Arctic avtäcker instegskylaren Freezer 7 X

Permalänk
Melding Plague

Arctic avtäcker instegskylaren Freezer 7 X

Arctic breddar sitt sortiment av plånboksvänliga processorkylare med Freezer 7 X, som ska ge upp emot 10 procent bättre kylprestanda ställt mot sin föregångare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Något för den dumsnåla?

Eller ett alternativ till Cooler Master Hyper 212

Permalänk
Hjälpsam

Synd att den verkar ha en högst egen fläktlösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Oprisvärd om den ej är Semipassiv

Permalänk

@Kvarnis: Det styrs väl via moderkortet? En fläkt är bara en fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@eXtranj3rO: Det styrs väl via moderkortet? En fläkt är bara en fläkt.

Inte helt insatt men haft en cpu fläkt som ej hade den funktionen (AMD fläkt) bytte till en arctic freezer 33 den gick i semi-passivt läge när man ej spelade, typ surfade etc, tyckte det var behagligt eftersom jag har dator framför mig på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

92mm känns inte värt för att spara så lite mot andra populära med 120mm... en medföljande fläkt lär ju prestera likvärdigt i alla fall från amds läger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

92mm är det är 2003?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

92mm är väl användbart för mindre byggen och för låsta budgetprocessorer. Det jag undrar är om fläkten är utbytbar. Segt att behöva byta hela kylare om fläkten börjar bli rasslig.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

92mm är väl användbart för mindre byggen och för låsta budgetprocessorer. Det jag undrar är om fläkten är utbytbar. Segt att behöva byta hela kylare om fläkten börjar bli rasslig.

Får oftast en bättre processor för dessa 250kr i ett budgetbygge, eller 4gb mer ram eller andra uppgraderingar. Jag tror sällan denna är så mycket bättre än medföljande kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Får oftast en bättre processor för dessa 250kr i ett budgetbygge, eller 4gb mer ram eller andra uppgraderingar. Jag tror sällan denna är så mycket bättre än medföljande kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur kylarna är i moderna OEM datorer, men jag uppgraderade mina föräldrars gamla HP med pentium 4 3,6Ghz (detta var kanske runt 2007) till föregångaren freezer 7 v2 för 199kr och den datorn gick från att låta väldigt illa till att bli helt okej. Den lär även vara betydligt bättre än kylarna intel skickar med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att Arctics nya P-fläktar fått bra resultat i tester, med både högt statiskt tryck och låg ljudnivå, samt lång garanti. Och jag har sjäkv använt deras äldre fläktar som jag tyckt varit riktigt bra. Så det här kan vara en riktigt lovande budget-kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inte helt insatt men haft en cpu fläkt som ej hade den funktionen (AMD fläkt) bytte till en arctic freezer 33 den gick i semi-passivt läge när man ej spelade, typ surfade etc, tyckte det var behagligt eftersom jag har dator framför mig på skrivbordet.

Kan du fixa med fläktkurva.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade en tidigare version av den här i en dator för länge sen (så länge sen att den där sjuan stod för att den stödde Socket 775), och för priset var den svårslagen. Kör med lite luftigare låda numer och då blir en 212 Evo lagom, men den där lite mer kompakta kylaren var alldeles utmärkt i förra lådan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inte helt insatt men haft en cpu fläkt som ej hade den funktionen (AMD fläkt) bytte till en arctic freezer 33 den gick i semi-passivt läge när man ej spelade, typ surfade etc, tyckte det var behagligt eftersom jag har dator framför mig på skrivbordet.

Alla fläktar stannar om hastigheten (i procent) dras ner tillräckligt långt. Mina Noctua-fläktar lägger av nånstans runt 35% av maxhastighet om jag minns rätt. Om du hade ställt in att hastigheten är väldigt låg under säg 50C så hade de nog stannat.

Sen är det ju så att en semi-passiv lösning bygger på att det finns nog med luftflöde från andra källor. Fördelen med en tornkylare är att om man sätter chassifläktarna som en vindtunnel (exempelvis in i framkant och ut i bakkant) och orienterar tornkylaren i samma riktning, kan den klara sig på chassifläktarnas luftflöde vid låg last. En fläkt som blåser rakt ner, som Intels inkluderade, har inte den fördelen utan måste i praktiken gå hela tiden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alla fläktar stannar om hastigheten (i procent) dras ner tillräckligt långt. Mina Noctua-fläktar lägger av nånstans runt 35% av maxhastighet om jag minns rätt. Om du hade ställt in att hastigheten är väldigt låg under säg 50C så hade de nog stannat.

Sen är det ju så att en semi-passiv lösning bygger på att det finns nog med luftflöde från andra källor. Fördelen med en tornkylare är att om man sätter chassifläktarna som en vindtunnel (exempelvis in i framkant och ut i bakkant) och orienterar tornkylaren i samma riktning, kan den klara sig på chassifläktarnas luftflöde vid låg last. En fläkt som blåser rakt ner, som Intels inkluderade, har inte den fördelen utan måste i praktiken gå hela tiden.

Jag tror väldigt lite luft går genom en tornkylare om fläkten står stilla dock, största skillnaden har nog med total yta och heatpipes att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personen som haft en ej semipassiv bli semipassiv kan troligen haft en vanlig fläkt på första kylaren och sedan pwm på den han bytte till.

Själv kör jag varken grafikkort eller processor på semipassiv. Vad som ofta händer att systemet låter som em patient som dör av lungcancer då temp blir vid gränsen där fläktarna drar igång och omedelbart slutar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror väldigt lite luft går genom en tornkylare om fläkten står stilla dock, största skillnaden har nog med total yta och heatpipes att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på tornets utformning kan den avge ganska mycket värmeenergi, däremot blir det ju ganska lite jämfört med tvingat luftflöde. Det hänger ju i princip bara på vilken temperatur du är bekväm med att varma sidan når.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inte helt insatt men haft en cpu fläkt som ej hade den funktionen (AMD fläkt) bytte till en arctic freezer 33 den gick i semi-passivt läge när man ej spelade, typ surfade etc, tyckte det var behagligt eftersom jag har dator framför mig på skrivbordet.

Måste fläktarna stå still för att du inte ska höra dom så har du valt fel fläktar eller/& inte ställt in fläktkurvorna rätt.

OnT: https://www.arctic.ac/eu_en/freezer7x.html <- Arctic hävdar bättre kylning/lägre temperatur på fläktmotorn för längre hållbarhet. mm.etc.. blabla. osv.. ja ni vet!

Den kan vara intressant för mindre byggen då den bygger 132,5mm på höjden. 6-års garanti på fläkten är väl hyffsat?

Fast jag hade nog föredragit en TX3:a framföra denna då TX3:an har 3st heatpipes.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless