Bra spel till switch att spela tillsammans med en 5-åring?

Permalänk
Medlem

Bra spel till switch att spela tillsammans med en 5-åring?

Tänkte köpa ett spel till Nintendo switch. Letar efter ett bra spel att spela tillsammans med min son som snart fyller 6 år. Vi har Mario party och Mario cart. Någon som har tips på bra spel som man kan spela? Kravet är att vi båda ska kunna spela samtidigt!

Permalänk

Machinarium är ett pusselspel med grafik som jag tror en 6-åring skulle kunna finna intressant.
Det är rätt klurigt, men det kan vara kul att lista ut det tillsammans om du ger din son lite utrymme att fundera och sen kanske du kan ge förslag och leda honom till lösningen. Eller kanske kan din sons fantasi förvåna dig och leda dig till lösningen!

Den typen av spel i ung ålder, om barnet fattar intresse för det, tror jag kan vara mycket värdefullt för att utveckla logiskt tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Machinarium är ett pusselspel med grafik som jag tror en 6-åring skulle kunna finna intressant.
Det är rätt klurigt, men det kan vara kul att lista ut det tillsammans om du ger din son lite utrymme att fundera och sen kanske du kan ge förslag och leda honom till lösningen. Eller kanske kan din sons fantasi förvåna dig och leda dig till lösningen!

Den typen av spel i ung ålder, om barnet fattar intresse för det, tror jag kan vara mycket värdefullt för att utveckla logiskt tänkande.

Det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Men känner att jag är ute efter nått ”vanligare” spel typ Mario, luigi eller typ yoshi eller liknande som finns på närmaste Elgiganten typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Be:
Är du ute efter co-op, alltså där ni samarbetar, eller något där ni kan spela mot varandra?

Super Mario Maker 2 går bra att spela ihop och är som alla andra Mario-spel lätt att komma in i.
Unravel 2 är en annan fin co-op platformer.
Overcooked och Overcooked 2 är båda superkul och komplexiteten är rätt låg i början så en 6-åring borde kunna komma in i det.

Mario Tennis Aces kan ni spela både mot varandra eller med varandra AI eller andra spelare.
Samma sak med Super Smash Bros Ultimate. Båda är kanske lite svåra för en 6åring men man behöver inte vara bra på det för att det ska vara kul, iaf om du spelar snällt mot din son.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Tänkte köpa ett spel till Nintendo switch. Letar efter ett bra spel att spela tillsammans med min son som snart fyller 6 år. Vi har Mario party och Mario cart. Någon som har tips på bra spel som man kan spela? Kravet är att vi båda ska kunna spela samtidigt!

Har en sexåring hemma som älskar att spela Minecraft, så det skulle jag varmt rekommendera. Det är en liten tröskel att komma in i det, det krävs lite övning för att få ordning på koordinationen mellan ögon och fingrar. Men man kan ju spela tillsammans och så hjälps ni åt, så kommer det nog att gå bra

Splatoon 2 tyckte han också var kul ett tag. Kruxet där är ju tyvärr ingen split screen så ni kommer inte att kunna spela tillsammans.

Permalänk
Medlem

Min 6-åring spelade igenom Kirby Star Allies, mestadels själv men även ihop med ett par kusiner i samma ålder. Tror man kan vara 4 spelare samtidigt. Unravel 2 tyckte hon var tråkigare. Barn kan tycka olika såklart, jag själv tyckte Unravel 2 verkade kul.

https://www.wired.co.uk/article/kirby-star-allies-review-best...

Kirby är en stor favorit hos min 6-åring, hon har spelat de flesta nu på gamecube, wii, wii u, 3ds och switch. Visst låter jag som en bra förälder?

Andra favoriter, som barnen spelat tillsammans (då 5-7 eller 6-8) är Rayman Legends (är ju en portning till Switch, men håller hög kvalitet och kostar mindre än de flesta spel), Donkey Kong Tropical Freeze (portning från Wii U) är också bra - men där är det en fördel om ena spelaren är bättre än den andra. När jag spelar med mina barn är jag den andra...

Yoshi's crafted World har min 6-åring spelat en del, man kan tydligen köra coop på den men jag har inte provat så där får osvuret vara bäst. Jag tycker det ser trevligt ut.

Just coop-spel som ovanstående, där man samarbetar, är en orsak till att jag skaffade Nintendos till mina barn, har haft svårt att hitta liknande spel till PC. (Rayman Legends spelade de dock först på PC)

(barnen har svårt för spel där de spelar mot varandra - är den ena 6 och den andra 8 är det givet vem som vinner 90% av gångerna)

Barnen, 6-8 som sagt, spelar Minecraft tillsammans. Tur det, för jag förstår inte vitsen med det...maken till tråkigt spel. Kanske som att svära i kyrkan, men det är inte min grej. Det som funkat bäst coop är dock plattformsspel som Kirby, Rayman, osv.

Tillägg: TS pratade om trådstart, vissa spel kan väl med fördel köpas i Nintendos eshop? Jag har själv köpt en del där, främst till Wii U visserligen. (Minneskort kan krävas för större spel)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7