Permalänk
Medlem

Ny speldator - för ca 15k

Som titeln säger. Känner inte för att bygga själv, så det får bli från någon butik som sätter ihop bygget åt än. Är Inet fortfarande bäst på detta? Kostnaden för det kan dock räknas bort från komponentkostnaden.

Men: finns det anledning att avvakta med inköp? Jag tänker främst om något nytt är på horisonten (grafikkort, osv) som är värt att vänta på.

Permalänk
Viking

Orkar du vänta tills i slutet av sommaren så gör det men annars har jag två alternativ från Webhallen:

Nästan den sämsta kylaren på 2070 super:

Eller den bästa kylaren:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Orkar du vänta tills i slutet av sommaren så gör det

Ok. Pratar vi "du vore galen om du inte väntade" lanseringar eller mer vanliga från år till år lanseringar?

Tack för hjälpen för övrigt!

Permalänk
Viking
Skrivet av Farks:

Ok. Pratar vi "du vore galen om du inte väntade" lanseringar eller mer vanliga från år till år lanseringar?

Tack för hjälpen för övrigt!

Jag skulle nog mer säga "vanliga från år till år lanseringar". Men Ryzen kommer (vad jag vet) få ca 17% förbättringar i ipc. Och du kommer att kunna uppgradera till en sådan senare eftersom moderkortet också kommer ha stöd för Ryzen 4000. Så det ända är väl grafikkortet, men jag kan inte tänka mig några jättehopp i prestanda...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Bra, tack! Blir nog ett köp inom den närmsta framtiden då.

Permalänk
Medlem

@Farks:

Nvidias grafikkort kommer nog ha extremt mycket mer prestanda, men troligen kommer dom ta betalt därefter. Dom ska krympa från 14 till 7nm vilket är en fyrdubbling av transistorer per area och stor ökning i energieffektivitet. Räkna med stor ökning på samma storlek av gpu, men såklart är processen också dyrare och nvidia är bra på att ta betalt...

Snackas om att AMD ska tillbaka mot toppklassen av grafikkort också så konkurrens på den nivån kan ju driva ner priserna med lite tur.

AMDs nya cpuer dröjer nog framåt hösten men lovar som ovan ganska stora förbättningar (tvåsiffrigt är lovat tror jag, men frekvensen är inte så säker att den ökar)

Intel släpper ny sockel innan sommaren troligen och alla deras nya ska ha HT på alla nivåer i3 har 4/8 och uppåt till i9 med 10c/20t. Det kommer nog röra om en del om priserna är rimliga (inte så troligt med en ny sockel dock...)

Jag skulle tvärt emot säga att detta året känns som ett av de bättre på länge, lätt i fas med AMDs första år med Ryzen eftersom mycket nytt väntas av alla (även om ena är skylake för hundrade gången...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle nog mer säga "vanliga från år till år lanseringar". Men Ryzen kommer (vad jag vet) få ca 17% förbättringar i ipc. Och du kommer att kunna uppgradera till en sådan senare eftersom moderkortet också kommer ha stöd för Ryzen 4000. Så det ända är väl grafikkortet, men jag kan inte tänka mig några jättehopp i prestanda...

Intel kommer ju också att få 25% mer kärnor i toppen, HT tillbaka på i7:an & i3:an och för första gången (på tio år) på i5:an. Tycker framförallt att deras nya i3:a skall bli intressant men även i5 10600K som förhoppningsvis sätter lite press på R5:orna. Kanske att man kan rekommendera något Intel build snart?!?!
Kommer att bli en spännande vår!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Skickar med ett förslag, lämpad för 1440p.
15 065kr tot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag. Meshify C som chassi funkar och fin fint. Kör själv den men då ska man nog ha eftermarknads kylare och fläktar för den låter ganska mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Farks: Om det är värt att vänta beror ju till stor del vad du har idag. Är alternativet att inte ha en dator i 6 månader så är det kanske inte värt att uppgradera. Men har du något du är okej med idag kanske det är det.

Sanningen är ju att ingen vet om det är värt att vänta, då det inte finns några tydliga rykten än. Min gissning är att processorer kommer vara mindre värt att vänta på, men att grafikkort kan vara det. Nvidia började ju satsa på Raytracing (RT) denna generationen och det har ju varit lite av en halvflopp. Jag tror dock att de kommer köra än nu hårdare för nästa generation och att det blir första generationen som det kommer bli intressant. Det är min stora anledning till att jag väntar för att se vad de släpper. Jag sitter dock på en okej burk idag och det brinner inte i knutarna för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Här är mitt förslag. Meshify C som chassi funkar och fin fint. Kör själv den men då ska man nog ha eftermarknads kylare och fläktar för den låter ganska mycket.
https://komponentkoll.se/bild/lnvmr.png

5700 korten skulle jag inte rekommendera, drivers är skit... Gått igenom 3x sapphire nitros innan jag tog pengarna tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare svar. Har varit utan stationär i ca 1,5 år nu och börjar verkligen bli sugen på nåt nytt. Får försöka reflektera lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farks:

Tack för ytterligare svar. Har varit utan stationär i ca 1,5 år nu och börjar verkligen bli sugen på nåt nytt. Får försöka reflektera lite mer.

Kommer finnas komponenter att köpa när du tänkt klart. Ingen stress

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*bump*

Blev ändå att jag väntade lite. Hur är läget med de nya processorerna och grafikkorten som omnämndes? Har COVID-19 påverkat lanseringen och/eller priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farks:

*bump*

Blev ändå att jag väntade lite. Hur är läget med de nya processorerna och grafikkorten som omnämndes? Har COVID-19 påverkat lanseringen och/eller priser?

Levt under en sten senaste veckan hör jag... 2080ti begagnade finns nu för under 7000kr och alla har blivit galna i 3000-serien från Nvidia...

3070 för under 6000kr ska prestera likvärdigt med 2080ti när den släpps i oktober

För ca 8000kr kan man få 30-40% perstanda till med 3080 sägs det.

Helt klart värt att vänta