Såg att dom har en ny Wifi 6 router samt att mitt abonnemang är obundet i slutet av denna månad. Så jag ska ringa in och försöka få en sån router med ett nytt abonnemang. Då kanske jag kan använda nuvarande som en AP?

Precis. Den röda ringen symboliserar uttaget. Sitter en dosa på väggen med ett RJ-45 uttag i varje ände. Dosan på väggen har uttag för två, men bara ett är installerat. Är det svårt att installera ett till tro? Allt är ju redan draget, bara att skjuta in ny kabel?

Permalänk
Medlem

Hehe, samma visa varje gång en av oss ställer den här frågan. Det dyker upp 4 dussin synnerligen välmenande men också väldigt kunniga människor som alla "missar" att TS oftast bara vill ha internet i hela huset. Felsökning och meckande står inte på agendan, däremot att kunna kolla film i vardagsrummet, surfa i köket, jobba på kontoret, spela inne på grabbens rum finns där.

TS, ett färdigt mesh-system är suveränt. Själv kör jag Netgear Orbi. Vårt hus är från 1939 med tillbyggnad gjort på 60-talet. Föredrar du något annat (känt) märke så kör på det, alla gör samma jobb, och det "bara funkar". Med det sagt, kabel ÄR kung, men inte alla vill ha kabel genom huset, eller är i vart fall inte intresserade av att dra den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har du några ekonomibyggnader på tomten som du vill ha räckvidd till? Om inte så skulle säkert en enkel Ubiquiti UniFi AP-AC Pro funka då huset var rätt så litet. Sätt den i mitten av huset, nedanför murstocken på din skiss.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

recis. Den röda ringen symboliserar uttaget. Sitter en dosa på väggen med ett RJ-45 uttag i varje ände. Dosan på väggen har uttag för två, men bara ett är installerat. Är det svårt att installera ett till tro? Allt är ju redan draget, bara att skjuta in ny kabel?

Varför ska du installera en till? Det verkar ju som för mig att allt du behöver göra är att koppla in en AP till din switch? I det fallet räcker ju vilken moden router som helst, då i princip alla av dem har AP-funktionalitet.

Vad är det för switch, har du fått den från CH också?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Wow. Mycket information på en och samma gång. Känns en bra bit över mina kunskaper. Sen måste jag fråga. Vilken av utrustningen jag redan har duger till ett sånt här upplägg?
Jag har com hems router Wifi HUB L1 (det var tydlingen inte den senaste, längre), sen har jag gamla routern från com hem och en switch. Gissar på att jag behöver klämma in en AP någonstans?

Tja,

Din Router
com hems router Wifi HUB L1

Ser ut att vara en Sagem F@st 3686 v3 som Com Hem har brandat.

Det är egentligen ingen vidare trevlig historia, den är mer eller mindre bokstavligen byggd av lägsta budgivaren.
Din Technicolor följer samma designspecifikation mer eller mindre. Den ska vara billig.

Com Hem (och alla andra ISPer) har speciella konfigurationer inbakat i sina routrar för att sköta saker som IPTV och Telefoni (om du köper någon av dessa tjänster via dem), att ersätta denna konfiguration för en lekman är inte helt enkelt.

Det handlar framförallt om VLAN, även IGMP Snooping kommer in i bilden för switchar om sådana ska med i ekvationen.

Så för att ersätta det själv behöver du en router kapabel att hantera och konfigurera VLAN.

Ska den switchas (lär behövas med in konfiguration) behöver du en managerad switch (din är inte det) med VLAN enlight med IEEE 802.1Q och IGMP Snooping.

Detta blir ganska snabbt komplicerade grejer för någon som inte är väl införståd med nätverk och jag hade avrådit dig att försöka om du inte är sugen på att plöja ett gäng timmar. Jag tror som start att Com Hem använder VID 845 men inget jag kan lova eller garantera.

Så om du har IPTV via Com Hem så hade jag låtit routern stå i dina skor

Onwards and forwards.

Antenner är nästa sak som behöver avhandlas. Nästintill alla routrar/accesspunkter har vad som kallas "Omnidirectional Antennas"

På det horisontella planet sprider omnidirectional antennas signaler i samma form som en donut, vertikalt även där, på samma sätt som en donut fast som om den stod på högkant. Se bild nedan.

