Permalänk
Medlem

Klarar mitt grafikkort en 4K skärm?

Hej,

Jag har en lite äldre laptop med grafikkortet Intel HD Graphics 4600. Tror ni denna klarar av att driva en datorskärm som är 4K? Om inte, den borde väl klara x1440? Är mest intresserad av någon av nedan skärmar typ.

4K-skärm: https://www.inet.se/produkt/2210863/dell-27-u2718q-uhd-4k-hdr
x1440-skärm: https://www.inet.se/produkt/2213969/dell-27-ultrasharp-u2719d

Tack!

Permalänk
Medlem

https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNSdSuQipK5ipy5ASyqT1...

Den kommer ju kunna driva skärmen, men osäkert om du kommer nå skärmens fulla upplösning.
Mycket beror på hur du ansluter din laptop till skärmen, via vilken port, och vilken version av intels grafikkort du har.
Men du kommer garanterat inte kunna spela spel i 4k med detta kort.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan köra 4k 60 Hz, men det kommer inte gå att spela på den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Grafikkortet klarar i teorin av att driva 4K@60Hz, men vad datorn faktiskt klarar är en helt annan fråga. Om datorn har en DisplayPort-utgång så kanske den klarar 4K@60Hz, men har den bara en HDMI-utgång så får du max ut 4K@30Hz (om inte datortillverkaren valt att omvandla DP-länken till HDMI 2.0, vilket är ovanligt).

Utgångarna på datorn kan ha ytterligare begränsningar utöver gränserna som grafikkortet sätter, men sånt kan vara svårt att ta reda på eftersom datortillverkarna är notoriskt dåliga på att specificera vad bildutgångarna på datorn faktiskt klarar. Så ofta måste man tyvärr testa själv om det fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem

Hej,

Stort tack för alla era svar, uppskattas verkligen!

Lite speccs om datorn:

Laptop: Dell Latitude E6540.
CPU: Intel Core i5-4310M 2,7GHz fyrkärnig.
GPU: Intel HD Graphics 4600.
RAM: 8x8GB.
HDD: Samsung Evo 860 500GB SSD.

Datorn har VGA och HDMI, dock när jag kör den på dockstation så har jag även DVI, tyvärr ingen Display-Port. Jag spelar inga spel alls, utan arbetar bara med datorn som innebär Firefox, Excel, Skype och Outlook främst. Kollar en hel del videon på YouTube.

Skulle ni istället rekommendera att jag kör med en x1440-skärm? På jobbet kör jag med 1920x1080 och hemma har jag en äldre Dell IPS 1920x1200. Tycker bilden här är kanon, men sugen på en mer slimmad skärm då den har ett antal år på nacken.

Permalänk
Medlem

@sedde007: Dell ger tyvärr ingen som helst information om vad E6540 klarar för upplösning på externa skärmar, de skriver bara att datorn har en VGA- och en HDMI-utgång utan några detaljer. Det är möjligt att datorn klarar upp till 2560x1440 via HDMI, den har i alla fall förutsättningarna för det rent grafikkortsmässigt. HDMI på lite äldre datorer kan dock vara begränsat till 1920x1200 även om grafikkortet i teorin klarar mer.

Men det enda säkra sättet att ta reda på vad din dator klarar verkar tyvärr vara att testa, för jag kan inte hitta någon trovärdig källa på vad just E6540 klarar. Det är ungefär vad man kan förvänta sig, dator- och skärmtillverkarna är som sagt ofta urusla på att tala om vad deras produkter klarar av.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för ditt svar och att du försökt kolla! Känner mig lite dum nu, för har ju en kollega på jobbet som har en 4K-skärm, kan såklart prova hans. Men han har en mycket nyare laptop än mig. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

@perost: Tack för ditt svar och att du försökt kolla! Känner mig lite dum nu, för har ju en kollega på jobbet som har en 4K-skärm, kan såklart prova hans. Men han har en mycket nyare laptop än mig. Tack igen!

Se till att din laptop orkar driva t.ex 4K video också, vissa äldre maskiner har tendens att få lite stutterlagg speciellt om det inte finns någon dedikerad GPU. Ta med laptopen till hans skärm och testa få igång det är nog säkraste vägen

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

@kheldan: Okej, ska försöka kolla efter det. Han var på semester idag så ville inte montera min dator där. Blir att prova nästa vecka

Men bara att gå från 1920x1080/1200 till x1440 är stor skillnad i sig har jag hört/läst, så i "värsta" fall får jag nöja mig med det.

Permalänk
Medlem

Sådär. Provat kollegans HP 4K skärm, det verkar som att min laptop faktiskt klarar av det. Provade även att kolla på 4K video på YouTube. Men om jag nu väljer en 4K-skärm så måste jag skala upp det en del, blir på tok för litet annars.

Jag provade med HDMI, det är det min laptop har.