EK Water Blocks lanserar vattenkylning med serverfokus

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

EK Water Blocks lanserar vattenkylning med serverfokus

EK Professional Line tar sikte på serverhallen med smarta kopplingslösningar vars fokus ligger på minimerad nedtid.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2017

Skulle vilja se ett snitt på Manifold-produkterna. Har lite svårt att förstå hur genomströmningen fungerar.
Spännande produkter i övrigt, vattenkylning till alla

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Tvivlar på att det är bra att introducera mer punkter där katastrofala fel kan inträffa i en server.

Ryzen R5 3600 | 1060 6GB | Burk-Historik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av trattgunnar:

Skulle vilja se ett snitt på Manifold-produkterna. Har lite svårt att förstå hur genomströmningen fungerar.
Spännande produkter i övrigt, vattenkylning till alla

Installationsmanualen som finns på deras hemsida förklarar riktigt bra

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109813492.pdf

Speldator: 3700X @ 4.3 AllCore | 32GB DDR4 | Asus 1080 Ti OC | Allt på luft
Laptop: HP Spectre 13 | 4st äldre slit och släng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Hade gärna sett att de jobbade med servertillverkarna för att kunna köpa "komplett/färdigt" från fabrik/återförsäljare. Mer vattenkylning till folket!

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Skribent
Jonas Klar
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av LPG:

Tvivlar på att det är bra att introducera mer punkter där katastrofala fel kan inträffa i en server.

Migrationen mot vattenkylning i serverhallarna har väl börjat för länge sedan, speciellt intressant blir det när man kan få plats med fler grafikkort än tidigare med hjälp av kylning som tar mindre plats. Sedan är det grejer som strömbudgetar som styrs beroende på temperatur och liknande.

Men som du säger, går något fel med vattenkylning blir det ofta större fel.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Meantek:

Men som du säger, går något fel med vattenkylning blir det ofta större fel.

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Skribent
Jonas Klar
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

Du har en poäng, gör man saker ordentligt minimerar man även risken. Får köra en uppföljning med statistik från servertillverkare som kört vattenkylning om de är villiga att dela med sig av siffrorna.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Meantek:

Du har en poäng, gör man saker ordentligt minimerar man även risken. Får köra en uppföljning med statistik från servertillverkare som kört vattenkylning om de är villiga att dela med sig av siffrorna.

Alla som fått uppleva felaktigt utlösta släcksystem dränka en serverhall vet hur lite skada det faktisk gjorde

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Citat:

de fantasilöst döpta "2CPU 2GPU" och "2CPU 4GPU",

Det är sådan fantasilöshet som gör det lättare för de som köper. 1650MMX Super Tri-Ti GDDR4 GRTX ROG STRIX MASTER STARTER ULTIMATE.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som till slut leder ström är det väl?

Edit: Kanske var ett litet kort svar det där.. Men Avjoniserat/destillerat vatten leder väl till slut ström de också även om det inte gör det i början

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | LG UltraGear 27GL850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Har inte hört så mycket mer om det de senaste månaderna, men der8auer håller ju på att utveckla en ny generation av evaporationskylning med lågtrycksgas för mindre serversystem.

Lägger man samman det med detta så tror jag att vi har en bra kombo av moderniserad äldre teknologi som bör fungera väl utan potentiell risk för skador orsakade av utläckande kylvätska eller förlorad överföringskapacitet med olja tex.

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Vad jag tolkar är väl EKs lösning för närvarande tänkt att bli en förbättring av system som dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=v7RdwkU9WiI

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Skribent
Jonas Klar
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av kelthar:

Det är sådan fantasilöshet som gör det lättare för de som köper. 1650MMX Super Tri-Ti GDDR4 GRTX ROG STRIX MASTER STARTER ULTIMATE.

Håller med om att det gör det lättare, även om jag personligen kanske hade döpt dem "Dual CPU/Dual GPU" respektive "Dual CPU/Quad GPU" med ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Zippeer:

Som till slut leder ström är det väl?