Tanken är att så mycket av denna donut av signaler som möjligt ska vara vara inom din boarea, ställer du den längs en yttervägg så går hälften av signalerna rakt in och delvis igenom väggen, ställer du den i ett hörn längs ytterväggar så blir siffran iställer 75% rätt ut i oanvändbarhet.

Väggar är signalstyrkors baneman, ju tjockare desto mindre signaler tränger igenom. Är väggarna av någon form av plåt så är det ännu värre. Här är våglängd på signalerna (2.4Ghz och 5Ghz) något som påverkas olika mycket beroende på vägg och material.

För bästa signal i hela lägenheten bör antennerna sitta i taket i gången vid ingången till vad jag gissar är vardagsrum, i höjd med murstocken.

Men mer eller mindre, behåll din router, stäng av wifi på routern, köp en accesspunkt koppla den i din switch och sätt den så centralt du kan. Anledning att du ska stänga av Wifi i din router är som tidigare nämnts att nät stör ut varandra.

Det kan med en lång nätverkskabel och appliaktioner till telefonen som Wigle Wifi eller Wifi Analyzer (till android) leka med placeringen innan du bestämmer dig vart den ska sitta.

Signalstyrka mäts i dBm (decibell över miliwatt) -65 till -67 är beroende på skolor vad som anses vara lägsta värdet för "stark signal".
Det är en logaritmisk skala så -62 är 3 gånger så bra signalstyrka som -65, -65 är 3 gånger så bra som -68.
Vi jobbar med negativa nummer så -62 är över -65 och -67 är under -65.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Din Router
com hems router Wifi HUB L1

Ser ut att vara en Sagem F@st 3686 v3 som Com Hem har brandat.

Det är egentligen ingen vidare trevlig historia, den är mer eller mindre bokstavligen byggd av lägsta budgivaren.
Din Technicolor följer samma designspecifikation mer eller mindre. Den ska vara billig.

Com Hem (och alla andra ISPer) har speciella konfigurationer inbakat i sina routrar för att sköta saker som IPTV och Telefoni (om du köper någon av dessa tjänster via dem), att ersätta denna konfiguration för en lekman är inte helt enkelt.

Det handlar framförallt om VLAN, även IGMP Snooping kommer in i bilden för switchar om sådana ska med i ekvationen.

Så för att ersätta det själv behöver du en router kapabel att hantera och konfigurera VLAN.

Ska den switchas (lär behövas med in konfiguration) behöver du en managerad switch (din är inte det) med VLAN enlight med IEEE 802.1Q och IGMP Snooping.

Detta blir ganska snabbt komplicerade grejer för någon som inte är väl införståd med nätverk och jag hade avrådit dig att försöka om du inte är sugen på att plöja ett gäng timmar. Jag tror som start att Com Hem använder VID 845 men inget jag kan lova eller garantera.

Så om du har IPTV via Com Hem så hade jag låtit routern stå i dina skor

Onwards and forwards.

Antenner är nästa sak som behöver avhandlas. Nästintill alla routrar/accesspunkter har vad som kallas "Omnidirectional Antennas"

På det horisontella planet sprider omnidirectional antennas signaler i samma form som en donut, vertikalt även där, på samma sätt som en donut fast som om den stod på högkant. Se bild nedan.

https://mpantenna-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/09/omni-antenna-pattern-300x254.png

Tanken är att så mycket av denna donut av signaler som möjligt ska vara vara inom din boarea, ställer du den längs en yttervägg så går hälften av signalerna rakt in och delvis igenom väggen, ställer du den i ett hörn längs ytterväggar så blir siffran iställer 75% rätt ut i oanvändbarhet.

Väggar är signalstyrkors baneman, ju tjockare desto mindre signaler tränger igenom. Är väggarna av någon form av plåt så är det ännu värre. Här är våglängd på signalerna (2.4Ghz och 5Ghz) något som påverkas olika mycket beroende på vägg och material.

För bästa signal i hela lägenheten bör antennerna sitta i taket i gången vid ingången till vad jag gissar är vardagsrum, i höjd med murstocken.

Men mer eller mindre, behåll din router, stäng av wifi på routern, köp en accesspunkt koppla den i din switch och sätt den så centralt du kan. Anledning att du ska stänga av Wifi i din router är som tidigare nämnts att nät stör ut varandra.

Det kan med en lång nätverkskabel och appliaktioner till telefonen som Wigle Wifi eller Wifi Analyzer (till android) leka med placeringen innan du bestämmer dig vart den ska sitta.

