Noctua NH-D15 för hög fläkt - byta fläkt eller rotera 90 grader?

Permalänk

Noctua NH-D15 för hög fläkt - byta fläkt eller rotera 90 grader?

Jag slarvade lite när jag köpte nytt moderkort och insåg inte att RAM-minnena skulle hamna i vägen för en av fläktarna på min Noctua NH-D15 (se bild i länk: https://www.dropbox.com/s/vtd4l1t1g2syhtn/20200119_142742.jpg?dl=0). Resultatet blir att fläkten kommer för högt upp för att kunna stänga lådan...

Tänker mig att jag nu har två alternativ (utöver att byta kylare):

  1. Köpa en mindre fläkt och fästa den på kylaren över RAM-minnena. Potentiellt lite sämre total effekt?

  2. Vända kylaren 90 grader och rikta fläktarna uppåt med nackdelen att jag inte har något aktivt utblås i toppen på lådan, men kan kanske vara ok ändå? (Har dock inte kollat med säkerhet att jag får plats med att vrida den med hänsyn till GPU och annat tjafs som kan spela in.)

Vilket alternativ rekommenderar ni och om alternativet att köpa en mindre fläkt, vilken kan ni rekommendera för en bibehållen låg ljudvolym?

Har för övrigt en Core i9:a under kylaren och ett Asus Prime z390-p moderkort samt en Phanteks Eclipse P400A låda, om den infon kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

90 grader kommer funka helt ok, även om kanske inte 100% optimalt. Men det kommer inte en mindre fläkt vara heller.
Vrider du 90 grader så kommer du nog inte kunna ha ditt grafikkort i översta platsen.

Du kanske har plats att sätta en fläkt i mitten av kylaren och en bak?

Har även sett folk som kär endast en fläkt i mitten... man förlorar ett par grader på det, men är man desperat så funkar det.

Den "bästa" lösningen är självklart mindre minnesmoduler, men är kanske inte så lätt för dig att byta.

edit: På din bild så ser det ju ut som att du kan få ner fläkten lite mer iaf? Jag har själv flair X minnen och min NH-D15 funkade fint. Iofs kanske lite större chassi

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av inquam:

Den "bästa" lösningen är självklart mindre minnesmoduler, men är kanske inte så lätt för dig att byta.

I P400 så får NH-D15 inte ens plats med Corsair LPX minnen vad jag har läst, så det måste ju vara minnen med seriöst låg profil i sådana fall.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

få du stänkt lådan om du montera fläkten som sitter “framme” istället mot bakdelen? eller tar den emot i moderkortet där?
tänkte i så fall om fläktarna drar luften genom kylaren istället fór att blåsa det igenom.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig men får precis igen locket. Testade härom dagen att sätta fläktarna i pull istället för push. Rent temp mässigt så var det i princip samma tempar (20min small FFT) för CPU och samma för ram (20min karhu). Dock fick jag ett vinande ljud, troligtvis pga CPU fläkten hamnade för nära utblåsfläkten. Kanske värt att testa i ditt fall dock?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Montera fläkten på baksidan av kylaren istället, kommer skilja väldigt lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kapat de övre och nedre delarna av fläktramen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Låt fläkten sitta som den gör, du kommer inte märka någon stor skillnad. D15 är en ruskigt bra kylare. Kör på och se hur det fungerar innan du ändrar något helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Låt fläkten sitta som den gör, du kommer inte märka någon stor skillnad. D15 är en ruskigt bra kylare. Kör på och se hur det fungerar innan du ändrar något helt enkelt.

har du läst OP?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Beror lite på hur lådan ser ut men av döma av bilden skulle jag personligen vända den 90 grader och blåsa varmluften uppåt som val ett eftersom det är enklast.

Val två vore att skaffa en mindre Noctua-fläkt.

Val nummer tre vore att helt enkelt ta bort den fäkten eller (kanske ännu bättre) flytta den till baksidan. D15 är en ruggigt effektiv kylare och överklockar du inte så kommer du inte märka så stor skillnad (lite beroende på vilken CPU du kör)

Val nummer fyra är att skaffa en större låda. Jag t.ex. gillar och kör NZXTs H700-serie eftersom de är rejält tilltagna på djupet.

Edit: ser nu att du säger att du kör i9. Kör själv en icke överklockad 9900k med bara en fläkt, inga som helst problem. För mig är det viktigaste att få ner ljudnivån eftersom min maskin står i en studio.

Permalänk
Medlem

@SmileRelaxAttack: Jag valde att lösa samma problem genom att sätta fläktarna i Pull/Pull.

Kylningsmässigt märker jag ingen skillnad mot Push/push.

Med lådans orginalfläkten uppstod ett svagt surrande, men efter att ha bytt den mot en Noctua A14 och sätta en fläktkurva så den går ~100RPM snabbare än fläktarna på kylaren försvann missljudet.
Vill du ha ännu tystare kan du tunnla ta bort chassi-fläkten och tunnla den bakre CPU-fläkten. Enklast genom att såga bort fläkten från någon gammal 140mm skräpfläkt och skapa en tunnel mellan CPU-fläkt -> fläktramen med hjälp av lite gaffatejp eller liknande, inte vackert men effektivt och tyst.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Ah, den får inte plats i chassit!
Smidigast då blir som en annan skrev, flytta fläkten till andra sidan och ha en pull/pull config. Alternativt kan du vända luftflödet i lådan, vända på fläkten i mitten och allt, och flytta fläkten till baksidan för bibehållen kylförmåga efter kylarens design.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade antingen använt den med endast en fläkt. Eventuellt köpt 120mm fläktar istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och bytte ut den främre fläkten mot noctuas 120mm istället. Denna fläkt är mycket bra och temperaturen påverkades nästan inget. Att sätta fläktarna på baksidan i sk "pull/pull" ger oftast missljud och inget som fungerade bra för mig när jag testade.