Hittade 200-lapp i snön, hur torka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Hittade 200-lapp i snön, hur torka?

Jag hittade nyss en 200-lapp i snön mellan mina två lägenhetsbyggnader när jag var på väg till tvätten. Den låg på halvsmält snö och när jag plockade upp den kände jag av lite grus och den var lätt fuktig. Den var inte dyngsur så jag antar att den inte legat där länge. Konstiga var att jag sprang nyss till tvästtugan, 30 meter från min lägenhet, och påvägen tillbaka såg jag den på backen.

Det skulle kunna vara min från mina jeans som jag hade på mig när jag var ute på krogen för ett tag sedan. Men dessa var oxå nytvättade och jag hade inte använt dem förrän idag. Jag hade mobilen i min bakficka och den skulle ha kunna ha åkt ut då. Jag minns inte att jag samlde på mig sedlar dock förra utgången på krogen då jag alltid använder kort.

Samtidigt kan jag inte förstå varför någon skulle plocka upp sin plånbok för att tappa den. En sak skall nämnas: när jag tvättar mina jeans såsom dessa så torktumlar jag dem inte utan låter dem lufttorka i stortorkblåsmaskin eller vad det heter. Torkskåp? Hursomhelst, bör jag bara låta dessa lufttorka eller kan man snabba upp det med torkfön? Bild:

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

låt den bara ligga, lär vara torr imorgon. Värt att nämna är ju att sedlar är gjorda av bomull, så dom klarar tvättar upp till 60 grader, och dom klarar även torkskåp/torktumlare/hårfön osv om man vill. men känns onödigt i det här fallet.

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Strykjärn på låg värme så får du den att bli slät också eller så låter du den bara lufttorka, du lär inte kunna använda den i någon bensinautomat direkt men ska ju fungera i butik så spelar ingen roll hur du torkar den...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Stryk den med strykjärn så blir den ju som ny igen.

|Fractal design Define C|MSI 450b Gaming Plus|Sapphire RX 5700 XT Pulse|AMD Ryzen 5 3600|G.skill Ripjaw V 16gb DDR4 3200mhz|SSD 250gb + 500gb Samsung 840 Pro|Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze|Acer xf270hue|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Jag är mer nyfiken på vart du hittade snön? Grattis till pengen. Lägg den i spargrisen så du kan köpa nån dyr komponent i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

Inte för att vara dryg men du har verkligen lagt ner mycket tid på så lite x'D

Grattis till fyndet dock, sånt är alltid kul när det händer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Snörök:

Jag är mer nyfiken på vart du hittade snön? Grattis till pengen. Lägg den i spargrisen så du kan köpa nån dyr komponent i framtiden.

Du vet att Sverige sträcker sig "ett par mil" norr om Stockholm också va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av MrMadMax:

Nu tänker du inte som en stockholmare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2010

Du måste ha mycket att tänka på om du analyserar såhär mycket över en hittad 200ing!

Låt den bara ligga och torka?

Datorer är kul!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tack för svaren! Haha ja, det är ett i-landsproblem minst sagt. Det är typ blötsnö ute nu då de tär 4+ grader ute. Jag bor i mellersta Norrland. Den låg typ på snön där det nästan var borta där lite gräs syns och så nära stenplattorna som går till lägenhetsbyggnadens ingång. Den ligger kvar på samma plats där jag tog bilden i rumstemperatur på ca 21+ grader. Får räcka så!

Jag blev bara positivt förvånad och glad. En 200-lapp för mig är 2 kg kycklingfilé och lite gotta till helgen! ^_^

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2020

Vad vet ni om vad man får för tvåhundring i Norrland. Säkert en månadshyra.

Alltid kul med gratis peng. Grattis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av MrMadMax:

Hahaha det var ett bra svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av anon317878:

*Hyttar med näven*

Förbannade sörlänningspack!

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Jag tror mer på att det är en 200-lapp som jag fick på krogen för ett tag sedan . Jag minns starkt nämligen att jag betalade någons två öl med mitt kort för cirka 150 kr och då fick jag en 200-lapp för jag vet att jag fick mer pengar för besväret. Deras kort fungerade inte och inte Swish heller för dem.

