Permalänk
Medlem

Min fråga till dig är, vad har du gjort för att få personer att vilja hacka sig in i din dator och telefon och även bryta sig in i din lägenhet?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

De har brutit sig in i min lägenhet och har haft fysisk tillgång men det är åtgärdat.

Jag tänkte mer specifikt säkerhetsdörr som verkligen låser ordentligt. Dubbla lås med olika låssystem, vanligtvis en platt nyckel och en rund. Kika runt lite och se vilka säkerhetsklassningar låsen har. Se till att gångjärnssidan har skyddsstift eller liknande så det inte går att öppna genom att slå ut gångjärnen. Det finns eftermonteringskit till dörrar som inte är designade för det, består av skruvar med extra lång skalle som går in i skruvhålen på motsatta sidan av gångjärnet när dörren stängs.

Kassaskåp är användbart när du inte är hemma så att du kan lagra undan din vanliga telefon med Android. Blir kassaskåpet stulet har du lite tid på dig att göra en fjärrstyrd rensning via Google. Efter att telefonen är rensad kan du byta lösenord på kontot och då blir telefonen värdelös för att komma åt dig. Testkör funktionen först!

På det sättet behöver du inte sänka din digitala levnadsstandard i botten för att vara någorlunda skyddad utan fortfarande spela spel för att höja humöret. Kanske även leta upp en äldre handhållen spelkonsol? Det är ju viktigt att inte helt absorberas av problemet och drabbas av svåra psykiska problem.

Skrivet av Hatto:

Vad är fördelen med KaiOS?

Inte kompatibelt med exploits skrivna för de två vanligaste operativsystemen för telefoner. Det är visserligen "security by obscurity" men det är bättre än att fortsätta med Android på en telefon du har med dig.

Skrivet av Hatto:

"Kör Tails men gör det från skiva så att inget kan lagras." Jag förstod inte riktigt. Du menar en CD-skiva? Inte USB?

Exakt, en CD-R eller DVD-R går bara att skriva till en gång. Skriver du något på skivan med din handstil blir det svårt att byta ut den utan att du märker det också. Märkpennor för skivor kostar inte mycket och går att skriva på annan plast med så de är praktiska att ha hemma oavsett.

Nu börjar tyvärr optiska enheter på att bli ovanliga men det finns USB-anslutna modeller relativt billigt på eBay. Se till att du hittar en modell som kan skriva skivor också så att du kan bränna nya skivor när nya versioner av Tails kommer. Alternativt se efter om någon du litar på kan bränna skivor åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hatto:

Jag vet inte hur de gjort det, men de har brutit sig in i min lägenhet, de vet var jag tränar och kan ha kommit åt min telefon där. Jag tror dessutom att de kan hacka mig utifrån. Det handlar inte om skolungdomar som ramlat över en youtubeguide i wifihacking. De som bråkar med mig är vuxna och välutbildade.

Folk har alltså brutit sig in i din lägenhet och avlyssnar dig? Låter ju helt otroligt, men det bästa är nog att vända sig till polisen och inte Sweclockers.

Om de är vuxna och välutbildade verkar du ju vara på god väg med att ta fast dem då du redan vet saker om dessa personer.

Det som är ovanligt är ju att just du har blivit en måltavla för vad som låter som hemliga agenter i en film eller något, varför just du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorlena:

Min fråga till dig är, vad har du gjort för att få personer att vilja hacka sig in i din dator och telefon och även bryta sig in i din lägenhet?

De hatar mig intensivt och jag har inte den blekaste aning varför.

Skrivet av Djhg2000:

Jag tänkte mer specifikt säkerhetsdörr som verkligen låser ordentligt. Dubbla lås med olika låssystem, vanligtvis en platt nyckel och en rund. Kika runt lite och se vilka säkerhetsklassningar låsen har. Se till att gångjärnssidan har skyddsstift eller liknande så det inte går att öppna genom att slå ut gångjärnen. Det finns eftermonteringskit till dörrar som inte är designade för det, består av skruvar med extra lång skalle som går in i skruvhålen på motsatta sidan av gångjärnet när dörren stängs.

Kassaskåp är användbart när du inte är hemma så att du kan lagra undan din vanliga telefon med Android. Blir kassaskåpet stulet har du lite tid på dig att göra en fjärrstyrd rensning via Google. Efter att telefonen är rensad kan du byta lösenord på kontot och då blir telefonen värdelös för att komma åt dig. Testkör funktionen först!

På det sättet behöver du inte sänka din digitala levnadsstandard i botten för att vara någorlunda skyddad utan fortfarande spela spel för att höja humöret. Kanske även leta upp en äldre handhållen spelkonsol? Det är ju viktigt att inte helt absorberas av problemet och drabbas av svåra psykiska problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu lugnar vi oss lite. De är inte ute efter att mörda mig, utan mest djävlas. Få mig att tro att de kommer mörda mig. Deras främsta vapen är mindgames, inte våld. De har tagit sig in med nyckel, inte slägga och kofot. Och det är inte längre något problem. Det är ett gäng elaka skvallerkärringar med WIFI. Det du skriver är precis det de har som mål. De vill att jag helt absorberas av problemet och drabbas av svåra psykiska problem. Om jag låter mig bli störd av det så vinner de. Så jag beefar upp säkerheten som varit allt för avslappnad, anmäler det hela och låter hatarna hata. Att sitta och kura bakom en säkerhetsdörr är precis vad de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Folk har alltså brutit sig in i din lägenhet och avlyssnar dig? Låter ju helt otroligt, men det bästa är nog att vända sig till polisen och inte Sweclockers.

