Permalänk
Medlem

Ersätta Korg DS-DAC-100m

Hej,

Jag har en Korg DS-DAC-100m kopplad till min laptop som agerar ljudkälla när jag exempelvis lyssnar på Spotify eller ser på film i vardagsrummet. Tycker ljudet är riktigt bra, dock verkar den ha problem med drivarna (eller hårdvara), då den efter en stunds spelande, ibland en timma, ibland dagar, helt plötsligt förvränger ljudbilden något fruktansvärt. Det är som att ljudet downsamplas kraftigt och på det ett rejält brus. Att bli av med förvrängningen innebär att start om datorn eller återansluta Korgen till datorn (eller inaktivera och aktivera i Windows), något som är fruktansvärt retligt när man sitter med en god öl i soffan och lyssnar på sina favoritbitar.

Har testat de senaste drivarna, installera om och av tusen gånger och börjar nu ge upp. Test med flera olika datorer som ljudkälla osv.. Nåväl, det är alltså detta elände det rör:
https://www.korg.com/us/products/audio/ds_dac_100m/page_2.php
Och även andra verkar erfara samma problem:
http://www.korgforums.com/forum/phpbb2/viewtopic.php?p=783434

Funderar därför helt sonika på att ersätta den med något annat då ljudet från datorns default 3,5 mm är alldeles för fattigt. Jag har förstått det som att jag nödvändigtvis inte behöver en DAC, då jag har en förstärkare som kan driva upp signalen, utan något som klarar av att skicka en "finare"/"mer detaljrik" signal till stereon.

Gör givetvis inget om ersättningsenheten är billig. Jag har kikat på denna, vad tror experterna här om den?
https://www.amazon.de/Sharkoon-Gaming-External-Hi-Res-Audio/d...
Kommer dess ljudbild avvika kraftigt från Korgens?

Vad skulle ni rekommendera? Har en maxbudget på 2000 kr. Men ser gärna ett pris under 1000 kr.

Köpte Korg:en för 695 kr i januari 2017 från emusic efter en rekommendation i Fyndtråden

Permalänk
Medlem

Varför ens titta på en billigare produkt när den du har är du missnöjd med. Förstår inte resonemanget.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

En sak jag lärt mig snabbt med teknik, i synnerlighet pc produkter... Har det GAMING i namnet är det mest bara gimmick och finns förmodligen en hel del produkter som kan ersätta denne i samma prisklass var du får ut mer för pengarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nudeln:

Funderar därför helt sonika på att ersätta den med något annat då ljudet från datorns default 3,5 mm är alldeles för fattigt. Jag har förstått det som att jag nödvändigtvis inte behöver en DAC, då jag har en förstärkare som kan driva upp signalen, utan något som klarar av att skicka en "finare"/"mer detaljrik" signal till stereon.

Du har nog totalt missuppfattat vad en dac tekniskt gör för det är den som omvandlar ljudet från en digital till analog signal som du sedan kan förstärka, ett ljudkort innehåller alltså en dac men varken en dac eller ett ljudkort behöver innehålla en förstärkare men oftast så har de åtminstone nått linjesteg för att förenkla inkopplingen till nästa förstärkarsteg.
Om din befintliga förstärkare inte ger bra ljud om den ansluts direkt till datorn spå behöver du ha en dac mellan datorn och förstärkaren, sedan om det är en separat dac eller en integrerad i ett ljudkort är en annan sak men en dac är det i vart fall i signalkedjan.
Ljudbilden lär inte påverkas särskilt mycket vad än du väljer men du menar nog ljudkvaliten och där är usbdrivna budgetljudkort det som står lägst på kvalitetstrappan av prylar du kan expandera din laptop med, en usbdac är generellt bättre om du inte behöver ha ingångarna som du får med ett ljudkort, Audioquest gör en del usbpinnar som får bra kritik om du behöver nått som ska drivas via usb så du kan ju i så fall ta en titt på Dragonfly serien men om du inte behöver usbdrift sså finn det ju en hel del prylar för under 2000 kr

Är DSD och/eller MQA ett önskemål eller var det bara en slump att du valde den Korgen från början och du egentligen bara använder PCM, det är ju en viktig sak att ha koll på om du ska byta enhet, Dragonfly enheterna stödjer MQA men jag tror inte de klarar DSD om det är ett krav du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har nog totalt missuppfattat vad en dac tekniskt gör för det är den som omvandlar ljudet från en digital till analog signal som du sedan kan förstärka, ett ljudkort innehåller alltså en dac men varken en dac eller ett ljudkort behöver innehålla en förstärkare men oftast så har de åtminstone nått linjesteg för att förenkla inkopplingen till nästa förstärkarsteg.
Om din befintliga förstärkare inte ger bra ljud om den ansluts direkt till datorn spå behöver du ha en dac mellan datorn och förstärkaren, sedan om det är en separat dac eller en integrerad i ett ljudkort är en annan sak men en dac är det i vart fall i signalkedjan.
Ljudbilden lär inte påverkas särskilt mycket vad än du väljer men du menar nog ljudkvaliten och där är usbdrivna budgetljudkort det som står lägst på kvalitetstrappan av prylar du kan expandera din laptop med, en usbdac är generellt bättre om du inte behöver ha ingångarna som du får med ett ljudkort, Audioquest gör en del usbpinnar som får bra kritik om du behöver nått som ska drivas via usb så du kan ju i så fall ta en titt på Dragonfly serien men om du inte behöver usbdrift sså finn det ju en hel del prylar för under 2000 kr

Är DSD och/eller MQA ett önskemål eller var det bara en slump att du valde den Korgen från början och du egentligen bara använder PCM, det är ju en viktig sak att ha koll på om du ska byta enhet, Dragonfly enheterna stödjer MQA men jag tror inte de klarar DSD om det är ett krav du har.

Nej. Det du nämner nu är nog överkurs. Jag ska titta närmare på Dragonflyprodukterna. Men ja, någon form av DAC är ju givetvis vad jag är ute efter eftersom default 3,5 mm från laptopen är den koppling jag har idag till förstärkaren och den är värdelös. Ja, jag har nog bara nyttjat PCM eftersom jag inte fördjupat mig mer än så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall någon undrar landade valet på en Xtre MPro:
https://www.amazon.de/gp/product/B01FQHBDI4/ref=ox_sc_act_tit...
För priset lever den upp till mina krav, även om jag dessvärre tycker att jag fick ett trevligare ljud med min Korg. Men Xtre MPro verkar vara krångelfri så får ändå anses vara ett lyft och kan hända att det delvis är en vanesak.

Lovordad av entusiaster här som menar på att den kan mäta sig med Audioquests drakflugor:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...