Urin luktar annorlunda på olika toaletter

Permalänk
Inaktiv

Urin luktar annorlunda på olika toaletter

Hej SweC! Jag undrar om andra delar upplevelsen att ens urin tycks lukta olika baserat på vilken toalett man besöker. Detta har jag främst notera på två platser; första är toaletten på gymmet jag brukade besöka när jag var yngre men tänkte att det kanske var en slump iom att jag drack proteinshakes och att det var något där som luktade. Men nu har jag upptäckt ännu en sådan toalett i omklädningsrummet på jobbet som jag tidigare aldrig använt.

Någon som varit med om detta själv och/eller vet vad det kan bero på?

(Obs. notera att detta inte är ett skämt/troll)

Permalänk
Inaktiv

Olika mycket vatten i toaletten kan få urinet att lukta olika då koncentrationen blir olika.
Även utformningen på toaletten sprider lukterna olika.

Sen vad man äter och dricker spelar in och säkert olika bakteriekulturer i toaletterna som ångar upp.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte lukta på min urin.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag brukar inte lukta på min urin.

De flesta brukar inte göra det, men oftast känner man lukten. Står du och håller andan medan du pissar eller?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

De flesta brukar inte göra det, men oftast känner man lukten. Står du och håller andan medan du pissar eller?

Nej, men jag känner trots det inte av att det luktar, annat än någon gång ibland. Luktar urinen så starkt att ni känner av det för jämnan så dricker ni troligen inte tillräckligt med vatten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Jag brukar inte lukta på min urin.

Skönt att höra att man inte är ensam om att inte lukta på sitt urin!

Permalänk
Medlem

Brukar lukta pga att det är en bra indikator som Jonny nämnde innan på om man dricker nog med vatten. Dock så tror jag att det räcker med att syna färgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, men jag känner trots det inte av att det luktar, annat än någon gång ibland. Luktar urinen så starkt att ni känner av det för jämnan så dricker ni troligen inte tillräckligt med vatten.

Eller så är det som med sparris, vissa genererar en viss lukt, andra inte, vissa reagerar på den lukten och andra inte och visa har båda eller inget av det.
Din diet kanske inte innehåller något du reagerar på på båda sätten medan andra kanske har det.
Man dricker tillräckligt med vatten så länge man dricker när man är törstig vilket de flesta gör, koncentrationen av urinämne beror på hur mycket njurarna sorterat ur kroppen i relation till mängden vatten.
Ja du kan spä ut lite mer om du hinkar vatten men det är inte en mätning på om du druckit tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Brukar lukta pga att det är en bra indikator som Jonny nämnde innan på om man dricker nog med vatten. Dock så tror jag att det räcker med att syna färgen.

Läs ovan, det är inte en indikator på detta, myten om X liter per dag är gammal och fel. Drick när du är törstig.

Källor
https://www.healthline.com/nutrition/8-glasses-of-water-per-d...
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2011/jul/13/myth-eig...
Fler finns
Skickades från m.sweclockers.com

La till källor
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Som någon nämnde tidigare i tråden så känner jag lukten ibland vare sig jag vill eller inte. Det är inte så att jag ställer mig på alla fyra framför muggen och kör ner huvudet för att få lukta på pisset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Jag brukar inte lukta på min urin.

Passa dig innan jag börjar trolla i kommentarsfältet på dina artiklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte känna av någon lukt när jag kissar, oavsett vilken toalett det rör sig om. Har nog inte världens skarpaste näsa i och för sig.

Permalänk
Inaktiv

Lite så jag undrar om inte TS kanske skulle kunna få en ny titel om någon mod eller forumledare snubblar över tråden.

Tror det blir att följa tråden, har dock inte mer att tillägga att, som flera nämnt, så bör man se till att dricka tillräckligt med vatten. De flesta dricker för lite.

Permalänk
Medlem

@anon242437 Haha, nu ska vi ta det lilla lugna. Poängen jag försökte förmedla var att jag inte känner lukten av mitt kiss och heller inte anstränger mig för att göra det.

Om man dricker tillräckligt och inte inte häver i sig livsmedel som sparris och dylikt luktar kisset generellt inte särskilt mycket.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, men jag känner trots det inte av att det luktar, annat än någon gång ibland. Luktar urinen så starkt att ni känner av det för jämnan så dricker ni troligen inte tillräckligt med vatten.

Doften beror också på vad man ätit för dagen - somliga får intressant doft när de ätit sparris.

Permalänk
Medlem

Intressant mrn annorlunda tråd. Fyller faktiskt en poäng.

Lukten från en toalett och hur de luktar från den bör härledas till.

1. Frekvent städning
2. Spill utanför skålen
3. Material på golv
4. Material på väggarna
5. Luftflöde
6. Temperatur
7. Hur ofta används toaletten

Kan tänka att på ett gym är det mer saker som spelar roll här. Svett exempelvis som droppar eller sprids på annat sätt.

Tror dock att på ett gym bör toalettutrymmen städas varje timme helst.

Bör vara som med andra ytor, ju renare desstu mindre lukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

@grollo92 Haha, nu ska vi ta det lilla lugna. Poängen jag försökte förmedla var att jag inte känner lukten av mitt kiss och heller inte anstränger mig för att göra det.

Om man dricker tillräckligt och inte inte häver i sig livsmedel som sparris och dylikt luktar kisset generellt inte särskilt mycket.

Okej jag förstår. Jag hoppas att skämtet var tydligt i mitt inlägg och att det ej var ett faktiskt ”hot”/löfte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fundering i ämnet som kanske är relevant - eftersom många djur använder urin för att markera revir så borde det även vara relevant för människor. Men det kanske inte är helt enkelt att forska på och det är förmodligen något som sker helt omedvetet att luktämnen tillkommer i urinen.

Om det är någon här som är intresserad av biologi och revirstudier hos människor så kanske det kan vara något att studera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

En fundering i ämnet som kanske är relevant - eftersom många djur använder urin för att markera revir så borde det även vara relevant för människor. Men det kanske inte är helt enkelt att forska på och det är förmodligen något som sker helt omedvetet att luktämnen tillkommer i urinen.

Om det är någon här som är intresserad av biologi och revirstudier hos människor så kanske det kan vara något att studera.

Modern vetenskap tycks ju visa att vårt luktsinne är betydligt mer avancerat än vi själva är medvetna om.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number