Hursomhelst, så är det alltid kul med pengar "man glömt bort" eller "fått gratis"!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burträsk
Registrerad
Jun 2009

Till dom som tror de inte finns snö i Sverige https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/det-kan-bli-sno-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Tänk om det är en gammal pensionär som tappat den och nu inte har pengar kvar till mat

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 980 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

https://my-homepage-43a9e.firebaseapp.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Tycker att du ska sätta upp lappar i närheten. "Upphittad 200-lapp, återfås mot beskrivning".

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix 3000/15 @ 3733/16
| EVGA 2070 Black | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Har den hunnit torka? Annars har jag några tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Påminner om när min mamma hittade en femhundring utomhus och satte upp en lapp i trapphuset och frågade om någon tappat den...

Gaming: ASUS TUF B450M-PRO GAMING | AMD Ryzen 7 3700X | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Corsair RM750X V2 | Samsung 850-Series EVO 500GB | 3XHDD | FD Node 804 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | 2x8GB WD Red | FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Jag tycker du ska hänga upp den på en tvättlina inne i vardagsrummet som en old-school falskmyntare från någon gammal serietidning.

Som bonus om någon hälsar på och stirrar på den ensamma 2-hundringen säger du bara nåt i stil med "just ja, glömde visst ta ner en...".

Datorparken över tid: Pentium 150MHz non-MMX @208MHz OC (1997-1998), Dual PentiumII-350 @2x350MHz (1998-2008), DEC Alpha 21164 @500MHz (1999-2001), Pentium4 @2.53GHz (2004-2008), Athlon x2 be2300 @2x1.9GHz (2008-2011, 2017), C2D(laptop) @2x2.53GHz (2008-2011), PhenomII x4 910e @4x2.6GHz (2011-2012, 2018-), Dual Opteron 6140 @2x8x2.6GHz inkl. virtuell Win8 + GPU (2011-2017), Atom Avoton C2550 @4x2.4GHz (2014-), i7 8700 @6x3.2GHz inkl. virtuell Win10 + GPU (2017-)
Färgnyckel: Desktop/spel (primärt windows), Server (primärt *nix), Wks/Server (primärt *nix).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Shakermaker:

Påminner om när min mamma hittade en femhundring utomhus och satte upp en lapp i trapphuset och frågade om någon tappat den...

Problemet med sådant där är att det inte fungerar. Det är samma sak som att säga, "Vem vill ha pengar gratis?". Vem kommer att hålla sig från att tacka nej? När det gäller pengar, som man vet att man kan komma undan med, så blir folk helt till sig. Bara kolla på mig! Även om jag hade hittat en tusenlapp så hade jag ju knappast lämnat in den hos polisen och jag är säker på att jag INTE är ensam om det här.

Hursomhelst, nu blir det affären och fira med 200-lappen som jag är rätt säker på att det är jag som tappat den ur min bakficka för jag såg den inte när jag gick till tvätten, 3 minuter senare när jag går tillbaka så såg jag plötsligt 200-lappen på backen. Jag hade mobilen i bakfickan som jag tog upp på vägen dit.

Vanheden: "Lyssande, Sickan, egna stålar!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Jag hittade två femhundringar som stack fram i ett omslag. Tyckte verkligen synd om den som tappat dem och lämnade in dem på polisen. Men ingen hade räknat med att återfå dem. Så de blev mina efter några månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Shakermaker:

Det där låter som att det nog skulle kunna vara min femhundring som jag tappat! Hade tänkt handla i helgen, så skulle uppskatta om ni kunde faxa över den snarast, helst redan ikväll.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Irre:

Jag hittade två femhundringar som stack fram i ett omslag. Tyckte verkligen synd om den som tappat dem och lämnade in dem på polisen. Men ingen hade räknat med att återfå dem. Så de blev mina efter några månader.

Hm, ja, de flesta tänker nog som jag tänker om att andra tänker som. Är väl lag på att "hittegods" blir ens efter ett par månader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av anon317878:

Månadshyran, men inte i närheten av en pizza...

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

OT bortrensat. Har man inget att säga utom nedlåtande saker så skriv inte alls.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.