Om de är vuxna och välutbildade verkar du ju vara på god väg med att ta fast dem då du redan vet saker om dessa personer.

Det som är ovanligt är ju att just du har blivit en måltavla för vad som låter som hemliga agenter i en film eller något, varför just du?

Som jag skrev i första inlägget så är polisen inblandad. Det är inga hemliga agenter utan bara vanliga människor från sin sämsta sida. Och det här är inte alls ovanligt utan bara något som man inte talar om. Enligt brottsförebyggande rådet så har 8% av befolkningen utsatts för trakasserier. Vi låtsas att mobbing är något som slutar i skolan men det är något vuxna ägnar sig åt med. Och internet är ett fantastiskt verktyg för att samordna det hela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Som jag skrev i första inlägget så är polisen inblandad. Det är inga hemliga agenter utan bara vanliga människor från sin sämsta sida. Och det här är inte alls ovanligt utan bara något som man inte talar om. Enligt brottsförebyggande rådet så har 8% av befolkningen utsatts för trakasserier. Vi låtsas att mobbing är något som slutar i skolan men det är något vuxna ägnar sig åt med. Och internet är ett fantastiskt verktyg för att samordna det hela med.

Det du beskriver är lika mycket trakasserier som månlandningen var en tjänsteresa. Det jag menar är att det du påstår dig bli utsatt för händer betydligt många färre än 8 % av befolkningen. Skulle gissa att det händer ungefär 0 % av befolkningen om man avrundar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Jag har provat flera olika telefoner och det tar inte så lång tid efter att jag köpt en ny för den att bli likadan. Jag är inte tillräckligt teknisk för att förstå hur det fungerar men jag misstänker att det sker via någon app som synkas från googleplay.
Ja, det är obehagligt. Jag har flyttat till en annan stad men det har fortsatt.
Nu kör jag bara via mobilen, Jag måste ändå ha mobil så om jag bara har den är det mindre att skydda. Är ovpn säkrare?
Är 2FA fortfarande säkert om mobilen är hackad?
Jag har köpt flera billiga lurar men det kommer tillbaka.
Jag är inte säker på något. Moderkortet då?

Skrivet av Hatto:

De hatar mig intensivt och jag har inte den blekaste aning varför.
Nu lugnar vi oss lite. De är inte ute efter att mörda mig, utan mest djävlas. Få mig att tro att de kommer mörda mig. Deras främsta vapen är mindgames, inte våld. De har tagit sig in med nyckel, inte slägga och kofot. Och det är inte längre något problem. Det är ett gäng elaka skvallerkärringar med WIFI. Det du skriver är precis det de har som mål. De vill att jag helt absorberas av problemet och drabbas av svåra psykiska problem. Om jag låter mig bli störd av det så vinner de. Så jag beefar upp säkerheten som varit allt för avslappnad, anmäler det hela och låter hatarna hata. Att sitta och kura bakom en säkerhetsdörr är precis vad de vill.

Din historia låter ganska osannolik enligt mig. Har du någonsin funderat på om det kan vara du som är paranoid? Att dina däck har blivit sönderskurna kan vara en tillfällighet, det finns många som tycker om att förstöra för folk. Har du sovit dåligt, haft det stressigt eller eventuellt intagit någon substans som kan spela dig ett litet spratt med psyket? Folk kan säga saker som inte betyder ett skit, fast att du upplever det som riktat mot dig.

Jag säger inte att du har fel, men det mesta du berättat tycker jag visar tydliga tecken på paranoia och det du du beskriver är väldigt likt andra personers historier och upplevelser. Jag hade uppsökt vård med en utredning för att utesluta eventuella hjärnspöken och sedan tagit det därifrån.

Oavsett om du lider av paranoia eller om din historia faktiskt är sann så kommer du vara övertygad om att din historia stämmer samt hävda att du har rätt fram tills dess att du faktiskt vet till 100%.

Allt jag skrivit är i full välmening och jag önskar dig all lycka till att reda ut problemen du besitter.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Inaktiv

Se till att kolla upp så att du inte har problem med för mycket kolmonoxid i din lägenhet, det kan leda till att man blir paranoid och får dåligt minne. Läs denna tråd för ett exempel från verkligheten:
https://www.reddit.com/r/legaladvice/comments/34l7vo/ma_posti...

Permalänk
Medlem

Hej.

Slänga hdd disken?? nä det behövs inte.

Rätta verktygen bara.

Dessa två gamla verktyg är fortfarande bäst för mekaniska diskar.
IBM zap.exe
IBM wipe.exe
Eller så kör du en DBAN (Dariks Boot And Nuke, även bra på ssd)
Självklart via usb boot.
Kör 3 gånger per program för att vara 100%

Efter denna kombon lär du inte få tillbaka grejerna.
Inte ens med Rstudio Network eller Forensic.
Ibas / Technilab. nä troligtvis inte men om det går då lär kosta mega skjortan isfl.

Men ändå Kasta diskarna för max säkerhet?
Japp DÅ ska du borra 3 håll i disken efter att du har elektro avmagniserat dom. (Snabb stål borr 12mm)
Nu ÄR disken 100% död finns inget att ta fram där.

Hur dom kommit in i din dator?
Enkelt.

