MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Nån som har hjälmtips?

Tänkt lägga 3k kanske, dyker upp en del på diverse reor med stora prissäkningar.

Krav:
1. Säker (4-5* sharp rating?)
2. Tyst
3. Solvisir

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nån som har hjälmtips?

Tänkt lägga 3k kanske, dyker upp en del på diverse reor med stora prissäkningar.

Krav:
1. Säker (4-5* sharp rating?)
2. Tyst
3. Solvisir

Jag skaffade en Shoei GT air förra vintern för ca 3000kr. Den är bra, finns tystare dock men jag vet inte vilka andra modeller som är bra. Mitt huvud passade i Shoei men inte i Schubert men dem ska även vara bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skaffade en Shoei GT air förra vintern för ca 3000kr. Den är bra, finns tystare dock men jag vet inte vilka andra modeller som är bra. Mitt huvud passade i Shoei men inte i Schubert men dem ska även vara bra.

Även jag (och vänner till mig) är väldigt nöjda med Shoei GT air.
Har inte prövat 2an än, men är skeptisk efter de recensioner jag sett.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har det gått ett tag, det är absolut lågsäsong på MC. Jag har inte kört på ett par månader pga ingen körlärare/nån att köra med (och lite kallt).

Jag körde i mörker och ösregn senast i förrgår. Kan lova dig att jag hade ett stort leende ändå.
Så länge det är plusgrader och man har vettiga kläder går det absolut att köra någon timme.
Men utan någon att köra med eller körlärare blir det så klart svårt

Skrivet av Anaii:

Lycka till! Ser fram emot att säsongen ska komma igång igen.

Det var uppehåll och relativt rena gator för ett par dagar sedan. Då var suget stort. Men innan man kom iväg från jobbet så var det redan mörkt. Även med extraljus är det inte direkt njutbart att köra i mörker.

Det blir något annat än att köra när det är ljust, torrt och bra temperatur i asfalten, men låter du hellre bli?
Jag kör gärna småturer hem till vänner och annat när det blir kallare och mörkare. Men slingriga landsvägar är inte lika lockande så klart.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har det gått ett tag, det är absolut lågsäsong på MC. Jag har inte kört på ett par månader pga ingen körlärare/nån att köra med (och lite kallt).

Precis gjort teoriprovet och fick godkänt, 58/65 får jag anse som ok. Kunde gått bättre dock.. :/
Nu är den tyngden släppt och ser fram emot att ta körkortet framåt Maj nånstans.

Jag som brukar ge upp alldeles för lätt vid större projekt (i privatlivet) har inte gett upp än och nu känner jag att jag kan slutföra det!

Kul att du krigar på i det regniga mörkret!
När du väl sitter på metallhästen i maj så blir det definitivt bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det blir något annat än att köra när det är ljust, torrt och bra temperatur i asfalten, men låter du hellre bli?
Jag kör gärna småturer hem till vänner och annat när det blir kallare och mörkare. Men slingriga landsvägar är inte lika lockande så klart.

Kör mest grus och småvägar. Så jag är inte så besvärad av blöt, kall asfalt ^^

Men det är kolmörkt och ett jävla jobb att tvätta mcn efteråt :/

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nån som har hjälmtips?

Tänkt lägga 3k kanske, dyker upp en del på diverse reor med stora prissäkningar.

Krav:
1. Säker (4-5* sharp rating?)
2. Tyst
3. Solvisir

Säker (Sharp 5⭐️), bekväm, solvisir och pinlock och generellt bra kvalité kan jag rekommendera koreanska HJC FG-ST, lite till åren nu och använder d-ringar för hakspännet (+/- beroende på vem du frågar). Kanske inte direkt tyst men skapligt pris ~2200kr och lite uppåt på grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag letade länge efter en tyst hjälm men insåg att det enda som kommer fungera är öronproppar eller in-ear lurar om man kör Intercom.
Så mitt tips, släpp iden på en "tyst" hjälm och lägg istället pengarna på någon som är bra.

