TV-LJUD Bästa alternativet?

Permalänk
Medlem

TV-LJUD Bästa alternativet?

Vore tacksam om ni kunde ge era synpunkter på vilket typ av ljudsystem man ska satsa på.
Lite information som kan hjälpa är bland annat att:
Jag har ALDRIG haft ett ljudsystem över 500 kr. Är inte någon större ljudnörd, men har man kastat ut 14 tusen på en ny tv får man väl lägga lite mer på ett OK system.
Det andra viktiga att påpeka är att jag bor i en otroligt lyhörd lägenhet. För mig är det viktigare att det finns ett bra "djup?" i ljudet än att det ska finnas en FET bas. Kommer aldrig kunna dra på speciellt hög volym ändå.
Hoppas ni kan bidra med lite tips, soundbar? osv. Det är ju spel/film som gäller, ingen musik öht.

Permalänk
Medlem

Är ingen expert kör själv ett 5.1 system med Yamaha reciver och system one högtalar. Jag köpte rätt stora högtalare just för att ha djup och dynamik i låga volymer. Mina frontar har tex 3st 8 tums element där 2 är basar och en är midi. I bak och center är det 5.25er. Basen är en aktiv 12tums. Låter bra i alla volymer.

Liknande mitt system fast lite mindre högtalare. Basen är den samma. https://www.brl.se/sv/artiklar/yamaha-htr-4072-system-one-hcs...

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

"Bæsta" alternativet ær væl alltid en førstærkare och fristående høgtalare. Hur många kanaler och hur bra høgtalare ær upp till dig och din budget! Før film vill man gærna ha minst 5 kanaler.

Permalänk
Medlem

Eftersom du bor i en lyhörd lägenhet hade jag satsat på en soundbar. Köpte själv en soundbar av samma anledning, en Sonos Beam. Men i efterhand hade jag nog sparat lite pengar och köpt en Samsung HW-MS660 istället (all-time-low pris nu) och kompletterat med en subwoofer om man känner att man vill ha mer bas.

Edit: du ville ju inte ha så mycket bas, då torde en soundbar vara ganska rimlig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niteowl:

Vore tacksam om ni kunde ge era synpunkter på vilket typ av ljudsystem man ska satsa på.
Lite information som kan hjälpa är bland annat att:
Jag har ALDRIG haft ett ljudsystem över 500 kr. Är inte någon större ljudnörd, men har man kastat ut 14 tusen på en ny tv får man väl lägga lite mer på ett OK system.
Det andra viktiga att påpeka är att jag bor i en otroligt lyhörd lägenhet. För mig är det viktigare att det finns ett bra "djup?" i ljudet än att det ska finnas en FET bas. Kommer aldrig kunna dra på speciellt hög volym ändå.
Hoppas ni kan bidra med lite tips, soundbar? osv. Det är ju spel/film som gäller, ingen musik öht.

Några frågor.

Du säger att du inte kommer kunna dra på så speciellt hög volym men ändå vill ha en fet bas, får inte ihop den ekvationen direkt.
En fet bas stör sannolikt mer än något annat.
Läste fel

Har du utrymme för en separat förstärkare och inte har några problem med att dra kablar till bakhögtalare osv så hade jag gått på det.
I annat fall så kan man ju kolla på ett 2.1 system eller en ljudlimpa. Fördelen med ljudlimpa är ju att det är minimal kabeldragning och lägger man ner lite flis så kan det ändå låta helt ok.
Kolla in Denons grejjer, dom har både ljudlimpor och förstärkare som är trevliga.

Permalänk
Medlem

Jag kör med (via optisk utgång på tv):
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-q5-pro-klass-d-fors...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-magic-s-4-ex-v...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-sub...
inköpta nyligen under div kampanjer för 3791 kr för allt, låter bra för pengarna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Helt klart är att för att gå riktigt bra ljud så behöver du en förstärkare. Äldre surroundförstärkare finns i överflöd på begagnatmarknaderna och behöver man inte det absolut senaste som Dolby Atmos osv så är det inte många hundringar som behövs för en duglig.
Sedan kommer högtalarna, också en billig produkt att köpa begagnat, satsa på en center och två frontar till att börja med. Centern är egentligen den viktigaste högtalaren i en ljudanläggning mot TV/film då alla dialoger osv ska komma från den, med ensast 2 frontar blir ljudbilden lite skev när det kommer från sidan. Sen kan man brassa på med lite större golvhögtalare med bra basåtervinning om man gillar det, men absolut inget nödvändigt. En soundbar med samma ljudkvalitet och djup kommer du behöva betala mångdubbelt för.

Summa summarum: har du plats, köp fristående högtalare. Du kommer inte ångra dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att få tag på en begagnad stereo under 500 kr även idag om man letar lite så du behöver inte bryta din tradition om du inte vill,
Annars kan du faktisk använda nästan vad som helst som du tycker passar dina krav på utseende, personligen hade jag aldrig valt en soundbar utan om det inte ska vara ett ordentligt hembiiosystem så hade det blivit stereo med 2 separata högtalare fram och vill man inte ha en separat förstärkare så finns det ganska gott om aktiva högtalare i olika prisklasser och storlekar tex alal aktiva monitorer men även Audio pro och Dynaudio gör aktiva högtalare så börja med att bestämma vilka krav på pris elerl storlek du har.
Ett litet system som ofta går på kampanjer för ca 2000 kr nånstana är Audio pro addon T14
https://www.audiopro.com/sv/product/addon-t14/?gclid=EAIaIQob... låter klart bättre än nån tvs ljud och är fysiskt litet, kan det vara nått eller ska det vara större dyrare golvare eller nått helt annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Gillat idén att köpa något som man kan bygga på.
Tack för alla svar som trillat in. Lyssnar på alla och sedan får jag överväga vad som blir aktuellt