MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Nä, MC är inte bra för plånboken. Blev sugen på en mt-07 också 😂 prestanda så det räcker. Vill man snabbare så får man ta det på bana med 09.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag har bara mina motorcyklar som transportmedel utöver SL kortet.
Kör så länge det inte är is på vägarna.
Regnar det tar jag bara med mig ombyte

Bara mc men försöker undvika is och blöta vintervägar (salt slurry), då blir det annat transportmedel.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en Yamaha XJ6 här på forumet som är ganska lång?
Samt, finns det någon i Halmstadsområdet som eventuellt skulle kunna hjälpa mig provköra en XJ6 då jag ej fått mitt körkort? Mest för att se så det inte är några uppenbara problem med den.

Jag känner inte så många som har MC-kort och jag bor ca 2 timmar från Halmstad.
Tycker ni jag istället bör avvakta till jag har körkortet innan jag tittar på att köpa en? Nackdelen blir att det då är mitt i säsongen och priserna ökar en del men fördelen är att jag har möjlighet att själv?

Har ni andra tips så tar jag dem gärna. Jag kikar mest på IL4 (in line 4 cylinder). Budgeten är på upp till 50k. Jag är 194cm lång och gillar naked väldigt mycket.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det någon som har en Yamaha XJ6 här på forumet som är ganska lång?
Samt, finns det någon i Halmstadsområdet som eventuellt skulle kunna hjälpa mig provköra en XJ6 då jag ej fått mitt körkort? Mest för att se så det inte är några uppenbara problem med den.

Jag känner inte så många som har MC-kort och jag bor ca 2 timmar från Halmstad.
Tycker ni jag istället bör avvakta till jag har körkortet innan jag tittar på att köpa en? Nackdelen blir att det då är mitt i säsongen och priserna ökar en del men fördelen är att jag har möjlighet att själv?

Har ni andra tips så tar jag dem gärna. Jag kikar mest på IL4 (in line 4 cylinder). Budgeten är på upp till 50k. Jag är 194cm lång och gillar naked väldigt mycket.

Jag kan eventuellt ställa upp som handledare lite beroende på hur min sommar blir om du tänkt ta kort i år.

Som en bra första nakenhoj skulle jag rekommendera Kawas z750, även er6n är ett billigare och bra alternativ. Billiga att försäkra, lättkörda och tillräckligt med kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag kan eventuellt ställa upp som handledare lite beroende på hur min sommar blir om du tänkt ta kort i år.

Som en bra första nakenhoj skulle jag rekommendera Kawas z750, även er6n är ett billigare och bra alternativ. Billiga att försäkra, lättkörda och tillräckligt med kräm.

Ojojoj, har inte ens tänkt på att Z750 är 4cylindrig då jag mest kikat på den mindre och nyare z650. Jag har provkört ett par twins och trots deras härliga torque gillar jag både ljud och känsla mer i 4cylindersmotorer.

Det kanske är bäst att avvakta till jag faktiskt har kortet i handen innan jag gör ett köp, jag är ju faktiskt en impulsköpare.. Då kanske man hinner få lite mer sparat också. Drömmen vore ju en Honda CB650R eller kanske en Street triple R / Yamaha MT09 (3 cylindriga). Kör Honda CB650F 2017 på skolan och den är ju en dröm att köra jämfört med de andra jag provat.

Jag har 5 stycken lektioner bokade i Maj och allt utom uppkörning är klart så jag borde kunna få till kortet i Maj/Juni beroende på om allt går bra.
Handledare eller kanske bara körkompis behöver jag ju såklart framöver. Kan nog bli rätt tråkigt att köra solo efter ett tag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ojojoj, har inte ens tänkt på att Z750 är 4cylindrig då jag mest kikat på den mindre och nyare z650. Jag har provkört ett par twins och trots deras härliga torque gillar jag både ljud och känsla mer i 4cylindersmotorer.

Det kanske är bäst att avvakta till jag faktiskt har kortet i handen innan jag gör ett köp, jag är ju faktiskt en impulsköpare.. Då kanske man hinner få lite mer sparat också. Drömmen vore ju en Honda CB650R eller kanske en Street triple R / Yamaha MT09 (3 cylindriga). Kör Honda CB650F 2017 på skolan och den är ju en dröm att köra jämfört med de andra jag provat.