Om du har Windows 7 eller äldre.
Då kan du köra med Trinity Rescue Kit enklast.
Reseta lösenord eller ta bort lösenordet.
123 och man är inne i en datorn med windows 7 o äldre.
Strular med 64bitars system.

Har du windows Windows 10 (funkar även med äldre OS)
som ex. TunesBro WinGeeker - Ultimate från en bootbar usb/cd.
Scanna alla användare och se deras lösenord eller byt lösenord till vad du vill starta burken om bom inne.

Bara ett av massor av program som kan läsa av användare samt lösenord i windows.

Kort o gott finns mera hål i windows OS än i ett durkslag.
Ironiskt skulle vara att säga intels cpuer faktiskt är säkrare. men en skrämmande tanke "kombinera windows + intel"

Skydda dig mot intrång i windows ?
Går o få det säkrare men inte säkert om man säger så.

1. Lär dig använda windows brandväggen orginalt eller via Sphinx windows 10 firewall controller.
Den lägger upp en betydligt BÄTTRE gui än microsoft egna värdelös gui. finns i gratis version som duger gott.
Du får 100% koll på vad som går in o ut ur datorn. (med köpe grejen, gratis varianten auto tilllåter MS tjänster)

2. Lägg in ett lösenord i datorns Bios för att blocka F12 boot om någon skulle få för sig att boota med USB sticka
Fördel lätt o testa om du har blivit utsatt bara logga in i bios då o då.
Inget lösenord eller ditt lösenord inte längre funkar? Då KAN någon ha flashat om din bios med clear ALL kommando.
Bios tillverkarens default flash program, funkar INTE med moderkorts tillverkarens variant av bios flash verktyg.
Då är den högst sanolikt kompromissad.

3. Antivirus program, fördrar Bitdefender AV only, Free varianten funkar bra den också. eller Kaspersky, Esset.

4. Byt till Linux om du vill få det säkert! alla kan lära sig även du!
Börja med Mint så lätt och enkelt som linux bara kan bli, funkar också på de flesta laptops.
Sedan när du känner för mera utmaning gå till Debian och sedan tja.. Ubuntu om du blir nördig i linux eller någon av alla de andra distar.

5. Byt till en router med Linux baserad firmware typ OpenWRT / OpenSense / PFsense eller Merlin (en Asus router custom software, fast funkar rikigt bra MEN slårt INTE de riktiga linux router distarna)
Skippa allt som heter Wifi och Blåtand kör endast kablat.

Wifi sniffers finns ju tar inte så lång tid för att knäcka wifi, sedan är det bara att spoffa mac då kommer man in.
Spoofa = Kopiera / Förfalska.
BT har lite stora issues just nu så vänta om de kan patcha hålen.
Läs mera här.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/sweyntooth-bug...

Kolla på deras sidor för router alternativ om du tittar på linux router dist.

Konfigurera nätverket för 10.x.x.x inte 192.168. och byt subnet och para dina enheter statiskt och lås mac adresser med ip numren.
lägg på ett Lååångt lösenord och ställ in routern att den emailar dig om något skumt händer med den, från en ny email som du sätter
upp för just detta ändamål ex. (fire and forget email typ...)
Proton mail till din nya email som också är en proton mail.
Och första konfigurationen kör du UTAN nätverks förbindelse för max säkerhet.
Glöm inte bort en bra VPN Tjänst! (Cyberghost, Mullvad)
Nordvpn kanske... vet inte om de fått ordning på deras krypterings nycklar som kom på villovägar.
Källa på det GamersNexus.

6. Börja med att kryptera dina egna lösenord. ja du kan kryptera dom i huvudet!
Som ex. lösenord SweClockers#123
så tar du och kör höger sedan vänster kryptering.
Alltså SweClockers#123 = TvfBmndjfqt¤214 nu e detta bara ett ex. (använd INTE Höger o vänster krypt nu)

Din fantasi sätter gränserna, baklänges / Binärt / hexdecimal / addera nummer / subtrahera / pi baserade eller kombinera och så vidare.
Bara du kan räkna det i huvudet så går det, dock det tar ett bra tag efter man börjar med egen kryptering inann det fastnar men allt Finns bara på ett ställe i ditt huvud så säkerheten är maximal.
Glöm inte stora och små bokstäver och olika tecken samt nummer.
Bästa av allt är att du äntligen kan skriva upp dina lösenord i ett block för du har ju krypterings nyckeln i huvudet så, Tada..
Eller så behåller du även det i huvudet och byter alla dina lösenord var 90dag och inget liknande lösen och minst 10 lösenord bakåt.

Mobilen ?

Använd inte fingeravtryck eller facescan eller rita en kub etc..
Bara KOD eller helst skriva en text då tagentbordet kommer upp på orginal platsen och fingerfettet sitter ändå på den platsen då man skriver sms..
Rita mellan prickarna, tja finger måla på mobilen är lika bra med någon färg, tror inte att du spritar av skärmen efter varje ritande.

Ja precis som någon annan sa tidigare i trådan ladda ner en ny image och flasha in den i mobilen.
Eftersom du har en pixel så här har du images,
https://developers.google.com/android/ota

Du kan leta upp en redan utplockad ADB setup eller så river du ur filerna från googles dev studio.
https://developer.android.com/studio (länk till Windows kittet, finns även för linux)
Du behöver dessa 4 filer

Adb.exe
AdbWinApi.dll
AdbWinUsbApi.dll
Fastboot.exe

Lägg dessa 4 filer i en mapp på C:/adb.

