Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

- Man lider med Stewart när man hör att han behöver kraftsamla all sin kontrollförmåga över sin röst så att det inte bara ska bli en väsning eller en falsett.

Fast han är ju inte sån egentligen. Tänk på att Picard ska vara 94 år nu.
https://www.youtube.com/watch?v=kcZbsK5EFQE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

- Att det inte är historier som får sin upplösning varje avsnitt. Det är så himla typiskt att det ska vara nån gigantisk handling som spänner över hela säsongen. Som ett enda utdraget säsongsavslutningsavsnitt. Men jag tycker inte det är det Star Trek är, jag tycker Star Trek är sina lite nördigare, lugnare enskilda avsnitt. Men jag har svårt att tänka mig att det blir några nördiga, vardagliga, lättsamma grejer i det här.

Det är det nya billiga tricket, eftersom avsnitten i sig är för tråkiga för att upprätthålla intresset. Byt ut mot ett enda långt avsnitt och hoppas att folks nyfikenhet ska överskugga det faktum att det inte händer något intressant.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det är det nya billiga tricket, eftersom avsnitten i sig är för tråkiga för att upprätthålla intresset. Byt ut mot ett enda långt avsnitt och hoppas att folks nyfikenhet ska överskugga det faktum att det inte händer något intressant.

"Nya" tricket vet jag inte. Serier som Battlestar Galactica som släpptes på tidigt 2000-tal, följde liknande mall till Picard. Varje avsnitt var en del av en övergripande story. Det fanns ingen A, B och C del (Början, Mitten, Slut) på varje avsnitt. Man var faktiskt tvungen att följa serien för att hänga med i det som pågick.

Serier som Stargate SG-1 till exempel, följer samma mall som dom flesta Star Trek serier. En ny tittare kan hoppa in och kolla i stort sett valfri avsnitt, och förstå situationen utan någon större bakgrund.

Förstår att du inte gillar Picard serien. Kanske bättre att sluta kolla på serien, och sluta kommentera om serien och titta på nåt annat?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk

Har Amazon prime på Amazon DE har kollat de första 4 avsnitten det som kom igår/inatt kräver att jag anger siffrorna till ett tyskt körkort pga "age restrictions"...

gick in på Amazon.com istället men där vill de ha ett kort kopplat som är registrerat i USA för att äns kunna få tillgång till video...

hur har ni andra löst detta?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har Amazon prime på Amazon DE har kollat de första 4 avsnitten det som kom igår/inatt kräver att jag anger siffrorna till ett tyskt körkort pga "age restrictions"...

gick in på Amazon.com istället men där vill de ha ett kort kopplat som är registrerat i USA för att äns kunna få tillgång till video...

hur har ni andra löst detta?

Uhm...gick bara in på primevideo.com ? Hade inga problem att kolla senaste avsnittet.

Permalänk
Medlem

Fy fan, senaste avsnittet var RIKTIGT dåligt. De försöker göra "Game of Thrones in Space" och exploaterar ett varumärke för det. Det har noll med Star Trek att göra.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har Amazon prime på Amazon DE har kollat de första 4 avsnitten det som kom igår/inatt kräver att jag anger siffrorna till ett tyskt körkort pga "age restrictions"...

gick in på Amazon.com istället men där vill de ha ett kort kopplat som är registrerat i USA för att äns kunna få tillgång till video...

hur har ni andra löst detta?

Det har jag inte råkat ut för, trodde de bara använde uppgifter från betalningen så de litar på identifieringen de får den vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade förbi hela diskussionen för att undvika spoilers. Jag är ingen "trekkie", men jag letar nya serier att titta på. Är denna något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fy fan, senaste avsnittet var RIKTIGT dåligt. De försöker göra "Game of Thrones in Space" och exploaterar ett varumärke för det. Det har noll med Star Trek att göra.

Hur menar du "GoT in space"? Politik, intriger i Star Fleet, hemliga organisationen och folk med olika mål är ju standard, de gjorde ju även en serie bara om detta typ med DS9?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag hoppade förbi hela diskussionen för att undvika spoilers. Jag är ingen "trekkie", men jag letar nya serier att titta på. Är denna något att ha?

