Kamera för fotodokumentation av skador

Permalänk
Medlem

Kamera för fotodokumentation av skador

Vi är i behov av en ny kamera på jobbet då varan gamla börjat fungera dåligt.
Vi använder kameran för dokumentation av skador som senare används i utredningar av polis, rättsläkare och försäkringsbolag.
Bilderna tas inomhus, och ofta med begränsat ljus. Den tekniska begåvningen bland mina kollegor skiljer också en del, så en så enkel kamera som möjligt är önskvärd.
Vi har sedan tidigare en Sony DSC-HX90v, så söker en kamera för ungefär samma pengar, ca 4000kr.

Har kollat lite på, Sony Cybershot DSC-RX100 III, Canon PowerShot G9 X Mark II och Panasonic Lumix DC-TZ95
Eller finns det något annan som är bättre i samma prisklass?

Permalänk
Avstängd

Måste det vara kompaktkamera?

Högupplösta bilder inomhus i dåligt ljus låter ju annars som ett scenario där systemkameror är överlägsna. Gärna då med ett F1.4 objektiv eller liknande

Permalänk
Medlem

Canon eos M100 så får ni en enkel kamera med inbyggd blixt fast sensorn från en systemkamera.
https://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOS...

Det går dock lätt att 'lura' en systemkamera till längre slutartider vilket lätt blir suddigt på pixelnivå,
särskilt då man inte stabiliserar kameran mot ansiktet när sökare inte är inbyggt.
- så man kan behöva lite grundkunskap som att dubbekolla slutartiden eller en checklista som att ha hög iso och blixten på. Gör man rätt är den garanterat bättre än alla kompaktkameror.

Permalänk
Föredetting

EOS M100 och sedan köper ni portabelt ljus och stativ för pengarna som blir över. Bra batteridrivna LED-lampor finns billigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

En EOS M100 med den smidiga 22mm f/2 skulle kunna vara något i detta läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

På mitt jobb använder vi Olympus TG-5 (hur ju ersatts av TG-6 numera) för liknande saker. Det hela beror ju dock lite på om det är okej att använda kamerans inbyggda blixt eller inte. Den kan ju ta fram vissa detaljer med även släta ut/ta bort vissa.

Vi använder dock kameran i en miljö där det är en stor fördel om den tål tuffa tag, så vi prioriterade att köpa en som var stöttålig och som hade så få rörliga delar som möjligt utanpå kameran.
Har ni inte det behovet så är ju RX100 III och G7X/G9X MkII vettiga. Kolla även på Panasonic LX-15.
TZ95 har an mindre/sämre sensor och massor av zoom. Har ni inte behovet av massor av zoom är det bättre med de andra nämnda eftersom de ger bättre möjlighet till bra bilder i svagare ljus.

Skrivet av pacc:

Gör man rätt är den garanterat bättre än alla kompaktkameror.

På kompaktkamerorna är objektiven i regel betydligt ljusstarkare så om man inte ser till att köpa ett ljusstarkt objektiv till systemkameran försvinner i prioncip dess fördel i att den har större sensor. Det handlar ju även om personer som inte har jättebra koll på foto/teknik som ska använda kameran så det är möjligen ett fåtal som kommer nyttja eventuella potentiella funktioner som ger fördelar.
På mitt jobb gör vi liknande dokumentation och jag blir ofta förundrad över hur fruktansvärt dålig koll folk har. "Jaha, blir bilderna suddiga om man inte håller kameran stilla?" eller "Jaha, behöver man använda blixt när man är på ett ställe där det är helt kolsvart?"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att för det ni gör verkar ljussättningen vara av större betydelse än själva kameran och skulle då rekomendera tex en ringblixt eller ett bar externa blixtar/lampor beroende på hur stora saker ni fotar. Vilken typ av objekt fotar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tycker att för det ni gör verkar ljussättningen vara av större betydelse än själva kameran och skulle då rekomendera tex en ringblixt eller ett bar externa blixtar/lampor beroende på hur stora saker ni fotar. Vilken typ av objekt fotar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller helt med om detta. Både bättre och billigare att jobba med ljuset i första hand.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har kollat in EOS M100 och det verkar vara väldigt mycket kamera för pengarna. Har vidarebefordrat tipset till min chef så får hon ta hand om inköpet.

