Fibaro Home Center 3 – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Fibaro Home Center 3 – den stora tråden

Har förbeställt en home center 3 som jag planerar att byta ut min vera plus och smarthings med, men fortsätta köra till Home Assistent, inte för att vera plus fungerar dålig på något sätt utan mer för jag vill testa något nytt som på pappret ska vara snabbare. (ok vera,s interface är jäkligt segt om man inte kör den mot HA) förhoppningen är att kunna integrera både z-wave och zigbee i en hub i stället för att köra både vera plus och samsung smartthings hub. (veras zigbee support är dålig för mina saker)
som jag förstått det har homecenter 3 väldigt bra zigbee stöd för smartthings saker och ska vara rapp i sitt interface.
jag räknar med ca 2-4 dagar för att flytta alla z-wave saker (sitter i alla uttag och brytare, sirener, sensorer), sedan ytterligare någon dag för att ställa in alla sakerna. när jag bytte till vera plus tog det flera dagar men det var för vera interface är väldigt segt och integrationen tog väldigt lång tid för att göras klar för varje enhet. (stessa inte med z-wave integration och vera, då får man problem) zigbee sakerna tar nog inte mer än 1 dag att flytta och ställa in,( 37 enheter och det tycks gå mycket fortare att integra/excludera zigbee)

Har du beställt home center 3, vad är dina planer för den?
hmm undra hur många kameror den stödjer? min nuc med HA ligger på ca:65-70% cpu belastning konstant
den ska ha stöd för trådlöst, kommer nexa saker fungera med den tro?

Edit: gällande Zigbee, Fibaro säger det ska vara zigbee stöd i denna, men vissa återförsäljare säger stödet är via 3part hub endast, https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/fib...
jag har mailat frågan till fibaro men inte fått svar än.

EDIT svar av fibaro: Zigbee module will be built in.
But zigbee functionality will be added in the Q4 of 2020 due to some software difficulties.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Så har den äntligen anlänt, jag har börjat föra över enheter från min Vera plus, (ett 20 tal än så länge) Det man kan säga direkt är 1: den är väldigt mycket snabbare att jobba med jämfört med vera plus, Det är inte ens i närheten, lägger jag till en enhet i vera kan det ta rätt många minuter för den att läggas till och man måste vara mycket nära, i fibaron tar det ett par sekunder att göra, och man kan vara lång ifrån. dock är det rätt begränsat vad som stöds i fibaro jämfört med vera MEN det ska komma en stor firmware uppdatering om 2 dagar. Jag tycker det är rätt rörigt i fibaros interface jämfört med alla dom smarthubbar jag haft tidigare dock är den riktigt snabb och stabil när man gör något. jag ska under natten integrera den med HA så får vi ser hur det fungerar.

Edit: Uppdatering kommer inte förens den 20/2 enligt fibaro support.
Att integrera den till HA var en besvikelse jämfört med Vera plus,
Lås kommer inte med, dimmers kommer in som relay, (qubino)
inte heller finns parametrar med för tex qubino relay eller dimmers.
att integrerar den med Alexa var inte heller någon hitt, vissa enheter fungerar medans andra finns med men står som otillgängliga i alexa.
hastigheten att styra lampor från HA tar längre tid än med Vera plus samma sak när man styr dom från Alexa.
Jag kommer vänta på firmware uppdateringen men blir det inte en drastisk förbättring kommer jag gå tillbaka till vera plus.

dock måste jag säga att så enkelt som det var att integrera idlock med hc3 har jag aldrig sett tidigare med någon annan lösning.
tidigare har det varit rent frustrerande att gör det, nämnas ska att med senaste Betan på vera plus fungerar idlock nästan perfect.
Jag skulle önska vera kunde komma med en enhet med mycket kraftigare hårdvara så man slipper att deras interface är så segt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hur kan den vara så dyr jämfört med konkurrenterna? Har den helt fantastisk mjukvara eller vad är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailboy:

Hur kan den vara så dyr jämfört med konkurrenterna? Har den helt fantastisk mjukvara eller vad är grejen?