Då är du redo för att plocka o pilla i mobiler.

P.s. om du kör med Sphinx Firewall controller se till att enabla alla internet connections efter att du drar ur nätverks kabel för max säkerhet.. ADB.exe /Deamon spökar med brandväggs gui´et nämligen.
Återställ brandväggen till NORMAL när du e klar med mobilen och koppla in nätverks sladden.
Finns hur mycket info som helst på googles dev sida om hur du gör ditt o dat med fastboot/adb.
i tvivel ? do a google search! eller så finns det mera info om du googlar pixel 6 xda forum

-------------------------------------------------
Mac nää men alltså.. ok.
Byta lösenord / bug eller vad man nu vill kalla det.

Stäng av datorn HELT inte vilo läget.
Starta burken och tryck/hacka på kringla+R sedan väljer du utilities då kommer command promten upp.
Skriv resetpassword i smått tryck enter.

Så där byt nu lösenord på alla mac användare på datorn.
TADA! Du är nu inne i burken.

Äpplet har dock BETYDLIGT högre säkerhet på sina mobiler än dator. Meh lixom.

Börja läs lite på sidan https://bleepingcomputer.com då kan du hålla dig uppdaterad mot hacks/ buggar / virus / mm.
och på så sätt vara lite förbered på vad som kan dyka upp.

Visa signatur

Fractal Define S / Ryzen 1700 @ 4.086 GHz @ 1,38vc (109x37.3) / Noctua NH-D15 / Asus ROG Strix Gaming-F / 2x8GB G.Skill Flare-X 3196.2Mhz 14,14,14,34,67,T1 / Samsung 970 Evo Plus 1TB / 2TB Western Digital Black / MSI Dragon GTX 1080 Gaming-X/ FSP Aurum Pro 1200W / Acer Predator 27" xb271hbmi / Philips Fidelio XHR 2 / Vmod Boom Pro Mic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon265474:

Se till att kolla upp så att du inte har problem med för mycket kolmonoxid i din lägenhet, det kan leda till att man blir paranoid och får dåligt minne. Läs denna tråd för ett exempel från verkligheten:
https://www.reddit.com/r/legaladvice/comments/34l7vo/ma_posti...

Även psykiska sjukdomar och för mycket droger.

Säger inte att det behöver vara så men finns det någon riktig anledning till att folk är arga på dig och kan det vara folk du tidigare haft kontakt med?

Permalänk

Luktar det inte lite troll här inne??

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per76:

Kort o gott finns mera hål i windows OS än i ett durkslag.
Ironiskt skulle vara att säga intels cpuer faktiskt är säkrare. men en skrämmande tanke "kombinera windows + intel"

4. Byt till Linux om du vill få det säkert! alla kan lära sig även du!
Börja med Mint så lätt och enkelt som linux bara kan bli, funkar också på de flesta laptops.
Sedan när du känner för mera utmaning gå till Debian och sedan tja.. Ubuntu om du blir nördig i linux eller någon av alla de andra distar.

fast med fysisk access så är ju inte linux så svårt att byta lösenord på heller? Var iaf inte det för ett par år sen.

Hur är Debian mer utmaning än Mint, och hur är Ubuntu mer nördigt, Mint är Ubuntu och Ubuntu bygger på Debian?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:
Skrivet av bicpenna:
Skrivet av anon265474:
Skrivet av gabriel15:
Skrivet av enemyWithin:

Att påstå att offret inbillar sig och/eller överdriver är en standardfras bland mobbare.
Och det här är betydligt vanligare förekommande än vad folk tror just på grund av sådana reaktioner som ni visar. Att prata om det leder till förlöjligande och hån. Situationen är såklart mer komplex än vad beskrivit men när det är som det är kan jag inte berätta saker som visar vem jag är.
Jag trollar inte. Det är inte paranoia, Det är ett hatbrott.
Tror ni doxing bara är en meme?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hatto:

Att påstå att offret inbillar sig och/eller överdriver är en standardfras bland mobbare.
Och det här är betydligt vanligare förekommande än vad folk tror just på grund av sådana reaktioner som ni visar. Att prata om det leder till förlöjligande och hån. Situationen är såklart mer komplex än vad beskrivit men när det är som det är kan jag inte berätta saker som visar vem jag är.
Jag trollar inte. Det är inte paranoia, Det är ett hatbrott.
Tror ni doxing bara är en meme?

Du har inte uppgivit någon mer anledning till varför dessa personer skulle jävlas med dig mer än "hatbrott".
Skulle de slumpmässigt valt ut dig menar du eller är det tidigare vänner eller liknande?

Doxning innebär inte att skära sönder folks däck på bilen eller hacka sig in på både mobiltelefon/dator.

EDIT: ont, öppna inga filer,håll koll på din dator/telefon så ingen annan rör den etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Per76:

Hej.

Slänga hdd disken?? nä det behövs inte.

Rätta verktygen bara.

Dessa två gamla verktyg är fortfarande bäst för mekaniska diskar.
IBM zap.exe
IBM wipe.exe
Eller så kör du en DBAN (Dariks Boot And Nuke, även bra på ssd)
Självklart via usb boot.
Kör 3 gånger per program för att vara 100%

Efter denna kombon lär du inte få tillbaka grejerna.
Inte ens med Rstudio Network eller Forensic.
Ibas / Technilab. nä troligtvis inte men om det går då lär kosta mega skjortan isfl.