Arbetar på en akutmottagning, vi fotodokumenterar skador på patienten. Främst i ett utredningssyfte där rättsläkare senare granskar bilderna och skriver utlåtande baserat på bilderna. Vi är begränsade till att ta bilderna inne på våra underökningsrum, ofta helt utan fönster. Så den enda ljuskällan vi har är lysrörsarmaturer, alternativt kan vi även använda en mindre undersökningslampa.

Att använda externa blixtar tror jag kommer bli svårt att få till då inga av mina kollegor kan använda något annat än de automatiska programmen på kameran.

Enligt de rättsläkare som har granskat våra bilder så har de inte några negativa åsikter på kvalitén. Så jag tänker att vi fortsätter som vi tidigare gjort, men med en bättre kamera. Ni har dock väckt tanken på att försöka få igenom en enklare utbildning för kollegorna. Så kan vi förhoppningsvis höja kvalitén något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Tack för alla svar. Har kollat in EOS M100 och det verkar vara väldigt mycket kamera för pengarna. Har vidarebefordrat tipset till min chef så får hon ta hand om inköpet.

Arbetar på en akutmottagning, vi fotodokumenterar skador på patienten. Främst i ett utredningssyfte där rättsläkare senare granskar bilderna och skriver utlåtande baserat på bilderna. Vi är begränsade till att ta bilderna inne på våra underökningsrum, ofta helt utan fönster. Så den enda ljuskällan vi har är lysrörsarmaturer, alternativt kan vi även använda en mindre undersökningslampa.

Att använda externa blixtar tror jag kommer bli svårt att få till då inga av mina kollegor kan använda något annat än de automatiska programmen på kameran.

Enligt de rättsläkare som har granskat våra bilder så har de inte några negativa åsikter på kvalitén. Så jag tänker att vi fortsätter som vi tidigare gjort, men med en bättre kamera. Ni har dock väckt tanken på att försöka få igenom en enklare utbildning för kollegorna. Så kan vi förhoppningsvis höja kvalitén något.

Ett tillägg som inte är så komplicerat är ett monopod. Lättare att komma igång med än att ställa upp blixtar och ett helt stativ. Sedan att man använder två händer på kameran, inte för långt från kroppen för ju mer ostadigt blir det. Gärna vila armbågarna på kroppen. Det är enkla tips man skulle lära ut. Men så länge man granskar bilderna i datorn innan patienten lämnar så kan man ju ta nya bilder ifall det inte skulle bli bra.

Permalänk
Avstängd

Bör inte makroobjektiv vara något om det är mycket detaljer som skall fotas på nära håll?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bör inte makroobjektiv vara något om det är mycket detaljer som skall fotas på nära håll?

Med det medföljade objektivet till M100 på 1990kr-dealen så får man största avbildningsskala på 1:4, vilket fyller ut bilden med ett motiv som är ca 89x60mm (att jämföra med 22x15mm med ett "riktigt" makroobjektiv) och det är hyfsat skarpt så man kommer ganska långt med det om det inte är jättesmå saker som ska fotas.
Kameran som de har idag verkar komma ner till ca 50-60mm på längsta sidan, så det är inte så stor skillnad och då har M100 både högre upplösning och större sensor (bättre bildkvalitet), så där kommer det sannolikt att bli en förbättring ändå.

Visst skulle man få större förstoring med ett riktigt makroobjektiv men jag tror att man kommer långt med kitobjektivet. Dessutom är det inte så enkelt för någon utan fotovana att fota på stora avbildningsskalor. Det kan vara frustrerande nog även om man är van.