Intel Core i7-10700K "Comet Lake" går i upp till 5,3 GHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

I slutsiffra så skiljer det ja. Även om det är långt ifrån övertygande vinster överallt och även en del förluster för Intel, även med en CPU som går i högre hastigheter. Så det är inte en svart eller vit bild längre. Det man dock får titta på är just hur mycket extra prestanda man får ut av en 9900K genom att överklocka den och det är väldigt lite. Så att höja frekvensen ytterligare lite kommer inte generera så mycket faktiskt prestandaökning. Just detta vittnar om att Intel har ett issue med sin nuvarande riktning. Skulle Ryzen 4000 hinna släppas och behålla nuvarande hastigheter men öka IPC med 10% så skulle Intel inte ha mycket kvar att säga att de är snabbast på.

Flera tester med 9900K@5GHz och Stock där man tydligt ser att man tjänar väldigt lite på att överklocka. Med en fps mätare på skärmen så kan man sjävklart registrera det, men jag tror att de flesta inte hade märkt någon tydligt skillnad mellan en 3900X, en 9900K stock och en 9900K@5GHz i dessa spel i ett blindtest. Kör man sedan i 1440p, som de flesta i dessa prisklasser nog gör, så är skillnaderna i princip helt utsuddade.

https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9...

Beror vad man är ute efter helt klart, spelar man allt på låga inställningar och upplösning så är det ganska viktigt, processorn kommer alltid vara för slö så kan man få 5% till så är det jävla bra. Sen kan man argumentera om vinsten av överklockning hur länge som helst, det är inte bara 9900k. Alla processorer och grafikkort också för den delen har bara några få procent att hämta med överklockning. 5% på det som redan är bäst är ju en jävla vinst speciellt eftersom det kommer på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Var inte länge sen folk skojade om att steka ägg på AMDs CPU, hur vindarna vänder...
Bra med riktig fight igen dock, blir bättre priser i slutändan

Äggen var väl på deras GPUer? Det var väl ett kärnkraftverk som krävdes för deras CPUer

Men ja, läget är ju rätt mycket jämnare nu än för fem år sedan!

Permalänk
Avstängd

När släpps tionde generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Äggen var väl på deras GPUer? Det var väl ett kärnkraftverk som krävdes för deras CPUer

Men ja, läget är ju rätt mycket jämnare nu än för fem år sedan!

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10360?key=5471357e48e6c06e4c3c1dcc9df7ccc0
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19412?key=a9c6acb152ea4133d36cf98c3bfdaf77

Njae. Var ju t.ex. ett skämt som förekom under Athlontiden. Har dykt upp lite då och då faktiskt sedan dess.

Skrivet av anon201296:

Det var förståss ett skämt

Skickades från m.sweclockers.com

Mhmm..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visst är det så, och det också därför jag skrev att det är extremt beroende av systemet.

Sen är det där testet väldigt konstigt då de inte monitorerar frekvenser! Vad jag har sett så har flera x570 bräder mer aggresiva inställningar när det kommer till turbo-frekvenser! Det visar dessutom att till skillnad från AMD så faller ju faktiskt intel tillbaka precis som tänkt när systemet överträder strömbudgeten över tid, dvs man ser en hög peak för 9900k sen faller den under samtliga AMD-system (i c4d dvs).

Skrivet av sKRUVARN:

Självklart, felskrivet från min sida.

Allright, det är svårt att avgöra dock om AMD-processorn faktiskt går över sin strömbudget, det faktum att den ligger stabil på samma totala nivå antyder att den inte gör det. Den går över TDP definitivt, det gör de flesta.

TL:DR: TDP är en meningslös metric nu, Intel's är längst från verkligheten; 9900KS är ett absolut monster och vad i7-8086 borde ha varit, AMD's (inte TR dock) CPU's presterar rätt nära sin topp redan utan PBO medan Intel kan gå upp en bit med biffig kylning och bra power delivery.

Anandtech skriver och visar följande gällande strömbudget:

Package Power Tracking (PPT): The power threshold that is allowed to be delivered to the socket.
This is 88W for 65W TDP processors, and 142W for 105W TDP processors.
Thermal Design Current (TDC): The maximum amount of current delivered by the motherboard’s voltage regulators when under thermally constrained scenarios (high temperatures)
This is 60A for 65W TDP processors, and 95A for 105W TDP processors.
Electrical Design Current (EDC): This is the maximum amount of current at any instantaneous short period of time that can be delivered by the motherboard’s voltage regulators.
This is 90A for 65W TDP processors, and 140A for 105W TDP processors.

Graphing the three processors together, we see two main aspects: Again the 3900X and 3700X both consuming notably less power than the 2700X, and the 3700X’s hard limit when reaching the 88W PPT limit while the 3900X is able to scale further up till it hits the 142W limit.