Men ändå Kasta diskarna för max säkerhet?
Japp DÅ ska du borra 3 håll i disken efter att du har elektro avmagniserat dom. (Snabb stål borr 12mm)
Nu ÄR disken 100% död finns inget att ta fram där.

Hur dom kommit in i din dator?
Enkelt.

Om du har Windows 7 eller äldre.
Då kan du köra med Trinity Rescue Kit enklast.
Reseta lösenord eller ta bort lösenordet.
123 och man är inne i en datorn med windows 7 o äldre.
Strular med 64bitars system.

Har du windows Windows 10 (funkar även med äldre OS)
som ex. TunesBro WinGeeker - Ultimate från en bootbar usb/cd.
Scanna alla användare och se deras lösenord eller byt lösenord till vad du vill starta burken om bom inne.

Bara ett av massor av program som kan läsa av användare samt lösenord i windows.

Kort o gott finns mera hål i windows OS än i ett durkslag.
Ironiskt skulle vara att säga intels cpuer faktiskt är säkrare. men en skrämmande tanke "kombinera windows + intel"

Skydda dig mot intrång i windows ?
Går o få det säkrare men inte säkert om man säger så.

1. Lär dig använda windows brandväggen orginalt eller via Sphinx windows 10 firewall controller.
Den lägger upp en betydligt BÄTTRE gui än microsoft egna värdelös gui. finns i gratis version som duger gott.
Du får 100% koll på vad som går in o ut ur datorn. (med köpe grejen, gratis varianten auto tilllåter MS tjänster)

2. Lägg in ett lösenord i datorns Bios för att blocka F12 boot om någon skulle få för sig att boota med USB sticka
Fördel lätt o testa om du har blivit utsatt bara logga in i bios då o då.
Inget lösenord eller ditt lösenord inte längre funkar? Då KAN någon ha flashat om din bios med clear ALL kommando.
Bios tillverkarens default flash program, funkar INTE med moderkorts tillverkarens variant av bios flash verktyg.
Då är den högst sanolikt kompromissad.

3. Antivirus program, fördrar Bitdefender AV only, Free varianten funkar bra den också. eller Kaspersky, Esset.

4. Byt till Linux om du vill få det säkert! alla kan lära sig även du!
Börja med Mint så lätt och enkelt som linux bara kan bli, funkar också på de flesta laptops.
Sedan när du känner för mera utmaning gå till Debian och sedan tja.. Ubuntu om du blir nördig i linux eller någon av alla de andra distar.

5. Byt till en router med Linux baserad firmware typ OpenWRT / OpenSense / PFsense eller Merlin (en Asus router custom software, fast funkar rikigt bra MEN slårt INTE de riktiga linux router distarna)
Skippa allt som heter Wifi och Blåtand kör endast kablat.

Wifi sniffers finns ju tar inte så lång tid för att knäcka wifi, sedan är det bara att spoffa mac då kommer man in.
Spoofa = Kopiera / Förfalska.
BT har lite stora issues just nu så vänta om de kan patcha hålen.
Läs mera här.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/sweyntooth-bug...

Kolla på deras sidor för router alternativ om du tittar på linux router dist.

Konfigurera nätverket för 10.x.x.x inte 192.168. och byt subnet och para dina enheter statiskt och lås mac adresser med ip numren.
lägg på ett Lååångt lösenord och ställ in routern att den emailar dig om något skumt händer med den, från en ny email som du sätter
upp för just detta ändamål ex. (fire and forget email typ...)
Proton mail till din nya email som också är en proton mail.
Och första konfigurationen kör du UTAN nätverks förbindelse för max säkerhet.
Glöm inte bort en bra VPN Tjänst! (Cyberghost, Mullvad)
Nordvpn kanske... vet inte om de fått ordning på deras krypterings nycklar som kom på villovägar.
Källa på det GamersNexus.

6. Börja med att kryptera dina egna lösenord. ja du kan kryptera dom i huvudet!
Som ex. lösenord SweClockers#123
så tar du och kör höger sedan vänster kryptering.
Alltså SweClockers#123 = TvfBmndjfqt¤214 nu e detta bara ett ex. (använd INTE Höger o vänster krypt nu)

Din fantasi sätter gränserna, baklänges / Binärt / hexdecimal / addera nummer / subtrahera / pi baserade eller kombinera och så vidare.
Bara du kan räkna det i huvudet så går det, dock det tar ett bra tag efter man börjar med egen kryptering inann det fastnar men allt Finns bara på ett ställe i ditt huvud så säkerheten är maximal.
Glöm inte stora och små bokstäver och olika tecken samt nummer.
Bästa av allt är att du äntligen kan skriva upp dina lösenord i ett block för du har ju krypterings nyckeln i huvudet så, Tada..
Eller så behåller du även det i huvudet och byter alla dina lösenord var 90dag och inget liknande lösen och minst 10 lösenord bakåt.

Mobilen ?

Använd inte fingeravtryck eller facescan eller rita en kub etc..
Bara KOD eller helst skriva en text då tagentbordet kommer upp på orginal platsen och fingerfettet sitter ändå på den platsen då man skriver sms..
Rita mellan prickarna, tja finger måla på mobilen är lika bra med någon färg, tror inte att du spritar av skärmen efter varje ritande.