Edit: Kanske var ett litet kort svar det där.. Men Avjoniserat/destillerat vatten leder väl till slut ström de också även om det inte gör det i början

Då är det inte längre destillerat/avjoniserat vatten och man har sedan länge hunnit stänga ned och sanera miljön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte avjoniserat/destillerat 5 minuter efter du börjat pumpa runt det i metallblock.

Jag tror också snabbkopplingarna inte är så lämpliga också eftersom det ännu är en punkt som kan börja läcka väldigt lätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur länge är vatten är avjoniserat i en miljö med exponerad koppar/mässing etc.?

Angående dränka serverhall med släcksystem så har jag inte sett serverhallar med annat än Halon och CO2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Dunde:

Hur länge är vatten är avjoniserat i en miljö med exponerad koppar/mässing etc.?

Angående dränka serverhall med släcksystem så har jag inte sett serverhallar med annat än Halon och CO2?

Ingen aning hur lång tid det tar för koppar innan det börjar erodera men det fanns tid att kontrollerat stänga ner samtliga servrar.
Din bristande erfarenhet av släcksystem kan jag inte heller hjälpa dig med. Serverhallen i fråga finns inte längre och nu kör vi CO2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av gabriel15:

Det är inte avjoniserat/destillerat 5 minuter efter du börjat pumpa runt det i metallblock.

Jag tror också snabbkopplingarna inte är så lämpliga också eftersom det ännu är en punkt som kan börja läcka väldigt lätt.

Det är i och för sig en aspekt jag inte tänkt på.... men tänk om man tagit hänsyn till det också genom olika galvaniska motåtgärder?

Snabbkopplingar använder jag privat och det har tuffat på hemma i över 6-7 år nu utan läckage så det är jag inte så orolig för. Klara jag det så kan nog ett företag som lägger ner lite omsorg på sina produkter också klara av att erbjuda en säker lösning. Annars är man inte med i matchen så länge till...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Vore roligare om man kunde koppla vattenslingan direkt till kylsystemet i serverhallen. Tänk en tyst serverhall..... mmm

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Hade ingen aning om att EK Water Blocks är från Slovenien och jag lärde mig nyss att välrenommerade Akrapovič också är från Slovenien. Inte illa av den lilla österrikiska provinsen! Ni slabo! <3

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ingen aning hur lång tid det tar för koppar innan det börjar erodera men det fanns tid att kontrollerat stänga ner samtliga servrar.
Din bristande erfarenhet av släcksystem kan jag inte heller hjälpa dig med. Serverhallen i fråga finns inte längre och nu kör vi CO2.

Jag kan hjälpa dig med din bristande kunskap om joner. Ganska exakt samma sekund som du fyller loopen med ditt avjoniserade vatten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Dunde:

Jag kan hjälpa dig med din bristande kunskap om joner. Ganska exakt samma sekund som du fyller loopen med ditt avjoniserade vatten.

Tydligen inte tillräckligt för att orsaka kortslutning i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alla som fått uppleva felaktigt utlösta släcksystem dränka en serverhall vet hur lite skada det faktisk gjorde

Vad kör ni för släcksystem egentligen? Största risken med om Argonite (Mix Argon och Kväve) löser ut borde vara för eventuella tekniker i hallen som plötsligt inte får något syre.

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 3x Virtual |
Laptop: | 2x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av JamesBanana:

Vad kör ni för släcksystem egentligen? Största risken med om Argonite (Mix Argon och Kväve) löser ut borde vara för eventuella tekniker i hallen som plötsligt inte får något syre.

Idag har vi CO2, lagom skönt för öronen när det löser ut. Diskussionen gällde dock vatten och jag tänkte tillbaka på en gammal hall där man hade spridare som atomiserade vattnet till en ånga. När ånga lagt sig droppade det vatten överallt.