Signalstyrka mäts i dBm (decibell över miliwatt) -65 till -67 är beroende på skolor vad som anses vara lägsta värdet för "stark signal".
Det är en logaritmisk skala så -62 är 3 gånger så bra signalstyrka som -65, -65 är 3 gånger så bra som -68.
Vi jobbar med negativa nummer så -62 är över -65 och -67 är under -65.

Hade lite fel för mig ang dragningen.
Router och tv är kopplade på varsin port på mediaomvandlaren.
Jag behöver alltså inte dra tv genom routern. Då undviker jag alla problem du nämnder ovan.
Bästa placeringen för routern hade varit vid TVn. Men då har jag inte möjlighet att koppla datorn till routern då jag bara har en väg från mediaomvandlaren till TVn.
Där är som sagt två kontakter på väggdosorna, men bara ett är installerat.
Hade jag haft det så kunde jag dragit från mediaomvandlaren, till routern, till en switch och vidare till alla utrustning vid TVn. Sen kunde jag även dragit en kabel från routern tillbaka över vinden ner i datorn.

Hittade en billig wifi 6 router på Netonnet. Kan den vara något? Finns även ett steg upp för några hundralappar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hade lite fel för mig ang dragningen.
Router och tv är kopplade på varsin port på mediaomvandlaren.
Jag behöver alltså inte dra tv genom routern. Då undviker jag alla problem du nämnder ovan.
Bästa placeringen för routern hade varit vid TVn. Men då har jag inte möjlighet att koppla datorn till routern då jag bara har en väg från mediaomvandlaren till TVn.
Där är som sagt två kontakter på väggdosorna, men bara ett är installerat.
Hade jag haft det så kunde jag dragit från mediaomvandlaren, till routern, till en switch och vidare till alla utrustning vid TVn. Sen kunde jag även dragit en kabel från routern tillbaka över vinden ner i datorn.

Hittade en billig wifi 6 router på Netonnet. Kan den vara något? Finns även ett steg upp för några hundralappar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Är IEEE.802.11ax (wifi 6) ett absolut krav?

Kom ihåg att både mottagare och sändare kräver AX för att få rätt hastigheter.

Just nu är AX ganska dyrt, speciellt om du ska upp i "riktig" utrustning, det kommer att bli ytterst relevant om enbart ett par år, men just nu är det typ bara Samsungs flaggskepp samt Apples flaggskepp till telefoner som stödjer det om man räknar till vanliga konsumentenheter.

Du är lite mellan ett generationsskifte just nu, AC är testad och stabil, de flesta hyfsat moderna enheterna stödjer AC, AX är den mycket bättre nykomlingen med ganska smal lineup av enheter som kan sända/ta emor över protokollet.

Det största problemet du möter är att det är svårt att täcka den ytan med din nuvarande placering av router, priortierar du täckning så hade jag fortfarande gått på en accesspunkt centralt i boningen, är dem ända två alternativen på placering vid TV och vid nuvarande router position hade jag rekommenderat två accesspunkter.

Bottom line är att AX är snabbare enbart när du har AX kapabla enheter i båda ändarna annars så används det högsta protokoll din enhet stödjer, din laptop med ett AC elle N kort kommer fortfarande köra AC eller N, din spelkonsol kommer fortfarande köra AC eller N och så vidare. AC (och även N) är snabbare än din internetlina så den ger dig enbart fördelar på det lokala nätverket.
Med det sagt så kommer ny teknik förmodligen börja använda AX och inom två år är det standard på allt som säljs.

Du får avgöra själv lite vad du prioriterar. Täckning eller hastighet på det interna nätverket. AC är fortfarande snabbare än vad din internetlina är och AX kommer enbart ge dig i närheten av de teoretiska hastigheterna när du för över saker mellan AX komaptibla enheter på ditt lokala nätverk och båda enheterna har bra täckning. Att en enhet stödjer AX betyder inte heller att den klarar av att skyffla traffik i hastigheterna AX kan komma upp i, enbart att den stödjer protokollet. (Som du nu får erfara då din nuvarande router inte orkar jobba i närheten av AC hastigheter ens över kablat LAN efter att ha varit påslagen någon vecka.)

Köper du AC enheter nu kanske du känner att en uppgradering är på plats inom bara något/några år, då är det kanske lite svårt att motivera större inköp?