Ja precis som någon annan sa tidigare i trådan ladda ner en ny image och flasha in den i mobilen.
Eftersom du har en pixel så här har du images,
https://developers.google.com/android/ota

Du kan leta upp en redan utplockad ADB setup eller så river du ur filerna från googles dev studio.
https://developer.android.com/studio (länk till Windows kittet, finns även för linux)
Du behöver dessa 4 filer

Adb.exe
AdbWinApi.dll
AdbWinUsbApi.dll
Fastboot.exe

Lägg dessa 4 filer i en mapp på C:/adb.

Då är du redo för att plocka o pilla i mobiler.

P.s. om du kör med Sphinx Firewall controller se till att enabla alla internet connections efter att du drar ur nätverks kabel för max säkerhet.. ADB.exe /Deamon spökar med brandväggs gui´et nämligen.
Återställ brandväggen till NORMAL när du e klar med mobilen och koppla in nätverks sladden.
Finns hur mycket info som helst på googles dev sida om hur du gör ditt o dat med fastboot/adb.
i tvivel ? do a google search! eller så finns det mera info om du googlar pixel 6 xda forum

-------------------------------------------------
Mac nää men alltså.. ok.
Byta lösenord / bug eller vad man nu vill kalla det.

Stäng av datorn HELT inte vilo läget.
Starta burken och tryck/hacka på kringla+R sedan väljer du utilities då kommer command promten upp.
Skriv resetpassword i smått tryck enter.

Så där byt nu lösenord på alla mac användare på datorn.
TADA! Du är nu inne i burken.

Äpplet har dock BETYDLIGT högre säkerhet på sina mobiler än dator. Meh lixom.

Börja läs lite på sidan https://bleepingcomputer.com då kan du hålla dig uppdaterad mot hacks/ buggar / virus / mm.
och på så sätt vara lite förbered på vad som kan dyka upp.

Tack för mycket bra info. När jag läste det insåg jag att jag har en dator med låst bios jag fått från en person med kopplingar till gruppen som djävlas med mig. Dags att slänga den. Tror nu att det är den som gör att allt kommer tillbaka till mitt övriga nätverk.

Jag har gjort en checklista. Säg till om det är något jag missat.
De har inte längre fysisk tillgång till min utrustning och jag har inte råd att bara slänga allt jag äger och köpa nytt.
så inga bepansrade dörrar, kassaskåp eller konstiga kryptoappar som bara kan kommunicera med andra kryptoappar.
Jag är inte James Bond och det måste vara praktiskt genomförbart.

Här är listan:
1. Installera passwordsmanagers och 2FA till allt jag har.
2. formatera alla diskar och kör wipes, nuke etc.
3. Blås och lås bios
4. Installera om OS på nytt
5. Installera AV
6. Installera brandvägg
7. Roota mobil
8 . Skapa nytt mailkonto

Vad har jag missat? Kan man köra VPN på movilen med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Du har inte uppgivit någon mer anledning till varför dessa personer skulle jävlas med dig mer än "hatbrott".
Skulle de slumpmässigt valt ut dig menar du eller är det tidigare vänner eller liknande?

Doxning innebär inte att skära sönder folks däck på bilen eller hacka sig in på både mobiltelefon/dator.

EDIT: ont, öppna inga filer,håll koll på din dator/telefon så ingen annan rör den etc.

Nej, som jag skrev så vill jag inte berätta några detaljer som gör att jag kan bli identifierad. Men det finns detaljer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hatto:

Nej, som jag skrev så vill jag inte berätta några detaljer som gör att jag kan bli identifierad. Men det finns detaljer.

Du har antagligen bara fått ditt lösenord på mailen hackat ? Prova att byt det och se hur det går.

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt någon expert på sånt här men spontant hade jag nog gjort så här, kanske är till någon hjälp. Är jag helt ute och cyklar får ngn gärna tillrättavisa mig:

Släng all elektronik om möjligt för att vara på den säkra sidan. Börja om på ny kula helt enkelt. Är det bilder och annat privat du vill ha kvar på hårddiskar, USB-minnen osv så behåll dem då men anslut dem inte till något nytt du köper och håll allt gammalt helt offline och separerat från det nya. Alla gamla laddare och kablar använder du enbart till dina gamla grejer. De nya enheterna du köper använder du helt nya kablar till. Är du ändå inte speciellt haj på elektronik osv är det nog enklast så.

Alternativt ta kontakt med någon firma som kan hjälpa dig med detta (dock med nya mobilen inte den gamla ifall den nu är avlyssnad, är nog lika bra) lär ju finnas någon firma där ute som specialiserar sig på sånt här. Man tycker ju att polisen kan hjälpa till men de kanske inte tar det nog allvarligt eller ens fattar vad problemet är, vad vet jag.

När du byter mobil skapar du ett nytt Google-konto till den, återanvänd inte under några omständigheter ditt gamla (om det är Android dvs). Kontakter kan du ju skriva upp på papper innan du slänger den och sen manuellt lägga in dem i den nya mobilen. Skaffa helt nytt abonemang med nytt nummer när du ändå är igång. Kör mobilt internet tills vidare via ditt nya abonemang.

Byt alla dina lösenord till allt du använder via den nya mobilen med det helt nya kontot kopplat till sig. Gör detta via webbläsaren i mobilen. Så när du loggar in i diverse appar på mobilen, tex Facebook är det nya lösenordet som gäller för inlogg. Lösenordshanterare kan ev vara på sin plats så är det mindre att komma ihåg. SMSa nya numret till dina kontakter.