Jag har 5 stycken lektioner bokade i Maj och allt utom uppkörning är klart så jag borde kunna få till kortet i Maj/Juni beroende på om allt går bra.
Handledare eller kanske bara körkompis behöver jag ju såklart framöver. Kan nog bli rätt tråkigt att köra solo efter ett tag.

Vi var 2 som skaffade Z750 när vi tog kort för 5 år sen. Jag gick på hårt och köpte Gsxr 750 och har nu en Gsxr 1000. Jag skulle rekommendera att köpa en billig hoj för runt 20 tkr för att lära sig grunderna, hur man svänger ordentligt och hur det faktiskt är att Köra motorcykel och inte "åka".

Har du bokat in dig hos Davidssons här i Växjö? Annars skulle jag absolut rekommendera Nicklas i Älmhult. Vi var två kompisar som tog kort samtidigt och både körde och tog lappen samma dag. 6 körlektioner och ca 12 tkr gick våra kort på.

Nu är vi ett gäng på 6 personer som kör från och till på vår/sommar/höst, bara att höra av sig. Dock kanske vi inte är den bästa "start gruppen" att börja med :E

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Vi var 2 som skaffade Z750 när vi tog kort för 5 år sen. Jag gick på hårt och köpte Gsxr 750 och har nu en Gsxr 1000. Jag skulle rekommendera att köpa en billig hoj för runt 20 tkr för att lära sig grunderna, hur man svänger ordentligt och hur det faktiskt är att Köra motorcykel och inte "åka".

Har du bokat in dig hos Davidssons här i Växjö? Annars skulle jag absolut rekommendera Nicklas i Älmhult. Vi var två kompisar som tog kort samtidigt och både körde och tog lappen samma dag. 6 körlektioner och ca 12 tkr gick våra kort på.

Nu är vi ett gäng på 6 personer som kör från och till på vår/sommar/höst, bara att höra av sig. Dock kanske vi inte är den bästa "start gruppen" att börja med :E

Hehe, jag körde moppe när jag var mindre. Har kört en del med en Honda Dominator 650 (1 cyl) och har kört ca 6 lektioner redan på skola (både davidssons och Mårtensson som är ny sen förra året). Har 5 stycken bokade så bör räcka. Kortet blir då rätt så dyrt men det får det bli iom ganska lite privat körning.
Jag har funderat på att köpa en för ca 20k och sen byta till en jag vill ha men bestämt mig att gå rakt på en jag vill ha. Särskilt då krav på ca 60-70 bHP, ABS och snygg finns. Det gör utbudet mycket mindre för de äldre hojjarna. Jag är också ganska dålig på att utföra eget arbete på bil (har gjort lite på en Volvo 940) och vill ha en ganska pålitlig cykel direkt där jag helt enkelt får lära mig göra det simplaste (olja / kedja / däck?) och sen ta resten hos nån handlare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hehe, jag körde moppe när jag var mindre. Har kört en del med en Honda Dominator 650 (1 cyl) och har kört ca 6 lektioner redan på skola (både davidssons och Mårtensson som är ny sen förra året). Har 5 stycken bokade så bör räcka. Kortet blir då rätt så dyrt men det får det bli iom ganska lite privat körning.
Jag har funderat på att köpa en för ca 20k och sen byta till en jag vill ha men bestämt mig att gå rakt på en jag vill ha. Särskilt då krav på ca 60-70 bHP, ABS och snygg finns. Det gör utbudet mycket mindre för de äldre hojjarna. Jag är också ganska dålig på att utföra eget arbete på bil (har gjort lite på en Volvo 940) och vill ha en ganska pålitlig cykel direkt där jag helt enkelt får lära mig göra det simplaste (olja / kedja / däck?) och sen ta resten hos nån handlare.

Alright! Då tycker jag absolut en Z750 är rätt väg att gå såvida utseendet är något som passar dig.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är Triump Street Triple, hade förr en mkt förmånligare prislapp på försäking än t.ex. Z750.
Och är en roligare hoj som inte kräver att man ligger och piskar max varv för att det ska hända något.
Men ska du inte skruva själv så kolla vilka verkstäder som kan fixa med din Triumph i närheten, det är lite tunt med dom just nu.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en zr-7 för övningskörning. Jag tror det är lite av föregångaren till Z750. Funkade kanon och var billig. Köpte en annan hoj i helt annan stil strax efter att kortet var taget, men ångrar inte köpet.