Jag kan inte riktigt säga till dig vad som är bäst för dig utan mest försöka ge dig tillräckligt med information för att du ska kunna ta ett eget beslut.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@napahlm:
Om jag fattar dig rätt så har du kopplat så här:
Mediaomvandlare -> Router -> Dator
Mediaomvandlare -> Switch -> TV, Spelkonsol, Hem aut., Fiber TV

Om det är så här så innebär det att TV, Spelkonsol, Hem aut. inte sitter bakom routern och då är de inte skyddade av dess brandvägg.
Om man vill ha någon säkerhet i sitt nät skall alla enheter sitta bakom routern.
Enda undantaget från detta är Fiber TV boxar som ibland måste sitta direkt i mediaomvandlaren för att det skall fungera.

Problemet med att du bara har en kabel mellan Tv rum och arbetsrum går att lösa m.h.a. av två switchar som har VLAN.
Man kan då sätta upp flera logiska kablar på en fysisk kabel.
Då kan du sätta routern vid TV'n och också koppla in din dator till routern via kabel.
Sedan kopplar man ihop det t.ex. så här:
Switch 1 port 1 -> Switch 2 port 1
Switch 1 port 2 -> Mediaomvandlare
Switch 1 port 3 -> Dator
Switch 2 port 2 -> Router WAN
Switch 2 port 3 -> Router LAN
Övriga portar på Switch 2 kan du använda för de enheter som finns vid TV'n.
Switcharna måste sedan konfigureras så du har ett VLAN på port 2. På Port 1 skall det gå både VLAN och icke VLAN trafik.

Så länge du har max 500 Mbit/s på Internet kommer denna lösning att ge dig fullfart på alla enheter i nätverket.
Finns billiga switchar med VLAN t.ex. Netgear GS105E v2 som kostar runt 350 kr.

Är det så att du vill skippa ComHems router helt och köra ett mesh system istället, kan man använda samma lösning så att både IPTV och LAN finns vid TV'n.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Mithras: Så, sätta routern där den är nu intill mediaomvandlaren? Sen dra en kabel från routern, till en annan router/acces point vid TV:n. Är det inte det som är mesh? Om man hårdrar det lite.
Funktionen blir väl densamma? Behöver man ha två likadana routrar, eller det går med vilken som? Känns rent spontant som att man tjänar pengar på att köpa ett mesh med två enheter än två separata routrar?

En enkel skiss nedan.

Byt routern vid fiberomvandlaren till en biffig router från Asus med stöd för AI-Mesh.
Vid TV sätter du en enklare router från ASUS med stöd för AI-Mesh som du konfigurerar som nod, den skall anslutas mha kabeln som går över vinden så att du får kommunikationen mellan routrarna över kabel. Byt allt som strömmar video till kabelanslutet som du ploppar i de lediga nätverksportarna i routern som ståt vid TVn (som nu är mesh-nod).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Är IEEE.802.11ax (wifi 6) ett absolut krav?

Kom ihåg att både mottagare och sändare kräver AX för att få rätt hastigheter.

Just nu är AX ganska dyrt, speciellt om du ska upp i "riktig" utrustning, det kommer att bli ytterst relevant om enbart ett par år, men just nu är det typ bara Samsungs flaggskepp samt Apples flaggskepp till telefoner som stödjer det om man räknar till vanliga konsumentenheter.

Du är lite mellan ett generationsskifte just nu, AC är testad och stabil, de flesta hyfsat moderna enheterna stödjer AC, AX är den mycket bättre nykomlingen med ganska smal lineup av enheter som kan sända/ta emor över protokollet.

Det största problemet du möter är att det är svårt att täcka den ytan med din nuvarande placering av router, priortierar du täckning så hade jag fortfarande gått på en accesspunkt centralt i boningen, är dem ända två alternativen på placering vid TV och vid nuvarande router position hade jag rekommenderat två accesspunkter.

Bottom line är att AX är snabbare enbart när du har AX kapabla enheter i båda ändarna annars så används det högsta protokoll din enhet stödjer, din laptop med ett AC elle N kort kommer fortfarande köra AC eller N, din spelkonsol kommer fortfarande köra AC eller N och så vidare. AC (och även N) är snabbare än din internetlina så den ger dig enbart fördelar på det lokala nätverket.
Med det sagt så kommer ny teknik förmodligen börja använda AX och inom två år är det standard på allt som säljs.