Börja med att byta lösenord på gamla mailen via den nya mobilen. Sen när du har tillgång till den öppna inga mail du inte väntar, dvs använd den bara för att koppla alla dina konton till den nya mailen, brukar vara bekräftelsemail man måste öppna osv sen kan du glömma den gamla helt. Risken är bara att de kommer skicka mail du kanske råkar öppna och sen är du tillbaka på ruta ett igen eller ngt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Vad är bäst?
Authy eller Microsoft authenticator?

Permalänk
Medlem

Nexus 6p slutade få uppdateringar för länge sedan, har inte koll själv men det finns garanterat enkla program som vem som helst kan använda för att utnyttja alla opatchade vulns speciellt om man har fysisk access. Det låter dock mer som att någon inställning/app syncas från backup i ditt Google konto. Kolla så att systemfilerna är legit och signade av Google, kolla här: https://source.android.com/security/verifiedboot/boot-flow . Vet inte om det finns någon bypass för verified boot i.o.m att din mobil är gammal, det är möjligt men tror inte det. Boota till safe mode efter det, kolla i connections inställningarna, kolla i security på device admin apps, kolla user certs i more security options, kolla om någon app kan installera okända appar i special access permissions, kolla vad du har för appar installerade i inställningar>appar(även sådant som ser legitimt ut men går att avinstallera istället för inaktivera vanligtvis), kolla om developer options är på, försök se om telefonen är rootad genom att typ ladda ner någon terminal emulator och skriva su eller nåt, det borde vara unrecognized command. Detta är dock mer för att få en ide om hur de gått tillväga, jag skulle inte använda en så gammal mobil alls, speciellt inte om folk aktivt försöker attackera mig.

Ganska överdrivna förslag du fått, du ska absolut INTE roota din mobil, du gör dig bara extremt mycket mer sårbar då. Förstör den annars bra säkerheten med Android helt och hållet.

Köp en nyare android eller iPhone som fortfarande får uppdateringar, köp en chromebook(och en USB till Ethernet adapter så du kan ansluta med kabel), köp en bra router som får uppdateringar och har mer inställningsmöjligheter(Edgerouter X är billig, läs nån setup guide), undvik att ansluta till publika nätverk utan VPN och använd lösenord bestående av flera ord(gärna påhittade) med mellanslag, tecken, siffror, versaler emellan för sådant som inte kan ha ett random lösenord(t.ex wifi och din password manager, gör det dock inte så svårt så att du glömmer det, iden är att få ett high entropy password som är enkelt att komma ihåg). Skaffa en password manager(Bitwarden är gratis och bra, 1password om du vill betala) efter att du gjort det föregående, skapa nya konton och använd 2FA(authy är bra) på allt som går, ta bort gamla konton eller för över det till din nya mail(du bör troligtvis ha två eller mer mailadresser, skapa en för att använda som main där du har nya viktiga konton och en där du för över konton du inte vill ta bort så att din main inte blir avslöjad i.o.m att du byter mail på konton som de troligtvis har tillgång till innan du byter lösenord på kontot). Undvik att få din IP-adress(du lär få en ny från din ISP när du byter router) avslöjad av dem för att undvika t.ex DOS attacker, bäst vore att köra VPN direkt i routern men det lär vara segt om du inte köper någon dyrare hårdvara som klarar av det, annars kör VPN på alla klienter eller bara undvik att öppna mail och sidor från okända, stäng av bilder i och använd simpla format i mailklienten etc. Då lär de ge upp om det nu inte är SÄPO som är efter dig.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Hatto:

Det är inga hemliga agenter utan bara vanliga människor från sin sämsta sida.

Allt som dessa människor utsätter dig för är inget som man förväntar sig från "vanliga" människor. De är väldigt kunniga inom IT-säkerhet och vet hur man använder det för ont syfte. Från min uppfattning, hade vanliga människor haft den kunskap som krävs för att utföra detta så hade IT-säkerheten i dagens samhälle varit mycket bättre pga större och allvarligare hot.

EDIT:

Som jag har förstått det så brukar inte kriminella och hackare att ge sig på oskyldiga människor för ingenting, finns det ingen anledning att dra till sig uppmärksamhet så gör man helt enkelt inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spelaspel:

Nexus 6p slutade få uppdateringar för länge sedan, har inte koll själv men det finns garanterat enkla program som vem som helst kan använda för att utnyttja alla opatchade vulns speciellt om man har fysisk access. Det låter dock mer som att någon inställning/app syncas från backup i ditt Google konto. Kolla så att systemfilerna är legit och signade av Google, kolla här: https://source.android.com/security/verifiedboot/boot-flow . Vet inte om det finns någon bypass för verified boot i.o.m att din mobil är gammal, det är möjligt men tror inte det. Boota till safe mode efter det, kolla i connections inställningarna, kolla i security på device admin apps, kolla user certs i more security options, kolla om någon app kan installera okända appar i special access permissions, kolla vad du har för appar installerade i inställningar>appar(även sådant som ser legitimt ut men går att avinstallera istället för inaktivera vanligtvis), kolla om developer options är på, försök se om telefonen är rootad genom att typ ladda ner någon terminal emulator och skriva su eller nåt, det borde vara unrecognized command. Detta är dock mer för att få en ide om hur de gått tillväga, jag skulle inte använda en så gammal mobil alls, speciellt inte om folk aktivt försöker attackera mig.

Ganska överdrivna förslag du fått, du ska absolut INTE roota din mobil, du gör dig bara extremt mycket mer sårbar då. Förstör den annars bra säkerheten med Android helt och hållet.