Nja, hårdvaran är bättre, om mjukvaran är bättre beror på vad du ska göra med den.
om du inte ska ansluta den till HA är den klart bättre rent prestandamässigt än tex vera.

sedan är ju en stor kostnad att fibaro själva utvecklar hårdvaran/mjukvaran, vera använder mycket mer budget hårdvara MEN vera har klart bättre kompatibilitet med fler saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att följa. Kört HC2 i ca 3år. Den är väldigt stabil, men även väldigt begränas. Har lovat mig att inte köpa någon controller från Fibaro igen. Tur att man kan lägga HA "ovanpå" för att få lite mer funktionalitet.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk

Har också precis fått min och håller på att sätta upp allt. Uppgraderade från en HC2. Ser lovande ut än så länge. Interfacet är väldigt mycket rappare än på HC2.

Permalänk

Framtidens lösning, som jag ser det, är OpenHAB eller HA, endast.
Öppen källkod som utvecklas hela tiden och inte ett dumt enterprise i ryggen som förstör ideer, limiterar möjligheter och stäger in folk i enskillda ekosystem.

Homeassistant känns som en ofärdig fork på openhab.

Förstår faktiskt inte vad som tar sån tid när dom utvecklar sånt här, det har ju tagit sååååå lång tid bara att komma så kort som det är idag. helt otroligt

Permalänk
Medlem

Om inte logiken för att bygga scener har blivit vassare (utan att involvera LUA), så kommer jag att gå på en Homey istället.
Homey olika "kort" man kan kasta in, som previous state osv. Möjligheten att ladda ned andras scener för att implementera med sina egna enheter m.m. är ju ljusår bättre än Fibaro HC2/HCL.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

@OC&Burn: Det finns ett python-api så möjligheterna är stora men det är ju inte riktigt peka och klicka men det går att göra avancerad logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Om inte logiken för att bygga scener har blivit vassare (utan att involvera LUA), så kommer jag att gå på en Homey istället.
Homey olika "kort" man kan kasta in, som previous state osv. Möjligheten att ladda ned andras scener för att implementera med sina egna enheter m.m. är ju ljusår bättre än Fibaro HC2/HCL.

du har inte funderat på HA med nodered? bara att dra och släppa och går göra hur avancerat som helst.
sedan kör du z-wave via en hubb till den, typ vera plus.
(homey saknar ju rj45 och saknar stöd för HA om jag minns rätt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du har inte funderat på HA med nodered? bara att dra och släppa och går göra hur avancerat som helst.
sedan kör du z-wave via en hubb till den, typ vera plus.
(homey saknar ju rj45 och saknar stöd för HA om jag minns rätt)

Kör du med LUA eller vanlig "block"-programering?

Jag har en HC2 men kan inte LUA så endast kört blockprogramering..och där finns endel begränsningar och andra saker som att vissa scener vill köra flera gånger och man får för många instanser även att man sätter timers.

Funderar på en HC3a kan vara bättre i blockprogrammerings synpunkt?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kör du med LUA eller vanlig "block"-programering?

Jag har en HC2 men kan inte LUA så endast kört blockprogramering..och där finns endel begränsningar och andra saker som att vissa scener vill köra flera gånger och man får för många instanser även att man sätter timers.

Funderar på en HC3a kan vara bättre i blockprogrammerings synpunkt?

min tanke är inte att använda denna för själva scener utan fortsätta använda HA för den delen,
tyvärr är Home-center 3 integration rätt begränsad med HA vilket gjort att jag just nu kör ett par enkla scener via hc3 och då är det block jag använt.
det har fungerat mycket bra och har inte varit begränsat, MEN jag kör som sagt bara simpla saker just nu.
Något som kan vara värt att nämna, Alexa fungera mycket dåligt med hc3 och båda mobilapparna kraschar väldigt ofta på min s10+
Jag hoppas på stora förbättringar den 20/2 när mjukvaran ska uppdateras.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Framtidens lösning, som jag ser det, är OpenHAB eller HA, endast.
Öppen källkod som utvecklas hela tiden och inte ett dumt enterprise i ryggen som förstör ideer, limiterar möjligheter och stäger in folk i enskillda ekosystem.