Om du gillar star trek ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Uhm...gick bara in på primevideo.com ? Hade inga problem att kolla senaste avsnittet.

nope. kräver ändå åldersverifiering med tyskt id för att kunna komma igenom åldersverifiering.

Edit: nu gick det helt plötsligt... blev bara skickad till sidan man kom till genom amazon.de länken till prime video först, nu kom jag till en annan på andra försöket där jag kan kolla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Fy fan, senaste avsnittet var RIKTIGT dåligt. De försöker göra "Game of Thrones in Space" och exploaterar ett varumärke för det. Det har noll med Star Trek att göra.

Och jag tyckte det var bästa avsnittet hittills och det avsnitt som varit mest Trek hittills.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker också femte var bra. Tycker nog fortfarande första känns som det bästa totalt sett, men jag är klart sugen på att se vad som händer härifrån!

Spoilers för avsnitt 5:

Hade verkligen inte räknat med att se Icheb i serien, även om det blev väldigt kort och hemskt.
Väldigt kul med Seven dock, hoppas att hon återkommer mer!

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fy fan, senaste avsnittet var RIKTIGT dåligt. De försöker göra "Game of Thrones in Space" och exploaterar ett varumärke för det. Det har noll med Star Trek att göra.

Picard är tydligen inget för dig ** Bort /mod **

Förutom att Picard är varumärkt Star Trek, så finns det hur mycket som helst som man kan identifiera som "har med Star Trek att göra". ** Bort /mod **. Visst har serien en annan stil än TNG, men det hade DS9, VOY och ENT också. Sen handlar den här serien om 1 person och hans personliga uppdrag. Har egentligen inget med Starfleet att göra, och serien utspelas inte ens på ett Starfleet-skepp (vilket dom andra serierna gjorde, utom DS9 som var en station)

Men mycket av det du verkar hata i Picard, kan man även finna i andra Star Trek serier som t.ex DS9. Kanske borde se den serien istället och jämföra? Finns på Netflix.

§1
Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

så finns det hur mycket som helst som man kan identifiera som "har med Star Trek att göra".

"Hur mycket som helst" låter extremt överdrivet, låter som tusentals olika teman. Nämn då endast 10 av dem, om du kan.

Skrivet av Meurik:

Men mycket av det du verkar hata i Picard, kan man även finna i andra Star Trek serier som t.ex DS9. Kanske borde se den serien istället och jämföra? Finns på Netflix.

Jag har sett DS9, och det är tveksamt vilken av den och Picard som är sämst.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

"Hur mycket som helst" låter extremt överdrivet, låter som tusentals olika teman. Nämn då endast 10 av dem, om du kan.

Ungefär lika överdrivet som folk som du som kallar serien "sämst" eller andra glåpord.

Skrivet av Elektroman:

Jag har sett DS9, och det är tveksamt vilken av den och Picard som är sämst.

My point exactly!

DS9 är enligt dom flesta fans bland dom bästa serierna. Att du ser det som delad plats som "sämst" med Picard visar att du faktiskt saknar smak, och kanske borde låta bli Star Trek helt och hållet. I din värld så är väl Star Trek V: The Final Frontier den bästa filmen, och JJ Abrams är Gud's gåva till Trekkies.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Hedersmedlem

@Elektroman Vilka Star Trek serier anser du värda namnet om du tycker DS9 är lika värdelös? De bästa avsnitten DS9 (t ex In the Pale Moonlight) är ju bland de absolut bästa som gjorts i någon Star Trek-serie

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Dagens fakta: Nya vetenskapliga rön pekar på att man uppenbarligen kan ha olika åsikter om saker utan att bli otrevliga mot varandra.

Nu säger jag inte att just NI visat motsatsen till den grad att det är dags för vissa att lämna diskussionen, jag talar såklart om alla andra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Ungefär lika överdrivet som folk som du som kallar serien "sämst" eller andra glåpord.

Jag har inte kallat den "sämst" i absolut mening, utan relativt i förhållande till DS9. Men t.ex. Discovery är helt klart sämre. Men kunde du inte räkna upp en enda sak i Picard som du tycker stämmer in i vad som gör Star Trek speciellt jämfört med andra serier?