Du får avgöra själv lite vad du prioriterar. Täckning eller hastighet på det interna nätverket. AC är fortfarande snabbare än vad din internetlina är och AX kommer enbart ge dig i närheten av de teoretiska hastigheterna när du för över saker mellan AX komaptibla enheter på ditt lokala nätverk och båda enheterna har bra täckning. Att en enhet stödjer AX betyder inte heller att den klarar av att skyffla traffik i hastigheterna AX kan komma upp i, enbart att den stödjer protokollet. (Som du nu får erfara då din nuvarande router inte orkar jobba i närheten av AC hastigheter ens över kablat LAN efter att ha varit påslagen någon vecka.)

Köper du AC enheter nu kanske du känner att en uppgradering är på plats inom bara något/några år, då är det kanske lite svårt att motivera större inköp?

Jag kan inte riktigt säga till dig vad som är bäst för dig utan mest försöka ge dig tillräckligt med information för att du ska kunna ta ett eget beslut.

Information får jag i drivor. Kanske mer än jag kan processa ibland, men jag är tacksam för hjälpen ändå.
Jo, jag är medveten om att AX kräver AX enheter som mottagare för att få ut full hastighet. Men jag tänker bara lite längre fram i tiden. När jag investerar så gör jag det på ett längre plan. Läs 3-4 år. Ser man så långt fram i tiden. Så har jag nog bytt mobil minst en gång. Kanske även en ny TV. Ny platta/bärbar dator. Kanske ny stationär. Fibern lär bli billigare så långt fram så att man har råd med riktigt snabbt internet. Då kanske jag ångrar att jag köper en AC router nu?
Men visst. Står det att välja mellan två routers, en top of the line AC mot en mer bas AX, för samma pengar? Då får jag fundera såklart.

Skrivet av Prelatur:

@napahlm:
Om jag fattar dig rätt så har du kopplat så här:
Mediaomvandlare -> Router -> Dator
Mediaomvandlare -> Switch -> TV, Spelkonsol, Hem aut., Fiber TV

Om det är så här så innebär det att TV, Spelkonsol, Hem aut. inte sitter bakom routern och då är de inte skyddade av dess brandvägg.
Om man vill ha någon säkerhet i sitt nät skall alla enheter sitta bakom routern.
Enda undantaget från detta är Fiber TV boxar som ibland måste sitta direkt i mediaomvandlaren för att det skall fungera.

Problemet med att du bara har en kabel mellan Tv rum och arbetsrum går att lösa m.h.a. av två switchar som har VLAN.
Man kan då sätta upp flera logiska kablar på en fysisk kabel.
Då kan du sätta routern vid TV'n och också koppla in din dator till routern via kabel.
Sedan kopplar man ihop det t.ex. så här:
Switch 1 port 1 -> Switch 2 port 1
Switch 1 port 2 -> Mediaomvandlare
Switch 1 port 3 -> Dator
Switch 2 port 2 -> Router WAN
Switch 2 port 3 -> Router LAN
Övriga portar på Switch 2 kan du använda för de enheter som finns vid TV'n.
Switcharna måste sedan konfigureras så du har ett VLAN på port 2. På Port 1 skall det gå både VLAN och icke VLAN trafik.

Så länge du har max 500 Mbit/s på Internet kommer denna lösning att ge dig fullfart på alla enheter i nätverket.
Finns billiga switchar med VLAN t.ex. Netgear GS105E v2 som kostar runt 350 kr.

Är det så att du vill skippa ComHems router helt och köra ett mesh system istället, kan man använda samma lösning så att både IPTV och LAN finns vid TV'n.

Du har uppfattat det rätt. All utrustning vid TVn går inte genom routern.
Jag har kollat på prisjakt under dagen. Men vad jag kan se så hittar jag inte något värde jag kan klicka i så jag får upp switchar med VLAN-funktion. Eller så är jag blind?
I den uppsättningen du beskriver, måste jag ha två switchar med VLAN, eller kan jag använda den jag har fortfarande? Den du tipsade om ser lika dan ut som den jag har, med den fullständigt idiotiska desigen med nätverkkontakterna på en sida och ström på motsatta. Det går ann vid TVn där det göms i tv-bänken. Men vi datorn har jag ingen annan stans än väggen att montera den på. Har du tips på någon annan switch?

Skrivet av Mordekai:

Byt routern vid fiberomvandlaren till en biffig router från Asus med stöd för AI-Mesh.
Vid TV sätter du en enklare router från ASUS med stöd för AI-Mesh som du konfigurerar som nod, den skall anslutas mha kabeln som går över vinden så att du får kommunikationen mellan routrarna över kabel. Byt allt som strömmar video till kabelanslutet som du ploppar i de lediga nätverksportarna i routern som ståt vid TVn (som nu är mesh-nod).