Jag tror det är lite så man får tänka. Innan man tar kortet och kört en del så vet man inte riktigt vad det är man faktiskt kommer vilja ha. Man kommer säkert tappa hojen några gånger i låg fart och skrapa upp lite saker. Så köp billigt och byt senare...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Är inne på fjärde eller femte hojen och har tappat alla, så kraschpuckar åker på snarast möjligt. Är i Älmhult vardagar om ni har vägarna förbi och vill köra lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Är inne på fjärde eller femte hojen och har tappat alla, så kraschpuckar åker på snarast möjligt. Är i Älmhult vardagar om ni har vägarna förbi och vill köra lite.

Krashpuckar ska absolut på.

Vad kör du / ni alla för lås? Har kikat på Abus Sledg 77 som verkar bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Kör bara ett billigt skivbromslås och styrlåset. Det räcker för försäkringen och är smidigt att ta med sig.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Jag kör det låset på min Africa Twin. Rejält och ganska tungt lås, men inte alltför stort. Rekommenderar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Sh4d0wfi3nd: Jag kör det låset på min Africa Twin. Rejält och ganska tungt lås, men inte alltför stort. Rekommenderar.

Låter bra! Kör hellre ett riktigt bra lås jag kan ta med mig i flera år och särskilt då lock-picking lawyer hade svårt / omöjligt att få upp det utan specialverktyg så känns det som ett bra lås. Har tjuven mycket tid och kan göra oljud kan de ju få upp vad som ändå dock. Men tillfälle skapar ju tjuven.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har redan postat mina lås nånstans i tråden, en kokedja med ABUS hänglås, samt två ABUS skivlås där ett är larmat. Nöjd med alla tre, dock brukar de inte sitta på samtidigt förutom under långtidsförvaring.

Larmat är nog bra när folk verkat stjäla metallhästar hejvilt, har inte fixat nån GPS-stav än som man kan sänka ner på nått lämpligt ställe.

Permalänk
Medlem

Oj... Var man bor i landet gör stor skillnad. I Umeå ser jag i regel aldrig lås på motorcyklar när man spatserar runt stan. Jag har inte heller lås på min MC förutom styrlås. Inget försäkringskrav på skivbromslås heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: Vad jag vet så måste du ha minst två lås för att försäkringen skall gälla, eller snarare ett till utöver styrlåset. Det externa låset måste också vara godkänt.

Permalänk
Medlem

Förjävla typiskt att man hämtade hem hojen från vinterförvaring i helgen, och nu möts man av minusgrader och snö...
Temperaturen har legat runt 6-7 grader och jag har hela tiden tänkt "äsch, jag kan ju ta hojen till jobbet!".
Det är som att vädergudarna håller ett öga på mig och gör allt för att skapa misär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Förjävla typiskt att man hämtade hem hojen från vinterförvaring i helgen, och nu möts man av minusgrader och snö...
Temperaturen har legat runt 6-7 grader och jag har hela tiden tänkt "äsch, jag kan ju ta hojen till jobbet!".
Det är som att vädergudarna håller ett öga på mig och gör allt för att skapa misär.

Så det är ditt fel?!

Gällande lås så kör jag bara med varsin Abus 8077 till både min BMW F800GSA -15 samt Yamaha WR250X -08.
Har stått ute på gatan mycket, sämre områden, över nätter och inte haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Särimner: Vad jag vet så måste du ha minst två lås för att försäkringen skall gälla, eller snarare ett till utöver styrlåset. Det externa låset måste också vara godkänt.

Det har du rätt i. Läste närmare villkoren. Man blir slapp när man bor i trygg område (utanför stan med eget villa o garage) och geografisk plats där folk är mindre benägna att köra MC än mitt på sommaren.

Har läst mig in på mt-07 och har valt att hålla mig borta från den, fjädring lämnar en del att önska, som enduroåkare vet jag hur viktig det är med bra gafflar och swing som samspelar med din vikt. Inget led system heller (varför envisas vissa tillverkare ha kvar glödlampa?)

Däremot hittade jag annan modell som har precis det jag önskar mig i fjädringsväg och fullt led system.. nämligen Honda CB650R. Har tittat på en del videos och den verkar vara riktigt bra. Återstår att provköra. Våren får gärna komma nu och inte sen. 👌 Finns även quickshift som tillval till modellen från Honda. 2200:- inte illa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Det har du rätt i. Läste närmare villkoren. Man blir slapp när man bor i trygg område (utanför stan med eget villa o garage) och geografisk plats där folk är mindre benägna att köra MC än mitt på sommaren.