Skrivet av Meurik:

My point exactly!

DS9 är enligt dom flesta fans bland dom bästa serierna. Att du ser det som delad plats som "sämst" med Picard visar att du faktiskt saknar smak, och kanske borde låta bli Star Trek helt och hållet. I din värld så är väl Star Trek V: The Final Frontier den bästa filmen, och JJ Abrams är Gud's gåva till Trekkies.

Att jag inte gillar DS9, Picard eller STD betyder att jag inte gillar Star Trek enligt dig. Du känner alltså inte till vare sig TOS, TNG, Voy eller Ent...

Skrivet av Thomas:

@Elektroman Vilka Star Trek serier anser du värda namnet om du tycker DS9 är lika värdelös?

TNG, Voy, TOS och Ent.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Att jag inte gillar DS9, Picard eller STD betyder att jag inte gillar Star Trek enligt dig. Du känner alltså inte till vare sig TOS, TNG, Voy eller Ent...

Läs nedan. Sett varenda Star Trek serie från TOS till ENT, samt dom nyare serierna och alla filmerna. I dom flesta fallen, har jag sett alltihop mer än en gång (med vissa serier, 3-4 gånger om inte mer)

Skrivet av Elektroman:

TNG, Voy, TOS och Ent.

Ha, ha, HAH!!

TNG är visserligen ett guldkorn, och serien jag växte upp med. Men människorna i TNG är alldeles för felfria, så till den grad att det är fullkomligt orealistiskt. DS9 fortsatte på spåret att dom "flesta" människorna har blivit i stort sett felfria, men det finns fortfarande problem ute i rymden, och bland oss människor. Människorna blev mer realistiska igen.

TOS må ha startat hela köret, men det var bokstavligen "vilda västern i rymden" som Roddenberry en gång beskrev det. Kirk löste hellre problemen med knytnävarna, än med diplomati. Scotty drack regelbundet whiskey. McCoy använde gamla hederliga medicinska verktyg istället för dom mer futuristiska prylarna från TNG och framåt. Kirk o co var långt ifrån perfekta människor, och Star Trek var långt ifrån att vara ett utopi.

VOY och ENT har jag inga direkta klagomål på, mer än att det är enligt dom flesta bland dom sämsta serierna innan Star Trek lades på hyllan 2005.

ENT var ju som bekant den sista serien innan 2005, och till stor del var den... en flopp. När serien väl började bli bra, då gick den också in i "gråzonen" som hamnar långt ifrån det Star Trek är (enligt dom flesta åtminstone). Hela säsong 3 var en enda lång story, inte helt olik en viss Star Trek serie som diskuteras i just denna tråd. Säsong 4 bytte dom till slut vem som skötte serien (från Berman/Braga till Manny Coto), och plötsligt gjordes många anknytningar till gamla hederliga TOS. I dom flesta fallen, riktigt bra avsnitt. Man fick till och med ett passande "in-canon" förklaring till varför Klingonerna ser ut som dom gör i TOS, men inte i ENT och TNG-framåt.

Sen kom Discovery, och förstörde hela den förklaringen, och där tackar jag för mig för detta inlägg...

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Fast han är ju inte sån egentligen. Tänk på att Picard ska vara 94 år nu.
https://www.youtube.com/watch?v=kcZbsK5EFQE

Han låter knarrig där också. Jag antar att han redan testat alla hjälpmedel som finns med tanke på vilken tillgång rösten är för honom.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Picard är tydligen inget för dig, så det är nog bäst att låta bli att kolla på serien. Kolla på något annat, och sluta skita ner forumtråden med all negativitet.

Förutom att Picard är varumärkt Star Trek, så finns det hur mycket som helst som man kan identifiera som "har med Star Trek att göra". Bara du som inte kan se förbi näsan och se det själv. Visst har serien en annan stil än TNG, men det hade DS9, VOY och ENT också. Sen handlar den här serien om 1 person och hans personliga uppdrag. Har egentligen inget med Starfleet att göra, och serien utspelas inte ens på ett Starfleet-skepp (vilket dom andra serierna gjorde, utom DS9 som var en station)

Men mycket av det du verkar hata i Picard, kan man även finna i andra Star Trek serier som t.ex DS9. Kanske borde se den serien istället och jämföra? Finns på Netflix.

