Chromecast 2 laggar - hur lösa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Chromecast 2 laggar - hur lösa?

Har sedan några år Chromecast 2 till min tv. Det har funkat bra att streama både från Iphone och Samsung. På senaste tiden har det dock varit problem med lagg. Filmen står och tuggar sedan går det 5-10 sekunder och så går filmen lika många sekunder och sedan börja det lagga igen. Efter 10 minuters lagg kan filmen gå länge bra igen. Sedan börjar det igen. Det är både på SF-anyttime (hd-format) och via vanlig mediaspelareapp. Dock streamade jag ett program på SVT-play igår helt utan lagg.

Vi har trådlöst nätverk hemma från Telia 100mb. Jag har provat att nollställa Chromecasten, men det hjälper inte.

Ska jag köpa en ny Chromecast 3 eller Ultra? Eller är det nätverket hemma som är boven? Skulle en begagnad Apple TV 2 vara ett alternativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Låter som nätverket, chromecast 2 har betydligt sämre trådlöst kort än ultra. Du kan inte se om du kan optimera den trådlösa signalen?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 7700k 4,6GHz | KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB
Corsair 16GB DDR4 | Acer Predator x34A G-sync at 100hz Ultrawide 34" Monitor | 600/50mbit Comhem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Detta händer med min Nvidia Shield (inbyggd cc) trots gigabit lokalt nät och fiber 500/500. Tror det är en bugg i chromecasten, står om det på Shield forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Är den ansluten till 2,4GHz eller 5GHz? Vill minnas att det gjorde stor skillnad för mig för några år sedan.

“Listen, smile, agree, and then do whatever the f*ck you were gonna do anyway.” - Robert Downey Jr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Som ovan skriver, kolla om den kör på 2,4 GHz eller på 5 GHz.
Blir den väldigt varm när du kollar film? Överhettad alltså?
Testat att flytta routern tillfälligt för att få bättre WiFi vid tvn?

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Min chromecast 2 updaterade sig och efter det så fick jag samma problem, började med att den inte klarade av Twitch i 1080p, och ett tag senare började den uppvisa samma problem med Youtube 1080p.

Finns mycket skrivet om just detta på nätet.

Googles planerade åldrande...