Har kört både Shoei och HJC och tycker nog det senare märket passar min skalle lite bättre.
RPHA11 är modellen jag kör, supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nån som har hjälmtips?

Tänkt lägga 3k kanske, dyker upp en del på diverse reor med stora prissäkningar.

Krav:
1. Säker (4-5* sharp rating?)
2. Tyst
3. Solvisir

Shoei om du har ovalt huvud, Arai om du har runt huvud. Tyst är trevligt men egentligen bör man köra med proppar så det ser jag mest som en extra bonus. Titta även på vikten, lätt hjälm innebär mindre krafter på huvud/nacke vid ev vurpa. Racehjälmar är superlätta men kostar därefter också.

Edit: Alltid dubbel D-ringar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag letade länge efter en tyst hjälm men insåg att det enda som kommer fungera är öronproppar eller in-ear lurar om man kör Intercom.
Så mitt tips, släpp iden på en "tyst" hjälm och lägg istället pengarna på någon som är bra.

Jag vill ha en tyst hjäm fastän jag kör med öronproppar. Att ligga och långköra utan proppar är inte ett alternativ för mig.
Det är stor skillnad om hjälmen sluter någorlunda väl runt halsen och har god aerodynamik.

Med det sagt, självklart ska man prioritera en bra hjälm. Men i min mening är en bra hjälm tyst

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera så tyst hjälm det bara går, men trappa inte ner för mycket på kvaliten för hjälmen sitter ju där av en anledning (och det är inte för att se snygg ut).

Det spelar ingen roll vilka proppar jag kör med, ljudet blir alltid högt i högre hastigheter även med en hjälm som klassas som bland de tystaste. Stadskörning om man har tyst hjälm så fungerar Bose in-ear noise cancelling, upp till 80-90 så gäller MotoSafe Alpine Road, och upp till 120 MotoSafe Alpine Race. Över det får man köra sådana utan ljudgensomsläpp och skippa musik/radio, iaf längre sträckor.

Har ännu inte testat sådana som blockerar allt ljud (typ dessa), vill gärna höra vad som pågår när man är ute och kör. Fanns storpack med engångsproppar som blockerar en hel del mer än Race men jag vill inte ha engångsproppar. Större effekt får man om man sätter en aningens större ruta på metallhästen, dessutom skönare på motorvägen.

Permalänk
Medlem

Många bra tips här!

Har idag en Suomy Vandal. Varit nöjd med den, sitter helt gjutet, fortfarande, men den saknar finesser och all antifog har släppt från visiret.
https://billyscrashhelmets.co.uk/helmet-reviews-suomy-vandal/

Har troligen runt huvud:
"The Vandal tends to fit people with rounder head shapes".
Denna sida klassar den som slightly round : https://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmet-reviews-by-int...
Får fara till någon butik o testa. HCJ ser prisvärda ut och många modeller såg ut att ha samma form som min nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag körde med en billig Biltemahjälm under några år medans jag tog körkotet, och uppgraderade i våras till en Shoei Neotec. Tänkte att ljudnivån skulle sjunka drastiskt, men tyvärr var det inte riktigt så stor skillnad som jag kunde önska. Shoei-hjälmen är ju dock oerhört mycket bättre på alla andra sätt, men just ljudnivån verkar det som att hjälmar skiljer sig mindre sinsemellan

Ganska nyss satte jag för övrigt på Pinlock som följde med hjälmen, och satan vad bra det fungerar. Nu kan man helt plötsligt köra i fuktigt/regnigt/kallt väder utan att behöva öppna visiret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nån som har hjälmtips?

Tänkt lägga 3k kanske, dyker upp en del på diverse reor med stora prissäkningar.

Krav:
1. Säker (4-5* sharp rating?)
2. Tyst
3. Solvisir

Jag har en AGV K5s (Thorn 46)
Passar mitt huvud ganska bra. "Intermediate Oval"

4* Sharp
Relativt tyst. Extra ljuddämpning vid öronen som går att ta bort, till förmån av headset.
Men vid längre sträckor och högre hastigheter rekommenderar jag hörselproppar av någon form.
Solvisir.

