Flyttar till egen lägenhet, vad för nät?

Permalänk
Medlem

Flyttar till egen lägenhet, vad för nät?

Hallå
Flyttar om cirka 4 veckor till egen lägenhet.
Och har nu lite problem att välja rätt bredband (Finns ju lite att välja på)
En polare nämnde nåt om bredband2 och bahnhof och om jag ska vara ärlig så kände jag inte till dessa. Är dom pålitliga?

Har sneglat lite på Comhem & Telia men är fortfarande osäker.

Någon som kan tipsa/ge råd skulle va super snällt? 😊

Permalänk
Medlem

@Cortez90: Du får väl börja med att ta reda på vilka som kan leverera till din nya adress först innan du börjar lägga allt för mycket tid på att spåna fram något.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof eftersom de bryr sig mycket om sina kunders personliga integritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Cortez90: Du får väl börja med att ta reda på vilka som kan leverera till din nya adress först innan du börjar lägga allt för mycket tid på att spåna fram något.

Fast det har jag ju gjort(?) Alla kan göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cortez90: Alla kan göra vad menar du?
Alla fastigheter i Sverige har inte tillgång till exakt samma utbud. Så du behöver nog vara mer specifik i din frågeställning och ge oss mer info om vilka operatörer du kan välja

Permalänk

@nikwad:
jag tror han menar att han kan välja mellan alla leverantörer.

Permalänk
Medlem

Bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Jag tycker Ownit. Trevlig support som är öppen 7 dagar i veckan och någorlunda bra routing (Telia bäst) så man får bra ping.

Permalänk
Medlem

Välj en operatör som har bra pris och utan bindningstid så kan du senare byta när du känner för det, Telia/Comhem brukar ramla av listan snabbt när man har dessa kriterier, Comhem borde ingen ens fundera på... Någonsin.

Edit: Har själv Ownit, tycker deras priser är OK, supporten är nog bäst hittills, brukar dock inte behöva snacka med dem så ofta.

Permalänk
Medlem

BB2 brukar ha bra erbjudande, ex halva priset 6-7 månader.
Bahnhof är bra men seg support.
Ownit är stabila, bäst support av alla utan tvekan. I mitt nät är Ownit dyrast dock.

Har själv haft BB2, Bahnhof, Ownit i olika omgångar och märker 0 skillnad i själva nätet. Just nu har jag BB2 med halva priset 7 månader och fungerar lika bra som Bahnhof jag hade innan ex.

Permalänk
Avstängd

Passa på att få 500/500mbit för endast 369kr/mån. Jag själv nappade på detta erbjudande direkt, lyckades även förhandla bort startavgiften (399kr) samt att du får låna deras fiberrouter utan extra kostnad. Enda nackdelen är 12 månaders bindningstid, men för det priset tar jag det gärna. Värt att nämna är att jag hade kontakt med flertalet bredbandsleverantörer och ingen kunde matcha Telias erbjudande, just nu. Lycka till!

https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Permalänk
Medlem

Spelar man mycket FPS spel och vill ha så låg ping som möjligt så är oftast Telia det bästa valet.
Om man ute efter bra kundtjänst eller lägsta pris finns det andra som är bättre.
Är det personlig integritet som är det viktigaste så är det Bahnhof som gäller.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd

Bahnhof för att de slåss för ens rättigheter.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cortez90:

Hallå
Flyttar om cirka 4 veckor till egen lägenhet.
Och har nu lite problem att välja rätt bredband (Finns ju lite att välja på)
En polare nämnde nåt om bredband2 och bahnhof och om jag ska vara ärlig så kände jag inte till dessa. Är dom pålitliga?

Har sneglat lite på Comhem & Telia men är fortfarande osäker.

Någon som kan tipsa/ge råd skulle va super snällt? 😊

Om du är en Pro gamer så välj telia. Annars Bahnhof.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med Ownit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tycker Ownit. Trevlig support som är öppen 7 dagar i veckan och någorlunda bra routing (Telia bäst) så man får bra ping.

