Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Svarar mig själv För min del blev det ca 6000 kr per år i skillnad för alla mina fonder. Det är ju en del, tål att funderas över helt klart! Det tråkiga är att schablonskatten för ISK ökar då det räknas som en insättning att flytta pengarna.

Nu hänger jag inte med riktigt!
Gällde ditt svar fonder för 100k, d v s att du sparade hela 6%(!)?
Det måste väl fattats en nolla, att du menade 1 MSEK i frågeställningen. 0,6%/ år kan jag köpa att man sparar på fonder med lite högre avgifter (>1,5%).

Permalänk
Medlem

Ett litet sidospår, men som ändå tangerar ämnet...

Jag sparar i fonder genom Avanza. Just nu i åtta olika fonder. Bara en liten summa hittills för att testa, men från april räknar jag med att månadsspara en rejäl andel av lönen, kanske 6-8 tusen per månad.

Då undrar jag om det finns nåt sätt att automatiskt fördela beloppet på fonderna?

Typ:
Fond A: 10 %
Fond B: 15 %
Fond C: 20 %
Fond D: 30 %
Fond A: 25 %

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Var en fin rapport i evo i veckan hoppas på en fin på thq embracer nästa vecka

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@Aphex: Hur gör man det är då frågan? Är det banken man skickar ifrån eller till som man skall kontakta? Eller menar du bara flytt mellan isk inom samma bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då undrar jag om det finns nåt sätt att automatiskt fördela beloppet på fonderna?

Ja, om du skapar ett automatiskt månadssparande (dvs där Avanza hämtar pengarna från ditt konto med autogiro) så får du ange en fördelning som fonderna sedan köps enligt.

Det finns också en länk "köp alla" i depåöversikten men jag vet inte om den tar hänsyn till fördelningen i depån eller bara ger dig möjlighet att fylla i belopp på flera fonder och en gemensam köp-knapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

@Aphex: Hur gör man det är då frågan? Är det banken man skickar ifrån eller till som man skall kontakta? Eller menar du bara flytt mellan isk inom samma bank?

Alla halvstora banker har en funktion för att ”flytta ditt sparande till oss” eller så kontaktar du kundtjänst. Problemet brukar vara små nischaktörer som inte har någon personal, hos dem är det bara pengar in/ut som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, om du skapar ett automatiskt månadssparande (dvs där Avanza hämtar pengarna från ditt konto med autogiro) så får du ange en fördelning som fonderna sedan köps enligt.

Det finns också en länk "köp alla" i depåöversikten men jag vet inte om den tar hänsyn till fördelningen i depån eller bara ger dig möjlighet att fylla i belopp på flera fonder och en gemensam köp-knapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, automatiskt sparande via autogiro kommer jag inte att ha. Inkomsten varierar alltid lite pga ledighet, ev sjukfrånvaro, tjänsteresor med traktamente och även utgifterna varierar lite under året. Därför kanske det blir 4000 en månad och 9000 en annan månad.

Avanza har lite produktutveckling att jobba med, alltså. För visst vore det en smidig funktion att kunna t ex "gruppera" fonder och bara köpa "gruppen" med en förutbestämd fördelning inom gruppen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Hmm, automatiskt sparande via autogiro kommer jag inte att ha. Inkomsten varierar alltid lite pga ledighet, ev sjukfrånvaro, tjänsteresor med traktamente och även utgifterna varierar lite under året. Därför kanske det blir 4000 en månad och 9000 en annan månad.

Avanza har lite produktutveckling att jobba med, alltså. För visst vore det en smidig funktion att kunna t ex "gruppera" fonder och bara köpa "gruppen" med en förutbestämd fördelning inom gruppen?

Avanza har tyvärr inte den funktionen som tar de tillgängliga likviderna på kontot en viss dag i månaden och köper enligt den förutbestämda fördelningen. Det kan du göra på Nordnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Avanza har tyvärr inte den funktionen som tar de tillgängliga likviderna på kontot en viss dag i månaden och köper enligt den förutbestämda fördelningen. Det kan du göra på Nordnet.

Det där är inte heller vad jag menar.

Jag menar följande:

- Först möjligheten att gruppera fonder i godtyckliga grupper. T ex en grupp där alla fonder ingår, sen en där t ex USA-inriktade ingår, en med svenskinriktade, osv. En fond kan alltså tillhöra en grupp, flera grupper, eller ingen alls.

- Därefter möjligheten att när som helst (och inte bara passivt en viss dag i månaden) sätta in pengar på kontot och välja en grupp och ett belopp att köpa för (som lägst summan av minimibeloppen för de fonder som ingår i den valda gruppen). Det behöver inte vara hela det tillgängliga beloppet på kontot, utan en godtycklig andel av det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Det där är inte heller vad jag menar.