Ska man bara tillåta åsikter som stämmer överens med dina. Du är speciell du!
Jag har sett alla star trek series förutom orginalen flera gånger och Picard serien är inget att hänga i granen enligt mig även om Picard ÄR min favorit kapten.
Men kanske ska hålla min åsikt för mig själv så andra med samma åsikt som din kan komma in här och smeka ditt ego?
** Bort /mod **
Skickades från m.sweclockers.com

§1
Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Han låter knarrig där också. Jag antar att han redan testat alla hjälpmedel som finns med tanke på vilken tillgång rösten är för honom.

Ja, han är trots allt 79 år, men det är inte alls så där som i serien. Och i senaste avsnittet kunde man höra det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

TNG är visserligen ett guldkorn, och serien jag växte upp med. Men människorna i TNG är alldeles för felfria, så till den grad att det är fullkomligt orealistiskt. DS9 fortsatte på spåret att dom "flesta" människorna har blivit i stort sett felfria, men det finns fortfarande problem ute i rymden, och bland oss människor. Människorna blev mer realistiska igen.

Människorna är knappast "felfria" i TNG, finns massa exempel där de begår fel av olika slag - ja även Picard själv. Så det handlar nog helt enkelt om att vi har olika måttstockar för beteckningen "felfritt". Den måttstocken beror mycket på hur man själv är som person.

Om någon t.ex. ofta begår omoraliska handlingar trots vetskap om att det är fel, så kommer den personen antagligen att se de som inte beter sig så som "felfria och orealistiska". Däremot känna sig mer hemma och bekväm bland folk som beter sig mer på ett sätt som hen kan känna igen sig själv i.

OnT Senaste avsnittet var bättre än de tidigare. Anledningen till det var just att det var med en god, moralisk karaktär (Hugh) istället för ännu massa själviska idioter.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Människorna är knappast "felfria" i TNG, finns massa exempel där de begår fel av olika slag - ja även Picard själv. Så det handlar nog helt enkelt om att vi har olika måttstockar för beteckningen "felfritt". Den måttstocken beror mycket på hur man själv är som person.

Om någon t.ex. ofta begår omoraliska handlingar trots vetskap om att det är fel, så kommer den personen antagligen att se de som inte beter sig så som "felfria och orealistiska". Däremot känna sig mer hemma och bekväm bland folk som beter sig mer på ett sätt som hen kan känna igen sig själv i.

OnT Senaste avsnittet var bättre än de tidigare. Anledningen till det var just att det var med en god, moralisk karaktär (Hugh) istället för ännu massa själviska idioter.

Känns ju inte så seriöst om det var ett bra eller dåligt avsnitt pga en enda detalj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Känns ju inte så seriöst om det var ett bra eller dåligt avsnitt pga en enda detalj...

Skrev inte "bra eller dåligt" utan "bättre än tidigare avsnitt" vilket inte nödvändigtvis når upp till bra (eller dåligt).

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Skrev inte "bra eller dåligt" utan "bättre än tidigare avsnitt" vilket inte nödvändigtvis når upp till bra (eller dåligt).

Poängen kvarstår.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bättre, just nu är serien ett sömnpiller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Poängen kvarstår.

Nej. Små detaljer kan absolut göra ett avsnitt bättre eller sämre. Sedan det kanske bara är 0,1% bättre, men det är en annan sak.

Skrivet av GuuFi:

Hoppas det blir bättre, just nu är serien ett sömnpiller.

Håller med. Känns som att de förlitar sig endast på nostalgi och "coola effekter", utöver det har serien inte direkt något att komma med

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Nej. Små detaljer kan absolut göra ett avsnitt bättre eller sämre. Sedan det kanske bara är 0,1% bättre, men det är en annan sak.

Hade det handlat om 0,1% hade du inte sagt nåt, du sade det som att det gjorde det betydande bättre.
Annars förstår jag inte varför du nämnde det överhuvudtaget.

Citat:

Håller med. Känns som att de förlitar sig endast på nostalgi och "coola effekter", utöver det har serien inte direkt något att komma med

Serien känns inte särskilt nostalgisk.