Köp en nyare android eller iPhone som fortfarande får uppdateringar, köp en chromebook(och en USB till Ethernet adapter så du kan ansluta med kabel), köp en bra router som får uppdateringar och har mer inställningsmöjligheter(Edgerouter X är billig, läs nån setup guide), undvik att ansluta till publika nätverk utan VPN och använd lösenord bestående av flera ord(gärna påhittade) med mellanslag, tecken, siffror, versaler emellan för sådant som inte kan ha ett random lösenord(t.ex wifi och din password manager, gör det dock inte så svårt så att du glömmer det, iden är att få ett high entropy password som är enkelt att komma ihåg). Skaffa en password manager(Bitwarden är gratis och bra, 1password om du vill betala) efter att du gjort det föregående, skapa nya konton och använd 2FA(authy är bra) på allt som går, ta bort gamla konton eller för över det till din nya mail(du bör troligtvis ha två eller mer mailadresser, skapa en för att använda som main där du har nya viktiga konton och en där du för över konton du inte vill ta bort så att din main inte blir avslöjad i.o.m att du byter mail på konton som de troligtvis har tillgång till innan du byter lösenord på kontot). Undvik att få din IP-adress(du lär få en ny från din ISP när du byter router) avslöjad av dem för att undvika t.ex DOS attacker, bäst vore att köra VPN direkt i routern men det lär vara segt om du inte köper någon dyrare hårdvara som klarar av det, annars kör VPN på alla klienter eller bara undvik att öppna mail och sidor från okända, stäng av bilder i och använd simpla format i mailklienten etc. Då lär de ge upp om det nu inte är SÄPO som är efter dig.

Tack för förslagen. Jag håller på och krånglar med 1password nu. Ska köpa en nyare mobil.

Skrivet av Vzano:

Allt som dessa människor utsätter dig för är inget som man förväntar sig från "vanliga" människor. De är väldigt kunniga inom IT-säkerhet och vet hur man använder det för ont syfte. Från min uppfattning, hade vanliga människor haft den kunskap som krävs för att utföra detta så hade IT-säkerheten i dagens samhälle varit mycket bättre pga större och allvarligare hot.

EDIT:

Som jag har förstått det så brukar inte kriminella och hackare att ge sig på oskyldiga människor för ingenting, finns det ingen anledning att dra till sig uppmärksamhet så gör man helt enkelt inte.

Som någon här skrev så räcker det med en googling för att hitta någon som utför de här tjänsterna.
Jag vill inte gå in på detaljer men jag har dragit till mig uppmärksamhet på olika sätt.
Personerna som bråkar med mig är inte demokrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Någon som har några förslag på vad man ska tänka på när man använder TOR/Tails?

Inte hundra på om detta stämmer men kan vara en fingervisning om hur det skall användas, kika på tipsrutorna dom verkar vettiga.

https://internetstiftelsen.se/guide/kom-igang-med-tails/darfo...

Permalänk
Avstängd

Jag har en laptop som är en pensionerad företagsdator där Bios är låst. Kan man installera ett nytt bios utan att ha koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Vad är bäst?
Authy eller Microsoft authenticator?

Yubikey 5 NCF skulle jag rekommendera istället!
I princip omöjligt att hacka denna enheten även med fysisk tillgång.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatto:

Jag har en laptop som är en pensionerad företagsdator där Bios är låst. Kan man installera ett nytt bios utan att ha koden?

Lättare att bara reseta det, vanligtvis är det bara att ta bort all ström till moderkortet inkl. batteriet på moderkortet. Du måste troligtvis öppna datorn för att komma åt batteriet.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hatto:

Jag har en laptop som är en pensionerad företagsdator där Bios är låst. Kan man installera ett nytt bios utan att ha koden?

Det lär gå att göra en total fabriksreset på nått sätt så länge den inte är låst via en tpmmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hatto:

Som jag skrev i första inlägget så är polisen inblandad. Det är inga hemliga agenter utan bara vanliga människor från sin sämsta sida. Och det här är inte alls ovanligt utan bara något som man inte talar om. Enligt brottsförebyggande rådet så har 8% av befolkningen utsatts för trakasserier. Vi låtsas att mobbing är något som slutar i skolan men det är något vuxna ägnar sig åt med. Och internet är ett fantastiskt verktyg för att samordna det hela med.

Kan inte ifrågasätta procentsatsen men det är troligt. Dock svarar den ju bara för trakasserier generellt troligtvis.

Jag har ingen aning om det du säger stämmer, om du råkat ut för det, eller om det är någon form av paranoia som slagit in.
Det är hur som helst drivet till absurdum. Den förklaring du återspeglar på dessa förövares arbete är förknippat med otrolig hängivenhet som förmodligen också känns som en heltids grej.

Vem gör detta för shits and giggles? Det är något som inte stämmer.
När det gäller dina tekniska färdigheter så har du ju väldigt bred koll på teknik generellt i mjukvaruform.

Japp, något är helt klart galet!

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker att den här tråden passar bättre på Flashback än här på Swec ...?
Det skulle ju lika gärna kunna vara så att TS vill få tips om hur hen blir så osynlig och säker som möjligt för att sedan själv kunna trakassera någon.

Permalänk
Medlem

@Hatto: LÄngre upp skrev du att "personerna bara vill jävlas med dig" och nu skrev du att det är hatbrott..