Permalänk
Medlem

Spökvärden temperatur CPU/GPU?

Som rubriken lyder så har jag dragits med vad jag tycker känns som spökvärden, dvs. vilken temperatur datorn anger att jag har och vad den i själva verket har.

Specs kan ni se i min signatur. Program som jag övervakar temps är HWmonitor

Vid inställningar 1.25V, 4.8GHz på CPU så har jag ofta grader runt 80-90ºC vid hög belastning (grafiktunga spel) och många tempspikes, vid samma sekvens ligger också grafikkortet på 80-85ºC.

Lekte med inställningarna och lyckades dra ner volten till ungefär 1.15V, 4.6GHz och har märkt en märkbar skillnad i temperaturer, kommer knappt över 75ºC vid hög belastning, inga märkbara tempspikes och det som känns mest skumt är att nu är grafikkortet svalt som jag förväntar mig att det ska vara cirkus 68ºC.

Vad är det som kan orsaka detta? Är det en bugg?

Hade liknande problem med min tidigare processor i7-7700K som jag aldrig fick ordning på och tempspikes ser ut att vara ett återkommande problem för den serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du testat med ett annat program?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har du testat med ett annat program?

Dessvärre inte men i Overwatch har jag top bar med info så som temps osv. Och där stod GPU också på 85grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

Hur ser usage ut? Hur påverkar spänningsänkningen fps? Kan ju vara så att din gpu går svalare pga du blir cpu begränsad och då kan inte gpun gå för fullt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hur ser usage ut? Hur påverkar spänningsänkningen fps? Kan ju vara så att din gpu går svalare pga du blir cpu begränsad och då kan inte gpun gå för fullt

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kolla efter jobbet.
Tycker ej att jag har sämre prestanda nu när jag har sänkt volt och frekvens, snarare så känns det mer stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

Luften i lådan blir väl varmare om CPU har högre temperaturer så GPUn får högre temperaturer.

Om du sänker temperaturen på CPU så minskar ju även värmen i luften i lådan så alla andra komponenter blir ju svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Luften i lådan blir väl varmare om CPU har högre temperaturer så GPUn får högre temperaturer.

Om du sänker temperaturen på CPU så minskar ju även värmen i luften i lådan så alla andra komponenter blir ju svalare.

Absolut, det har jag full förståelse för.

Däremot kanske det är så att intel har som sagt haft svårt med tempspikes och liknande på deras serie 7000 och 8000.
Jag måste ju klocka ner min processor för att den ska fungera, jag kan ju ej ha boost funktion på 5ghz som min ska klara av på papper för då sticker mina temperaturer iväg till ohållbara. (har inte deliddat min cpu då det inte ska vara nödvändigt för en produkt som ska klara av en klock utan att bli för varm)

Därför tyckte jag det var konstigt att när jag klockar ner den 0.1V så fungerar den helt normalt igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

5GHz boost är väl vid 1 kärna och 4.3GHz med alla kärnor maxade på en 8086k. 5GHz all core utan delid kan va svårt att uppnå utan ett golden sample som klarar låg spänning så att säga.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är att processorn inte är deliddad, över en viss punkt med spänningen så hinner inte geggan mellan kärna och heatspreadern med att överföra värmen.

Jag har har kört med många olika intel chips i 6 7 8 och 9000 serien och jag har deliddat alla utom min 9700k pga att det är crappy TIM i mellan kärna och IHS och har aldrig haft problem med ojämna temperaturer eller spikes efter delid.