Har läst mig in på mt-07 och har valt att hålla mig borta från den, fjädring lämnar en del att önska, som enduroåkare vet jag hur viktig det är med bra gafflar och swing som samspelar med din vikt. Inget led system heller (varför envisas vissa tillverkare ha kvar glödlampa?)

Däremot hittade jag annan modell som har precis det jag önskar mig i fjädringsväg och fullt led system.. nämligen Honda CB650R. Har tittat på en del videos och den verkar vara riktigt bra. Återstår att provköra. Våren får gärna komma nu och inte sen. 👌 Finns även quickshift som tillval till modellen från Honda. 2200:- inte illa!

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar du på CB650R skulle jag även kikat på Suzuki GSX-S750, av de två föredrar jag personligen Suzukin efter att ha provkört bägge. Ligger mer eller mindre lika i pris, 2019 låg Suzukin på 89 900 eller 92 900 beroende på färg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Förjävla typiskt att man hämtade hem hojen från vinterförvaring i helgen, och nu möts man av minusgrader och snö...
Temperaturen har legat runt 6-7 grader och jag har hela tiden tänkt "äsch, jag kan ju ta hojen till jobbet!".
Det är som att vädergudarna håller ett öga på mig och gör allt för att skapa misär.

Rätt typiskt och väderprognoserna går inte att lita på, när det står 10% risk för nederbörd så lägg till en nolla. Saltdamm och vatten är inte direkt trevligt för något fordon men temperaturen är egentligen inget problem med bra kläder i kombination med värmehandtag/handskar och inte allt för långt att åka.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det någon som har en Yamaha XJ6 här på forumet som är ganska lång?

Hoppar på bollen lite sent här men :E
Jag har en xj6, men är inte mer än 182 en bra dag. Dock så provkörde en bekant den ifjol (Skulle gissa på 190cm+) och han tyckte att den var bekväm och lättkörd.

Jag betalar strax under 2000/år för helförsäkring året runt.

PS. Nu även uppkörning bokad, veckan efter teoriprovet. Går allt som planerat har jag kortet innan sommaren kommer \o/

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Skumläste tråden "gubbnäll" och ordväxlingen mellan cyklister och bilister. Kom att tänka på denna och istället för att länka den i en tråd där de flesta redan har sin åsikt att de har rätt och alla andra har fel och därför kommer ignorera denna så länkar jag den här där den kanske kommer göra lite nytta:
Invisibility Training for Motorcyclists

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Skumläste tråden "gubbnäll" och ordväxlingen mellan cyklister och bilister. Kom att tänka på denna och istället för att länka den i en tråd där de flesta redan har sin åsikt att de har rätt och alla andra har fel och därför kommer ignorera denna så länkar jag den här där den kanske kommer göra lite nytta:
Invisibility Training for Motorcyclists

Extremt bra video, bör ses av alla. Inkkusive, cyklister och billister.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Påminner just dig, motorcyklist eller nyfiken som läser detta meddelande, att fortsätta betala och eller bli medlem i Sveriges motorcyklister (SMC). De kämpar hårt med att jobba och utveckla Sveriges mc-kultur samt skydda mc-intressena hos statens organ. SMC har makt och har påverkat många lagar till vår fördel. Oavsett vad du kör för mc, glidare som sporthoj till gamla 30-mopeder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Påminner just dig, motorcyklist eller nyfiken som läser detta meddelande, att fortsätta betala och eller bli medlem i Sveriges motorcyklister (SMC). De kämpar hårt med att jobba och utveckla Sveriges mc-kultur samt skydda mc-intressena hos statens organ. SMC har makt och har påverkat många lagar till vår fördel. Oavsett vad du kör för mc, glidare som sporthoj till gamla 30-mopeder.

Funderat på att bli medlem tidigare, nu har jag blivit det. Provar på första året som ungdom medan det fortfarande gäller. Finns tidningarna digitalt? Isåfall kanske man skulle försöka be dem att inte skicka ut det för miljöns skull.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hojen åkte fram första gången nu förra helgen, obeskrivlig känsla! Nu är det på gång med vår och sommar! Dags att köra nu i helgen igen även om det skall bli 7c

Permalänk
Medlem

Det skulle bli ganska varmt, upp till 15c här i veckan, om man ska tro på SMHI. Dock småstormar det rätt mycket. Har tänkt plocka fram metallhästen ett tag men sen har det blivit kallt som fan.

Kanske blir att ladda batteriet samt pumpa däcken denna vecka...