Som det nämndes längre upp i tråden. ipTV ska inte gå genom routern utan rakt ifrån mediaomvandlaren? Men man kanske kan dra det mediaomvandlaren -> över vinden -> switch -> en kabel till TV och en till router och sen vidare till resten?
Kan man då sen ha en "enklare" router med AI-mesh kopplad via trådlös backhaul borta vid datorn som sen har datorn kopplad med kabel?

Permalänk
Medlem

@napahlm:
Här är sökningen i Prisjakt för VLAN switchar:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s433685618

Inte helt lätt då det är IEEE 802.1Q (standarden för VLAN över Ethernet) som man skall välja för att få se de som har VLAN.
Du får kolla upp om den du har klarar VLAN, min gissning är att den inte gör det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Tack det underlättade mycket. Och nej min nuvarande switch har inte VLAN.

Då är frågan. Behöver jag två switchar med VLAN eller räcker det att en har det?

Kan jag koppla det så här?
Mediaomvandlaren -> Ny switch -> över vinden -> gamla switchen =>> en kabel till TV och en kabel till Routern. Och genom routern till resten av utrustningen.

Kan man köra datorn direkt från nya switchen? Är den skyddad av brandväggen då? Eller jag får hålla mig till trådlöst?
Det här är lite virrigt känner jag. Jag har många alternativ men inte kommit närmre något beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Prelatur: Tack det underlättade mycket. Och nej min nuvarande switch har inte VLAN.

Då är frågan. Behöver jag två switchar med VLAN eller räcker det att en har det?

Kan jag koppla det så här?
Mediaomvandlaren -> Ny switch -> över vinden -> gamla switchen =>> en kabel till TV och en kabel till Routern. Och genom routern till resten av utrustningen.

Kan man köra datorn direkt från nya switchen? Är den skyddad av brandväggen då? Eller jag får hålla mig till trådlöst?
Det här är lite virrigt känner jag. Jag har många alternativ men inte kommit närmre något beslut.

Du måste ha 2 går inte att göra VLAN med bara en VLAN switch.
Ja det är rätt förvirrande med VLAN.
M.h.a av VLAN kan man skapa flera virtuella kablar på en fysisk.

Låt oss först titta på behoven:
Mediaomvandlare -> Router - Denna förbindelse kallas för WAN (Wide Area Network)
Router -> alla enheter i hushållet - Detta är ditt LAN (Local Area Network)
Ett LAN består av både trådade och trådlösa klienter.
Det hela kompliceras av IPTV som ibland kan sitta bakom routern och ibland kräver en egen kabel direkt till mediaomvandlaren.

Så steg 1 är att kolla om Fiber TV burken fungerar bakom routern.
Så i ditt fall är det bara att flytta den kabel som går till switchen från mediaomvandlaren till en LAN port på routern.
Om den fortfarande fungerar så blir allt enklare och du har flera alternativ:
1. Dra en till kabel mellan arbetsrum och TV rum, sätt router i TV rum.
2. Skaffa 2 VLAN switchar och flytta router till TV Rum
3. Behålla router på nuvarande plats och skaffa en AP som sätts i TV rum
4. Sätt routern i bridge mode och skaffa ett mesh system med huvudenheten i arbetsrum och en nod i TV rum.
Prismässigt så är 1 billigast, 2 och 3 kostar under 1000 kr och 4 är nog dyrast.

Vad du vill åstadkomma är att ha en kabel från Mediaomvandlaren till Router i TV rum (WAN) och en kabel från Router till Arbetsrum (LAN).
Alternativ 2 fixar detta på en fysisk kabel.
Man skapar en virtuell kabel mellan Switch 1 Port 2 och Switch 2 Port 2. På denna går det WAN trafik. Ingen enhet som är kopplad på övriga portar kan se denna trafik. Samma gäller tvärtom inget från WAN kan se LAN trafiken.

Så på den billigaste 5 portars så har du 3 LAN portar (3-5) i TV rum och 3 LAN Portar i Arbetsrum.
Behövs fler portar så kan du sätta in din gamla switch i en LAN port, finns ju 8 och 16 portars varianter också.

Om inte Fiber TV burken fungerar bakom router så går detta att fixa med ett VLAN till.
Man kan då skapa ytterligare en virtuell kabel som kopplar ihop t.ex. port 3 på switcharna för IPTV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W