MSI J1800I moderkort utan SPDIF [LÖST]

Permalänk
Medlem

MSI J1800I moderkort utan SPDIF [LÖST]

Jag skulle vilja koppla in en extern DAC till mitt MSI J1800I moderkort som jag använder i min HTPC. Jag kan inte hitta någon SPDIF utgång någonstans, varken på bakplåten eller via några pins på moderkortet. Är det enda alternativ som jag har att löda på en tunn kabel från pin 48 på ljudchippet och sedan använda chassijord för att kunna få SPDIF ut? Skulle det vara en modifiering som skulle kunna funka?

Länk till moderkortstillverkarens sajt.
https://www.msi.com/Motherboard/J1800I-/Specification

Länk till ljudchippet.
[img]http://datasheetcafe.databank.netdna-cdn.com/wp-content/uploa...[/img

komplett datablad för ALC887 chipset
http://www.chipset-ic.com/datasheet/ALC887.pdf

PDIFO O 48 First SPDIF Output Output has 12mA@75Ω driving capability VOH=DVDD, VOL=DVSS

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Här är det en som aktiverat det via pin 48. Men det ser ut att krävas lite ändring av linux pin konfiguration, jag kör Linux på min HTPC.

https://www.sevenforums.com/sound-audio/413243-spdif-output-a...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Finns det inte extern dac via usb eller andra möjligheter? Optisk utgång kanske finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen optisk utgång finns, jag tänkte försöka undvika USB. Just för att det blir så krångligt att skifta ljudutgång när vi vill ha TV-ljud via HDMI eller när vi vill ha den stereoförstärkarens ljud, förstärkaren är en rörförstärkare och har av förklarliga skäl inga kiselkomponenter som exempelvis en DAC. Vi växlar högtalarsystem ibland av olika anledningar.

Jag har redan ett Audiophile 2496 ljudkort som kan fungera som extern USB-DAC men det krånglar till det vid ljudväxling.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Något liknande den här borde kanske fungera? https://www.walmart.com/ip/4K-x-2K-HDMI-HDMI-Optical-TOSLINK-...

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att koppla en dac på flera sätt och eftersom du inte specificerat det mer noga så....
Du kan koppla in ett ljudkort med lämplig utgång om du inte har nått i den lediga kortplatsen, du kan gå via nätverket om du har en passande dac/streamer, använda hdmi eller bygga nått eller så kanske det även finns nån annan metod utöver det.
men varför är det bökigt att gå via usb, menar du egentligen att du har en dac där du gredan har anslutit nått via usb ?
Det finns ju en del usb anslutna coax och toslnkutgångar också om det är den utgången du vill skapa snarare än att bara kunna ansluta en dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad, varför blir det svårare att byta mellan utgångar om du har en extern dac och kör via USB?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Övervägt en extern låda som bryter ut ljudet från HDMI? Finns drösvis av dem på AliExpress/eBay, här ett exempel:

https://www.ebay.com/itm/HDMI-1-4b-Audio-Extractor-Converter-...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Min tanke från början är att ha en extern DAC (som jag ännu ej äger) som sitter nära min stereoförstärkare.

Jag vill inte behöva byta enhet, bara ändra utgång i menyn i Linux Mint. Jag vet inte hur det ser ut i Windows men jag är inte intresserad utav att byta operativsystem bara för detta.

USB, visst funkar det men då måste man byta enhet, sedan ändra utgångar osv. Det tar för lång tid och är för krångligt för att jag snabbt ska kunna växla mellan TV-ljud via HDMI och analog utgång eller som jag helst vill. Digital SPDIF utgång, som jag ännu ej har. Verkar vara relativt enkel lödning på pin 48. Värt att testa tycker jag.

Har kikat på en sån HDMI SPDIF extractor oxå, men då måste jag ha min TV igång som skärm skulle jag tro? Eller det kanske funkar utan? Jag har även Toslink out på min TV.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Min tanke från början är att ha en extern DAC (som jag ännu ej äger) som sitter nära min stereoförstärkare.

Jag vill inte behöva byta enhet, bara ändra utgång i menyn i Linux Mint. Jag vet inte hur det ser ut i Windows men jag är inte intresserad utav att byta operativsystem bara för detta.