Jag menar följande:

- Först möjligheten att gruppera fonder i godtyckliga grupper. T ex en grupp där alla fonder ingår, sen en där t ex USA-inriktade ingår, en med svenskinriktade, osv. En fond kan alltså tillhöra en grupp, flera grupper, eller ingen alls.

- Därefter möjligheten att när som helst (och inte bara passivt en viss dag i månaden) sätta in pengar på kontot och välja en grupp och ett belopp att köpa för (som lägst summan av minimibeloppen för de fonder som ingår i den valda gruppen). Det behöver inte vara hela det tillgängliga beloppet på kontot, utan en godtycklig andel av det.

Oki. Du får skicka det som förslag till Avanza/Nordnet. Själv vill jag hålla det relativt enkelt. Å andra sidan kör jag Lysa och de investerar så fort det finns likvider på kontot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpa flera, finns inte den möjligheten redan? Kanske sett i syne. Inte fördefinierade grupper då utan en kryssruta jämte fondnamnet och "köp alla".

Annars tycker jag nya gränssnittet på värdepappersöversikten är riktigt bra på avanza nu, gillar att man ser utvecklingen på flera tidsperioder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nu hänger jag inte med riktigt!
Gällde ditt svar fonder för 100k, d v s att du sparade hela 6%(!)?
Det måste väl fattats en nolla, att du menade 1 MSEK i frågeställningen. 0,6%/ år kan jag köpa att man sparar på fonder med lite högre avgifter (>1,5%).

Nej, förlåt om det var missvisande, jag har mer än 100k i fonder alltså. När jag frågade så tog jag bara en slumpmässig summa, men de där 6000 kr var det som gällde mitt faktiska innehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där är inte heller vad jag menar.

Jag menar följande:

- Först möjligheten att gruppera fonder i godtyckliga grupper. T ex en grupp där alla fonder ingår, sen en där t ex USA-inriktade ingår, en med svenskinriktade, osv. En fond kan alltså tillhöra en grupp, flera grupper, eller ingen alls.

- Därefter möjligheten att när som helst (och inte bara passivt en viss dag i månaden) sätta in pengar på kontot och välja en grupp och ett belopp att köpa för (som lägst summan av minimibeloppen för de fonder som ingår i den valda gruppen). Det behöver inte vara hela det tillgängliga beloppet på kontot, utan en godtycklig andel av det.

Jo, det går delvis. Skapa en bevakningslista, lägg till de fonder du vill ha och klicka på "Köp alla". Man kan välja antingen jämn fördelning av pengarna eller så får du ange belopp för varje fond. Om en fond har ett högt minsta-köp i förhållande till valt belopp kommer den naturligtvis att få en större andel än de andra fonderna (säg att en fond har minsta-köp 500 kr och du sätter in 1000 kr, då kommer den fonden få 500 kr oavsett hur många andra fonder du köper i). Det går inte heller att ange ett mindre belopp än summan av alla minsta köpbelopp, man kommer inte vidare till fördelningen. Med jämn fördelning kommer t.ex. 4 fonder på listan att få 25% var.

Det bästa hade ju varit att kunna skapa en bevakningslista med manuell viktning som köpen sedan fördelas efter, "lägg alltid 50% av köpbeloppet i LF Global Indexfond, 40% i SEB Sverige Index och 10% i Spiltan Räntefond Sverige". Ju fler som ber om det, desto större sannolikhet att det blir av!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ett litet sidospår, men som ändå tangerar ämnet...

Jag sparar i fonder genom Avanza. Just nu i åtta olika fonder. Bara en liten summa hittills för att testa, men från april räknar jag med att månadsspara en rejäl andel av lönen, kanske 6-8 tusen per månad.

Då undrar jag om det finns nåt sätt att automatiskt fördela beloppet på fonderna?

Typ:
Fond A: 10 %
Fond B: 15 %
Fond C: 20 %
Fond D: 30 %
Fond A: 25 %

Får man vara nyfiken och fråga vilka 8 fonder du har och viktning i dem?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kan berätta min fördelning:
Avanza 60% av månadssparet -> 80% Avanza Global, 10% Avanza EM, 10% Spiltan Investmentbolag
Savr 40% av månadssparet -> 50% Länsförsäkringar Fastighetsbolag, 50% Core Ny teknik A

Har dumpat Lysa för i år, men körde 90/10 där förra året som gick bra.

Sen exakta summor man månadssparar lär ju variera, ska se om man fixar 10k/mån iaf i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Får man vara nyfiken och fråga vilka 8 fonder du har och viktning i dem?