Homeassistant känns som en ofärdig fork på openhab.

Förstår faktiskt inte vad som tar sån tid när dom utvecklar sånt här, det har ju tagit sååååå lång tid bara att komma så kort som det är idag. helt otroligt

Håller helt med, hubbar tror jag endast kommer användas för hårdvaran, dvs z-wave/zigbee osv själva mjukvaran för styrning av dessa
kommer garanterat vara öppen.
har du testat senaste versionen av HA? tycker den senaste månaderna blivit väldigt mycket mer grafiskt färdig.
sedan tycker jag HA både har/får snabbare/bättre stöd för saker än OpenHAB (kör OpenHab på en Linux burk för tester)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

@OC&Burn: Det finns ett python-api så möjligheterna är stora men det är ju inte riktigt peka och klicka men det går att göra avancerad logik.

Mycket möjligt, men det är lite för avancerat för mig just nu. Homeys logik verkar vara extremt enkel samtidigt som det finns funktioner för i princip allt man kan vilja göra. Hade önskat att Fibaro hade efterapat detta då enheten verkar sjyst i övrigt.

Skrivet av aragon:

du har inte funderat på HA med nodered? bara att dra och släppa och går göra hur avancerat som helst.
sedan kör du z-wave via en hubb till den, typ vera plus.
(homey saknar ju rj45 och saknar stöd för HA om jag minns rätt)

Håller mig gärna till ett enda system och mjukvara, men jag tackar för tipset!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Mycket möjligt, men det är lite för avancerat för mig just nu. Homeys logik verkar vara extremt enkel samtidigt som det finns funktioner för i princip allt man kan vilja göra. Hade önskat att Fibaro hade efterapat detta då enheten verkar sjyst i övrigt.

Håller mig gärna till ett enda system och mjukvara, men jag tackar för tipset!

ok så kör HA då med usb pinne för z-wave, då får du en hubb fast den klarar väldigt mycket mer än Homey

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

firmware uppdateringen för home-center 3 har blivit flyttad till nästa vecka, det är nu tredje datumet som anges så förhoppningsvis håller dom det denna gången.
Personligen kommer jag inte behålla denna utan kommer gå tillbaka till vera plus då jag finner den väldigt mycket mer användbar med HA.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Relik 📜

Hm, fattar jag rätt att Zigbee kommer först mot slutet av året? Det känns ju.. sådär, helt ärligt. Just integrerat Zigbee-stöd var för mig en av de riktigt stora nyheterna, då blir det märkligt att behöva vänta så länge. Speciellt när det verkar som om uppdateringarna inte direkt rasslar ut som planerat heller.

Mja. Har en HC2 i låda hemma som kom med lägenheten, den får ligga kvar där. Eventuellt HC3-inköp skrinlagt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, fattar jag rätt att Zigbee kommer först mot slutet av året? Det känns ju.. sådär, helt ärligt. Just integrerat Zigbee-stöd var för mig en av de riktigt stora nyheterna, då blir det märkligt att behöva vänta så länge. Speciellt när det verkar som om uppdateringarna inte direkt rasslar ut som planerat heller.

Mja. Har en HC2 i låda hemma som kom med lägenheten, den får ligga kvar där. Eventuellt HC3-inköp skrinlagt.

Supporten sa först att zigbee och trådlöst kommer i slutet av året, MEN anledningen till att dom väntar med att släppa uppdateringen till denna veckan är för det ska komma en stor överraskning vad det nu betyder. Jag skickade tillbaka min då jag upplever hc3 som ett mycket sämre val än vera plus då jag kör HA.

Fixar dom bättre stöd för HA, samt ger ett bättre stöd för 3-part saker via z-wave /zigbee då köper jag nog en igen
eller med lite tur kommer vera ut med en kraftigare maskin (vilket dom tittar på enligt supporten)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.