Musikuppspelning a la Spotify connect fast från lokal källa?

Permalänk

Musikuppspelning a la Spotify connect fast från lokal källa?

Hej!

Söker någon form av setup så jag kan spela lokalt lagrad musik (flac) på samma sätt som Spotify connect fungerar, dvs man väljer låtar osv med telefon men sen spelar receiver upp det.
Har en Marantz SR 7009.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med en DAC och någon mjukvara, så som Pi MusicBox, Volumio kanske skulle passa?

Jag har personligen tidigare kört en Raspberry Pi med en HiFiBerry DAC+ ADC PRO tillsammans med Volumio 2 och det fungerade riktigt fint

Volumio har stöd för t.ex. Spotify om man nu skulle vilja lägga till det, vet inte om det finns någon app (fanns inte när jag körde) men det finns ett web-GUI som har bra support för mobilt-läge (responsive design).

Permalänk
Skrivet av gonace:

Raspberry Pi med en DAC och någon mjukvara, så som Pi MusicBox, Volumio?

Jag har personligen tidigare kört en Raspberry Pi med en HiFiBerry DAC+ ADC PRO tillsammans med Volumio 2 och det fungerade riktigt fint

Volumio har stöd för t.ex. Spotify om man nu skulle vilja lägga till det, vet inte om det finns någon app (fanns inte när jag körde) men det finns ett web-GUI som har bra support för mobilt-läge (responsive design).

Jag körde tidigare en något liknande setup, fast med en windowsklient som stod och snurrademed foobar på och sedan HDMI till receivern, var väldigt nöjd med det, men jag har bantat utrustningen vid TV-bänken, blev alldeles för mycket kabel....
Så nu har jag bara 3 enheter där (SR7009, XPA 5 och en Shield) vill helst inte ha flera saker där.

Sen har jag mycket konserter i fler-kanaligt utförande så den lösningen med hifiberry går bort lite.

Hade helst hoppats på någon lösningen över nätverk, t.ex. nån docker att installera på min server och sedan använda någon utav receivers inbyggda nätverksklienter för musik, DLNA, Spotify Connect, WEB-radio eller någon av de andra möjligheterna...

Permalänk
Medlem

HiFiBerry har DAC:ar med TOSLink, men kanske inte riktigt hjälper dig ändå :/

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobil? Jag utgår från att din 7009 har airplay (min 6009 har det) och då kan du köra trådlöst från en iPhone utan problem. Jag gör det emellanåt från mitt plexbibliotek och det fungerar väldigt smidigt. Jag har .flac även om det säkert konverteras på något sätt iom att jag kör airplay. Så ljudkvaliten blir kanske inte exakt lika bra men väldigt få skulle klara av att höra skillnaden.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Vad har du för mobil? Jag utgår från att din 7009 har airplay (min 6009 har det) och då kan du köra trådlöst från en iPhone utan problem. Jag gör det emellanåt från mitt plexbibliotek och det fungerar väldigt smidigt. Jag har .flac även om det säkert konverteras på något sätt iom att jag kör airplay. Så ljudkvaliten blir kanske inte exakt lika bra men väldigt få skulle klara av att höra skillnaden.

Android tyvärr.

Är mycket tacksam för alla tips.

Tyvärr hjälper inte toslink heller speciellt mycket det blir ju ändå max 2 kanaler om man vill ha lite upplösning i ljudet.

Fungerade hyfsat väl med min windowsburk + foobar och via HDMI, men jag vill verkligen helst slippa ställa dit en maskin till, det ser så "clean" ut idag i och med att man har gömt Shielden bakom TV:n till och med.