Nja, jag har bara stoppat in ett par tusen hittills i slutet av december och i slutet av januari, mest för att testa. Har ingen färdig viktning heller, utan fördelat ganska jämnt över de åtta.

När jag väl börjar stoppa in rejält med slantar ska jag först läsa på lite mer och fundera mer ingående.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mitt månadssparande i fonder ser ut så här:

Core Ny Teknik A
SEB Läkemedelsfond
Avanza Auto 2
SPP Aktiefond USA
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Avanza Auto 5

Slänger in ungefär 500 spänn per fond i månaden. Skulle vilja utöka mitt fondsparande då den största delen av det som blir över av lönen går till ett vanligt sparkonto med 0,65% ränta, något bra tips på en fond som man kan känna sig trygg i även om det skulle gå utför på börsen?

Permalänk
Medlem

Så här fördelade jag mina pengar en gång i tiden efter att jag läst på RikaTillsammans..

100.0% / all | +- 55.0% / Index | | | +- 35.0% / USA | | | | | +- 30.0% / SPP Aktiefond USA | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access USA | | | | | `- 30.0% / Länsförsäkringar USA Indexnära | | | +- 25.0% / Europe | | | | | +- 50.0% / SPP Aktiefond Europa | | | | | +- 10.0% / Spiltan Aktiefond Investmentbolag | | | | | +- 10.0% / Nordnet Superfonden Sverige | | | | | +- 10.0% / Nordnet Superfondet Norge | | | | | +- 10.0% / Nordnet Superfonden Danmark | | | | | `- 10.0% / Nordnet Superrahasto Suomi | | | +- 20.0% / Asia | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access Asien | | | | | +- 40.0% / SPP Aktiefond Japan | | | | | `- 20.0% / AMF Aktiefond Asien Stilla havet | | | +- 10.0% / Global | | | | | +- 35.0% / Länsförsäkringar Global Indexnära | | | | | +- 35.0% / SPP Aktiefond Global A | | | | | `- 30.0% / Swedbank Robur Access Global | | | `- 10.0% / Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A | +- 30.0% / Bonds | | | +- 30.0% / Spiltan Räntefond Sverige | | | +- 20.0% / AMF Räntefond Lång | | | +- 20.0% / Öhman Kort Ränta A | | | +- 15.0% / Handelsbanken Realränte (A1 SEK) | | | `- 15.0% / IKC Avkastningsfond | `- 15.0% / Sparkonto

Något jag undrat nyligen över är hur pass skillnaden är på att ha pengar på sparkonto vs räntefonder. Som det formuleras ibland låter det nästan som samma sak. Fast är tanken att räntefonderna ska skydda mot inflation också? (som vi iof inte har mycket av) I kort, borde jag tänka om vad gäller min fördelning på ränktefonder/sparkonto? Jag tror jag började komma på tanken när jag funderade på att peta in råvaror som guld någonstans, och visste inte riktigt vad att ta ifrån för att behålla risk-spridningen på typ samma nivå.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Får man vara nyfiken och fråga vilka 8 fonder du har och viktning i dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Aningen of topic meeeeeen....

Jag har ändrat mitt synsätt på vardagen på senare tid, från att avsky måndagar till att älska fredagar till att istället älska måndagar och men att ha lite mer delade känslor för fredagar. Fortfarande positivt, förstås, helg är helg men att börsen drar igång på måndagen och stänger på fredagen har förändrat en del. Just idag håller USA stängt dessvärre (Presidents Day), men annars är det riktigt skönt att dra igång måndagar på senare tid för min del.

Någon mer som insett något liknande? Nu är jag inte riktigt passiv sparare så men min lilla aktiva del blir det att hålla både ett och två ögon på utvecklingen under dagen och kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Aningen of topic meeeeeen....

Jag har ändrat mitt synsätt på vardagen på senare tid, från att avsky måndagar till att älska fredagar till att istället älska måndagar och men att ha lite mer delade känslor för fredagar. Fortfarande positivt, förstås, helg är helg men att börsen drar igång på måndagen och stänger på fredagen har förändrat en del. Just idag håller USA stängt dessvärre (Presidents Day), men annars är det riktigt skönt att dra igång måndagar på senare tid för min del.

Någon mer som insett något liknande? Nu är jag inte riktigt passiv sparare så men min lilla aktiva del blir det att hålla både ett och två ögon på utvecklingen under dagen och kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner likadant. Är så tråkigt med helg när börserna är stängda

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ett litet sidospår, men som ändå tangerar ämnet...

Jag sparar i fonder genom Avanza. Just nu i åtta olika fonder. Bara en liten summa hittills för att testa, men från april räknar jag med att månadsspara en rejäl andel av lönen, kanske 6-8 tusen per månad.

Då undrar jag om det finns nåt sätt att automatiskt fördela beloppet på fonderna?