Lol ownit support. Sämsta skiten. Ibland sitter man 2 timmar i kö och de lovar att fixa något men inget händer.
Försökte starta bredband till grannen och vi gav upp efter en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cortez90:

Fast det har jag ju gjort(?) Alla kan göra det.

Det finns över trettio olika att välja på. Om du sitter i stadsnät och kan välja av väldigt många så kommer tjästen vara väldigt lik varandra. Det som skiljer är tjänster på sidan och support typ.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför så många vill ha bra support, haft Bahnhof i 15 år utan driftstopp och som konsekvens aldrig behövt kontakta någon support
Så Bahnhof är mitt råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Förstår inte varför så många vill ha bra support, haft Bahnhof i 15 år utan driftstopp och som konsekvens aldrig behövt kontakta någon support
Så Bahnhof är mitt råd!

Skönt att det har fungerar så bra för dig. När utbudet bland leverantörerna är så snarlikt idag kan kvaliteten hos supporten vara det som fäller avgörandet för många - särskilt för de som inte är så "tekniska". Ibland finns det problem man inte kan lösa själv som ligger hos leverantören och då hade i alla fall jag föredragit en bra och tillgänglig support

Permalänk
Medlem

Skälv har jag Boxer som leverantör. Funkar bra

Tips. Gå in på Bredbandsval.se Där fyller du i din nya adress och så listas läverantörerna med biligast först som kan ge internet till den adressen Lite som Prisjakt för internet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du är en Pro gamer så välj telia. Annars Bahnhof.

Kanske borde ha skrivit det också haha
Spelar typ dagligen, Netflix,Youtube,Spotify,ps4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tycker Ownit. Trevlig support som är öppen 7 dagar i veckan och någorlunda bra routing (Telia bäst) så man får bra ping.

Kan hålla med, Ownit hade jättebra support och var kunniga och villiga att hjälpa, till och med när man hade extrautrustning inkopplad efter deras router. Har haft Bahnhof, T3, Comhem, Bredbandsbolaget och Ownit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Förstår inte varför så många vill ha bra support, haft Bahnhof i 15 år utan driftstopp och som konsekvens aldrig behövt kontakta någon support
Så Bahnhof är mitt råd!

Hm, tänk om man hade det så bra. Mitt har nog varit nere c:a 8-9 ggr än så länge, har haft det sedan September. En gång var det avgrävd fiber och därmed knappast något Bahnhof kunde påverka, men resterande avbrott är av oklara skäl. De flesta gångerna har dock downdetector visat att andra med Bahnhof haft avbrott samtidigt. Oklart om även andra leverantörer haft avbrott samtidigt dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Har kört Bahnhof senaste 10 åren och är riktigt nöjd. Ett tag blev jag tvungen pga att de inte levererade till fastigheten att byta till BBB och det var en hel del småstrul. Det blev dessutom kaos när de sen gick ihop med Telenor tror jag det var. TV:n strulade några veckor då och supporten hade väntetid på ca 3 timmar. Inte bara jag som hade problem kan man väl säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det spelar någon roll ur ett prestandaperspektiv. Bättre att kolla på kundservice, priser och policies. Personligen kör jag bahnhof då dom åtminstone påstår att dom skyddar sina kunders integritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Comhem har ganska dåligt rykte. Kanske är det inte lika illa som det har varit när deras enda alternativ var kabelTV-nätet.

Men om du är osäker på vilket utbud som finns dit du flyttar går det alltid att börja med en 4G-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cortez90:

Kanske borde ha skrivit det också haha
Spelar typ dagligen, Netflix,Youtube,Spotify,ps4

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, beror på hur kräsen du är. Bahnhof är inte dåligt men telia är optimalt. Sen är det en prisfråga.Telia har erbjudande att om du har minst 2 abb hos dem (mobil, internet, tv) så får du välja på 3 olika saker gratis.
1. Högre internethastighet till samma pris
2. surfsim som laddas med 20 GB/månad (med obegränsad pott, tror ja har det själv med 200+ GB)
3. Minns inte

Så 1 kan ju vara aktuellt kanske. Då är inte telias dyrast iaf.

Visa signatur

.