Ofta på reor hos Lelles och xlmoto mf.
En hel del motiv att välja mellan

Tillägg:
Jag upplever dock som att denna hjälm kräver en lite mer framåtlutad/aggressiv körställning pga hjälmens utformning.
Vid en mer upprätt körställning kommer hjälmen skaka och kasta en del.

Tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

Åk till en butik med bra service och kunskap, prova hjälm och köp av samma butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Jag körde med en billig Biltemahjälm under några år medans jag tog körkotet, och uppgraderade i våras till en Shoei Neotec. Tänkte att ljudnivån skulle sjunka drastiskt, men tyvärr var det inte riktigt så stor skillnad som jag kunde önska. Shoei-hjälmen är ju dock oerhört mycket bättre på alla andra sätt, men just ljudnivån verkar det som att hjälmar skiljer sig mindre sinsemellan

Ganska nyss satte jag för övrigt på Pinlock som följde med hjälmen, och satan vad bra det fungerar. Nu kan man helt plötsligt köra i fuktigt/regnigt/kallt väder utan att behöva öppna visiret.

Japp, pinlock med antifog är amazing. Dock kan det fortfarande bli blött på utsidan av visiret men ingen imma!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp, pinlock med antifog är amazing. Dock kan det fortfarande bli blött på utsidan av visiret men ingen imma!

Ja där hittade jag inte riktigt någon bra lösning. Kör man i högre farter är det ju bara att snegla åt sidan så åker dropparna av, men fungerar ju inte så bra i lägre farter

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ja där hittade jag inte riktigt någon bra lösning. Kör man i högre farter är det ju bara att snegla åt sidan så åker dropparna av, men fungerar ju inte så bra i lägre farter

Det finns sk rain repellents som funkar ungefär som ett vax man har till bilen. Vattnet pärlar sig och rinner av.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Har nu bokat risk1-2, två körlektioner och teoripriov. så om allt går enligt plan har jag näst sista bokstaven på körkortet i juni

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Nice! Det var rätt svårslaget när man var på väg hem den dagen när man visste att man fick ge sig ut själv (körde upp med körskolans hoj, splitternya egna stod hemma på gården). Dock var det nästan 35 grader varmt och man var tvungen att ladda upp med en lååång fika ända till kvällningen, sedan vart det åka av

Nu var det nästan två år sedan jag fick kortet (och startade denna tråd) och det är fortfarande lika galet att ge sig ut på metallhästen på krokiga småvägar. Gissa om man väntar på första årsturen, häromkring är det fortfarande minusgrader titt som tätt, samt ett par decimeter sand på vägarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Har nu bokat risk1-2, två körlektioner och teoripriov. så om allt går enligt plan har jag näst sista bokstaven på körkortet i juni

Härligt, lycka till med körningarna! Själv planerar jag ta upp min hoj från gbg till sthlm i slutet av februari om frosten håller sig borta, så kan jag pendla med den istället för SL-bussar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kommer att gå bra så länge ni är överdrivet ödmjuka och visar tydligt var ni vänder på huvudet. På sida 14 och framåt (tror jag) kan ni läsa om mitt försök att ta körkort utan körskola.

Jag har blivit sjukt taggad på våren, behöver meka lite med min cafe racer. Men har samtidigt blivit sugen på bullrig glidare! Tittat på HD 883, Savage, Scout

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Kommer att gå bra så länge ni är överdrivet ödmjuka och visar tydligt var ni vänder på huvudet. På sida 14 och framåt (tror jag) kan ni läsa om mitt försök att ta körkort utan körskola.