Typ:
Fond A: 10 %
Fond B: 15 %
Fond C: 20 %
Fond D: 30 %
Fond A: 25 %

Absolut!
Du sätter bara upp ett månadssparande och bestämmer själv hur mycket av beloppet som ska till vilket fond fonden. Jag har satt upp sparande för varje fond för at lätt kunna ändra beloppet senare om jag vill.
Men du kan också sätta upp en stor månadssparande och välja % som ska till vilken fond.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Nej för sjutton, helg är king!

Händer dock att jag får för mig att kolla avanza på helgen, och sedan blir lite ledsen när jag kommer på att det inte kommer vara någon skillnad mot när jag kollade på fredag

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Absolut!
Du sätter bara upp ett månadssparande och bestämmer själv hur mycket av beloppet som ska till vilket fond fonden. Jag har satt upp sparande för varje fond för at lätt kunna ändra beloppet senare om jag vill.
Men du kan också sätta upp en stor månadssparande och välja % som ska till vilken fond.

Mm, det har nämnts, men jag kommer att stoppa in så varierande belopp att jag inte kan ha ett automatiskt månadssparande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mm, det har nämnts, men jag kommer att stoppa in så varierande belopp att jag inte kan ha ett automatiskt månadssparande.

Skickades från m.sweclockers.com

Men starta då ett stort månadssparande som jag skrev och sedan kan du välja % av den delen som ska till vilken fond. När du sedan ändrar beloppet är % oförändrad.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Då förstår jag inte vad du menar. Så här...

Jag kommer att nån gång de sista dagarna i månaden att manuellt flytta över ett belopp, från några tusen upp till kanske 10 000. Hur mrnar du att det du föreslår kan göra att detta belopp fördelas automatiskt?

Kom ihåg att jag är ny på Avanza och inte har koll på all terminologi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då förstår jag inte vad du menar. Så här...

Jag kommer att nån gång de sista dagarna i månaden att manuellt flytta över ett belopp, från några tusen upp till kanske 10 000. Hur mrnar du att det du föreslår kan göra att detta belopp fördelas automatiskt?

Kom ihåg att jag är ny på Avanza och inte har koll på all terminologi.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid skaffa valfritt buffert konto. Stoppa pengarna där, ha ett lägre automatiskt månads spar till Avanza och när du kommer över säg 10-20000 så gör du en manuell överföring till Avanza. Då får du ett lågt underhålls spar plus ett buffert konto. Bara en tanke.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Aningen of topic meeeeeen....

Jag har ändrat mitt synsätt på vardagen på senare tid, från att avsky måndagar till att älska fredagar till att istället älska måndagar och men att ha lite mer delade känslor för fredagar. Fortfarande positivt, förstås, helg är helg men att börsen drar igång på måndagen och stänger på fredagen har förändrat en del. Just idag håller USA stängt dessvärre (Presidents Day), men annars är det riktigt skönt att dra igång måndagar på senare tid för min del.

Någon mer som insett något liknande? Nu är jag inte riktigt passiv sparare så men min lilla aktiva del blir det att hålla både ett och två ögon på utvecklingen under dagen och kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Det där är kusligt igenkännbart nu när du säger det. Har kommit på mig själv med att spana in börsskärmen flera lördagar/söndagar och blivit besviken på att det inte är vardag Egentligen är det ju ganska irrationellt då min sparhorisont är mycket lång, som sig bör med aktiesparande. Men det har ändå blivit intressant att följa börsen på daglig basis!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vänta tills börsen sjunker, då är det helt plötsligt inte lika roligt längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då förstår jag inte vad du menar. Så här...

Jag kommer att nån gång de sista dagarna i månaden att manuellt flytta över ett belopp, från några tusen upp till kanske 10 000. Hur mrnar du att det du föreslår kan göra att detta belopp fördelas automatiskt?

Kom ihåg att jag är ny på Avanza och inte har koll på all terminologi.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey. Du får gärna citera så jag ser svaret direkt. Nu är jag iof. en flitig läsare av tråden
Vet inte om det är enklare men jag skulle tycka det var lättare att redigera ett månadssparande varje månad än att aktivt ändra belopp för varje enskild fond.

Under månadssparande på Avanza kan du sätta ett belopp på ex 1000:- när beloppet är satt kan du sedan välja antal fonder som de 1000:- ska fördelas på .
Sätter 5st fonder à 200:- (20%)

När du sedan vill höja ditt månadssparande till 10000:- blir det då 2000:- (20%) för varje fond eftersom detta ligger som en post i ditt månadssparande. Så skulle jag gjort. Men vi kanske missförstår varandra?

Gå in under månadssparande och laborera.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"