Comparing the full load power characteristics of both SKUs, they end up extremely competitive in both their respective categories. The 3700X’s 90W hard-limit puts it at the very bottom of the CPUs we’ve used in our testing today, which is quite astonishing as the chip is trading blows with the 9700K and 9900K across all of our test workloads, and the latter chip’s power consumption is well over 60% above the 3700X’s.

https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Meanwhile så skriver de detta om 9900K:

For our testing, we use POV-Ray as our load generator then take the register values for CPU power. This software method, for most platforms, includes the power split between the cores, the DRAM, and the package power. Most users cite this method as not being fully accurate, however compared to system testing it provides a good number without losses, and it forms the basis of the power values used inside the processor for its various functions.

Starting with the easy one, maximum CPU power draw.

Focusing on the new Intel CPUs we have tested, both of them go beyond the TDP value, but do not hit PL2. At this level, the CPU is running all cores and threads at the all-core turbo frequency. Both 168.48W for the i9-9900K and 124.27W for the i7=9700K is far and above that ‘TDP’ rating noted above.

https://www.anandtech.com/show/13400/intel-9th-gen-core-i9-99...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Japp för intelsystmet testades absolut inte med moderkort, grafikkort, diskar osv osv....Poängen var inte att 3700X drar mer än 65W för hela systmet från väggen... Utan beroende på hur mycket ström moderkortet kommer tillåta den att dra så kan den dra lika mycket som en intel processor med högre "TDP". PBO är t ex påslaget by default på en del moderkort och med det på så flyger den där TDP-siffran ut ur fönstret lika mycket som den flyger ur fönstret på intel-system som inte begränsar strömbudget för att reskpektera TDPn.

Men varför inte en till bild som inte är mätt från väggen:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/v2sWLAuSWtw9yjNgREioE-650-80.png
Titta, 3700X utan PBO drar endast 9w mindre än 9700k trots att det är en "65W" CPU mot en "95W", hur går detta till då!? Intel måste alltså vara dom som bäst! Och AMD fuskar mer!

Och för att förtydliga, jag länkar inte denna bilden för att jag tycker den representerar verkligenheten (t ex ingen avx last vilket gör att Intel ser så "bra" ut), eller som poäng att AMD är värre än intel eller något annat, utan för att påvisa hur missvisande det kan vara att slänga runt bilder och TDP siffror på detta sättet, och att säga att AMD system följer tdp men inte intel. För bägge tillverkare använder TDP på ett flummigt sätt som inte behöver stämma överrens med hur mycket dom kommer dra i olika system.

Grafen jag länkade tidigare var enbart CPU Package.
Men det där med att läsa och tolka grafer verkar inte vara din starka sida.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Grafen jag länkade tidigare var enbart CPU Package.
Men det där med att läsa och tolka grafer verkar inte vara din starka sida.

Och det var den jag länkade senaste också, så vad vill du ha sagt med det? Och varför skriver du ett inlägg igen om något som redan adresserats? Häpnadsväckande att man kan vara så otrevlig när man uppenbarligen inte läser vad andra skriver. Eller har jag skrivit någonstans att den du länka INTE enbart var för cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Finns många kylare idag som klarar det så vet inte vad ni pratar om.
Ta bara NH-D15 som klarar upp till 220.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2604157

hmm blir nästan köpsugen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag klagar då inte på alla småhopp. Blir en fin uppgradering från 4790k även om jag kör den i 4,5 GHz
Men hoppas de kan klämma ut en snabbare 8 kärning variant innan jag byter. Vill att den ska hålla minst lika länge som denna och att den ger en fin boost i lägsta fps.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Det man syftar på med 95w tdb är base clock.
Men ja räkna med att de drar ~250w i boost i worst case.
Håller verkligen med att det är vilseledande marknadsföring med tyvärr verkar det var praxis att syssla med det i hela techbranschen.
AMD ljuger om sina boost clocks även om de är lite närmre sanningen.

Men ska vi ta några värre exempel?

Nvidia med sina 6x högre prestanda för sina Turing kort jämfört med Pascal?
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/nvidia_turing_u...

Eller varför inte Samsung som hittar på nya namn på LCD med jämna mellanrum. LED, QLED osv?
Gemene man är tvärförvirrad och tror fortfarande att LED inte var LCD utan en helt ny teknik och att QLED är "OLED typ" och verkligen inte en LCD som är en gammal teknik.

Sist jag var på Elgiganten eller om det var Mediamarkt stod det en försäljare och babblade för någon stackars farbror.
"Fördelen med den här TV:n är att den har 240hz och den andra bara 120".
Ja interpolerade fake herz kanske med massa artefakter. Den bör ändå köras på Superduper motion off för bästa möjliga bild.
Och om det ändå skulle varit riktiga hertz så är allt matrial som han kommer se på den ändå mellan 24hz och 60hz.

Fast Nvidias uttalande där stämmer väl i just raytracing?

Permalänk
Medlem

@Chrisj:

Både du och jag vet att det är när det gäller ray tracing som är ända gången som det där uttalandet är sant men när man läser i länken under så framgår det inte tydligt alls.
Jag anser att det där här är extremt vilseledande marknadsföring.
Att ens jämföra en funktion påslagen som föregående generation inte stödjer.
Kom igen.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/rtx-2070-...

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1