Jag har blivit sjukt taggad på våren, behöver meka lite med min cafe racer. Men har samtidigt blivit sugen på bullrig glidare! Tittat på HD 883, Savage, Scout

Skickades från m.sweclockers.com

Indian Scouten är förvånansvärt trevlig för att vara en "glidare", en genre av hojar jag annars inte håller så högt...deras cheiftai dark horse överraskade också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Nauie: Nice! Det var rätt svårslaget när man var på väg hem den dagen när man visste att man fick ge sig ut själv (körde upp med körskolans hoj, splitternya egna stod hemma på gården). Dock var det nästan 35 grader varmt och man var tvungen att ladda upp med en lååång fika ända till kvällningen, sedan vart det åka av

Nu var det nästan två år sedan jag fick kortet (och startade denna tråd) och det är fortfarande lika galet att ge sig ut på metallhästen på krokiga småvägar. Gissa om man väntar på första årsturen, häromkring är det fortfarande minusgrader titt som tätt, samt ett par decimeter sand på vägarna

Haha, ja jag sitter och kollar långtidsprognoser varannan dag Synd att jag bor mitt i Sverige. Redan kört runt lite i år ändå... Upp och ned för uppfarten, bra lågfartsträning Gick väldigt bra trots att det var mest grusad is.
Känner mig extra nervös inför prov och uppkörningen dock. Hitills har jag lyckats med BCE på första försöket, vore inte bra för egot att misslyckas på mc eftersom jag både haft moped och kört en hel del cross :s

Skrivet av eas@tetris:

Härligt, lycka till med körningarna! Själv planerar jag ta upp min hoj från gbg till sthlm i slutet av februari om frosten håller sig borta, så kan jag pendla med den istället för SL-bussar.

Skickades från m.sweclockers.com

På tal om pendling. Hur många av er åker till jobbet med mc'n under sommaren?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

På tal om pendling. Hur många av er åker till jobbet med mc'n under sommaren?

Varje dag så länge det ligger på 10-15+, dvs april till oktober med några undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Varje dag så länge det ligger på 10-15+, dvs april till oktober med några undantag.

Och det känns inte bökigt att byta om på jobbet? Hur gör du när det regnar, gillar läget? Hur går det att ta en sväng förbi affären på väg hem, ryggsäck?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Och det känns inte bökigt att byta om på jobbet? Hur gör du när det regnar, gillar läget? Hur går det att ta en sväng förbi affären på väg hem, ryggsäck?

Till jobbet (ca 1 mil) kör jag normalt mc-dojjer, kevlarbraller (utan skydd) samt hoodie (med skydd). Brallerna kan man ha på jobbet om man så vill, precis som vanliga jeans fast starkare, kör även med vanliga jeans ibland vilket kanske inte är att rekommendera, men det går inte speciellt fort i stadstrafik (mopedfart). Sandaler bor på kontoret så på lunchen blir det dessa. Har även sandaler och extra uppsättningar kläder både hemma och på landet så man inte behöver släpa.

Lite regn gör inte så mycket, tar 10 minuter till jobbet så går inte igenom hoodien äns. Har skinnjacka och allvädersjacka/braller om så behövs men tar dessa endast längre sträckor, 10-15 mil till landet, om det ser ut att bli taskigt väder.

Affären har jag 20 sekunder till hemifrån, dit går jag. Men visst stannar man och handlar, fikar och tar med en kebab med bröd ibland. Liten smidig ryggsäck eller sadelväska, lämna inget på mc:n när du inte är där bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

På tal om pendling. Hur många av er åker till jobbet med mc'n under sommaren?

Nej, jag cyklar året runt.
Även om det hade funnits vettig parkering nära jobbet så hade jag fortsatt cykla pga vardagsmotionen. Hade valet varit mellan bil och mc hade mc vunnit.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

På tal om pendling. Hur många av er åker till jobbet med mc'n under sommaren?

Skola för mig, men kör dit från att det blir 10+ typ, det är orimligt smidigt iom att både KTH och SU har gratis parkering för MC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kör så länge tempen är över 7-9 grader på morgonen och prognosen inte säger ösregn.
Har knappt 3 mil (kör småvägar istället för motorvägen med mc) så man hinner bli rätt kall om det är kallare ute.

Stövlar in på mitt kontor i skinnstället och drar av mig allt där. Har vanliga kläderna under, det är lite trångt så man får välja kläder efter det.

Om det är varmare har jag börjat åka i Kevlarbyxor med skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har bara mina motorcyklar som transportmedel utöver SL kortet.
Kör så länge det inte är is på vägarna.
Regnar det tar jag bara med mig ombyte