Filerna blir 2x större när jag försöker flytta över till annan HDD

Permalänk
Medlem

Filerna blir 2x större när jag försöker flytta över till annan HDD

Hejsan, jag har ett konstigt problem som jag verkar inte kunna förstå.. Jag försöker flytta 457 GB Filer från disk D till min disk E , på disk E har jag över 800 GB kvar, när jag väl flyttar över filerna, då blir filerna plötsligt dubbelt så stora alltså från 457 GB blir dom 931 GB och då får jag kommunikation om att jag har ont om plats på disk E.. Hur kommer det sig? Antar att jag kommer få föra över delvis..

Här kommer en bild https://i.imgur.com/fSfDoWl.png

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Rekordmedlem

Det var många filer, har du olika klusterstorlek kanske det är en optimalt dålig storlek som gör att de inte får plats.
Det kan kanske också finnas dolda filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla på destinationen hur size/size on disk skiljer sig där. En extrem blockstorlek och ett stort antal filer skulle kunna ge den effekten, men du har ju inte jättemånga filer och det verkar inte troligt att du har en extrem blockstorlek.

En fil tar alltid upp ett heltal antal block (t. ex n * 4KB) oavsett hur stor (liten) filen är.

Jag hade ett liknande problem en gång i tiden, men det var med en professionell Fujitsu-NAS och infrastrukturnissarna påstod då att Windows rapporterade felaktigt stort diskutnyttjande.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Så många filer är det inte. Det skulle krävas i genomsnitt 8MB extra per fil för att det inte få plats, och så stora är väl inte klusterstorlekarna någonstans?

@CreativeX: Testa att flytta över i mindre delar och kolla hur stort varje del blir efter överföringen.

Permalänk
Medlem

Windows kan ibland rapportera felaktig storlek i vissa foldrar. Finns program som visar den korrekta storleken men kommer inte ihåg namnet på dem just nu, men googla "windows reports wrong disk usage" så bör det peka dig åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

var är det för typ av filer - komprimeringsbara/inte komprimeringsbara

har du filsystem med kompression aktiv där du hämtar filerna ifrån ?