USB, visst funkar det men då måste man byta enhet, sedan ändra utgångar osv. Det tar för lång tid och är för krångligt för att jag snabbt ska kunna växla mellan TV-ljud via HDMI och analog utgång eller som jag helst vill. Digital SPDIF utgång, som jag ännu ej har. Verkar vara relativt enkel lödning på pin 48. Värt att testa tycker jag.

Har kikat på en sån HDMI SPDIF extractor oxå, men då måste jag ha min TV igång som skärm skulle jag tro? Eller det kanske funkar utan? Jag har även Toslink out på min TV.

Borde vara ’lätt’ att få på en kabel på pinne 48 och testa, men värmer du för mycket så kanske något på moderkortet brinner eller lossnar etc. Sen vet inte jag varför den inte redan används av moderkortet, eller så gör den det? Vad som helst kan ju hända när man pillar på en krets utan att veta hur det är kopplat. Kan vara så att den pinnen behöver aktiveras vis något kommando vid uppstart som bios antagligen inte skickar etc etc etc....

Testa för all del! Jag vill gärna veta resultatet. Säkrast är väl att försöka läsa av med oscilloskop så man vet om signalen kommer alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har som plan att testa det där. Men jag måste skaffa en extern DAC först. En sån finns inbyggd i de flesta flerkanals transistorförstärkare idag.

Jag måste även leta reda på en täckplåt med spdif och toslink utgång. Jag fick med en sån för längesedan till ett pentium 4 moderkort. Den täckplåten tänkte jag använda för att få en skysst digital utgång.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Min tanke från början är att ha en extern DAC (som jag ännu ej äger) som sitter nära min stereoförstärkare.

Jag vill inte behöva byta enhet, bara ändra utgång i menyn i Linux Mint. Jag vet inte hur det ser ut i Windows men jag är inte intresserad utav att byta operativsystem bara för detta.

USB, visst funkar det men då måste man byta enhet, sedan ändra utgångar osv. Det tar för lång tid och är för krångligt för att jag snabbt ska kunna växla mellan TV-ljud via HDMI och analog utgång eller som jag helst vill. Digital SPDIF utgång, som jag ännu ej har. Verkar vara relativt enkel lödning på pin 48. Värt att testa tycker jag.

Har kikat på en sån HDMI SPDIF extractor oxå, men då måste jag ha min TV igång som skärm skulle jag tro? Eller det kanske funkar utan? Jag har även Toslink out på min TV.

Ska du ha flera ljudsystem inkopplade, vad menar du med behöva byta enhet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ibland kör vi TVns inbyggda ljud för sånt som inte kräver hög ljudkvalité samt när man snabbt vill komma igång och titta. Min fina förstärkare som är kopplad till stereo anläggningen här hemma har begränsad brinntid och tar minst 60 sek för att bli varm och starta. Detta är ett icke problem för er transistorentusiaster men för mig som har radiorör är det en helt annan grej. Därför har vi två ljudsystem som vi växlar mellan. Jag spar en hel del brinntid på rören på detta sätt oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Byta ljudenhet, från ALC887 chippet till ett USB ljudkort är förvisso npgra menyval men sen ska det konfigureras och krånglas med för att det ska fungera korrekt. Inget jag orkar göra varje gång jag vill växla mellan ljudsystemen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe:

Byta ljudenhet, från ALC887 chippet till ett USB ljudkort är förvisso npgra menyval men sen ska det konfigureras och krånglas med för att det ska fungera korrekt. Inget jag orkar göra varje gång jag vill växla mellan ljudsystemen.

Gillar du just det chippet eller varför inte köra allt över ett externt ljudkort (med rätta utgångarna) och helt skippa det inbyggda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Då är jag tillbaka till ljudkälla växlingsproblemet, annars kunde jag mycket väl använda mitt för längesedan inköpta M-Audio Audiophile 2496 ljudkort. Men det krånglar för mycket att hela tiden växla ljudenhet och utgångar. Det är enklare att endast växla ljudutgång på endast ett ljudchip.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag lödde hur som helst dit en kabel på pin 48 på chippet. Jag lödde det med Biltemas lödstation med en smal spets, det var inte så svårt att löda just för att pin 48 sitter längst ned på vänster sida av chippet, bara grannar åt ena hållet så att säga. Jag har kopplat ihop allt med en täckplåt som både har spdif pch toslink. Signaljord och +5V tog jag från en ledig USB header på moderkortetJagkan tyvärrinte testa om det funkar för jag har ingen DAC ännu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Då ska jag börja titta på en extern DAC. Ska jag satsa på en som klarar både DSD och PCM?

Denna verkar klara både och. Sjukt lång länk.

https://www.ebay.com/itm/TOP-DSD1796-XMOS-XU208-USB-DAC-decod...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte aktivera spdif på moderkortet, vet inte riktigt hur jag sks gå vidare faktiskt. Kanske det är så stt jag får köpa mig en hdmi extraktor

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag lyckas inte aktivera spdif på moderkortet, vet inte riktigt hur jag sks gå vidare faktiskt. Kanske det är så stt jag får köpa mig en hdmi extraktor

Tror du behöver datablad om chippet och mäta om rätt pinnar är ’på’ och ’av’, men det kan behövas oscilloskop för att analyser sånt tyvärr...

Enklast är annars ett externt ljudkort och köra tv-ljudet via det externa kortet också (inte hdmi). Visst har väl tvn line in eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, nu har jag lyckats aktivera SPDIF out så som jag tänkt, det är pin 48 som är själva utgången för SPDIF. Nu lyser toslink upp, ska försöka testa det här med en extern DAC när jag väl skaffat en sådan.

Jag löste det att installera alsa-tools-gui och körde sedan hdajackretask och aktiverade sedan 0x1e utgången.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag har annars ett fint två-kanaligt oscilloskop men det behövde jag inte använda för detta. Men bra för analyser i andra felsökningssammanhang, tack för alla tips och trix jag fått av er i alla fall i denna tråd!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej, nu har jag lyckats aktivera SPDIF out så som jag tänkt, det är pin 48 som är själva utgången för SPDIF. Nu lyser toslink upp, ska försöka testa det här med en extern DAC när jag väl skaffat en sådan.

Jag löste det att installera alsa-tools-gui och körde sedan hdajackretask och aktiverade sedan 0x1e utgången.

Härligt med linux som har stöd för det mesta som inte är supernytt. Grattis till att du fick igång det, och lycka till med framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Linux är väldigt bra, helt idealiskt att köra på en HTPC som i detta fall. Inga krångliga licenskostnader och lätt att hitta programvara som är fri att använda. Detta kan nog gå med ett registerhack eller liknande i Windows. Men denna tråd är väldigt bra för alla som vill modifiera sitt inbyggda ljudchip på sitt moderkort för att få en digital utgång om man inte har det från början.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ändra rubriken på denna tråd med tillägget (löst) hur gör jag det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av stoffe_83:

Jag skulle vilja ändra rubriken på denna tråd med tillägget (löst) hur gör jag det?

Tjena! Såg din rapport och löste det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack. Då kan denna tråd vara till nytta för fler. Det går säkert att göra denna modifikation för Windowsanvändare oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Härligt med linux som har stöd för det mesta som inte är supernytt. Grattis till att du fick igång det, och lycka till med framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt samma ljudchip på mitt nya ,Asus B450 tuf gaming moderkort som på mitt 6 år gamla msi j1800i moderkort. Så allt är väl relativt vad som är nytt och vad som är gammalt. Vissa kretsar verkar få leva ett längre tag andra inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har faktiskt samma ljudchip på mitt nya ,Asus B450 tuf gaming moderkort som på mitt 6 år gamla msi j1800i moderkort. Så allt är väl relativt vad som är nytt och vad som är gammalt. Vissa kretsar verkar få leva ett längre tag andra inte.

Jag kommer ihåg min kompis som hade första gen amd x64 och försökte med linux, han fick till svar att han skulle skriva egna drivrutiner till sitt moderkort om han ville få bild i x-servern, så det är stor skillnad mellan chip och chip

Permalänk
Medlem

Ja så var det ofta förr men nu har Linux fått så mycket bra stöd för så mycket hårdvara. Jag fick aldrig igång mitt ati all in wonderkort i Linux heller på den tiden då det begav sig.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.